Aanschaf HR ketel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 10:12
Hoi,

Mijn cv ketel is aan vervanging toe. Mijn keuken wordt verbouwd en nu is het de mogelijkheid om hem naar een HR ketel ter vervangen.

Ik woon op de bovenste verdieping van een jaren 50 flatappartement. Ik heb zowel onder als aan de linkerkant en rechterkant buren.

In de bijlagen is de plattegrond (van mijn onderburen) getekend.

Ik huur de woning van mijn vader. Ik weet niet hoeveel jaar ik er in wil en kan wonen.
Voorlopig woon ik alleen en dat vind ik best. ;) In de toekomst zie ik niet zo snel met iemand samenwonen.

De woning is niet geïsoleerd.

Met koude dagen staan in mijn woonkamer meestal vier (oude) draaiknop radiatoren aan.
Twee aan de voorkant en twee aan de achterkant.
Zelden heb ik radiatoren in de slaapkamer, badkamer en keuken aanstaan.
Met de verbouwing wordt de radiator uit de keuken verwijderd.

Er loopt wel een niet geïsoleerde verwarmingsbuis van de cv ketel door mijn gang naar mijn woonkamer binnen. Daardoor is de gang redelijk verwarmd.

Mijn thermostaat is niet meer correct en wordt ook vervangen.
Gemiddeld is het in de woonkamer rond de 19 graden.

Ik heb een normale douchekop en geen bad.
Het gasverbruik in de afgelopen 3 jaar ligt tussen de 545 -750 m3.
Elk jaar werd er meer verbruikt.

Ik heb alleen de inhoud van de woonkamer ruim opgemeten. Omdat ik dit enkel deze ruimte dat wordt verwarmd.

Als ik het goed heb uitgerekend….

5,79 x 5,75 x 2,70 (hoogte) = 89,88 m3
5,84 x 3,85 (=2,64+1,21) x 2,70 (hoogte) = 60,70 m3
Inhoud woonkamer: 89,88 + 60,70 = 151 m3

151 x 77 Watts (uitgaande dat ik voor een temperatuur van 20 graden kies, toch??)
151 x 77 = 11727 W

Voor 22 graden zou het zijn
151 x 85 = 12835 W

De loodgieter is langs geweest om een offerte (oa voor de nieuwe keuken) op te nemen.
Hij zei dat ik het best voor een Remeha CW 4 ketel kon kiezen.
De Vaillant raadde hij af.

Condensafvoer zal op het balkon uitkomen. Een pompje ging vaak stuk en verbruikte energie.

Hij had geen merk HR ketel type doorgegeven.

Ik wil zelf een HR ketel via internet bestellen. Omdat deze veel goedkoper zijn dan wanneer ik het in een winkel het koop.

Mijn vraag aan jullie.

Om de capaciteit van mijn woning te te berekenen moet ik heel mijn appartement berekenen?
Of kan dat enkel met de woonkamer? Omdat in deze ruimtes de verwarming aanstaan en in de andere ruimtes zelden tot niet.

Wat is jullie advies met betrekking tot een HR ketel?
Welke HR ketel?

Is het verstandig om rekening te houden als ik toch ga samenwonen haha of als het huis wordt verkocht?

Is een CW 4 geen overkill en kan ik beter voor de CW 3 gaan?

Ik heb nu een Vaillant VCW 264/3. Als de verwarming voor de woonkamer aangaat wordt het snel warm. Voor kraanwater duurt het toch wel eventjes voordat het warm wordt. Ik hoef alleen geen instant warm water.

Bedankt voor de inputAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Z9X9haEE_e0N3dJyB87me3MLFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfcjfyoTn6nGl688mpC9kSlG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door noud op 17-02-2022 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Om te beginnen hoop ik dat je voor een vriendenprijs mag huren van je Pa, want hij zou voor een werkende CV moeten zorgen en die afschrijven niet jij.

Ik zou overleggen om verhuurder een CVtje te laten huren die kosten in jou huurprijs meenemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Chris.nl op 16-02-2022 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:06

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat vermogen wat je noemt is alleen nodig bij extreme kou. Als je weinig radiatoren open hebt, zou ik sowieso kiezen voor een ketel met een zo laag mogelijk minimum vermogen. Dit voorkomt pendelen. Helaas hebben veel ketels een veel te hoog minimum vermogen, dus je zal even goed moeten zoeken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-05 14:55
Ga je die ketel dan ook zelf aansluiten? Kan op zich hoor, maar je moet echt wel een beetje handig zijn en weten wat je doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Vrij zeker dat de condensafvoer niet door de muur naar buiten mag. Dit moet gewoon het riool in.
Het condensaat is zuur en vreet aan steen/beton/vanalles.

Als ik jouw tekening zo zie, zit de ketel in de kast in de keuken (niet in die kast op het balkon?). Dan heb je ook geen pomp nodig, gewoon aftakking van de wasbak-afvoer maken en direct op riool aansluiten.

Verder is elke combi-CV ketel geschikt voor jouw appartement; daar hoef je geen vermogensberekening voor te doen. Die max 750m3 gas die jij per jaar verbruikt is prima te doen.

Als je alleen een kleine simpele douchekop hebt is cw3 voldoende. Iets luxere douchekop heeft cw4 de voorkeur. Als het verdere is overkill.

Qua merk en type: iedereen zal wat anders roepen ;).

Qua installatie: toestel via internet kopen kan, maar het installeren van een gastoestel is niet zomaar voor iedereen te doen (en binnenkort ook niet meer toegestaan om zelf te doen zonder de juiste certificaten, met goede reden...). Als je een beetje service wil, gun je een cv-monteur ook zn marge om het toestel gewoon via hem/haar te kopen. Daar betaal je immers ook gewoon voor.

[ Voor 4% gewijzigd door WeetIkHetNou op 16-02-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
Nu is het vanwege de familierelatie misschien anders maar een cv ketel hoort toch gewoon bij het huis? Dan hoort de verhuurder daar toch gewoon voor te zorgen? Het is ook raar: als jij zou vertrekken zou je de ketel mee kunnen nemen want jij hebt hem betaald?

Ik zou er overigens altijd een professional voor inhuren. Met warmte (en gas) moet je niet gaan kutten.

• noud
Hoi allen,

Mijn ouders betalen voor de ketel en de meeste loodgieter/elektra werkzaamheden. Ik wil hem niet nog meer op kosten jagen. De elektra kosten vielen veel hoger uit. Als ik het aan hem overlaat, kiest hij een willekeurige dure loodgieter en ketel uit. "Eerste zoekopdracht in zijn webbrowser".

Ik betaal mijn keuken grotendeels uit eigen zak. Dat wil ik ook.

De loodgieter zegt de nodige papieren te hebben om de hr ketel te installeren.
Dit staat zwart op wit in een whatsapp bericht.
Zelf aan hannessen daar brand ik mijn vingers niet aan. Verzekering technisch lijkt mij beter door iemand met papieren te installeren.

Ik zal naar het minste vermogen kijken.

