Welk glas het beste? (isolatie icm prijs icm besparing)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:55

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij zijn van plan om in ons nieuwe huis - dat in 1980 gebouwd is - alle kozijnen te vervangen. Kunststof kozijnen met daarin isolerend glas.

Nu zie ik echter door de bomen het bos niet meer.
Ik lees over dubbel glas, triple glas, HR++, HR+++, HR++ Premium, 5-14-5, 6-16-6, etc.

We gaan ook een lucht water warmtepomp installeren en over de hele benedenverdieping vloerverwarming.

De straatzijde moet ook goed geluid isoleren.
Oppervlakte ± 10 M2

Aan de achterzijde 2 grotere oppervlakten van ± 10 M2 met klapdeuren/schuifpui.

Dan verder nog wat slaap- en badkamer ramen.

Welk glas zou ik het beste kunnen nemen?
Daarbij gelet op comfort, besparingen, kosten, terugverdientijd)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Rzaan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:38:
Welk glas zou ik het beste kunnen nemen?
Daarbij gelet op comfort, besparingen, kosten, terugverdientijd)
Triple glas. Zeker als je de kozijnen aanpakt is de meerprijs voor tripel glas relatief laag, maar je wint het zeker terug in comfort en al helemaal in kosten. Je kan dan een kleinere warmtepomp kopen, die effiecienter kan draaien en veel minder energie verstookt.

En de subsidie erop was best goed, weet niet hoe dat nu nog is, maar de subsidie naar tripel glas was behoorlijk meer dan naar HR++.

Ergo: kozijnen vervangen? Ga direct naar tripel glas, anders krijg je later spijt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
in principe zijn een hoop van deze termen overlappend.

Dubbel glas: 2 lagen glas met een "lucht"laag ertussen
Triple glas: 3 lagen glas met 2 "lucht" lagen ertussen
HR++: Dubbel glas dat voldoet aan een bepaalde isolatiewaarde. Bevat een warmtewerende coating aan de binnenzijde van een van de glasplaten
HR+++: Triple glas dat voldoet aan een bepaalde isolatiewaarde. Bevat 2 warmtewerende coatings
HR++ premium: Nog nooit van gehoord, zal merkspecifiek zijn
5-14-5: 5mm glas + 14mm luchtlaag + 5mm glas (dubbel glas dus)
6-16-6: als hierboven, maar met alle lagen dikker, zal dus beter isoleren (geluid en warmte)

*als ik het goed in mijn hoofd heb, is het vanaf HR+ (1 plus) niet langer een luchtvulling, maar altijd een edelgas.

Hoe dikker en beter isolerend het glas is, hoe minder warmte je verliest. Maar de kostprijs en dikte gaat wel omhoog. Wat wijsheid is, is een persoonlijke overweging.

Ik ben zelf voor HR++ gegaan. Driedubbel was toen een redelijke meerprijs en flink langere levertijd, terwijl ik op diverse plekken geen triple glas kwijt kon (en de kozijnen niet ging vervangen). Alles naar HR++ trekken zou in mijn geval al een mooi doel zijn

[ Voor 39% gewijzigd door timberleek op 17-02-2022 14:48 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:40:
[...]

Triple glas. Zeker als je de kozijnen aanpakt is de meerprijs voor tripel glas relatief laag, maar je wint het zeker terug in comfort en al helemaal in kosten. Je kan dan een kleinere warmtepomp kopen, die effiecienter kan draaien en veel minder energie verstookt.

En de subsidie erop was best goed, weet niet hoe dat nu nog is, maar de subsidie naar tripel glas was behoorlijk meer dan naar HR++.

Ergo: kozijnen vervangen? Ga direct naar tripel glas, anders krijg je later spijt.
Die subsidie was inderdaad flink hoger.
Ben daar al een beetje ingedoken, maar helemaal helder is me dat nog niet.
Moet je dan ook je kozijnen/glas in Nederland kopen?
Moet het officieel door een aannemer geïnstalleerd worden?

Ben namelijk van plan om de kozijnen eventueel in Polen of Duitsland te bestellen.
(Wat de leveranciers in Nederland ook doen)
En om ze zelf met wat vrienden te plaatsen.

Verder is me nog niet duidelijk of er een termijn gesteld wordt wanneer je die subsidi-aanvraag moet indienen.
En of de subsidiepot ook 'op' kan zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 17-02-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De uitvoering moet gedaan worden door een bouwinstallatiebedrijf inderdaad. Maar als jij een kozijnenboer vind die kozijnen plaatst moet je daar wel een deal mee kunnen maken gok ik.

