Vraag

• faziolifairmont
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-03-2022
Om goed te kunnen werken wil ik graag betere wifi. Ik ben vermoedelijk gelimiteerd tot de wifi prestaties van de experiabox V10A.

Over kabel haal ik namelijk 103 MB/s door hetzelfde modem met een file transfer tussen 2 computers.

Wat is de praktisch maximale snelheid met een nieuwe router onder de 100 euro, en welke router zal dat dan moeten zijn?

Ik wil het liefst ook op zn minst 100 MB/s gaan halen over wifi met de laptop. ik wil deze snelheid gaan halen over een afstand van 7 meter met een muur ertussen.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

- gigabit onboard cat6 adapter op de server, en een surface laptop 4;
- Windows File Sharing, Davinci Resolve.. 4k Content.. etc. etc;
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Aan wifi 6 (AC) gedacht. Maar volgens mijn internet provider zou de huidige wifi 5 meer moeten halen dan 31 MB/s maar zeker wisten ze dat nou ook weer niet.

...

Alle reacties

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-05 14:27
Ook niet geheel onbelangrijk om te weten met wat voor apparaat je die snelheid wilt halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:48
Met Wifi 5 kun je wel een megabit of 400-500 halen = ~50 MB/SEC. Met Wifi 6 kan dat richting de 800-900mbit gaan = ~ 100MB/SEC

Of je dat haalt is helemaal afhankelijk van:
- je accesspoint
- je client
- de signaalsterkte

Op welk device zou je deze snelheid willen halen? En ik neem aan dat je deze snelheid nodig hebt ivm videobewerking?

Je haalt nu dus 31MB/SEC = 250mbit
Dat is over een afstand van 7 meter met muren ertussen in principe geen verkeerde snelheid.
Wat haal je als je naast het accesspoint staat?

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 17-02-2022 14:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

faziolifairmont schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:36:
...
Ik wil het liefst ook op zn minst 100 MB/s gaan halen over wifi met de laptop. ik wil deze snelheid gaan halen over een afstand van 7 meter met een muur ertussen...
Dan kun je denk ik het beste die muur slopen.

Anyway, er zijn nauwelijks wifi-kaartjes die 100 MB/s halen. Sommigen slagen er in een connect rate van 800 Mb/s te halen, maar je mag in je handjes knijpen als je meer dan 1/3 doorvoer haalt. Dus als je portemonnee je lief is, stel dan je eisen op 30 MB/s, ofzo

En daarvoor moet je dus niet alleen je router vervangen maar naar alle waarschijnlijkheid ook de wifi kaart in je laptop

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• laurens0619
met @Brahiewahiewa
Dan zou ik eerder een wireless bridge neerzetten en je device wired daarmee verbinden.
Bijvoorbeeld de asus et8 op 6ghz of xt8 op 5ghz:
https://www.asus.com/Netw...Systems/ASUS-ZenWiFi-ET8/

Ik denk dat je daarmee het meest in de buurt gaat komen van de gigabit

• faziolifairmont
Dat vindt ik onhandig, en dan heb ik ook een docking station nodig voor de extra poorten in de laptop.

Welke router haalt het maximale uit mijn surface laptop 4?

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:57
Misschien is het handiger om in een of meerdere unifi accesspoints te investeren. Bijvoorbeeld de UAP nanoHD. Er even vanuit gaande dat de wifi kaart in je laptop voldoende is moet je daar wel serieuze snelheden mee kunnen behalen. Ik heb er hier nu op 400 m2 woonoppervlakte 3 stuks hangen en al mijn wifi problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

• laurens0619
ik geloof dat de surface laptop 4 wifi 6 kan. Dan is het een kwestie van een wifi 6 router kopen (of de experiabox 12 van je provider, die is ook rap op wifi 6)

Kun je echt niet, bekabeld, de router in dezelfde ruimte zetten?

Anders is alsnog de Asus ET8 en XT8 een optie. Dan laat je die een draadloze brug opbouwen en vanuit je surface verbind je dan draadloos met de ET8/XT8.
Afhankelijk van de link kun je wellicht dan wel 600mbit halen

maar 7 meter met een muur ertussen blijft lastig voor deze snelheden

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 17-02-2022 15:10 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Een ding is zeker, een andere router of hij nu wel of niet wifi 6 doet zal je geen snelheid winst opleveren.
De beperking zit in de demping van het wifi signaal niet in je router.