Voor de afvoer van condens ga ik achterheen. Mij leek het ook een beetje vreemd. De loodgieter vertelde dat het enkel om condens zou gaan en het geen kwaad kon..... Ik dacht eerder als druppels dagelijks op 1 plek vallen je dan een gebrand plekje krijgt.

Sorry voor de onduidelijkheid in de tekening. De tekening komt van mijn onderburen (huis is net verkocht op Funda). Zo kon ik de tekening overnemen. Zelf heb ik geen tekening van mijn woning.

Mijn cv is opnieuw ingetekend.

Ik ben al heel lang met het keukenproject bezig geweest. En ik word beetje tureluurs van de loodgieters die allemaal iets anders zeggen en/of geen eenvoudige offerte willen opsturen en reageren. Dit is nu de vijfde!

Ik wil absoluut geen cv ketel in de keuken hebben. :)
Als de cv ketel op de plek waar nu KAST staat moet komen. Moet er een stalen gelaste buis worden afgezaagd. Waardoor ik een lasser moet inschakelen. En weer de bouwtekening moet worden aangepast.
Al het materiaal voor de keuken is inmiddels gekocht. (vriend is meubelmaker en gaat de keuken bouwen).

Voorheen zou ik een HR ketel met een pompje hebben uitgekozen.
Deze loodgieter vertelde dat hij vaak mee maakte dat de pompjes stuk gaan en zij energie verbruiken.
Pompjes kon je beter kelders hebben ivm lekkages.
Daarom stelde hij voor een condenspijpje naar buiten te maken.

*
Bij hoeveel m3 gas heeft het zin om voor een hr te kijken?

De loodgieter gaf zelf aan een ketel via het internet te kopen. Dit schilt mijn vader toch een kleine 300 Euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk eens naar een remeha tzerra, of een nefit proline; die passen in een keukenkastje.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
noud schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 01:40:
Hoi allen,

Mijn ouders betalen voor de ketel en de meeste loodgieter/elektra werkzaamheden. Ik wil hem niet nog meer op kosten jagen. De elektra kosten vielen veel hoger uit. Als ik het aan hem overlaat, kiest hij een willekeurige dure loodgieter en ketel uit. "Eerste zoekopdracht in zijn webbrowser".

Ik betaal mijn keuken grotendeels uit eigen zak. Dat wil ik ook.

De loodgieter zegt de nodige papieren te hebben om de hr ketel te installeren.
Dit staat zwart op wit in een whatsapp bericht.
Zelf aan hannessen daar brand ik mijn vingers niet aan. Verzekering technisch lijkt mij beter door iemand met papieren te installeren.

Ik zal naar het minste vermogen kijken.

Voor de afvoer van condens ga ik achterheen. Mij leek het ook een beetje vreemd. De loodgieter vertelde dat het enkel om condens zou gaan en het geen kwaad kon..... Ik dacht eerder als druppels dagelijks op 1 plek vallen je dan een gebrand plekje krijgt.

Sorry voor de onduidelijkheid in de tekening. De tekening komt van mijn onderburen
(huis is net verkocht op Funda). Zo kon ik de tekening overnemen. Zelf heb ik geen tekening van mijn woning.

Mijn cv is opnieuw ingetekend.

Ik ben al heel lang met het keukenproject bezig geweest. En ik word beetje tureluurs van de loodgieters die allemaal iets anders zeggen en/of geen eenvoudige offerte willen opsturen en reageren. Dit is nu de vijfde!

Ik wil absoluut geen cv ketel in de keuken hebben. :)
Als de cv ketel op de plek waar nu KAST staat moet komen. Moet er een stalen gelaste buis worden afgezaagd. Waardoor ik een lasser moet inschakelen. En weer de bouwtekening moet worden aangepast.
Al het materiaal voor de keuken is inmiddels gekocht. (vriend is meubelmaker en gaat de keuken bouwen).

Voorheen zou ik een HR ketel met een pompje hebben uitgekozen.
Deze loodgieter vertelde dat hij vaak mee maakte dat de pompjes stuk gaan en zij energie verbruiken.
Pompjes kon je beter kelders hebben ivm lekkages.
Daarom stelde hij voor een condenspijpje naar buiten te maken.

*
Bij hoeveel m3 gas heeft het zin om voor een hr te kijken?

De loodgieter gaf zelf aan een ketel via het internet te kopen. Dit schilt mijn vader toch een kleine 300 Euro.
de eerste helft van je post is eigenlijk nietzoveel op aan te merken.
zeer verstandig om je ouders te helpen. google is niet het beste.
beter een lokaal bedrijf/iemand met de juiste papieren te hebben.
(ik kom teveel narigheid tegen.) kijkt u even mee op tweakers.net

meestal regelt een monteur zijn eigen spullen maar het komt ook weleens anders voor.
ik wil dan 1 levarncier bij je aanbevelen. warmte service. wel wat duurder maar wel beter.

misschien een goede tip. soms kan je op een buis draadsnijden.
maar de grap is dat zie je pas als hij is doorgezaagt. ja echt.
en hopelijk kan je ook je draadsnij ijzer en het handvat kwijt.
lang verhaal kort lasser moet gereed zijn. met zijn hele tuig.
(en die komt dus soms voor niks) een aantal keren meegemaakt.
ik ben geen lasser. maar loodgieter.

wat betreft ketels een intergas past ook in een keukenkastje.
(altans wat groter keuken kastje niet in van die ukkie kastjes)

komt het kwa water en cv wel allemaal uit als ik vragen mag ?

afvoer naar buiten doe maar niet. sommige geven best zuur water af.
beter gewoon een geschikt condenspompje. en ja het is niet het beste.
daar moet ik hem gelijk in geven. moeten korrels in. of vaak vervangen.
maar zuur water op je balkon ook niet. bouw schade beton rot etc.

bij hoeveel m3 het zinvol is voor hr te gaan ? die vraag mag je niet stellen.
vr ketels zijn zo goed als uit de markt probeer koste wat het kost hr te krijgen.

en wel volleidge rookgas vervanging vragen. (waarschijnlijk een flexje erdoor heen)
of heb je de afvoer door je keuken lopen dat deze een meter uitsteekt over je balkon ?
(en voordat we beginnen te klagen. over de regels. er zijn hele flats zo opgevelert)
(dat het niet hoort/mag verstandig is. dat je rookgas verdunt naar binnen waait etc.)
(en je parkiet dood gaat is een wat ander verhaal. ik weet dat liever niet hoort)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:40
een paar dingen om rekening mee te houden.

-hoe gaat je rookgas afvoer naar buiten ?? als dit een gezamelijke rookgasafvoer is dan moet je even goed uitzoeken of je wel een HR ketel mag op hangen en eventueel welk typen je zou moeten ophangen.
je kan hiermee namelijk jezelf of buren een koolmonoxide vergiftiging bezorgen.

-welk cw typen je moet ophangen. als je nu cw 3 hebt en je vindt dat je voldoende warm water krijgt zou ik niet perse voor een grotere gaan. de tijd die het kost dat je warm water krijg zo waarschijnlijk wel iets minder worden omdat nieuwe ketels sneller zijn en de dip in het warm water een stuk korter is. maar de grootste oorzaak van wachten op warm water is de lengte van de leiding.

