• Emielvb
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-01 13:27
Hier hebben we het al een tijdje over de Cardvox 2000 :
De binnenkant van een telefoonceltelefoon

Om het een beetje overzichtelijk te houden leek het me handig om een apart topic te starten over de Kimus 2.
Zodat we het in bovenstaand topic over de cardvox 2000 kunnen blijven hebben.

Ff snel een foto van de Kimus 2 zodat iedereen weet om welke betaal telefoon het gaat.

[Voor 33% gewijzigd door Emielvb op 16-02-2022 12:54]

• Emielvb
Overgenomen uit het topic van de cardvox 2000:
fl1mpie schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:57:
@Emielvb Tof om te zien dat jij ook wat gehobbyt hebt met een kimus 2 (of kimas? het staat iig als 'kimas' in mijn toestel geslagen)!

Ik heb zelf ook beschikking over een kimus 2 (zie https://bitlair.nl/fotos/view/20220213/P1010746.JPG), maar heb helaas geen sleutel er voor. Er lopen wel 2 draadjes uit, als ik daar een ata op aansluit doet ie het, kan alleen geen bel horen (moet ik iets als een B->EB draadje leggen oid?).

Weet jij aan zo'n sleutel te geraken? Kan hem ook evt dupliceren op mijn kosten. Thanks! Ik zal overigens ook wel wat documenteren hier (tenzij ik het hier onnodig bump, maar dat lijkt me niet...) en op de bitlair wiki.

• Emielvb
@fl1mpie De kimus2 die ik heb wilde niet werken met mijn ATA. Misschien te weinig spanning van mijn ATA. Ik heb er een losse 48V~ trafo aan gehangen en toen werkte het. Ook de bel. (weet niet meer of die B-EB draadbrug nodig was)

De sloten van mijn kimus2 waren uitgeboord. Dus ik heb daar geen sleutels van.
(Ik had ook niet het idee dat er maar 1 universele sleutel was dus het is maar de vraag of mijn sleutel wel zou passen had ik er een gehad.)
Daarom heb ik er een ander slot ingezet wat 1 mm dikker was dus een beetje de metaalbewerker uitgehangen.

Het slot wat er eigenlijk in hoort wordt niet meer gemaakt door ankerslot.

Een mogelijkheid is om op (duitse) websites te zoeken naar de ClubTelefon 1.
Dat is de duitse versie van die kimus2 maar die sloten kun je gewoon over zetten.
(geldlade en telefoon)
Dus als je het zo origineel mogelijk wil houden is dat een optie.

Anders kun je bij een ijzerhandelaar informeren of ze een SCR0031 slot (ja de linksdraaiende en NIET de rechtsdraaiende SCR0035) van www.ankerslot.nl kunnen bestellen.
Dit slot komt het beste in de buurt van wat er orgineel inzit (2 x ) maar het is geen 1:1 vervanging.
Paar maanden terug hierboven had ik ook geschreven over dit slot als vervanging voor een cardvox 2000.

De diameter van het slot is precies goed, alleen de lengte van de originele sloten is net beetje anders.

Er zit ook nog een sleutelschakelaar in en daar heb ik deze voor gebruikt :
https://nl.farnell.com/mu...s-rdm-1keypull/dp/1735374
Deze uitvoering is zo gemaakt dat je de sleutel er niet uit kan halen als je hem 'aan' hebt staan, dus op gratis bellen hebt gezet.

Op https://kimus2.nl/index.php?title=Kimus2-ROM heb ik de roms neergezet van de kimus2 die ik heb.
Hou me aanbevolen voor andere versies. Ik heb mijn UV Eprom dus vervangen voor een EEPROM.

• Emielvb
Ik heb twee verschillende prom versies, maar in beide eproms zit het oude nummerplan.
Dus met dtmf kapt ie het nummer af na 9 cijfers en hij stuurt de eerste 0 niet door.