Een andere router overwegen zou pas zinnig zijn als je nu de maximale snelheid van wifi 5 zou halen, maar daar blijf je ruim onder.

En een surface pro 4 doet ook geen wifi 6, dus aan een wifi 6 router heb je zo wie zo niets.

Enige oplossing is gaatje door de muur, netwerkkabel erdoor en dan een accesspoint aansluiten als je geen netwerkwerk adapter voor die surfcae pro 4 wilt kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
Ben(V) schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:55:
Een ding is zeker, een andere router of hij nu wel of niet wifi 6 doet zal je geen snelheid winst opleveren.
De beperking zit in de demping van het wifi signaal niet in je router.

Een andere router overwegen zou pas zinnig zijn als je nu de maximale snelheid van wifi 5 zou halen, maar daar blijf je ruim onder.

En een surface pro 4 doet ook geen wifi 6, dus aan een wifi 6 router heb je zo wie zo niets.

Enige oplossing is gaatje door de muur, netwerkkabel erdoor en dan een accesspoint aansluiten als je geen netwerkwerk adapter voor die surfcae pro 4 wilt kopen.
Een surface pro4 misschien niet maar TS heeft de surface laptop 4.
Die heeft volgens interwebs wel wifi 6

Verder eens met je post behalve dat een draadloze brug waarsch ook nog wel wat winst kan betekenen, maar ik verwacht geen 1000mbit meer richting 500-600
Does surface laptop have WiFi 6?
Yes, it does.

All Surface Laptop 4 models, including 13.5-inch or 15-inch with Intel or AMD processors, come with Intel Wi-Fi 6 AX201 adapter that supports all current wireless standards including: Wi-Fi 1 (WiFi 802.11a) released in 1999. ... Wi-Fi 6 (WiFi 802.11ax) released in 2019.30 Apr 2021

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 17-02-2022 16:03 ]

• faziolifairmont
Een kabel naar de andere ruimte is geen mogelijkheid.

Aangezien duidelijk is dat AC/wifi6 wel een mogelijkheid is, Weet iemand wat de maximale praktische MB/s of mbps is met een betaalbare router (laten we zeggen 80 euro) op die afstand? elke bron op internet spreekt over theoretische snelheden. En over welke router praten we dan?

• faziolifairmont
ik heb net op de intel site gevonden dat de surface laptop 4

'2.4Gbps'

aan zou kunnen. Als ik nou een 2,5Gbps router aan zou schaffen, wat zou de praktische snelheid dan worden op een signaalsterkte van 7 meter?

Heeft wifi6 niet sowieso ook betere signaalsterkte?

• faziolifairmont
Aangezien de File sharing server een Gbit kaart heeft, zou een router met ingebouwde USB poort voor filesharing met een External-SSD nog sneller gaan?

[ Voor 13% gewijzigd door faziolifairmont op 17-02-2022 16:15 ]

• Sylentic
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-01 14:47
Waarom neem je geen Powerline adapters? Hoef je geen kabel naar een andere ruimte te doen maar heb je toch bekabeld internet?

Is mogelijk goedkoper en sneller dan Wi-Fi. Online kopen en testen. Indien niet bevalt terug sturen in orginele verpakking?

In plaats van een dock kan je gewoon een USB-C of zelfs USB-A netwerk adapter aanschaffen. Ik zou een USB-C aanraden die mogelijk ook nog wat USB-A poorten heb. Kan makkelijk in je tas of gewoon thuis laten liggen.

[ Voor 50% gewijzigd door Sylentic op 17-02-2022 16:22 ]

• laurens0619
faziolifairmont schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:05:
Een kabel naar de andere ruimte is geen mogelijkheid.

Aangezien duidelijk is dat AC/wifi6 wel een mogelijkheid is, Weet iemand wat de maximale praktische MB/s of mbps is met een betaalbare router (laten we zeggen 80 euro) op die afstand? elke bron op internet spreekt over theoretische snelheden. En over welke router praten we dan?
Nee, dat hangt helemaal van je situatie huis af en is online niet te analyseren. Misschien als je zou delen wat je huidige signaal sterkte/demping is vanaf je surface laptop.