-condens pompjes zie je toch regelmatig en ja ze kunnen een keer stuk gaan. alleen een keer een nieuwe condens pompje is naar mijn idee beter als vr ketel nemen in plaats van een hr. ook met een VR ketel heb je water uit je inlaatcombinatie (soort overstort voor je warm tapwater) . zorg dan vooral als er iemand voor OH komt dat die er vanaf weet en er rekening mee houdt als die de ketel doorspoelt.

• noud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ha-zVjuJjq5lMK537xx1imRNrIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FeRBYYL26GLpgvd8E7VdYNkE.png?f=fotoalbum_large

Dank voor de reacties.

Ik weet niet of ik duidelijk overkom. Voor de bouw van de nieuwe keuken heb ik een loodgieter gevraagd oa voor leidingwerk. Kraan verplaatsen, radiator verwijderen, betere aansluiting voor wasmachine en spoelbak, afvoer voor afzuigkap. Ik dacht dan kan de loodgieter gelijk een nieuwe ketel plaatsen.

Omdat jij schrijft over een monteur en niet een loodgieter.

Ik heb de tekening van de keuken toegevoegd.

Plek A is de gelaste buis. Net achter het kastje.
Net boven A is een kanaal waar de afzuigkap wordt aangesloten.

D: Bruynzeel kastje blijft. Met een dikke uitroepteken. :) Dit is de eyecatcher van mijn keuken. Daar onder zit een luikje naar de woonkamer. Is niet te zien op de tekening.

Plek B: Inbouwkoelkast. Onder B zou een ketel wel kunnen worden aangesloten. Wel had deze loodgieter over dat in de buurt eens asbest kon zitten. De andere loodgieters heb ik daar niet over gehoord.

Plek C: nog meer kastjes aan deze wand dan raakt mijn keuken vol.

Koelkast B kan niet naar A wand gelaste buis
Koelkast wil niet omruilen met C. Dat ziet er niet uit.

Ingang keuken is bij A.
Naar balkondeur is B

Alle keukenapparatuur (op de oven na) en alle materialen voor de bouw van de keuken. Zijn inmiddels gekocht. Ook de nieuwe aanleg van bedrading voor ovens/wasmachine etc.
miciel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 05:28:
[...]komt het kwa water en cv wel allemaal uit als ik vragen mag ?
Wat bedoel je hiermee. Financieel? Dat wel. Leuk is anders.

Betreft het zuur... Dit zou hij toch moeten weten?
Heeft het nut als onder dit pijpje een bakje komt te staan die ik eens in de tijd leeg?

Het nieuwe rookkanaal zou door het dak komen. Cv staat nu in de gang. Links van A.
De VVE is al over ingelicht en ik mag een eigen rook kanaal plaatsen.
tijs000 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:55:
zorg dan vooral als er iemand voor OH komt dat die er vanaf weet en er rekening mee houdt als die de ketel doorspoelt.
Waar staat OH voor?

Dus..wat is nu wijs?

De keuken gaat in april gebouwd worden. Hij is al vaak uitgesteld. De elektricien en bouwer hebben steeds minder tijd.

Wat doe ik me deze loodgieter? Die vraagt overigens 350 euro excl per dag (8 uur)
Ik ken hem via een vriend die zijn telefoonnummer aan mij heeft gegeven.
Iets in mij zegt dat ik hem moet laten vallen.Vanwege dat condens verhaal.

Ik heb nog 1 loodgieter via de elektricien die ik kan bellen.

Is het beter om een ketelmonteur en een loodgieter te laten komen?

Dan laat ik de HR ketel vallen en buig voor een VR ketel

dank dank...

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vr ketels worden alleen nog als open toestel gemaakt.
Oh staat voor onderhoud.

Please state the nature of the technical emergency

• teacher

teacher

Dysgaf!

En je wil een gesloten HR ketel. Veiliger, zuiniger.

Ik zou idd keukenbouwer en loodgieter/CV installateur laten komen.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 20:55
Het is natuurlijk de vraag hoe lang jouw mannetje aan het werk is. Als dat een dag is kost het je iets van 370 - 380 euro exclusief materiaal. Ik zou eens een offerte aanvragen bij een aantal installateurs in de buurt. Meteen met een vraag wanneer ze de boel kunnen installeren. Denk dat het allemaal behoorlijk mee kan vallen met in verhouding van als je alles zelf mag regelen.

Als er later iets mee aan de hand is kan je gewoon terug naar de installateur. Hoef je niet weer naar jouw mannetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als ik dit topic combineer met Cv ketel zonder afvoer dan lijkt het me beter als je het project uit handen geeft en je zelf beperkt tot de harde requirements en esthetiek.

Want we zitten inmiddels 5 maanden verder en nog steeds op stalen buizen die sneller weg kunnen zijn dan hier reacties er over typen...

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 17-02-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:40
een VR ketel die ook tapwater verwarmt heeft ook een afvoer nodig...
dus laat dat hele idee van een VR ketel nu maar vallen.

een bakje er onder zou ik niet aanraden aangezien die de ene keer sneller vol zit als de andere keer.

gewoon een degelijke condens pomp (dus niet zo een ding voor een airco) ik maak nog wel eens mee dat er 2 ketels a 300KW met de afvoer op een condenspomp gezet worden.

dat iedereen zegt je moet egt geen condens pomp pakken heeft er mee te maken dat als het anders kan je dit altijd moet doen, kan het niet anders is het geen slechte oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat doet die stalen buis daar eigenlijk? Kan die niet weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
noud schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:18:
[Afbeelding]

Dank voor de reacties.

Ik weet niet of ik duidelijk overkom. Voor de bouw van de nieuwe keuken heb ik een loodgieter gevraagd oa voor leidingwerk. Kraan verplaatsen, radiator verwijderen, betere aansluiting voor wasmachine en spoelbak, afvoer voor afzuigkap. Ik dacht dan kan de loodgieter gelijk een nieuwe ketel plaatsen.

Omdat jij schrijft over een monteur en niet een loodgieter.

Ik heb de tekening van de keuken toegevoegd.

Plek A is de gelaste buis. Net achter het kastje.
Net boven A is een kanaal waar de afzuigkap wordt aangesloten.

D: Bruynzeel kastje blijft. Met een dikke uitroepteken. :) Dit is de eyecatcher van mijn keuken. Daar onder zit een luikje naar de woonkamer. Is niet te zien op de tekening.

Plek B: Inbouwkoelkast. Onder B zou een ketel wel kunnen worden aangesloten. Wel had deze loodgieter over dat in de buurt eens asbest kon zitten. De andere loodgieters heb ik daar niet over gehoord.

Plek C: nog meer kastjes aan deze wand dan raakt mijn keuken vol.

Koelkast B kan niet naar A wand gelaste buis
Koelkast wil niet omruilen met C. Dat ziet er niet uit.

Ingang keuken is bij A.
Naar balkondeur is B

Alle keukenapparatuur (op de oven na) en alle materialen voor de bouw van de keuken. Zijn inmiddels gekocht. Ook de nieuwe aanleg van bedrading voor ovens/wasmachine etc.

