Cv ketel zonder afvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:35
Hoi,

Ik heb een werkende Vailliant 254/3 cv ketel die in de gang staat en aangrenzend is mijn keuken.
Voor december wordt mijn keuken verbouwd. (Gestript). Ik huur dit huis van mijn vader.

Volgens een loodgieter heeft deze cv ketel geen afvoer. Het gesprek ging voor mij te snel om toen op kunnen anticiperen. En ik zou van jullie willen weten wat ik kan doen of welke vragen ik de loodgieter kan stellen.

Zijn tip was dat ik alvast een aansluiting met afvoer kon aanleggen voor het geval ik een nieuwe hr ketel nodig zou hebben. Zodat ik dan niet later heel de keuken hoef open te breken.

Ik heb een ontluchtingsbuis die nu zichtbaar boven de gootsteen hangt. Af en toe komt er water/??condens?? uit. Deze loodgieter vertelde dat deze buis op de nieuwe afvoer hr ketel kan worden aangesloten. En anders kan deze buis in de muur worden ingefreesd en op de afvoer van mijn huidige gootsteen worden aangesloten.

Wat ik mij afvraag.

1. Heb ik sowieso een afvoer voor mijn huidige cv ketel nodig?

2. Mijn flatappartement (jaren 50 huis, 3 hoog en hoogste verdieping) wordt vrij snel warm en mijn gasverbruik is vrij laag. Ik stook bewust vaak niet hoog.
Heb ik dan alsnog in de toekomst een hr ketel nodig?
Of kan ik bv een andere cv ketel aanschaffen?

3. Mocht er toch een afvoer komen. Hoe gaat de aansluiting eruit zien als ik bv de wasmachine erop aansluit; die in de keuken staat. Gaat de aansluiting boven of onder de vloer komen?
Met andere woorden kan ik bv bij mijn wasmachine als er mankementen en/of ontstopping zijn.

In de gang waar de cv ketel staat ligt parket. Dit parket is zou verslechterd dat het niet uitmaakt als er in wordt gezaagd. Op het parket liggen los liggende vloertegels.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:56
Voor de overstort is een afvoer wel handig anders dumpt hij het op de vloer (of in een emmer als je die eronder zet)

Een HR-ketel koelt de rookgassen terug waardoor het vocht in de rookgassen condenseert.
Dit is een continue druppel-stroompje water wat wel echt in een afvoer moet.

Als het kan zou ik dit wel laten aanleggen.

Aangezien je van je vader huurt zal dit makkelijk te regelen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 02-10-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
Een ander idee.

Om een dergelijke woning op 20 graden te houden heb je ook veel koeling nodig.

Is een paar airco's misschien niet verstandiger? Die kunnen ook verwarmen. Voor warm water dan een elektrische boiler en je huis is gasloos. Veel lagere maandlasten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:23
je bent huurder?
Dan hoort de loodgieter met de verhuurder- je vader- , te overleggen.
Of doe jij dit voor hem?

-voor de cv moet een condensafvoer komen. Mag ook bij de wasmachine afvoer.
Staat de wasmachine los in de keuken? Zou de CV erboven kunnen? Of lopen de leidingen nu het beste?
allerlei vragen , heb je foto's om de situatie te verduidelijken.

-Een vijftiger jaren flat (bovenste) is niet echt geïsoleerd. Wat wil de VVE? Is er gezamenlijke dakisolatie?
wat is je gasverbruik in m3?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
De overstort stort het nu de gootsteen in. Een optie van uit mijn idee zou kunnen zijn deze waar de zwanenhals ed begint op aan te sluiten.

Ik heb geen HR ketel maar ik begrijp als ik dat wel had dan de afvoer wel nodig moet hebben.

Ik stook niet vaak en de temperatuur van mij appartement zet ik meestal onder de 19 graden. Mijn oude thermostaat werkt niet helemaal correct meer. Maar zelden stook ik boven de 20 graden.
Dat mijn appartement in de koude periode warm is bedoel ik niet mee te zeggen dat het te warm is.
Dus er hoeft volgens mij niets gekoeld te worden. Mijn stookkosten volgens mijn ouders zijn laag.

Ik ben huurder en mijn vader is de verhuurder. Ik wilde de verbouwing zoveel mogelijk zelf regelen. Iets met bewijsdrang ;). Ik heb laatst wel overlegd toen vertelde hij dat mijn gasverbruik laag is en hij dacht dat misschien een HR ketel niet nodig was.