1+1=2 daarom stond er dit in een hacktic in 1994: https://hacktic.nl/magazine/2447.htm :)

Als ik de kimus2 op pulsbellen zet geeft ie wel alles 1:1 door.
Dus als jij een prom hebt die wel is aangepast aan het nummerplan na 1995 dan hou ik me aanbevolen :)

• Emielvb
Ik had ooit een topic gemaakt over dit onderdeel van de kimus 2.
onbekend elektronica onderdeel

Vorig jaar had ik ff niets te doen, heb pin 0 nagetekend in 3d met FreeCAD:
http://kimus2.nl/files/PIN-0.FCStd

STL versie:
http://kimus2.nl/files/pin0.stl

Je zou in deze online 3d viewer bovenstaande link kunnen plakken, dan kun je het ontwerp zien.
https://www.viewstl.com

[Voor 56% gewijzigd door Emielvb op 15-02-2022 19:33]

• fl1mpie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-01 18:59
Tof, dankjewel voor deze info. Zal eens kijken of ik de andere programmeerpennen die ik heb na kan tekenen in CAD.

Denk alleen niet dat je enig succes zal krijgen met het vinden van een ROM van na 1995. Ben benieuwd of er met wat assembly-gehobby daar een mouw aan te passen valt.

• Emielvb
Ik was dus begonnen met pin0 na te tekenen in freecad.
Zal ff zoeken naar het freecad bestand en dat ook op de site zetten.

In theorie zijn er dus 16 mogelijkheden.
Met de pinnen die ik heb en kijken welke zijkant lang/kort is had ik in een paar minuten wel door hoe alle 16 pinnen er uit zouden moeten zien.
Ik denk niet dat ze alle 16 gebruikt worden als ik kijk naar het schema aan de binnenkant van de deur.

• Emielvb
Denk alleen niet dat je enig succes zal krijgen met het vinden van een ROM van na 1995. Ben benieuwd of er met wat assembly-gehobby daar een mouw aan te passen valt.
Ja, dat is dus de vraag of de ptt ooit nog een update heeft gemaakt voor deze telefoons met het nummerplan van na oktober 1995.

Zit er bij jouw een sticker met versie nummer op die eprom?
En heb je eventueel een mogelijkheid om het ding uit te lezen?

Zoals je kunt zien is het een 1802 microprocessor. (RCA CDP1802ACD)

http://www.farnell.com/datasheets/30764.pdf

Ik heb nog geen reverse engineering poging gedaan met de data die in de rom zit.

• Emielvb
Een tijd geleden heb ik dus ook een duitse clubtelefon 1 gekocht.
Denk, misschien handig voor wat (mechanische) reserve onderdelen.
De kimus2 en de clubtelefon1 lijken heel veel op elkaar, maar ik zeg dat de clubtelefon1 een nieuwere versie is. Printplaat ziet er bv moderner uit en een aantal andere dingen ogen ook nieuwer.
Ook heeft deze 'gewone' jumpers op een 2.54 raster voor diverse instellingen. Wat in de kimus2 dus met die aparte nummer pennen wordt gedaan.

• fl1mpie
Emielvb schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:22:
[...]

Ja, dat is dus de vraag of de ptt ooit nog een update heeft gemaakt voor deze telefoons met het nummerplan van na oktober 1995.

Zit er bij jouw een sticker met versie nummer op die eprom?
En heb je eventueel een mogelijkheid om het ding uit te lezen?

Zoals je kunt zien is het een 1802 microprocessor. (RCA CDP1802ACD)

http://www.farnell.com/datasheets/30764.pdf

Ik heb nog geen reverse engineering poging gedaan met de data die in de rom zit.
ROM die ik heb is degene die je al hebt helaas (prog 3001 date 444).

Ik gok dat die 'klemmetjes' een PTT ding zijn, oudere toestellen hebben ook dat soort dingetjes tbv programmeren.

• Emielvb
Ik heb hierboven de FreeCAD 3d tekening toegevoegd.
Dan is het denk ik makkelijker te wijzigen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan moet dit topic ook dáár. Of gaat dit over computerhardware :+?

• Emielvb
@br00ky de Kimus 2 is een telefoon en we zitten nu toch in het tablets en telefoons gedeelte? :)
Maar ik sta open om dit topic naar een betere plek te verplaatsen.

• fl1mpie
Ik hou ook nog even het eea op de bitlair wiki bij -> https://bitlair.nl/Projects/Payphone

@Emielvb kan ik die CAD files hergebruiken onder een creative commons achtige license?