[...]

Wat bedoel je hiermee. Financieel? Dat wel. Leuk is anders.

Betreft het zuur... Dit zou hij toch moeten weten?
Heeft het nut als onder dit pijpje een bakje komt te staan die ik eens in de tijd leeg?

Het nieuwe rookkanaal zou door het dak komen. Cv staat nu in de gang. Links van A.
De VVE is al over ingelicht en ik mag een eigen rook kanaal plaatsen.

[...]

Waar staat OH voor?

Dus..wat is nu wijs?

De keuken gaat in april gebouwd worden. Hij is al vaak uitgesteld. De elektricien en bouwer hebben steeds minder tijd.

Wat doe ik me deze loodgieter? Die vraagt overigens 350 euro excl per dag (8 uur)
Ik ken hem via een vriend die zijn telefoonnummer aan mij heeft gegeven.
Iets in mij zegt dat ik hem moet laten vallen.Vanwege dat condens verhaal.

Ik heb nog 1 loodgieter via de elektricien die ik kan bellen.

Is het beter om een ketelmonteur en een loodgieter te laten komen?

Dan laat ik de HR ketel vallen en buig voor een VR ketel

dank dank...
e zou c geen optie zijn om daar je ketel op te hangen, dus naast je combi koelkast.
dan kan de afvoer in de muur/over de muur naar de gootsteen. het water zit dan ook
lekker dichtbij. maar is dat kwa cv wel mogenlijk ? (en eigenlijk is dat ook mijn vraag)
en is het kwa water ook mogenlijk ik denk dat je leidingen nu anders lopen.

mijn vraag kom je kwa water en cv wel uit. /letterlijk dus. want cv ketel verplaatsen
betekent ook dat je de rest moet verplaatsen. nu is een ontluchter op het hoogste punt
een hele goede oplossing hoor. maak je daar niet al te druk om meer om leidingen oversteken etc.
(en nu dus een hele rookgas dwars door je keuken nogmaals de vraag kom je een beetje uit)

een eigen rookkananaal plaatsen is prima. met toesteming van vve. (ook prima voor elkaar)
waarschijnlijk plaatst de betrefende loodgieter/montuer er een flexibele afvoerleiding doorheen.
dit heeft voor en nadelen. voordelen scheelt de in kosten nadelen ketel kan niet al te laag.
(ik geloof niet dat ze een hele pijp erdoor heen gaan plaatsen. ook is het wel iets beter)

wat betreft ketelmonteur en/of loodgieter. er bestaan wat verschillen.
wil je de ketel in je keuken proppen. bij kastje c naast de koelkast.
laat 1 persoon alles uitvoeren. ga niet 2 verschillende regelen.

je loodgieter van de keuken geeft aan de papieren te hebben.
voor het plaatsen van de cv ketel. dat schrijf in je begin post.
ik vermoedt dat het hierbij gaat om een/de co papieren.
welke je in de toekomst moet hebben. (1 jan 2023)
anders kan hij de helft van zijn werk niet meer doen.

edit hoe het echt zit. met alle nivo,s verschillen etc. check de link.
https://www.youtube.com/watch?v=8FLtVuapWxU
montuer werktuigbouwkunde particulier. (hoeft geen clv te kennen )
monteur onderhoud en instalatie combinatie (moet wel clv kennen. )
in jouw geval versmalede afvoer valt eigenlijk ook onder clv.
er moet dus een montuer komen die de combinatie opleiding heeft gedaan.
lang verhaal kort laat maar een bedrijf komen. (die stuurt de juiste montuer)

en verwijder gelijk die stalen leidingen. vervangen voor buis 22 mm.
weg met die meuk. waarschijnlijk geeneens een lasser voor nodig.
ik snap dat het eng voelt. maar ik zou dat dikke stuk staal weg halen.
het is echt nergens voor nodig. (ooit in de vorige eeuw mischien)

en verder teken een alles goed in ? want ik kan hier echt geen kaas van maken.
dus je leidingen het stuk staal etc. pak paint pak de plattgrondt en teken het in.

ik heb de boel even ingetekend. het makkelijkste is de ketel herplaatsen op de bestaande
plek en een condenspompje ertussen zetten. en je dikke stalen leiding laten weg halen.
(vervangen voor dunwandig 28 of 22 mm. ik gok dat de beol nooit goed is opgeruimdt.)
kan je ook de rest even fotograveren kwa dikwandig staal boven je ketel voor het idee. ?
paar ontluchters draadje snijden etc. het is niet heel gek veel werk als het mee zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBo1fztt2I384YkzuwUPlRYNV0g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8NWWiTP3p8sCIzpwRGeRCeF.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 17-02-2022 19:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Al het condenswater van alle cv ketels is per definitie zuur. Er zit primair HNO3, HCl en H2SO4 in (kijk maar in CV ketel norm EN15502 of rookgasnorm voor plastics EN14471 of rookgas-afdichtingen EN14241). Hoe zuur hangt af van operating mode, maar zuur is het.

Ik kan de officiele installatie-eisen even niet zo snel vinden, maar ben 99% zeker dat condensaat van een cv niet naar het milieu mag. Condensaat druppelt niet alleen, kan ook gewoon een continu straaltje zijn, afhankelijk van gebruik van het toestel. Als je dat op het balkon laat uitkomen tast je op lange termijn gewoon het beton aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
“I know” en schaam een beetje dat het project te lang duurt. Het heeft onder andere met mijn besluiteloos en onkunde te maken en het feit dat loodgieters niet aan hub afspraken komen. Daarnaast zeggen loodgieters tegenstrijdige dingen waardoor ik helemaal niet tot een keuze kom.
Nu deze loodgieter heeft verklaart dat het geen probleem is om condens te lozen, ‘want het is maar water.’ Twijfel ik aan zijn vakmanschap. Gelukkig dat jullie mij ervoor hebben gewaarschuwd.
Mijn ouders zijn nu ook beetje klaar mee en zeggen dat ik de knoop moet doorhakken. Ik heb echt teveel op de hals gehaald. Vandaag moet ik knopen doorhakken:).

Ik wil jullie nu ook niet teveel energie insteken. Wel super fijn. Enfin

Om op de antwoorden terug te komen.

Een extra kastje voor de cv bij C word mijn keuken te vol en druk. Het boekenplankje breekt af.
Onder in de hoek van de inbouwkoelkast zit de waterleiding van mijn spoelbak die naar beneden loopt richting de buren. Volgens de laatste loodgieter zou in de muur waar de leiding zit eens asbest kunnen zitten. Ik heb de andere loodgieters daar nooit over gehoord. Dus of het qua water cv uitkomt? De een zegt van wel de ander van niet. Nu ik besloten heb om dat verdomde pompje te plaatsen vervalt deze optie. Ik vroeg aan hem hoe vaak hij deze maand pompjes heeft vervangen. “Drie keer” was zijn antwoord.

Een deel van de stalenleiding die nu in verbinding met de radiator staat, komt achter de hoge smalle kast te liggen. Ik heb daar geen hinder mee eveneens de leidingen die bovenlangs lopen. Ik vind het wel iets hebben. Mijn keuken hoef niet zo strak zoals bij de meeste Tweakeraren.