Persoonlijk vind ik nu een cv ketel niet in de keuken passen. De eerst volgende ketel zal vast een stuk kleiner worden. De wasmachine staat in de keuken.
Het Rode Rechthoekje. De cv ketel is de Groene cirkel.

De overige vragen: dakisolatie en gasverbruik heb ik net doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNxrq9hwV9aCbMV5Uc7q8Dcg4Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcELnaT763fZq2l8GJYSqwuu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qatHDMs6ql4R3UvSPQv_lK8OCg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThLUAJ8RnLXj9CltPpcj9nJX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYxTpabewBg3DV2YZNFj-9ZYChI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFTYjbIPw761n4KQSvQtpg4g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RylWVPeqW9_yNugwcyhcy-iW85M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpCM18mSq7hJn7XVoPkUF71f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt6zby8DmuY0m-L8UYKmSxplV9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73YjcvmJiYKQm0Ctp026JkwM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZ5lShMLkHcfZ0CPbTKUleS0ltQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j73PmGAtNQqJHqxVqYsiCwmv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYPghPhoDHyfrPbTOyxPj7tbG18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUfNO72t2SgI4wRoM7VF3TLT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuuDMcWwBSMl2qVfmFE8n9FsHtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEIxqtvDBa3IsEwyoVDraUAW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9FhQfyxy0y645ApJkTz2dlWfow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KIILjwwQ84eJSI4hqX1xRytP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
@beascob 543 m3 tussen oktober 2019 tot nieuwe 2020 oktober
|
Over het dak wordt wel een of ander besproken... Maar voorlopig niet.

[ Voor 37% gewijzigd door noud op 04-10-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:23
Duidelijk.
Er lopen nu veel leidingen omdat de cv en de keuken niet naast elkaar gesitueerd zijn.De keukendeur laat zien dat het geheel niet ideaal ingericht is imo.
Het verbruik van 543m3 is erg netjes.
mocht er isolatie komen, kom je beneden de 500m3 wat een goedkoper vastrecht geeft.Een HR-ketel zou ook een verlaging geven met dat als resultaat.
Aan de hand van je foto's zou ik bekijken of de keuken aan de andere wand, geplaatst kan worden. leidingen kunnen dan simpeler lopen en in de wand.
Er is daar ook een ventilatiekanaal? voor de afzuiging.
De wasmachine kan een eigen afvoer krijgen waar de cv ook op kan

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Dank voor het snelle reageren.

Het gasverbruik zal wel hoger komen te liggen. Nu is meting van okt- tot okt genomen. En de koudste maanden moeten nog komen. Maar dat zal toch niet veel hoger dan het gemiddelde komen te liggen.

Het ventilatiekanaal; daar komt de loodgieter nog van pas. Maar die kan pas aan het werk als hij bezig is met de klus.
Op dat kanaal moet een afzuigkap op worden aangesloten en die wil ik niet via een andere buis naar buiten. Anders wordt de keuken nog voller.

Er ligt nu van mij een voorstel aan de loodgieter voor een jaarlijkse cv check en dan kan hij gelijk het dak op om het kanaal te checken.

Dat de leidingen die nu over hoog de wand lopen vind ik niet zo erg. Behalve de leiding van het ontluchtingsbuis omdat daar mooie tegels komen te hangen.

"Met andere kant" Bedoel je dan dat de kraangedeelte aan de overzijde moet worden geplaatst?
Ik blijf op gas koken en waar de oven nu staat is de gas aanvoer.Zie tekening onder de kookplaat.

Ik heb net vorige week samen met de bouwer de de keuken net helemaal anders ingedeeld.
Omdat mijn koelkast niet op de plek kon komen waar ik hem zou willen hebben. Er loopt namelijk een oude/gelaste dikke buis die net in de weg van de koelkast komt te zitten.