Omdat we wel al weten hoe snel je nu haalt met 802.11ac (wifi 5) kunnen we het wel gokken.
Je haalt nu 250mbit via WiFi 5 met een prima wifi accespoint (experiabox) en moderne client.

Ik denk dat iedere upgrade van router op dezelfde plek je 250mbit gaat geven. Ik verwacht geen hogere snelheid met wifi 6.

De enige manier om een hogere snelheid te krijgen is een draadloze brug zoals dit:
pricewatch: ASUS ZenWiFi AX (XT8) Zwart, set van 2 stuks

Welke snelheid haal je dan?
Geen idee :) maar tenminste 250mbit en zou zo maar richting de 500 kunnen gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 17-02-2022 16:29 ]

• faziolifairmont
Protocol: Wi-Fi 5 (802.11ac)
Beveiligingstype: WPA2-Personal
Fabrikant: Intel Corporation
Beschrijving: Intel(R) Wi-Fi 6 AX201 160MHz
Stuurprogrammaversie: 22.40.0.7
Netwerkband: 5 GHz
Netwerkkanaal: 108
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 585/351 (Mbps)

• laurens0619
@faziolifairmont
Dat helpt iets maar is alleen de snelheid.
JE wilt weten hoeveel signaal die ontvangt maar afaik kan dat niet zo vanuit windows

Moet je kijken naar tooltjes als:
https://www.thewindowsclu...-wi-fi-connection-windows

• faziolifairmont
"Netsh wlan show interfaces"

output:

Signal : 72%;

• faziolifairmont
Volgens dit onderzoek had de benchmark een veel betere score op wifi6, in een signaalsterkte die ongunstig is (kelder).

• faziolifairmont
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_YX55kOhQOgjI33myJ4wN45nSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/psi9tqSAgMqKJP6WQFiqR6Lg.webp?f=fotoalbum_large

• laurens0619
Waarschijnlijk is je signaal dan:
From -63 to -65dB=75%
From -66 to 68dB=70%

met een linkrate van 585.
Dat is een matige maar geen dramatisch verbinding (ik heb 100%) en past ook wel bij de 250mbit die je haalt.

Ik denk dat je met een wifi brug/mesh wel meer gaat halen maar dat gaat wel honderden euros kosten.

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 17-02-2022 16:49 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Je kunt een heleboel proberen maar geen enkele wifi oplossing zal je meer snelheid geven als demping (die muur) je probleem is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:42
Ik wil hier niet gaan opscheppen, maar met de juiste apparatuur is "Gigabit" wifi zeker mogelijk.
Hieronder mijn laptop met Intel AX210 i.c.m. een Unifi 6 Pro. Afstand 4 meter met een enkelsteens muur er tussen. Download van NAS naar laptop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP-jxLBuw-OCxDwaeFFuxAbGdfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qkDmmN7vXDHkD6U2MzlEIMlD.jpg?f=user_large

De andere kant op van laptop naar NAS gaat het met zo'n 90 - 95 MB/s.

[ Voor 7% gewijzigd door Masimo op 17-02-2022 21:43 ]

• laurens0619
Masimo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:33:
Ik wil hier niet gaan opscheppen, maar met de juiste apparatuur is "Gigabit" wifi zeker mogelijk.
Hieronder mijn laptop met Intel AX210 i.c.m. een Unifi 6 Pro. Afstand 4 meter met een enkelsteens muur er tussen. Download van NAS naar laptop.

[Afbeelding]
Mooie resultaten!
Wat is je rssi/signal quality volgens windows?

Ik zat nog te denken. @faziolifairmont staat je wifi wel ingesteld op 80mhz brede kanalen?
Makkelijkste is te kijken wat je naast je router nu haalt, dan weten we of het de muur of router (instellingen) zijn

@faziolifairmont
Ik zag net dit
nieuws: KPN brengt vernieuwde SuperWifi 2-punten uit met Wi-Fi 6 en tweede et...

Je moet ff kijken via de kpn wifi manager, vaak kun je ze daar voor 30 euro per stuk kopen. Denk wel dat je voor 80 euro een snellere verbinding kunt krijgen

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 17-02-2022 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Ik zie een linkrate aan van 1.73 / 1.36 Gbps als de wind goed staat. Dat is bekeken in de Unifi controller. Windows 11 geeft vaak de gekste dingen aan als 6000 kbps, terwijl de snelheid dan toch op peil is.

