Toon posts:

Ruimte geschikt voor/plaatsing 7.1.4 / 5.1.4 setup?

Pagina: 1
Acties:

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-03 10:12
Momenteel zijn wij onze verbouwingsplannen aan het bedenken, en ik ben tot de volgende schets gekomen.
Het enige wat ik me afvraag is of de ruimte niet te klein is voor een 7.1.4 / 5.1.4 setup.

De setup zal bestaan uit:
Voor Dali Opticon 5 MK2, Vokal Mk2.
Achter: Dali Opticon MK2 LCR
Zij: Dali Opticon MK2 LCR
Atmos: Dali Alteco

Ik zou eventueel nog kunnen overwegen om de achter en atmos modules te vervangen voor in-wall/ceiling speakers.

[Voor 7% gewijzigd door Kelnarath op 14-02-2022 11:15]

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:59
Kelnarath schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:13:
Momenteel zijn wij onze verbouwingsplannen aan het bedenken, en ik ben tot de volgende schets gekomen.
Het enige wat ik me afvraag is of de ruimte niet te klein is voor een 7.1.4 / 5.1.4 setup.

[Afbeelding]

Ik zou eventueel nog kunnen overwegen om de achter en atmos modules te vervangen voor in-wall/ceiling speakers.
Even afgezien van het formaat, misschien is het handiger om de tv en bank niet op de kleinste plaats neer te zetten? Lijkt alsof er heel veel loze verloren ruimte is tussen de tv/bank en de eetkamer tafel. Zo op deze afbeelding gezien. Misschien handiger om een de volledige woonkamer/onder verdieping te laten zien.

Bedoel dus eigenlijk te zeggen dat een eetkamer tafel en stoelen misschien logischer is waar nu de bank en tv staan.

[Voor 5% gewijzigd door TheKerremenke op 14-02-2022 12:04]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Kelnarath
TheKerremenke schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Even afgezien van het formaat, misschien is het handiger om de tv en bank niet op de kleinste plaats neer te zetten? Lijkt alsof er heel veel loze verloren ruimte is tussen de tv/bank en de eetkamer tafel. Zo op deze afbeelding gezien. Misschien handiger om een de volledige woonkamer/onder verdieping te laten zien.

Bedoel dus eigenlijk te zeggen dat een eetkamer tafel en stoelen misschien logischer is waar nu de bank en tv staan.
Ik ben het ermee eens dat het niet de ideale plek is, de plek zou ook logischer zijn voor wat jij al aangeeft.
Echter heb ik het idee dat ik weinig speelruimte heb om een mooie setup neer te zetten
Vrouwlief zit er niet op te wachten om een bank met surroundspeakers midden in de kamer te zetten.
Het is een prachtige woning, maar lastig kwa indeling. ( of ik zie het niet.. )
Wellicht toch ergens een muurtje optrekken, of werken met in-wall speakers.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:48
Ik zou in deze situatie zelf denk ik kiezen voor in-wall / in-ceiling speakers voor surround/atmos en verder een dikke 2.1 set erin plaatsen.

Verder zou ik de bank indien die nog niet is aangeschaft tegen de andere muur zetten met dus de hoek aan dezelfde zijde (raam/muur) en dan de TV waar nu de bank staat. Dan heb je meer contact met elkaar wanneer 1 iemand in de keuken/aan de keukentafel zit en de ander op de bank. Voordeel 2 is dat een grote(re) TV/Front speakers (incl. eventuele akoestische verbetering erachter) vrijwel uit zich zijn (WAF Factor).

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

• N1v3K
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Ik zou de eethoek en zithoek omdraaien. En dan voor de surrounds on-walls gebruiken.
Eentje tpv de kast en de andere op de wand achter het toilet(?). TV dus op dezelfde wand als nu.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23
Kelnarath schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:13:

[Afbeelding]

Mooie tekening. In ceiling is zeker een goede optie. Namelijk goed te combineren met wat akoestische demping. Dat ga ik zelf ook doen in mijn nieuwe huis.

Iets anders; met welke software heb je deze tekening gemaakt?