In de tekening is een gat in de muur onder de hangkast te zien. Dit: een oude Bruynzeel hangkast en dat gat (luikje) zijn de eye cacther van de keuken. En dat wil ik behouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N73PHIa3l6pfmDY7FfilHxrGNeA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9EQps8E2zhnXA40J3zROCgR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAwRVylEH_wQz8jlr68LNl3uc3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rq0CjQ6wnQ0FhQ78vC3kfKlv.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou de condens/overstort lekker op de afvoer van de wasmachine doen als die daar blijft staan. Punt is alleen dat je daar naar toe moet met een PVC leiding van rond 32mm. Dat koperen pijpje wat nu in je gootsteen uitkomt is leuk maar dat kan geen condensafvoer/overstort zijn omdat water simpelweg niet omhoog stroomt. Je kunt met je afvoer van de CV dus niet boven de deur langs, daar moet een andere oplossing voor komen.

Voor een CV kun je tegenwoordig een enorm stuk kleiner. Afgelopen week die van mij vervangen en die is meer dan de helft kleiner geworden, en dat voor een CV-ketel in een standaard rijtjeswoning.

Wanneer je met deze klus bezig gaat zou ik ook die dikke buizen weg (laten) halen. Die doen het niks beter dan de standaard CV-leiding.

Ik heb nog eens naar je foto's zitten kijken. Beide buizen die boven de keukendeur uitkomen zijn voor je water: de bovenste is koud en de onderste is warm. Wat voor pijpje er boven je wasbak uitkomt is dus een raadsel maar het is niet van je CV of van het warm/koud water. Er is dus nog iets anders aan de hand. Als je de leidingen aan de onderkant van de ketel bekijkt dan is dat volgens mij (vlnr): CV-aanvoer, heet water, gas (kraan met gele knop), koud water (aftakking voor het vullen), CV retour (heeft vulkraan aangesloten zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
Verbouwen is maar net hoeveel je wilt, en hoeveel er kan :)

Moderne HR CV ketels voor jouw verbruik zijn veel kleiner en efficiënter dan je huidige VR ketel. Kans is dus dat je hem sowieso snel terug verdient. Echter, bij een HR-ketel moet je rookgasafvoer aangepast worden, wat in een appartement niet altijd triviaal is. En een afvoer is noodzakelijk.

Als je hem direct achter je keuken kunt laten hangen is het voor je afvoer makkelijk. Qua rookgasafvoer heb ik geen idee hoe je appartement in elkaar zit... Als alternatief voor je afvoer heb je ook bakken met een pompje erin.

Andere mogelijkheid: ziet eruit als een oud huis, heeft het ook holle houten vloeren? Je zou eventueel de afvoer onder de vloer kunnen laten lopen en laag aansluiten op de rest van de afvoer. (Met oog op lekkages en onderburenliefde zou ik dit sowieso laten uitvoeren door een loodgieter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 17:31
Wauw een echte VR-ketel! ik heb alleen maar een VR-headset tegenwoordig.
Deze ketels zijn enorm handig want hebben idd geen waterafvoer, je mag er vanuitgaan dat je nieuwe ketel zeker 25% zuiniger is met gas als de oude dus dan ga je naar max 400m3

Als je zo weinig energie verbruikt is het misschien wijzer te kijken naar een ander systeem, bijv een wp-boiler van 100L en een airco oftwewel lucht warmtepomp (staat hier op tweakers genoeg informatie over!)
Zelfs electrische kachels zou kunnen (wel onzuinig) dan zou je naast die boiler ca 2500kWh aan electriciteit verbruiken, jje kunt zelf uitrekenen of dat uit kan, met een Warmtepomp daalt dat naar ca 900kWh (+600 voor de WP-boiler)

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Er zijn ook pompjes voor condenswater. Die kun je zo onder de nieuwe HR ketel hangen en via een leiding die naast de huidige CV leidingen loopt naar de afvoer gaat.
https://www.warmteservice...?origin=-tl005-243-10101-

Airco's hebben ditzelfde probleem, dus er is meer keus dan dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Offtopic:
Let op dat veel appartementen in eigendom een grote kostenpost meebrengen naar de toekomst toe omdat alle nieuwe ketels HR moeten zijn.

Veel appartementen hebben geen gescheiden lucht aanvoer / rookgas afvoer. Deze is vereist voor een HR ketel. Dit kan makkelijk meer dan €4000 per appartement kosten om aan te laten brengen.

Aangezien je een relatief oude ketel hebt hangen is het wellicht een idee hier even over na te denken hoe dat straks loopt en of je daar nu voorzieningen voor kan treffen. Of bij de volgende VVE vergadering eens aan te kaarten of hier een spaarplan voor is.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Dank voor de reacties.