(al zou ik die lekker mee laten plaatsen en op prijs onderhandelen, krijg je subsidie en geen gedoe met garantie als er iets mis is met je kozijnen).

Houd er ook rekening mee dat tripel glas héél héél zwaar is. Ik had een plaat van 300 kilogram, die moest met een kraan geplaatst worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Hooglander1 op 17-02-2022 14:52 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Rzaan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:47:
[...]
Moet je dan ook je kozijnen/glas in Nederland kopen?
Dit is volgens mij niet relevant
Moet het officieel door een aannemer geïnstalleerd worden?
Dit (voor zover ik weet) helaas wel.
Tenzij je schofterig veel geld wil betalen (in deze tijd), kun je fluiten naar subsidie.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik kan met mijn aannemer wel iets regelen.
Hij moet sowieso helpen met plaatsen en nog andere werkzaamheden uitvoeren.

Maar ik kan het ook door een Duits bedrijf laten installeren.
Dan zou je ook de subsidie moeten krijgen.
Want volgens mij mag je volgens de EU wet niet discrimineren op dat soort zaken.
Zolang zo'n bedrijf aan de normen voldoet natuurlijk.

Kan die subsidie ook opraken?
(in de zin van: "Er is voor 2022 maar 160 miljoen beschikbaar. Als het op is... pech gehad")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En met triple glas én de wens voor geluidsisolatie moet je kijken naar glas van verschillende diktes, dat dempt de geluidstransmissie (dus stel je gaat voor 5-14-5-14-5, dan kun je beter gaan voor 6-14-5-14-7 o.i.d., net wat ze hebben)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pagani schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:00:
En met triple glas én de wens voor geluidsisolatie moet je kijken naar glas van verschillende diktes, dat dempt de geluidstransmissie (dus stel je gaat voor 5-14-5-14-5, dan kun je beter gaan voor 6-14-5-14-7 o.i.d., net wat ze hebben)
Ook iets om goed rekening mee te houden dus.
Nieuw voor mij, dus veel dank.

Over de subsidie:
Ik las dit.
De subsidie is alleen voor de originele schil van de woning. Een aanbouw of uitbouw komt niet in aanmerking.
Dat is een beetje klote, want de ramen aan de achterzijde komen allemaal in een uitbouw.
Ook komen er isolerende ramen in een nog te plaatsen dakkapel.
Dan zou ik nog zo'n 20 of 25 M2 ramen over hebben die er wel oorspronkelijk inzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 19:44
Volgens mij hoort je aanbouw ook bij de schil van je woning. Maar vraag mij ook af in hoeverre het RVO kan controleren of de uitbouw ervanaf bouwfase er is of dat deze later is geplaatst. Volgens mij is de subsidie zo dat het alleen bij renovatie geld en niet bij nieuwbouw.

Qua isolatie is de de spouwdikte (tussen het glas) de isolerende de factor. Het glas op zichzelf isoleert niet zoveel. Bij groot formaat ramen kan het zijn dat de fabrikant voor dikkere glaslagen kiest om de stevigheid te garanderen maar dat kan betekenen dat de spouw verkleint wordt. Het type gas; krypton of argon scheelt niet veel maar weet ook niet of dat wel in de prijs veel scheelt. Voor voordat je de bestelling doe een prestatieverklaring op van de geplande glas elementen, dit kan je een hoop vertraging in de subsidie aanvraag schelen ;) (spreek uit ervaring)
En volgens mij moet je voor de subsidie ook nog een 2e isolerende maatregel laten uitvoeren, hou daar ook rekening mee.
Triple glas isoleert beter dan HR++ ( geluid en warmte )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-06 09:08
Neem ook eens kijkje in Het grote HR +++ glas en kozijn topic.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
8)7
Ik had de zoekfunctie gebruikt, maar die kwam ik niet tegen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt de subsidie inderdaad enkel vragen als je meer maatregelen combineert.

En ja, de belastingdienst gaat geen ambtenaar langssturen om te kijken of je kozijn in de uitbouw zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sasz
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-09-2022
Dus bij het toch al moeten vervangen van kozijnen, altijd meteen triple glas laten plaatsen? En dan met of zonder roosters?

Wij moeten in ons 1977 huis de houten kozijnen gaan vervangen en we hebben nu alleen maar natuurlijke ventilatie zonder roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 19:44
Sasz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:34:
Dus bij het toch al moeten vervangen van kozijnen, altijd meteen triple glas laten plaatsen? En dan met of zonder roosters?