Accesspoint staat ingesteld op 160 MHz kanaalbreedte, kanaal 40.
Snelheid is iets lager op 80 MHz op dezelfde positie, zo rond de 90 - 95 MB/s.
Maar als ik dan kort bij het AP ga staan zonder de muur er tussen, dan gaat ie wel weer naar de 110 MB/s.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Experiabox V10A is wifi 5, en je zult meer Mbps halen op 5GHz dan op 2,4GHz. maar 2.4 reikt verder.
verder van je Experiabox, zal het waarschijnlijk naar 2.4GHz overschakelen voor betere ontvangst, maar dus lagere snelheid.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:38:
Waarschijnlijk is je signaal dan:
From -63 to -65dB=75%
From -66 to 68dB=70%
Formule voor die gare Windows percentages om te rekenen naar RSSI is: (percentage/2)-100 dBm

Dus "72%" is -64dBm.
met een linkrate van 585.
Dat is een matige maar geen dramatisch verbinding (ik heb 100%) en past ook wel bij de 250mbit die je haalt.
Zo matig zou ik het niet noemen. Alles boven de -70dBm is met WiFI-5 en beter prima bruikbaar en performant - alleen ga je dus niet richting de Gigabit.

Die link rate van 585Mbps geeft aan dat er sprake is van 2x2 MIMO.
Ik denk dat je met een wifi brug/mesh wel meer gaat halen maar dat gaat wel honderden euros kosten.
Eens, en IMHO totaal niet doelmatig.
Ben(V) schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:26:
Je kunt een heleboel proberen maar geen enkele wifi oplossing zal je meer snelheid geven als demping (die muur) je probleem is.
NIet helemaal waar:
- WiFI-6 verplicht gebruik van LDPC foutcorrectie. Dat geeft je bij zelfde RSSI ongeeer 3dB extra SNR, wat overeenkomt met ongeveer een modulatiestap hoger. Gaat nog steeds geen gigabit worden, maar kan zo 50Mbps extra opleveren.
- Protocol is iets efficienter, dus minder overhead, dus misschien 5% extra snelheid bij zelfde modulatie.
- Je kunt proberen om met 160MHz kanaalbreedte te werken, als client en AP het ondersteunen. Dat kost je weer die 3dB winst (want energie over twee keer zoveel spectrum uitgesmeerd), maar als de lucht schoon is (grote "als") kan het meer opleveren dan dat het kost.

Kortom, upgrade naar WiFi-6 gaat wel degelijk vooruitgang opleveren, gemiddeld ~25% onder zelfde omstandigheden tgv eerste twee punten, met de 160MHz als wildcard om te proberen. Wat je er zeker niet mee gaat halen is 1Gbps, eerder net iets boven de 300Mbps, plus of min wat dan ook de 160MHz doet.

Wil je dat? Kijk dan naar een willekeurige WIFi-6 AP met 2x2 MIMO en 160MHz support. Dat laatste is nog wel een ding. Omdat je maar 80MHz hebt in de 5GHz-band zonder DFS vereist 160MHz dat je AP DFS ondersteunt, en dat is bij consumentenapparatuur helaas nog steeds eerder uitzondering dan regel. Ik kan zo snel maar een AP vinden die dit levert: pricewatch: TP-Link EAP650

EUR 150 voor zeker 25% meer (~300Mbps) en maximaal (als je echt geluk hebt met de 160MHz) bijna het dubbele (~500Mbps) vind ik behoorlijk aan de prijs voor geen practisch nut. Maar goed, of het je dat waard is moet je zelf bepalen.

Om daadwerkelijk draadloos richting de Gigabit te gaan heb je een paar dingen nodig, maar eentje staat als paal boven water: AP in dezelfde ruimte als je client. Jij zegt dat dat onmogelijk is. Dat zeg ik dat je 100MB/s (800Mbps) evengoed onmogelijk is :o

Je kunt prutsen met peperdure 4x4 MIMO AP en bridges, maar dan heb je het over honderden EUR en nog steeds geen garantie dat het zo snel wordt. Wat wel kan is voor ~EUR 125 een professional inhuren die een kabel trekt voor je als je het zelf niet denkt te kunnen. Kijk maar op werkspot.nl of marktplaats.nl