Nu kan ik beter aan de loodgieter uitleggen wat ik wil.Voorheen kwam hij met talloze voorbeelden, kostenplaatjes en verbeterpunten dat ik niet meer het overzicht had.

Dat pijpje in de gootsteen zou een ontluchtingspijpje zijn. Ik heb een foto bijgeplaatst.

Ik neem aan dat de enige oplossing voor de afvoer dan onder de vloer is. Wat natuurlijk meer gaat kosten maar ik daar wel voor over heb.Onder de ketel ligt nu oud en versleten parket met bovenop losliggende vloertegels. Ik weet alleen niet wat voor leidingwerk onder de vloeren liggen.
Ik laat alles door de loodgieter doen. Dus mag hij ook buigen hoe de aansluitingen komen.
sypie schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 06:48:
Er is dus nog iets anders aan de hand. Als je de leidingen aan de onderkant van de ketel bekijkt dan is dat volgens mij (vlnr): CV-aanvoer, heet water, gas (kraan met gele knop), koud water (aftakking voor het vullen), CV retour (heeft vulkraan aangesloten zitten).
Die twee zwarte draaiknoppen met de rode slang. Hiermee kan ik de ketel zelf aanvullen. In al die tijd dat de cv ketel hier hangt hebben drie loodgieters hem jaarlijks gecontroleerd. Dus als het goed is. Moet het daar inorde zijn. :)
[b]sypie schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 06:48:[/Wanneer je met deze klus bezig gaat zou ik ook die dikke buizen weg (laten) halen. Die doen het niks beter dan de standaard CV-leiding.
De radiator wordt verwijderd. Die dikke buizen zijn gelast.

Ik zal met mijn vader en de loodgieter samen hebben over een plaatsing van nieuwe HR ketel.
Of over plaatsing van een boiler oid.

Was dat de reden dat @beascob vroeg over de ventilatiekanaal ivm de afvoer van rookgas?
En met triviaal bedoel je dat het vochtig wordt?

Het is een jaren vijftig huis. Ik heb geen idee of er in de planken door de buizen lopen. De electriicien wilde bijvoorbeeld al niet de vloer openbreken onder andere vanwege de leidingen die er liepen.

Er is net een VVE vergadering geweest waar ik niet bij ben geweest. Ik kan dit wel aan mijn vader vragen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztWS_K_oVs9lC1Zzz8ub2e5NYqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LIq0yKwEgMO4szHORnXOrXt.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor de berichten. IK laat terzijnde tijd weten hoe het verlopen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dé oplossing bij dit soort jaren 50 flatjes is om de CV ketel boven de kraan van de keuken te plaatsen, waar vroeger de geiser hing.

De afvoer kan dan naar het balkon.

Het is een beetje zonde om die VR ketel nu te sparen, samen met die oude rommelpijpen. Die VR ketel is al oud en zal dus het loodje gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:49
Toevallig vorige week een HR CV systeem laten aanleggen in ons jaren 60 appartement waar we de moederhaard hebben vervangen. Onze loodgieter kwam met de oplossing voor een boilerpomp. Dan heb je een leiding van 1 cm, maar deze hoeft verder niet via zwaartekracht af te lopen maar pompt zelf tot 5m omhoog. Erg handig als je niet te veel wil breken.

Wij hebben deze staan: https://www.aspenpumps.co.../boiler-pumps/hi-capacity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noud
Ik vind het echt zonde om boven bij de kraan een hr ketel te plaatsen. Zeker als mijn keuken verbouwd wordt.

Ik zal je boilerpomp verhaal aan de loodgieter vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

noud schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:44:
Ik vind het echt zonde om boven bij de kraan een hr ketel te plaatsen. Zeker als mijn keuken verbouwd wordt.

Ik heb mijn toestel voor warm water ook dit jaar weggehaald uit de keuken (en wat leidingen laten omleggen).

Is er geen logischere plek te vinden voor het hr toestel? Enig voordeel van in de keuken is dat je dan daar wel snel warm water hebt. Bij mij staat het toestel nu in de trapkast, gaan de leidingen dan de kruipkelder in en dan bij de keuken naar boven en verder naar boven naar de badkamer. Warm water in de badkamer duurt nu wel een stuk langer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrit
  • Nu online

Ik heb twee jaar geleden mijn keuken ook verbouwd en een oude cv ketel die boven het aanrecht hing vervangen door een hr ketel.