Ik voeg een Paint bijlagen toe, dit is meer omdat je al veel werk in mij heb gestoken. Doe er niets mee.

Rood: cv
Blauw: rookkanaal
Zwart rechthoek met cirkel: spoelbak
Lila: koelkast
Bruin: wasmachine
Zwarte WW: radiator

Oker lijn:
Dikke radiatorleiding. Loopt door de keuken en gang. Links: woonkamer Rechts: slaapkamer

Groene lijn:
Afvoer cv aangesloten op het rookkanaal

Lichtblw en roze:
Warmte/koud leidingen voor kranen.

Bruin:
T Splitsing van koude waterleiding aanvoer voor wasmachine.

Lichtpaars:
= Afvoer wasmachine met spoelbak. Wordt 1 leiding naar beneden richting onderburen.
In de hoek waar mogelijk asbest zit.

WW radiator: van cv naar de oude radiator (de gelaste buis).

De afzuigkanaal dat nu in gebruik door de cv daar komt de afzuigkap op aangesloten.

Ik ben na uren hebben getobd eruit. Ik laat de loodgieter alle werkzaamheden doen. Dat wil zeggen dat ik geen cv monteur inschakel. Als hij de papieren ervoor heeft.
Moet alleen bij hem achterkomen waarom hij mij CW4 adviseert en geen CW3.

Pffff…. Wijze les. Voortaan zulke grote klussen voor mij uit handen laten nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPRxfQE7z5ni-rjKPL3C8KRjPc4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTIMzBpAhSsIUZCT0hg3Ohzw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNUYWEvE12wg1j-uCP8mZBHjI_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBJ9abeY47OggmPg1sENknfm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KitJQhsi18rNwtH12Z8j00_I_k0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5w1Ze9jrvTnrmwbSJaiQzFu.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
Appartementen kun je een kleine ketel nemen, een CW3 is nog steeds overkill maar je wil ook een beetje fatsoenlijk warm water dus lager kun je niet gaan.

Een kleinere ketel is doorgaans zuiniger omdat die langer kan branden en zo het HR redement langer kan benutten.

Nooit CW4 nemen tenzij je zeker weet dat het minimaal vermogen hetzelfde is als bij een cw3.

Ik woon in een eengezinswoning en daar is een CW4 al overkill, alleen handig als je een bad snel wil vullen maar voor verwarming een ramp(zat er al in erfenis van vorige bewoners).

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 18-02-2022 21:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Mijn advies; een Airco warmtepomp, veel goedkoper in verbruik en kun je ook nog koelen in de zomer!
Wij verwarmen ons appartement ook met een Airco warmtepomp en bevalt prima!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
mr_evil08 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:16:
Nooit CW4 nemen tenzij je zeker weet dat het minimaal vermogen hetzelfde is als bij een cw3.
Dat dacht ik ook. Toch adviseerde hij mij een CW4 aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Een paar dingetjes:
Waarom is die metalen buis zo dik? Het lijkt wel van blokverwarming?
Je kan je afzuigkap niet op de rookgasafvoer zetten, of je moet -zeker- weten dat je een eigen aparte pijp naar boven hebt, en hem niet deelt met je buren oid.

Doe eens een goede overzichtsfoto van je huidige ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
noud schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:20:
[...]

Dat dacht ik ook. Toch adviseerde hij mij een CW4 aan....
Wat was de reden waarom de monteur het aan raad?

specs van Intergas als voorbeeld.
Min 5.9kw 18.1kw max = CW3
Min 7.6kw 23.4 max = CW4

Een doorsnee tussenwoning heeft maar 8kw nodig, appartementen is minder, 18kw ga je never nooit lukken indien wel dan wordt je niet blij van de gasrekening.

Hecht je veel aan tapwater en moet het met donder en geweld dan CW4 maar verwarming gaat dan wel onzuiniger werken, douche je op normale wijze is CW3 prima.

Bijkomend voordeel een CW3 ketel is ook kleiner van formaat, ik zie dat hij bij jouw in een open ruimte hangt.

Er zijn modellen/merken waar het niet meer zoveel uitmaakt kijk goed naar merk en specs, ik ken ze niet allemaal, laat de installateur niet zomaar iets erin knopen waar je later spijt van hebt want jij betaalt de rekening niet de installateur.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 20-02-2022 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
@noud en waar ga je de lucht toevoer vandaan halen voor je cv ketel ?
als er 2 pijpen inzitten in de koof van 125 , bijv ja dan krijg je alles er wel in hoor.
1 kan je dan je dan gecombineerdt doen. dus een flexibele rookgas buis erin.
en de onstane ruimte tussen flexibele buis en metalen buis voor de luchttoevoer.
(plus het is ook nog eens extra veilig bij een lekkage stopt je cv ketel met branden)
eigenlijk maak een concentricische rookgas afvoer. en de andere voor je afzuigkap.
(en verder de reactie van @teacher inderdaad. allebei een apparte afvoer verplicht.)
dit stuk laten doen dus. niet zelf aan gaan beginnen maar wel over alles nadenken.

vraagje heb je een stort douche regendouche bad ofzo. of gewoon een standaard douche ?
voor een groot verbruik is cw 4 nodig gewone douche kan wel met cw 3. (ook voor dames)

sommige condens pompjes hebben een tweede aansluting voor je cv ketel.
als het pompje niet werkt dan doet je ketel het ook niet. is beter of slechter.
(net hoe je het wilt zien.)

en de cv montuer vervang de afgelopen maandt 3 keer een pompje.
maar hoeveel ketels ziet hij per maand. om even in perspectief te kijken. ?

en wat betreft de dikke leidingen, het zal vroeger wel een functie hebben gehad.
je kan alleen het dode eind laten weghalen als je dat wilt. naast de radiator die weggaat.
(of gewoon laten zitten net wat je wilt. het kan eigenlijk geen kwaad het is toch cv )
wel handig is een mangeet filter te plaatsen met zulke leidingen. en nieuw expansie vat.

ik wist niet dat je leiding zich splitste boven je ketel. je retour doet dat namelijk niet.
soms lopen de leidingen netjes hetzelfde cirquit. maar hier is dat niet het geval.
je kan dus niet alles wegslopen. of het wordt een hele grote verbouwing.

als je wilt mag je het hele trace online zetten maar het hoeft niet persee.
het belangerijkste is dat het werkt. als het niet goed werkt moet je er wel naar kijken.
(er werdt welleens een short kut genomen vroeger. de melaijkste oplsing zeg maar)

ik gok dat er vroeger blokverwarming in heeft gezet en ze later eigen ketel hebben geplaatst.
blokverwarming is namelijk niet ideaal. werkt gewoon niet goed. hoge kosten veel verbruik etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:39
mr_evil08 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:49:
[...]

specs van Intergas als voorbeeld.
Min 5.9kw 18.1kw max = CW3
Min 7.6kw 23.4 max = CW4

Een doorsnee tussenwoning heeft maar 8kw nodig, appartementen is minder, 18kw ga je never nooit lukken indien wel dan wordt je niet blij van de gasrekening.