Vervolgens kun je in dezelfde ruimte een AP plaatsen. Dan haal je maximale link rates en kun je maximale snelheden halen. Aan elke optie hangt een overeenkomstige prijskaartje:

1) WIFi-5 2x2 MIMO. ~550Mbps
2) WiFI-6 2x2 MIMO 80MHz: ~800Mbps
3) WiFi-6 2x2 MIMO 160Mz: ~1200Mbps (maar met slag om arm, kan zomaar 300Mbps sneller of trager zijn)

En wat kost dat?
1) kan heel goedkoop (EUR 30), maar of je dan kwaliteit hebt en die snelheden gaat halen is een tweede, vanaf ~ EUR 55 degelijke apparaten,
2) begint rond de EUR 75
3) EUR 150 dus, zoals hierboven al gelinked.

Aangezien de wens is om 800Mbps te halen kun je met een AP in zelfde ruimte toe met optie 2. Totaalprijs inclusief leggen kabel komt dan uit rond de EUR 200.

Te duur? Besef dat je hier een bijzonder hoge eis neerlegt die met huidige stand van techniek misschien niet meer 'uitdagend' is, maar zeker niet haalbaar is in de low-end. Voor een dubbeltje ga je niet op eerste rij zitten.
En je wilt echt geen kabel? Tja, dan zit er weinig anders om dan je eisen bij te stellen. Voor EUR 75 kun je ~25% meer halen dan je nu doet onder zelfde omstandigheden. KIjk dan naar iets als pricewatch: Netgear Essentials WiFi 6 WAX202

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Masimo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:56:
Ik zie een linkrate aan van 1.73 / 1.36 Gbps als de wind goed staat. Dat is bekeken in de Unifi controller. Windows 11 geeft vaak de gekste dingen aan als 6000 kbps, terwijl de snelheid dan toch op peil is.

Accesspoint staat ingesteld op 160 MHz kanaalbreedte, kanaal 40.
Snelheid is iets lager op 80 MHz op dezelfde positie, zo rond de 90 - 95 MB/s.
Maar als ik dan kort bij het AP ga staan zonder de muur er tussen, dan gaat ie wel weer naar de 110 MB/s.
Maar wat is RSSI? Dat is behoorlijk cruciaal om de verwachting voor situatie van TS in te kunnen schatten, want jouw muur is niet zijn muur, en met zijn waardes kom ik niet in de buurt van jouw link rates.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 18-02-2022 01:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faziolifairmont
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_YX55kOhQOgjI33myJ4wN45nSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/psi9tqSAgMqKJP6WQFiqR6Lg.webp?f=fotoalbum_large

Volgens de persoon deze deze benchmark heeft verricht met een vloer ertussen, was het verschil x3 na de overstap op wifi6. Dat klinkt alsof mijn situatie gunstiger is. en dat ik dan ook minstens 300% (x3) snelheid moet kunnen halen.

Ik denk dat ik dan maar gewoon de wifi6 router moet bestellen, en uitproberen binnen de retour termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faziolifairmont
Is de netgear een betere keuze dan degene die ik in mn favorieten had staan?

https://www.bol.com/nl/nl...s-zwart/9200000120245339/

https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=pdl

https://www.bol.com/nl/nl...JF1w.2_48.49.ProductTitle

[ Voor 15% gewijzigd door faziolifairmont op 18-02-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faziolifairmont
Wat is slechter?

- modem -> wifi6 router -> 7 meter -> laptop

- powerline adapter -> wifi6 router -> 1 meter -> laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Powerline is 100% out of the question. Afgezien van de slechte stabiliteit en storingsgevoeligheid, halen die dingen NOOIT de snelheid die jij probeert te bereiken.

Mijn keuze zou de TP Link AX55 zijn. Ondersteund DFS / 160 MHz.
Maar dan wél in accesspoint mode laten draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door Masimo op 18-02-2022 21:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

faziolifairmont schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:59:
[Afbeelding]

Volgens de persoon deze deze benchmark heeft verricht met een vloer ertussen, was het verschil x3 na de overstap op wifi6. Dat klinkt alsof mijn situatie gunstiger is. en dat ik dan ook minstens 300% (x3) snelheid moet kunnen halen.
Vloeren in buitenland zijn meestal stuk dunner dan in NL. Er zijn grote verschillen tussen landen qua bouwvorm en NL is een redelijk worst-case scenario voor WiFI.