De nieuwe ketel is op bijna dezelfde plek teruggehangen, maar ik heb er met het ontwerpen van de nieuwe keuken rekening mee gehouden dat de ketel precies in een van de kastjes kon worden ingebouwd. Daardoor valt hij amper op, er steekt een klein deel van de ketel bovenuit (zie je niet als je op de vloer staat) + de rookgas-afvoerpijp steekt uit boven het kastje. Gas en waterleidingen en ook afvoerleiding zijn ingefreesd in de muur. Je offert wel een kastje op qua ruimte, maar het kan een hele nette oplossing zijn en het voordeel is ook dat je niet alle leidingen hoeft te verleggen, wat wel moet gebeuren als je de hele cv-ketel gaat verplaatsen.

edit: nog een foto van de verbouwing destijds, cv ketel zit in het vierde kastje van rechts, leidingen waren al wel ingefreesd maar zijn hier nog niet afgedicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIc_wl_fTP0b_ZSBHKd9n7AcYYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVeCOZdDGx3LypEAazwJgFgR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Corrit op 05-10-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Je hebt dan wel heel snel warm water. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Past in een keukenkastje en alle leidingen zijn bij de hand. Het is in mijn ogen zonde om rekening te houden met een bejaarde VR ketel die op een onlogische plek hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-05 17:50
is een flexibele rookgas afvoer rond 60 mm door je huidige afvoer pijp van je cv ketel laten zaken een optie ? (hebben ze hier recentelijk ook gedaan) was wel even klooien maar het ging wel.
het kanaal moet wel wat groot zijn hiervoor. bijv 80/100 en recht toe rechtaan.

je zegt dat je de keuken gaat slopen en de betreffende loodgieter je adviseert
om een afvoer aan te leggen voor je cv ketel. dat is zeker een goede tip.
om 123 de hele ketel naar de andere kant van je muur te plaatsen ?
zodat het beter uitkomt is veel werk. maar ook dat kan.
rookgas een keertje oversteken of een nieuw gat in je dak.
je zal alleen wel met alle leidingen een keertje moeten oversteken.
wat ook weer veel werk is en je moet ontluchters plaatsen etc.

dan is afvoerpompje wel een makelijkere optie. ga met je slang boven de deur langs.
en de andere kant van de gang weer naar benden. daar kan je dan een sifon plaatsen
en mooije afvoer maken. door de muur heen. (aan de andere kant staat ja wasmachine)
maak bij het plaatsen van je nieuwe keuken gewoon leiding achter je wasmachnine.
(hoewel dat is niet helemaal top dan kan je wasmachine niet tegen de muur aan.)
je kan ook gewoon met de slang door de muur heen natuurlijk en in je keuken wat verzinen.
ziet er wel wat minder mooi uit. de doorzichtige slang komt dan in het zicht zeg maar.
je hebt bijv van die witte t sukken/spilters voor op een wasmachine aansluiting.

ik zou in je nieuwe keuken een normale wasmachnie aansluting plaatsen.
zoiets als dit. https://www.warmteservice...giFqVqf3pliBoCrvAQAvD_BwE

en daar boven op bijv een t-stuk en daar je condensslang inhangen.
https://www.allekabels.nl...O4b-HaLLHZOxoC3b4QAvD_BwE

en die dikke leidingen wegslopen en vervagen voor 22 mm. het heeft echt geen meerwaarde.
die oude radiaoteren kan je wel hegebruiken. of ook gelijk vervangen voor nieuwere.

lang verhaal kort waar en wil is is een weg. je kan het probleem op 2 manieren oplossen.
je kan de ketel wat dichter bij je afvoer plaatsen dus naar andere kant van de gang.
en alle leidingen bovenlangs oversteeken. of je steekt over met je afvoer icm met een condenspompje.

plaatje is klikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmXuPQo5eBiwFA7wc099ue4QrfM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/lqp7ovNip9wSQjMHOPyBn5rC.png?f=fotoalbum_medium

wil je eens de cv leidingen intekeken. met je paint skils. ?
dan weet ik ongeveer hoe ze lopen ik kan uit die foto,s geen kaas maken.

en verwijder je vul slang. altijd na het vullen van je cv. (plus het moet eigenlijk een wasmachine kraan zijn)

[ Voor 102% gewijzigd door miciel op 05-10-2021 19:30 ]

Pagina: 1