Hecht je veel aan tapwater en moet het met donder en geweld dan CW4 maar verwarming gaat dan wel onzuiniger werken, douche je op normale wijze is CW3 prima.

Bijkomend voordeel een CW3 ketel is ook kleiner van formaat, ik zie dat hij bij jouw in een open ruimte hangt.

Er zijn ook nog hele volksstammen die met een CW2 douchen maar tegenwoordig willen wij comfort dus minimaal CW3.
Het hangt maar net af van merk en type ketel. Er zijn genoeg keteltypes waar bij de CW3 en CW4 varianten geen verschil in minimaal vermogen hebben. Neem bijv. een Remeha Tzerra Ace waarvan het minimaal vermogen voor zowel CW3 als CW4 6,1kW is. En als je van die aanname uitgaat, gewoon CW4 kiezen.

Wil je nog lager, kun je ook nog kijken naar een Intergas Xtreme series. Die kan met minimaal vermogen van 4kW gewoon CW5 tapcapciteit bieden.

Conclusie: ketelspecs nalezen vertelt je het meest.

[ Voor 6% gewijzigd door VERNederlander op 19-02-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
VERNederlander schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:56:
[...]

Het hangt maar net af van merk en type ketel. Er zijn genoeg keteltypes waar bij de CW3 en CW4 varianten geen verschil in minimaal vermogen hebben. Neem bijv. een Remeha Tzerra Ace waarvan het minimaal vermogen voor zowel CW3 als CW4 6,1kW is. En als je van die aanname uitgaat, gewoon CW4 kiezen.

Wil je nog lager, kun je ook nog kijken naar een Intergas Xtreme series. Die kan met minimaal vermogen van 4kW gewoon CW5 tapcapciteit bieden.

Conclusie: ketelspecs nalezen vertelt je het meest.
Heb je mijn laatste regel gelezen?

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 20-02-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De Nefit Proline cw3 of cw4 is dezelfde ketel, andere software en andere doorstroombegrenzer.
Heb je cw 4 nodig? Neem je die.
Heb je cw3 nodig en is de meerprijs van cw4 het niet waard neem je de cw3.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ben weer laat met antwoorden excuze. Had de tekst al uitgeschreven maar nog niet doorgestuurd.
mr_evil08 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:49:
[...]
Waarom de monteur/loodgieter mij eerder een CW4 dan de CW3 heeft aangeraden. Zijn antwoord was: “Als het echt nodig is overcapaciteit hebt (strenge winter).

Wat bedoel je met hecht je veel aan tapwater? Ik heb geen bad en een normale douchekop.
teacher schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:28:
Waarom is die metalen buis zo dik? Het lijkt wel van blokverwarming?
Die metalen pijpen komen uit 1953. Gelast enzo. Uitiendelijk ga ik die dikke pijp die naar beneden wijst niet zien. Er komt een kast voor deze pijp. En de pijp valt net achter de kast.

In mijn woonkamer staat een niet werkende gashaard. En vroeger, had de vorige bewoner (mijn oma :) inderdaad iets van een geiser in de keuken staan.
Ik denk dat het appartementencomplex geen gebruikt van blokverwarming heeft gemaakt.

Je kan je afzuigkap niet op de rookgasafvoer zetten, of je moet -zeker- weten dat je een eigen aparte pijp naar boven hebt, en hem niet deelt met je buren oid.
Klopt. Ik heb de VVE al laten weten. En deze pijp wordt niet met andere flatbewoners gedeeld.

Een andere loodgieter vertelde mij dat door mijn huidig rookkanaal (Staat nu boven het fornuis) er geen twee leidingen geplaatst mogen worden. Precies wat jullie ook zeggen.
miciel schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:22:
@noud en waar ga je de lucht toevoer vandaan halen voor je cv ketel ?
De luchtafvoer voor mijn cv komt via een nieuwe pijp door het dak. De loodgieter gaat dit zelf doen.

De cv monteur vervang de afgelopen maand 3 keer een pompje.
maar hoeveel ketels ziet hij per maand. om even in perspectief te kijken?

Ik heb er niet naar gevraagd. Ik vond het al een wonder dat ik deze vraag (half) stelde. Uit zijn antwoord leek ik op te merken dat het echt veel was. Daarom dat hij met het andere alternatief aankwam. Het lozen op het balkon

Wat betreft de dikke leidingen, je kan alleen het dode eind laten weghalen als je dat wilt
Ik ondervind er geen hinder van. :) Beetje industrieel.

Als je wilt mag je het hele trace online zetten
Dank, maar inmiddels ben ik er wel uit gekomen.

Ik gok dat er vroeger blokverwarming in heeft gezet en ze later eigen ketel hebben geplaatst.
Volgens mij heeft er nooit blokverwarming ingezeten. Wel een geiser staat mij nog bij. Ik blies altijd het vlammetje uit.blokverwarming is namelijk niet ideaal. werkt gewoon niet goed. hoge kosten veel verbruik etc.
----------------------

1)
Waar in de specificaties van cv-ketel staat de snelheid van het krijgen van warm water?
Na 25 seconde krijg ik bij mijn huidige ketel water warm.
Rond de 50 seconde wordt het echt heet. Ik wil namelijk niet nog langer wachten dan dit.

2)
Is er iemand die zegt kies beter voor de Avanta Ace 24 dan de Intergas Xtreme 24?
Ik lees vooral positieve verhalen over de Intergas Xtreme. Welliswaar vaker de CW4 uitvoering. Ik neig namelijk deze ketel te kopen. Vanwege de positieve verhalen.
De goedkoopste gezien voor Xteme 1100. Exclusief thermostaat. Direct leverbaar.

3)

Wat ik belangrijk is het energieverbruik. Ook al is het niet mijn huis maar wel die van mijn ouders.

– Intergas Xtreme 24 16 Kw: 6-10 Liter : 40 C

– Avanta Ace 24 C ( Remeha) 21 Kw: 11 Liter: 40 C

Het verschil in Kw tussen deze twee ketels.
Klopt het dat het op jaarbasis 9 Euro is.
(21 kW – 16 kW = 5 kW) 5 kW * 8760 (24 uur * 365 dagen) * 0,27 euro cent : 1000 = 9 Euro jaarlijks.

Als het 9 Euro is. Dan is dat natuurlijk te verwaarlozen..

4)
Bij aankoop van ketel verkopen sommige bedrijven abonnementen/services/garantie etc.
Is dit handig om hier naar te kijken? Ik ga ervan uit dat een nieuwe ketel lang meegaat, voordat er mankementen opspelen. Ik weet dat het soms prijsschieten is. Dat het ene model/type sneller defecten krijgt.
Garantie is sowieso wettelijk 2-3 jaar.
Het jaarlijks schoonmaken van mijn huidige open cv ketel kost iets van 70-90 Euro.

Met een onderhoudscontract van 15 Euro in de maand kom ik op 180 Euro uit (15*12 maanden).
Dan lijkt het mij dat mijn ouders te veel gaan betalen.