Voor 80MHz WiFi-6 is zoals gezegd 25% tov WiFI-5 waarschijnlijker,
Ik denk dat ik dan maar gewoon de wifi6 router moet bestellen, en uitproberen binnen de retour termijn.
IMHO redelijk hufterig om de verkoper op te laten draaien voor jouw overdreven optimisme en onwil om te luisteren naar mensen die wat realistischer zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faziolifairmont
Wat is acces point mode?

how zet ik hem daarin?

en hoe controleer ik dat het juist is ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Handleiding bladzijde 18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:08
Hou er ook rekening mee dat signaal ruis verhuiding ook een grote omplact heeft op wifi resultaten.

Er wordt vaak gedacht dat als je op en kanaal zit met weinig tot geen "SSID" je wel goed zit, mar dit hoeft totaal niet het geval te zijn gezien een wlan kaart alleen wlan signalen kan decoderen en daarmee signaal sterkte inschatten.

Daarnaast is een beacon op een kanaal alleen maar een inschatting, er hoeft er maar 1 werkelijk een te opereren, en dat kan zelfs met een lage snelheid zijn maar het kanaal volledig te vullen waardoor er simpelweg geen ruimte meer op het kanaal is.

Zodra je40, 80 of 160Mhz kanalen gebruikt hoedt dit alleen maar op de baseband, de eerste 20Mhz van het door jou gebruikte kanaal te gebeuren en je verbinding stort al geheel in elkaar doordat dit kanaal als control channel voor het in stand houden van je verbinding gebruikt wordt,

Kortom er hoeft maar een ongunsitg signaal je CCA (Clear chennel assesment) waarde te overschrijden en je wifi zal moeten wachten tot dit niveauw weer onder de threshold zit. Dat is dan nog geen garantie tot succes gezien f\de kans dat er we signalen "mixen" tijdens het zenden is nog steeds niet geweken waardoor wireless retransmission vanwege errors latency toevoegt aan je pakket routnttrip's.

Garanties ?? Daar zij heel veel maatregelen voor nodig, zo hoog mogelijke signaal sterkte en een zo laag mogelijke ruis / storingsvloer op een zo breed mogelijk bruikbaar spectrum.

Als je het mij nu vraagt zou ik voor wifi 6E gaan omdat dat een nieuw breedbandig tot nu nog nagenoeg gebruikt spectrum bestaat, maar hou er rekening mee dat dit niet altijd zo zal blijven dus RSSI en SNR blijven factoren waar je slechts beperkt invloed op hebt of je moet je ruimtes van hoge RF demping voorzien ten opzichte van de ruimten waar je geen zeggenschap / wifi behoefte hebt.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 19:12
dion_b schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 01:00:
[...]
Wil je dat? Kijk dan naar een willekeurige WIFi-6 AP met 2x2 MIMO en 160MHz support. Dat laatste is nog wel een ding. Omdat je maar 80MHz hebt in de 5GHz-band zonder DFS vereist 160MHz dat je AP DFS ondersteunt, en dat is bij consumentenapparatuur helaas nog steeds eerder uitzondering dan regel. Ik kan zo snel maar een AP vinden die dit levert: pricewatch: TP-Link EAP650
Zijn er wel meer hoor. Heb hier een set AX92U staan waarbij de derde band vrijkomt als je ze bedraad aansluit, op die band kun je 160Mhz bandbreedte inschakelen. Als ik mijn S21 Ultra daarmee verbindt en een snelle speedtest draai kom ik op onderstaande resultaat uit op ca 5M afstand met muur ertussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82mVemfjMFEE84g-uU_JPY1AsiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMkKisJSrqdueibstKqHIjCR.jpg?f=fotoalbum_large

Op zelfde plek op de normale 5Ghz band komt dat uit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UslrXsJnTRA2eTQD2FD48yeSxwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXKrqSbaL5PXevhcOmiIBqKE.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn situatie is die wifi6 verbinding dus wel beduidend beter.

[ Voor 25% gewijzigd door Wekko306 op 19-02-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Wekko306 Volgens mij bedoelde dion-b een AP, geen Modem-router. en exact wat je zegt, op 160MHz

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1