• Emielvb
@fl1mpie Ga je gang met die CAD files en ik hou me dan ook weer aanbevolen als jij weer een andere hebt getekend :). Het enige wat er moet gebeuren is een of meerdere vleugels langer maken.
Ik weet niet welke nummers jij hebt, maar met de nummers die ik had kon ik zo zien wat de ontbrekende nummers moesten hebben aan korte/lange vleugeltjes :)

Ok ik zie op die wiki dat je een ander moederbord hebt, het lijkt erop dat jouw versie nieuwer is.

Ik snap dat je het in het engels erop zet, maar deze betaal telefoon was wel echt een Nederlands ding.
Net als met veel andere (betaal) telefoons ging PTT nogal snel shoppen bij onze ooster buren.
Belgie ging dan weer vaker shoppen in Frankrijk.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Emielvb schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:24:
@br00ky de Kimus 2 is een telefoon en we zitten nu toch in het tablets en telefoons gedeelte? :)
Maar ik sta open om dit topic naar een betere plek te verplaatsen.
Je topic stond in Overige Hardware. Vandaar die opmerking waarmee ik je topic meteen heb verplaatst naar het huidige subforum ;).

• Emielvb
@br00ky ...oh ja...nu weet ik het weer, ik was aan het twijfelen tussen telefoon/tablets en overige hardware omdat die cardvox 2000 eigenlijk ook een telefoon was en die stond in overige hardware...

Maar ja, het is een telefoon, (van 18KG ;) ) dus tablets en telefoons is dan misschien toch beter ;)

• fl1mpie
@Emielvb met "PROG 300-1 CHIP 1 DATE S 444" kan ik 20 dtmf cijfers toetsen voor die ze niet meer doorlaat.

• Pogo!
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 16:12
Hierbij nog wat aanvullende informatie over de Kimus 2:

De Kimus 2 is gemaakt door de fabrikant Sodeco en is de opvolger van de Kimus 1 / Kimus 1A.
Het toestel accepteert kwartjes en guldens.
Telefoonmuseum Rotterdam heeft deze pagina met foto's:
https://telefoniemuseum.n...nttoestel%20Kimus%202.htm

In Duitsland is dit toestel bekend als "TMünzFW 88" en "Clubtelefon 1".
In de Clubtelefon-serie verschenen daarna andere toestellen, van ook andere fabrikanten.

In Duitsland lijken de Clubtelefoons met name in gebruik op plaatsen die niet als "openbaar" worden aangemerkt (denk aan winkelcentra, hotels, conferentiecentra). In brochures wordt het toestel als "Clubtelefon 1 - ein Münztelefon für den privaten Bereich" ("Clubtelefoon 1 - een munt-telefoon voor de private sector") benoemd. Ik verwacht dat de Kimus 2 in Nederland ook in openbare telefooncellen heeft gehangen. Van de Kimus 1 weet ik dat zeker, daar heb ik als kind mee getelefoneerd in de klassieke telefooncellen die toen in Nederland stonden.

Een filmpje van een werkend exemplaar (met D-Mark munten) vind je hier:
YouTube: Deutsche Bundespost Clubtelefon 1 Payphone Touch button phone overvi...

Op docplayer.org is een meer technische handleiding te vinden, met daarin scans van diverse andere handleidingen.
Hierbij de link: https://docplayer.org/167...hule-deropd-dortmund.html

Heel veel andere handleidingen van de Clubtelefon 1, inclusief flyers en ander technisch materiaal, kun je vinden op https://telefonanleitungen.de

De beheerder heet Mathias, en je kunt een account aanvragen waarna je een bepaald download bereik krijgt. Ik heb regelmatig contact met Mathias (ook telefonisch, zoals dat gaat bij een echte telefoonverzamelaar). Met mijn downloadbereik zie ik heel veel interessante documenten, het is echter niet de bedoeling dat deze publiek downloadbaar zijn. Vraag daarom zelf een account aan zodat je er ook bij kunt, en respecteer de wens van de Mathias om het via zijn website te laten verlopen.

Pogo
Phoneman.EU

• Madmad1977
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
Goedenavond

Ik heb zo’n zelfde telefoon, incl groene driehoek telefooncel.

Graag zou ik deze omgebouwd hebben naar euro, en dat er gebeld kan worden via voip.