Wij moeten in ons 1977 huis de houten kozijnen gaan vervangen en we hebben nu alleen maar natuurlijke ventilatie zonder roosters.
De goed isolerende werking van triple glas is i.c.m. z'n rooster natuurlijk een beetje jammer.
Maar je wilt wel kunnen ventileren. De beste optie is een balans ventilatie systeem maar dat kan behoorlijk ingrijpend zijn en heeft ook een aardig prijskaartje.
Maar als dat wel op de planning staat zou ik nu niet voor luchtroosters kiezen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Sasz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:34:
Betekent dit dat er altijd een raam op een kiertje staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
met uitbouw wordt bedoelt dat je nu een nieuwe uitbouw laat zetten en dan het glas wat daarin gaat voor subsidie opgeeft. Dat mag niet.

Als je een huis uit 78 hebt en een uitbouw uit 92 dan kun je daarin gewoon het glas vervangen en subsidie krijgen. Mits m2/Uwaarde/geinstalleerd door bedrijf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
No Hands schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:19:
met uitbouw wordt bedoelt dat je nu een nieuwe uitbouw laat zetten en dan het glas wat daarin gaat voor subsidie opgeeft. Dat mag niet.
Zou iemand het controleren?
Een uitbouw aan de achterzijde is vaak vergunningsvrij, dus dat weet niemand dat je dat doet.
Hypothetisch natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Een uitbouw aan de achterzijde is vaak vergunningsvrij, dus dat weet niemand dat je dat doet.
Hypothetisch natuurlijk.
wat maakt het uit of iemand het controleerd, het is gemeensschapsgeld waar je geen recht op hebt blijf er gewoon met je kletsen vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:41
twain4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:32:
[...]

wat maakt het uit of iemand het controleerd, het is gemeensschapsgeld waar je geen recht op hebt blijf er gewoon met je kletsen vanaf.
onzin, het gemeenschapsgeld is bedoeld om mensen te helpen met investeringen die energieverbruik en CO2-emmessies reduceren. Dus volg je de regels en krijg je de hulps die hiervoor bedoeld is.

de regel gaat over het inderdaad NU plaatsen van een uitbouw, daar krijg je dan geen subsidie op (semi-logisch want daar moest toch al glas in en je vervangt er dus geen oud/slecht glas mee)

voor iets dat er al staat is het hartstikke legitiem om subsidie te ontvangen voor een maatregel die energie bespaard.

daarnaast: je kunt overwegen om de benedenverdieping triple glas te doen en boven hr++. meestal ben je daar veel minder, stook je er minder en is het effect dus ook kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fr33z schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:41:
[...]

onzin, het gemeenschapsgeld is bedoeld om mensen te helpen met investeringen die energieverbruik en CO2-emmessies reduceren. Dus volg je de regels en krijg je de hulps die hiervoor bedoeld is.
dat zeg ik, dus wat is er exact onzin aan dan? de vraag gaat over dingen claimen die niet volgens de regels zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 27-02-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Klopt, maar de regeling is een beetje krom.
Als je de ramen door hr+++ vervangt in de achterpui krijg je wel subsidie.
Zet je de muur een halve meter naar achteren, isoleer je deze goed en plaats je ook nog eens hr+++ dan niet.
Dat is een beetje tegen de geest van de wet.
En je moet altijd in de geest van de wet handelen, zegt het wetboek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Zet je de muur een halve meter naar achteren, isoleer je deze goed en plaats je ook nog eens hr+++ dan niet.
dan ga je in de politiek en verander je de wet, of langs een rechter om je recht te halen. maar er is gewoon over nagedacht hoor, die valkuil zijn ze al eerder in gestapt. laat 1 muur van een huis staan en het is geen nieuwbouw dus dan mag iemand zijn gehele huis onder subsidie bouwen daar is het gewoon niet voor bedoeld het is bedoeld voor mensen die geen grote verbouwplannen hadden en toch gaan verduurzamen.

en uit welke discusie in de kamer of gespreken met een minister haal jij dat dit de geest van de wet is.. zelf iets verzinnen omdat de wet je niet bevalt maakt het nog niet de geest van de wet.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 27-02-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik bedoel met de 'geest van de wet' dat je iets moet toepassen met de bedoeling waar de wet voor bedoeld is.
Zoals mensen soms met een slimmigheidje geen belasting denken te hoeven betalen, en dat de rechter dan zegt: U deed dit alleen om belasting te ontduiken.
Zoals vroeger wel eens 2 vrienden steeds de auto overschreven van de een op de ander en geen motorrijtuigenbelastingen betaalden. Als je dan geflitst werd, hoefde je nooit meer dan 3 maanden te betalen.
Theoretisch klopte dit, maar als je het 4 keer gedaan had en je werd geflitst, dan mocht je toch gewoon voor een heel jaar dokken.
Want je handelde niet in de geest van de wet.

Als je de hele pui vernieuwd, inclusief ramen in een pui verandert, is dat natuurlijk goed voor het milieu.
Maar als je die pui tegelijkertijd een halve meter naar achteren zet en de ramen verandert, dan ineens niet meer.
Dat zou je als krom kunnen ervaren.
Ook al is de regel zo.
Daar wil ik ook niks aan afdoen.

Je hele huis afbreken en 1 muur laten staan, is duidelijk niet in de geest van de wet.
Dat is misbruik van de regel.
Maar daartussen zit nog een groot gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Rzaan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Heeft niks met tegen de geest van en wet in te maken.
Een nieuwe uitbouw is aan regels gebonden. Vergunning vrij of niet, er zijn nog steeds regels.

De regels voor de subsidie zijn zoals ze zijn, je kan het nou eenmaal nooit iedereen naar zijn zin maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Rzaan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Hypothetisch natuurlijk.
Ik zou zeggen neem de gok, als er een steekproefsgewijze controle komt en je bent de sjaak dan betaal je die hele aanbouw nog een keer als boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
No Hands schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:59:
[...]

Heeft niks met tegen de geest van en wet in te maken.
Een nieuwe uitbouw is aan regels gebonden. Vergunning vrij of niet, er zijn nog steeds regels.

De regels voor de subsidie zijn zoals ze zijn, je kan het nou eenmaal nooit iedereen naar zijn zin maken.
Dat klopt ook.
En je moet ergens een grens stellen.
Ik wil alleen maar aangeven dat er mijns inziens een kromme gedachte inzit, die mensen er wellicht van weerhoudt om te vergroenen vanwege het geld.
Ik denk dat je zoveel mogelijk moet stimuleren om je huis te isoleren.
Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan minder subsidie als je ook nog een uitbouw doet.
Ik noem maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
No Hands schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Ik zou zeggen neem de gok, als er een steekproefsgewijze controle komt en je bent de sjaak dan betaal je die hele aanbouw nog een keer als boete.
Dat is een typisch Fok-forum argument.
Ik ga helemaal niks doen vooralsnog.
Dacht dat we hier op Tweakers iets verder waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Rzaan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Dat is een typisch Fok-forum argument.
Ik ga helemaal niks doen vooralsnog.
Dacht dat we hier op Tweakers iets verder waren.
Ik reageerde op jouw " zou iemand het controleren" ? Ik ben nog nooit op FOK forum geweest maar het antwoord paste bij de vraag denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:58:
Ik bedoel met de 'geest van de wet' dat je iets moet toepassen met de bedoeling waar de wet voor bedoeld is.
Zoals mensen soms met een slimmigheidje geen belasting denken te hoeven betalen, en dat de rechter dan zegt: U deed dit alleen om belasting te ontduiken.
Zoals vroeger wel eens 2 vrienden steeds de auto overschreven van de een op de ander en geen motorrijtuigenbelastingen betaalden. Als je dan geflitst werd, hoefde je nooit meer dan 3 maanden te betalen.
Theoretisch klopte dit, maar als je het 4 keer gedaan had en je werd geflitst, dan mocht je toch gewoon voor een heel jaar dokken.
Want je handelde niet in de geest van de wet.

Als je de hele pui vernieuwd, inclusief ramen in een pui verandert, is dat natuurlijk goed voor het milieu.
Maar als je die pui tegelijkertijd een halve meter naar achteren zet en de ramen verandert, dan ineens niet meer.
Dat zou je als krom kunnen ervaren.
Ook al is de regel zo.
Daar wil ik ook niks aan afdoen.

Je hele huis afbreken en 1 muur laten staan, is duidelijk niet in de geest van de wet.
Dat is misbruik van de regel.
Maar daartussen zit nog een groot gebied.
toon volledige bericht
waarom 1 meter wel waarom 5 meter niet, waarom 1 muur wel en waarom 5 muren niet? dat valt lastig uit te leggen en schurkt zelfs tegen willekeur aan. dus staat de grens op 0. Zelf besluiten dat jij er wel recht op hebt omdat je de geest van de wet denkt te kennen is gewoon fraude en diefstal. subsidie potten zijn doorgaans eindig dus je pakt ook nog geld van iemand die er volgens de regels wel gewoon recht op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
No Hands schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:06:
[...]

Ik reageerde op jouw " zou iemand het controleren" ? Ik ben nog nooit op FOK forum geweest maar het antwoord paste bij de vraag denk ik :)
Het was gewoon een oprechte vraag.
Dat wil niet zeggen dat ik het ga doen.
Ben gewoon benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:06:
[...]

waarom 1 meter wel waarom 5 meter niet, waarom 1 muur wel en waarom 5 muren niet? dat valt lastig uit te leggen en schurkt zelfs tegen willekeur aan. dus staat de grens op 0. Zelf besluiten dat jij er wel recht op hebt omdat je de geest van de wet denkt te kennen is gewoon fraude en diefstal. subsidie potten zijn eindig dus je pakt ook nog geld van iemand die er volgens de regels wel gewoon recht op heeft.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Ik ga helemaal niks doen in dit geval, mede omdat ik denk dat het sop de kool niet waard is.
En ik heb geen zin in gezeik.
Maar als ik het wel zou doen zou ik me geen fraudeur voelen, noch een dief.
Ook al zou ik volgens de regels wellicht wel een fraudeur zijn (een dief sowieso niet, volgens de wet)
Ik wil ook zeker geen pleidooi houden voor het overtreden van regels.

Maar het blijft een beetje vreemd dat die grens op 0 is gezet, terwijl mensen die een uitbouwtje plaatsen misschien wel een grotere bijdrage leveren aan de vergroening.
Om het eenvoudig te houden is die grens van 0 waarschijnlijk het meest controleerbaar.
De bedoeling van de regeling is om mensen te stimuleren te vergroenen, en dan zou je dat op zoveel mogelijk manieren moeten ondersteunen.

Maar je verhaal en argumentatie zijn duidelijk.
Dus wellicht kunnen we het afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Ik ga helemaal niks doen in dit geval, mede omdat ik denk dat het sop de kool niet waard is.
En ik heb geen zin in gezeik.
Maar als ik het wel zou doen zou ik me geen fraudeur voelen, noch een dief.
Ook al zou ik volgens de regels wellicht wel een fraudeur zijn (een dief sowieso niet, volgens de wet)
Ik wil ook zeker geen pleidooi houden voor het overtreden van regels.

Maar het blijft een beetje vreemd dat die grens op 0 is gezet, terwijl mensen die een uitbouwtje plaatsen misschien wel een grotere bijdrage leveren aan de vergroening.
Om het eenvoudig te houden is die grens van 0 waarschijnlijk het meest controleerbaar.
De bedoeling van de regeling is om mensen te stimuleren te vergroenen, en dan zou je dat op zoveel mogelijk manieren moeten ondersteunen.

Maar je verhaal en argumentatie zijn duidelijk.
Dus wellicht kunnen we het afsluiten.
toon volledige bericht
De vraag is dan of je die mensen nog moet stimuleren. een aanbouw moet voldoen aan regels in het bouwbesluit. (dak wanden etc moeten geisoleerd zijn) daar is dus geen stimulering nodig. die staat al in de wet. Je wilt juist de bestaande situaties verbeteren en voor die betaande situaties is hulp nodig om mensen over de streep te trekken. bij nieuwe situaties hebben mensen al een motivatie.

En ja er zijn bijzondere situaties (ik heb er zelf een gevel vol van.) :+ Jammer dat ik geen gratis geld krijg, natuurlijk maar ik heb liever de nieuwe gevelindeling. ik voel mij ook niet genaaid ofzo, de regels zijn mij duidelijk en daar voldoe ik gewoon niet aan.. en ik hoop van harte dat er iemand komt die het wel mag claimen. dan zijn er dus 2 huizen verbeterd voor de subsidie prijs van 1 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sasz
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-09-2022
Rzaan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:14:
[...]

Betekent dit dat er altijd een raam op een kiertje staat?
Idealiter wel; in de praktijk; nee, als we niet thuis zijn, gaat alles dicht. Toen we dit huis kochten, hebben we ons wel een beetje verkeken op hoe ingrijpend het ontbreken van enig ventilatiesysteem is (we kwamen uit een nieuwbouw huis).

We hebben de 2e verdieping toen meteen verbouwd (dakkapellen erop) en daar zit HR++ argon glas in met op alle dichte ramen ventilatiespleten. Maar ja, wat krijg je dan; standaard ventilatiespleten, terwijl (achteraf) we misschien minder ventilatiespleten hadden moeten doen, in ieder geval windgestuurde, en misschien zelfs met suskasten. (je hebt dus bouwvolk nodig dat jou de keuzemogelijkheden voorlegt en niet doet wat ze altijd al doen). Ook had de keuze voor triple toen besproken moeten worden (hoog, vrijstaand huis met weinig 'wind'dekking rondom). You live and learn, maar fijn is anders.
Pagina: 1