Nu vertelde deze loodgieter dat je helemaal niet jaarlijks je ketel hoeft te checken. Ik moet hem hierover nog een keer naar vragen. Ik meende altijd gedacht te hebben. Dat het haast verplicht is om een ketel jaarlijks te checken. Nouja, misschien een open cv ketel dan.

Enfin, eindelijk sloopdatum geregeld. Elektricien geregeld. Loodgieter hoor ik deze week.

Eens en nooit meer al dat geregel haha.

[ Voor 5% gewijzigd door noud op 21-03-2022 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Waarom de monteur/loodgieter mij eerder een CW4 dan de CW3 heeft aangeraden.
Zijn antwoord was: “Als het echt nodig is overcapaciteit hebt (strenge winter).

een cw 3 ketel heeft een maximale capacieteit van 18 kw. dat is 18,000 watt.
als je in een appartement daar niet genoeg aan hebt moet je naar je isolatie gaan kijken.
voor een normaal woonhuis kan ik die keuze voor cw 4 nog wel een beetje begrijpen.

ook je stook gedrag. maakt een wereld van verschil. als je een beetje dezelfde temp aanhoudt.
heb je lang niet zoveel vermogen nodig. sommige klokthermostaten kunnen prima je woning rustig aanwarmen. juist het bulderen kost een berg gas. het snel opwarmen kost een hoop vermogen.
voor het op temperatuur houden brandt de ketel meestal op 6 kw voor het opstoken wel wat hoger.
bijv 12 kw. maar dit zijn wel waardes die met een korreltje zout moet nemen. niet exact gemeten!!

kwa warm water normaal douchen met cw3 is prima.
stortdouche grote douche kop bad vullen is cw 4. /cw5

kwa rookgas afvoer/lucht toevoer. het gaat hier om 2 leidingen in 1.
ik weet niet of je de bovenste verdeiping hebt of er nog mensen boven je zitten.
bij de bovenste verdeiping is het makelijk een gaat laten boren door het dak.
(ja daarvoor laten we iemand komen. een betonboor bedrijfje.doen we niet zelf.
nieuwe afvoer erop en klaar. (en nog even een plakplaatje inplakken)
ter info: https://www.warmteservice...00-dakdoorvoer/p/52681015

zitten er nog mensen boven je zal de betreffende loodgieter een flexibele leiding laten zakken.
door het bestaande kanaal en er zo die manier een rookgas afvoer en lucht toevoer creren.
ter info https://www.youtube.com/watch?v=jbJ01IA36IU
je afzuigkap moet dan helaas een recurculatie kap worden (oftewel een afzuigloze afvoerkap)

een intergas is net wat sneller in warm water. maar maakte wat meer kabaal tikken etc.
(ja ik moet ze nog terug laten komen. /iets met een bedrijf waar ik een hoop gezeik mee had.)
(een huurhuis. ik kan/mag niet alles fixen. heb geen co2 papieren. wel de basis opleiding. )
een remeha avanta ace is wat trager. in warm water. remeha heeft een warmte wisselaartje.
https://www.youtube.com/watch?v=f9UlTv3RLFU

ketelonderhoud ligt er net aan. de ene elk jaar de andere om het jaar. (dus 1 x per 2 jaar)
het beste is jaarlijks. de praktijk is dat huurhuizen 1 keer per 2 jaar worden gedaan.

een hele lap tekst ik hoop dat je er wat aan hebt. en waarschijnlijk zal de rest ook wel reageren.
ik heb niet alle kennis in huis. er zijn zoveel meningen en verschillende opvatingen in ketel land.
jantje verkoopt a klaasje b catrijn verkoopt c wie heeft er gelijk. eigenlijk alle drie een beetje. :+

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 21-03-2022 05:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Dank ik ga het vanavond lezen.. Je Input wordt super gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Als je in een appartement daar niet genoeg aan
Ik heb genoeg aan mijn huidige ketel. Ik verwarm enkel mijn voor en achter woonkamer.
Ik snap niet waarom hij met een cw 4 komt aanzetten.
Met een aantal van die zgn ketel zelftestjes kwam ik toch een aantal keer op een CW 4 uit. Zelfs 1 keer op een CW5. En zelfs de inhoud van de woning had geen invloed op de CW. 30M3 of 300 M3 :)

Ook je stook gedrag. maakt een wereld van verschil.
Dan laat ik hier mogelijk steken vallen. Ik stook pas als ik echt koud begin te krijgen. Dan zet ik hem aan. Meestal na 1600/1700 tot 0000. Als ik eraan denk zet ik hem een uur voordat ik ga slapen uit.
Soms zet ik hem uit om hem vervolgens hem aan te zetten omdat de warmte dan weg is. Dus dan kan ik hem beter hem aan laten staan. De temperatuurt ligt gemiddeld rond de 18/19 graden.

Ik ga mij verdiepen in de zgn klokthermostaten. Nu heb ik alleen een eenvoudige draaiknop. Die niet de juiste temperatuur aangeeft. Daarvoor heb ik een aparte temperatuur metertje

Ik woon op de bovenste verdieping, daarom kan dat gat door het dak gemaakt worden. Hij heeft daar de nodige papieren voor. De VVE heeft toegestemd.

Ha wat een enthousiast filmpje.

Wat bedoel je met tikken?
Mijn verwarmingsbuizen die door heel het huis lopen, tikken ook door uitzetting.
Ik heb daar geen hinder van.
Kan een "lucht- en vuilafscheider" onder ander dit verhelpen?
Zijn er nog andere benodigdheden waar ik aan zou kunnen denken? Op zaken als duurzaamheid/energiebesparend?

Een hele lap tekst ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik heb zeker iets aan dank dank :).
Dan laat ik de loodgieter morgen weten welke ketel het geworden is. De X X Xtreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
noud schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:22:
Als je in een appartement daar niet genoeg aan
Ik heb genoeg aan mijn huidige ketel. Ik verwarm enkel mijn voor en achter woonkamer.
Ik snap niet waarom hij met een cw 4 komt aanzetten.
Met een aantal van die zgn ketel zelftestjes kwam ik toch een aantal keer op een CW 4 uit. Zelfs 1 keer op een CW5. En zelfs de inhoud van de woning had geen invloed op de CW. 30M3 of 300 M3 :)
wat beterft cw 3 of cw 4. kwa cv vermogen ik volg de beste loodgieter ook niet.
het verhaal van overcapaciteit. is bij een appartement. niet echt nodig/heb je al
een appartement heeft meestal niet zoveel inhoud. cw 3 is ook in een strenge winter voldoende.

om de cv waarde te bereken moet je daarvoor kijken naar de radiator inhoud en de woning inhoud.
er is soort vuist regel een beetje 75 watt per kub nodig hebt. althans in de oudere huizen.

die testjes zijn leuk maar volgens mij vooral gebaseert op je warmwater.
(en in het echt is dat ook wel wat er vooral toe doet.)
staat in de vorige post al besproken hoe een keuze te maken.
normale douche is cw 3 zat wil je moet het met veel water cw 4.
cw 4 is vooral voor bad vullen of een kleine regendouche.