Zou dit mogelijk zijn?

En wie zou dit kunnen verzorgen?

Mvgr

M. Doller

• Emielvb
Als de telefoon nog werkt dan kun je een ATA adapter gebruiken om de telefoon via voip te laten bellen.
Mijn ATA gaf te weinig spanning dus heb ik nog een losse 48V~ transformator aan de telefoon gehangen.

Verder kan de Kimus2 ingesteld worden op IDK (pulse) en TDK (dtmf) bellen.

De Kimus2 komt uit de tijd voor operatie Decibel. Ik weet niet of er ooit een firmware update is gemaakt.
Als ik mijn Kimus op TDK zet dan kan ik maar 9 cijfers intoetsen en dan breekt ie af. Op IDK heb ik daar geen last van.
Dus ik had een betere ervaring met IDK.

Niet alle ATA adapters kunnen nog overweg met IDK. De ATA die ik heb gebruikt Grandstream HT801 (of HT802 voor 2 poorten etc) heeft deze ondersteuning nog wel en er zijn er meer die het nog kunnen.

Kosten pulsen zijn er niet meer, dus je gooit een gulden of een kwartje in de telefoon en je kunt bellen.
Na het gesprek krijg je je geld weer terug want de telefoon heeft geen kosten pulsen ontvangen dus denkt dat het gesprek gratis was.

Er zit een sleutelschakelaar op de telefoon. Als je hier geen sleutel meer van hebt kun je deze vervangen en als je dan de schakelaar omzet kun je bellen zonder dat je er geld in hoeft te gooien.

Ombouwen naar Euro...........Alles is mogelijk als je maar tijd/geld genoeg hebt :)
De muntproevers in deze telefoon zijn speciaal voor deze telefoon gemaakt.
Je kunt er dus niet zomaar een of ander standaard muntproevertje inhangen.

Maar misschien dat je dan beter op zoek kunt naar een CoinVox Euro

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:48
Ik zie dit topic nu pas, maar ik heb ook een Kimus 2. Echter ben ik nog niet tegen het probleem aangelopen dat ik maar 9 cijfers kan intoetsen.

Het lijkt er op dat ik een nog oudere EEPROM heb. Als je wilt testen, ik heb een dump gemaakt.

https://1drv.ms/u/s!Arj4b4qOIQVZhZxS_nXNpY7yfsmitA?e=3UwCUI

• Emielvb
Ik verwacht van een oudere versie eigenlijk hetzelfde omdat we pas vanaf 1995 tien cijfers hebben.
Wikipedia: Operatie Decibel

Dus ik ben wel benieuwd naar het volgende bij jouw telefoon:

In de deur zit een blok van 6 pinnetjes met getallen:

P1P2
P3P4
P5P6

@timstegeman is P6 bij jouw een oneven of een even getal?
oneven getal = TDK = DTMF en dan kan ik niet meer dan 9 cijfers bellen.
even getal = IDK = impuls bellen en dan kun je gewoon alles bellen.

Met die P6 stel je in of je de storingsdienst (007) en inlichtingen (008) wel of niet gratis kon bellen en of het toestel dus via IDK of TDK moest bellen.

Maar @fl1mpie hierboven schrijft ook dat ie met PROG 300-1 CHIP 1 DATE S 444 (zelfde als die ik dus heb) met dtmf gewoon 20 tekens kan bellen voordat ie het niet meer doorlaat......

[Voor 44% gewijzigd door Emielvb op 13-10-2022 16:35]

• Emielvb
Ik heb die rom bij de rest gezet op http://www.kimus2.nl

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:48
@Emielvb P6 is bij mij 7

Helaas mis ik wel 1 van de pinnetjes.

05
14
leeg7

Kan het misschien zijn dat deze versie deze controle juist niet heeft? Ik kan namelijk gewoon 10 cijferige nummers bellen.

• Arno-z
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-01 18:04
Tot wanneer is dit toestel eigenlijk gebruikt?
Ook nog in de groene ptt telecom 3 hoek?
Kan daar eigenlijk geen info of foto's van vinden.
Zie alleen maar foto's van de 3 hoek cel met de cardvox 2000.
En met een ander blauw ding, waarvan ik het merk en type niet kan vinden...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee