Hoi,
Mijn cv ketel is aan vervanging toe. Mijn keuken wordt verbouwd en nu is het de mogelijkheid om hem naar een HR ketel ter vervangen.
Ik woon op de bovenste verdieping van een jaren 50 flatappartement. Ik heb zowel onder als aan de linkerkant en rechterkant buren.
In de bijlagen is de plattegrond (van mijn onderburen) getekend.
Ik huur de woning van mijn vader. Ik weet niet hoeveel jaar ik er in wil en kan wonen.
Voorlopig woon ik alleen en dat vind ik best.
In de toekomst zie ik niet zo snel met iemand samenwonen.
De woning is niet geïsoleerd.
Met koude dagen staan in mijn woonkamer meestal vier (oude) draaiknop radiatoren aan.
Twee aan de voorkant en twee aan de achterkant.
Zelden heb ik radiatoren in de slaapkamer, badkamer en keuken aanstaan.
Met de verbouwing wordt de radiator uit de keuken verwijderd.
Er loopt wel een niet geïsoleerde verwarmingsbuis van de cv ketel door mijn gang naar mijn woonkamer binnen. Daardoor is de gang redelijk verwarmd.
Mijn thermostaat is niet meer correct en wordt ook vervangen.
Gemiddeld is het in de woonkamer rond de 19 graden.
Ik heb een normale douchekop en geen bad.
Het gasverbruik in de afgelopen 3 jaar ligt tussen de 545 -750 m3.
Elk jaar werd er meer verbruikt.
Ik heb alleen de inhoud van de woonkamer ruim opgemeten. Omdat ik dit enkel deze ruimte dat wordt verwarmd.
Als ik het goed heb uitgerekend….
5,79 x 5,75 x 2,70 (hoogte) = 89,88 m3
5,84 x 3,85 (=2,64+1,21) x 2,70 (hoogte) = 60,70 m3
Inhoud woonkamer: 89,88 + 60,70 = 151 m3
151 x 77 Watts (uitgaande dat ik voor een temperatuur van 20 graden kies, toch??)
151 x 77 = 11727 W
Voor 22 graden zou het zijn
151 x 85 = 12835 W
De loodgieter is langs geweest om een offerte (oa voor de nieuwe keuken) op te nemen.
Hij zei dat ik het best voor een Remeha CW 4 ketel kon kiezen.
De Vaillant raadde hij af.
Condensafvoer zal op het balkon uitkomen. Een pompje ging vaak stuk en verbruikte energie.
Hij had geen merk HR ketel type doorgegeven.
Ik wil zelf een HR ketel via internet bestellen. Omdat deze veel goedkoper zijn dan wanneer ik het in een winkel het koop.
Mijn vraag aan jullie.
Om de capaciteit van mijn woning te te berekenen moet ik heel mijn appartement berekenen?
Of kan dat enkel met de woonkamer? Omdat in deze ruimtes de verwarming aanstaan en in de andere ruimtes zelden tot niet.
Wat is jullie advies met betrekking tot een HR ketel?
Welke HR ketel?
Is het verstandig om rekening te houden als ik toch ga samenwonen haha of als het huis wordt verkocht?
Is een CW 4 geen overkill en kan ik beter voor de CW 3 gaan?
Ik heb nu een Vaillant VCW 264/3. Als de verwarming voor de woonkamer aangaat wordt het snel warm. Voor kraanwater duurt het toch wel eventjes voordat het warm wordt. Ik hoef alleen geen instant warm water.
Bedankt voor de input
Mijn cv ketel is aan vervanging toe. Mijn keuken wordt verbouwd en nu is het de mogelijkheid om hem naar een HR ketel ter vervangen.
Ik woon op de bovenste verdieping van een jaren 50 flatappartement. Ik heb zowel onder als aan de linkerkant en rechterkant buren.
In de bijlagen is de plattegrond (van mijn onderburen) getekend.
Ik huur de woning van mijn vader. Ik weet niet hoeveel jaar ik er in wil en kan wonen.
Voorlopig woon ik alleen en dat vind ik best.
De woning is niet geïsoleerd.
Met koude dagen staan in mijn woonkamer meestal vier (oude) draaiknop radiatoren aan.
Twee aan de voorkant en twee aan de achterkant.
Zelden heb ik radiatoren in de slaapkamer, badkamer en keuken aanstaan.
Met de verbouwing wordt de radiator uit de keuken verwijderd.
Er loopt wel een niet geïsoleerde verwarmingsbuis van de cv ketel door mijn gang naar mijn woonkamer binnen. Daardoor is de gang redelijk verwarmd.
Mijn thermostaat is niet meer correct en wordt ook vervangen.
Gemiddeld is het in de woonkamer rond de 19 graden.
Ik heb een normale douchekop en geen bad.
Het gasverbruik in de afgelopen 3 jaar ligt tussen de 545 -750 m3.
Elk jaar werd er meer verbruikt.
Ik heb alleen de inhoud van de woonkamer ruim opgemeten. Omdat ik dit enkel deze ruimte dat wordt verwarmd.
Als ik het goed heb uitgerekend….
5,79 x 5,75 x 2,70 (hoogte) = 89,88 m3
5,84 x 3,85 (=2,64+1,21) x 2,70 (hoogte) = 60,70 m3
Inhoud woonkamer: 89,88 + 60,70 = 151 m3
151 x 77 Watts (uitgaande dat ik voor een temperatuur van 20 graden kies, toch??)
151 x 77 = 11727 W
Voor 22 graden zou het zijn
151 x 85 = 12835 W
De loodgieter is langs geweest om een offerte (oa voor de nieuwe keuken) op te nemen.
Hij zei dat ik het best voor een Remeha CW 4 ketel kon kiezen.
De Vaillant raadde hij af.
Condensafvoer zal op het balkon uitkomen. Een pompje ging vaak stuk en verbruikte energie.
Hij had geen merk HR ketel type doorgegeven.
Ik wil zelf een HR ketel via internet bestellen. Omdat deze veel goedkoper zijn dan wanneer ik het in een winkel het koop.
Mijn vraag aan jullie.
Om de capaciteit van mijn woning te te berekenen moet ik heel mijn appartement berekenen?
Of kan dat enkel met de woonkamer? Omdat in deze ruimtes de verwarming aanstaan en in de andere ruimtes zelden tot niet.
Wat is jullie advies met betrekking tot een HR ketel?
Welke HR ketel?
Is het verstandig om rekening te houden als ik toch ga samenwonen haha of als het huis wordt verkocht?
Is een CW 4 geen overkill en kan ik beter voor de CW 3 gaan?
Ik heb nu een Vaillant VCW 264/3. Als de verwarming voor de woonkamer aangaat wordt het snel warm. Voor kraanwater duurt het toch wel eventjes voordat het warm wordt. Ik hoef alleen geen instant warm water.
Bedankt voor de input
:strip_exif()/f/image/WfcjfyoTn6nGl688mpC9kSlG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door noud op 17-02-2022 00:42 ]