nog wel een dingtje: wat we soms weleens bij klanten merken.
(vroeger draaide de ketels hogere temperaturen 90/70 waardoor je kleinere radiatoren nodig had.
nu met je nieuwe ketel gaat men uit van 75/65 of nog een slagje lager. 65/55. eerst ketel vervangen.
heb je dan problemen dan weet je dat je met je radiatoren aan de slag kan. _/-\o_
vaak kom je met een nieuwe ketel weg en soms moeten de radiatoren vervangen worden.
(het is eventueel uitrekenen hoor. als je er zin in tijd in hebt alles uit te zoeken etc.)

in alle keren er wel mee weggekomen. ketel draait maar iets hoger. ipv op zijn aller laagst.
maar hij stookt dan wel wat onzuiniger. maar het is vaak nog wel te overzien.
de kamer thermostaat regel de water tempertuur, en het vermogen.
je retour moet eigenlijk altijd onder de 58 graden zijn dan is het een hr ketel.
dan condenseert de ketel. (intergas geeft aanvoer temp aan bij het stoken/is op te vragen)
(als ie echt idioot doet met retour inregelen. en ben je er dan nog niet dan moet je wel de beol vervangen. )
aantal keren dat het voorkomt 1 op de 100. vaak kan systeem wel een rondje of 2 a 3 mee.
Ook je stook gedrag. maakt een wereld van verschil.
Dan laat ik hier mogelijk steken vallen. Ik stook pas als ik echt koud begin te krijgen. Dan zet ik hem aan. Meestal na 1600/1700 tot 0000. Als ik eraan denk zet ik hem een uur voordat ik ga slapen uit.
Soms zet ik hem uit om hem vervolgens hem aan te zetten omdat de warmte dan weg is. Dus dan kan ik hem beter hem aan laten staan. De temperatuurt ligt gemiddeld rond de 18/19 graden.

Ik ga mij verdiepen in de zgn klokthermostaten. Nu heb ik alleen een eenvoudige draaiknop. Die niet de juiste temperatuur aangeeft. Daarvoor heb ik een aparte temperatuur metertje
kijk van 18 naar 20 is prima van 19 naar 20 is ook prima. en naar 21 ook.
vooral de grote zetten van 5 graden vragen wel veel van je vermogen,
(maar technisch gezien zou je als nog voldoende vermogen voor moeten hebben)

een klokthermostaat kan op een normaal tempo je woning opwarmen.
als hij goed geprogrammeerd is, je een vast ritme hebt etc. voorkomt een overshot aan warmte.
en als de ketel langer werk heeft. om de woning op te warmen begint hij ook eerder
en ja er tijdelijke overschrijving van het programma mogenlijk..
dit beterft honnywell modulation. voorbeeldtje: https://www.coolblue.nl/p...LqWeBS0vSrUxoCPu4QAvD_BwE

wat betreft je kamer thermostaat een gewoon moduleren roundje van honnywell kan ook.
mocht je niet teveel eisen stellen. ik mis bijv aanwarmsnelheid. bij deze is dat standaard.

voor een beetje handmatig warm stoken van je woning is modulerend roundje prima.
voor het op temperatuur houden ook prima. (is eigenlijk het deelte wat daarna komt)
alleen het ophogen van de temperatuur gaat weleens wat lomp 2 graden bijv
dus van 18 naar 20 wordt het meestal eerst 19 20 21 en daarna houdt ie hem op 20 graden.
(er zitten nog wel wat puntjes tussen hoors zoals de 18,5 maar je snapt me punt)

en een klok thermostaat kan dus die enen graat overschoot opvangen. soort van.
maar dat kost dan wel het drie dublbele om aan te schaffen.

daarnaast heb je ook nog intergas een thermostaat geen idee hoe die functioneerd.
met eventueel een internet verbinding erbij een heel programma. op afstand bestuurbaar.
(koop wel bijvoerkeur de set compleet scheelt weer in losse ondelen doosjes etc.)

maar wat ik nou van deze drie het beste vindt. ? ligt net aan de gebruiker.
Ik woon op de bovenste verdieping, daarom kan dat gat door het dak gemaakt worden. Hij heeft daar de nodige papieren voor. De VVE heeft toegestemd.
kijk dat is nog eens mooi geregeldt. dus je afzuigkap mag dan op het oude ketel kanaal want die is leeg toch ? (als het technisch nog in order is kan dat primma.) en het verhaal van het gat in je dak mag ook wel in de startpost. lost veel problemen op ..

hoe is het afgelopen met het condenspomje verhaal ? die komt er zeker geoon in ?
Wat bedoel je met tikken?
Mijn verwarmingsbuizen die door heel het huis lopen, tikken ook door uitzetting.
Ik heb daar geen hinder van.
Kan een "lucht- en vuilafscheider" onder ander dit verhelpen?
Zijn er nog andere benodigdheden waar ik aan zou kunnen denken? Op zaken als duurzaamheid/energiebesparend?
ja vergelijkbaar tikken door uitzetting. leidingen zitten hier te krap. verkeerdt etc.
maar eigenlijk gaat het me ook om wat anders. zie: https://radar.avrotros.nl...-24-cv-ketel-t136865.html
(long story short bij goed onderhoudt heb je daar geen last van)

een vuil lucht afscheider. zijn 2 losse onderdelen of gecombineerdt.
beste is 2 losse onderdelen luchtbellen zitten eigenlijk vooral in je aanvoer. warme water.
en vuilfliter in je retoer. deze maakt je cv wel stillen als er bijv vuil inzit.
rammelen suizen kabaal etc. kan allemaal teken zijn van vuil in je leiding.
en vuilfilter is bij deze oude cv leidingen wel aan te raden ook al zijn ze nog wel goed uit.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 22-03-2022 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:58
Ik heb een intergas cw3 sinds een half jaar in een appartement van 70m2 en dat is echt meer dan zat. Ik ben het verwarminsgedeelte alleen maar lager aan het instellen de laatste tijd en het het is heerlijk hier :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
noud schreef op maandag 21 maart 2022 @ 00:52:
Het verschil in Kw tussen deze twee ketels.
Klopt het dat het op jaarbasis 9 Euro is.
(21 kW – 16 kW = 5 kW) 5 kW * 8760 (24 uur * 365 dagen) * 0,27 euro cent : 1000 = 9 Euro jaarlijks.
Het is nog vroeg en ik misschien ben ik nog niet wakker.

Waar komt die delen door 1000 vandaan?
Verder moet die "0,27 eurocent" moet natuurlijk zijn 27 cent of 0,27 euro.
Daarbij komt nog dat je rekent met het elektra-tarief terwijl het water met gas wordt gestookt. Enkel op de momenten dat er om warm water wordt gevraagd gaat die ketel warm water produceren, afhankelijk van de instellingen doet die dat op 21kW. Geen idee of er een boiler in zit maar ook die staat niet 24/7 het water op te warmen op vol vermogen.

Verder staat jouw ketel niet 24/7 op 21kW te stoken, dat zou niet best zijn. Je kunt dus simpelweg niet met de uren op jaarbasis rekenen.
Pagina: 1