Formule voor die gare Windows percentages om te rekenen naar RSSI is: (percentage/2)-100 dBm
Dus "72%" is -64dBm.
met een linkrate van 585.
Dat is een matige maar geen dramatisch verbinding (ik heb 100%) en past ook wel bij de 250mbit die je haalt.
Zo matig zou ik het niet noemen. Alles boven de -70dBm is met WiFI-5 en beter prima bruikbaar en performant - alleen ga je dus niet richting de Gigabit.
Die link rate van 585Mbps geeft aan dat er sprake is van 2x2 MIMO.
Ik denk dat je met een wifi brug/mesh wel meer gaat halen maar dat gaat wel honderden euros kosten.
Eens, en IMHO totaal niet doelmatig.
NIet helemaal waar:
- WiFI-6 verplicht gebruik van LDPC foutcorrectie. Dat geeft je bij zelfde RSSI ongeeer 3dB extra SNR, wat overeenkomt met ongeveer een modulatiestap hoger. Gaat nog steeds geen gigabit worden, maar kan zo 50Mbps extra opleveren.
- Protocol is iets efficienter, dus minder overhead, dus misschien 5% extra snelheid bij zelfde modulatie.
- Je kunt proberen om met 160MHz kanaalbreedte te werken, als client en AP het ondersteunen. Dat kost je weer die 3dB winst (want energie over twee keer zoveel spectrum uitgesmeerd), maar als de lucht schoon is (grote "als") kan het meer opleveren dan dat het kost.
Kortom, upgrade naar WiFi-6 gaat wel degelijk vooruitgang opleveren, gemiddeld ~25% onder zelfde omstandigheden tgv eerste twee punten, met de 160MHz als wildcard om te proberen. Wat je er zeker niet mee gaat halen is 1Gbps, eerder net iets boven de 300Mbps, plus of min wat dan ook de 160MHz doet.
Wil je dat? Kijk dan naar een willekeurige WIFi-6 AP met 2x2 MIMO en 160MHz support. Dat laatste is nog wel een ding. Omdat je maar 80MHz hebt in de 5GHz-band zonder DFS vereist 160MHz dat je AP DFS ondersteunt, en dat is bij consumentenapparatuur helaas nog steeds eerder uitzondering dan regel. Ik kan zo snel maar een AP vinden die dit levert:
pricewatch: TP-Link EAP650
EUR 150 voor zeker 25% meer (~300Mbps) en maximaal (als je echt geluk hebt met de 160MHz) bijna het dubbele (~500Mbps) vind ik behoorlijk aan de prijs voor geen practisch nut. Maar goed, of het je dat waard is moet je zelf bepalen.
Om daadwerkelijk draadloos richting de Gigabit te gaan heb je een paar dingen nodig, maar eentje staat als paal boven water: AP in dezelfde ruimte als je client. Jij zegt dat dat onmogelijk is. Dat zeg ik dat je 100MB/s (800Mbps) evengoed onmogelijk is
Je kunt prutsen met peperdure 4x4 MIMO AP en bridges, maar dan heb je het over honderden EUR en nog steeds geen garantie dat het zo snel wordt. Wat wel kan is voor ~EUR 125 een professional inhuren die een kabel trekt voor je als je het zelf niet denkt te kunnen. Kijk maar op werkspot.nl of marktplaats.nl
Vervolgens kun je in dezelfde ruimte een AP plaatsen. Dan haal je maximale link rates en kun je maximale snelheden halen. Aan elke optie hangt een overeenkomstige prijskaartje:
1) WIFi-5 2x2 MIMO. ~550Mbps
2) WiFI-6 2x2 MIMO 80MHz: ~800Mbps
3) WiFi-6 2x2 MIMO 160Mz: ~1200Mbps (maar met slag om arm, kan zomaar 300Mbps sneller of trager zijn)
En wat kost dat?
1) kan heel goedkoop (EUR 30), maar of je dan kwaliteit hebt en die snelheden gaat halen is een tweede, vanaf ~ EUR 55 degelijke apparaten,
2) begint rond de EUR 75
3) EUR 150 dus, zoals hierboven al gelinked.
Aangezien de wens is om 800Mbps te halen kun je met een AP in zelfde ruimte toe met optie 2. Totaalprijs inclusief leggen kabel komt dan uit rond de EUR 200.
Te duur? Besef dat je hier een bijzonder hoge eis neerlegt die met huidige stand van techniek misschien niet meer 'uitdagend' is, maar zeker niet haalbaar is in de low-end. Voor een dubbeltje ga je niet op eerste rij zitten.
En je wilt echt geen kabel? Tja, dan zit er weinig anders om dan je eisen bij te stellen. Voor EUR 75 kun je ~25% meer halen dan je nu doet onder zelfde omstandigheden. KIjk dan naar iets als
pricewatch: Netgear Essentials WiFi 6 WAX202