• Kelnarath
Thalaron schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:47:
Ik zou in deze situatie zelf denk ik kiezen voor in-wall / in-ceiling speakers voor surround/atmos en verder een dikke 2.1 set erin plaatsen.

Verder zou ik de bank indien die nog niet is aangeschaft tegen de andere muur zetten met dus de hoek aan dezelfde zijde (raam/muur) en dan de TV waar nu de bank staat. Dan heb je meer contact met elkaar wanneer 1 iemand in de keuken/aan de keukentafel zit en de ander op de bank. Voordeel 2 is dat een grote(re) TV/Front speakers (incl. eventuele akoestische verbetering erachter) vrijwel uit zich zijn (WAF Factor).
We zouden de opzet inderdaad nog kunnen omdraaien, gelukkig zijn de meubels nog niet gekocht, we zijn nu voornamelijk ideeen aan het uitwerken.
Ik was bang dat het geluid te "opgesloten" zou zijn in deze ruimte, roomcorrection zal natuurlijk het e.e.a. kunnen verbeteren, maar toch.

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:38
Jag schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Iets anders; met welke software heb je deze tekening gemaakt?
Room Planner, is een app op o.a. iOS.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:59
Kelnarath schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:36:
[...]

We zouden de opzet inderdaad nog kunnen omdraaien, gelukkig zijn de meubels nog niet gekocht, we zijn nu voornamelijk ideeen aan het uitwerken.
Ik was bang dat het geluid te "opgesloten" zou zijn in deze ruimte, roomcorrection zal natuurlijk het e.e.a. kunnen verbeteren, maar toch.
Waarschijnlijk ga je hier ook problemen krijgen met het geluid. Zo’n opstelling geeft natuurlijk reflecties en bas pieken alle mogelijkheden. Maw kans is groot dat met de bank tegen de muur. De bas weergave niet voldoende gaat zijn, terwijl je in de eetkamer/keuken een dreunende bas weergave (de piek) kunt krijgen. Let wel, dit is hypothetisch. B)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:21
Kelnarath schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Het lijkt eigenlijk of de keuken eerst aan de voorkant van het huis zit/heeft gezeten en dat hij nu verplaatst is naar achteren in de aanbouw. De woonkamer is zo wel heel klein. Voor geluid hoeft dat niet zo erg te zijn, mits wat demping her en der met akoustische panelen.
Ik zou overwegen om de keuken vooraan te plaatsen, pui links achter voor meer glas/licht en de woonkamer daar verder op bouwen.
Maar hee, wellicht wil je een enorme woonkeuken maken en heeft dat je prioriteit. Ook prima.

Sony 55 A90J & Sony 48A9 - B&O Beosound Stage - Dali Menuet SE - Dali 104 - Lyngdorf BW-2 - Lyngdorf TDAI-1120 in 2.2. opstelling | 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost met een boom en 7 west

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
TheKerremenke schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:59:
[...]

Waarschijnlijk ga je hier ook problemen krijgen met het geluid. Zo’n opstelling geeft natuurlijk reflecties en bas pieken alle mogelijkheden. Maw kans is groot dat met de bank tegen de muur. De bas weergave niet voldoende gaat zijn, terwijl je in de eetkamer/keuken een dreunende bas weergave (de piek) kunt krijgen. Let wel, dit is hypothetisch. B)
Reflecties zijn niet zo'n groot probleem als je goede luidsprekers hebt, daarbij hebben de on-axis en off-axis (wat voor reflecties zorgt) dezelfde tonaliteit. Zolang het geen lege echo ruimte is dan komt het wel goed.

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-03 10:09
Anoniem: 159816 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Reflecties zijn niet zo'n groot probleem als je goede luidsprekers hebt, daarbij hebben de on-axis en off-axis (wat voor reflecties zorgt) dezelfde tonaliteit. Zolang het geen lege echo ruimte is dan komt het wel goed.
In een kleine ruimte ben je wel stuk beperkter met het laag-weergave. Goede lage tonen ga je daar niet horen.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:06
Hmm dat is een complexe ruimte indeling die je daar hebt @Kelnarath. Is alles al definitief? Want je zou inderdaad haast zeggen dat de keuken juist op de plek hoort waar je nu je zitgedeelte hebt ingetekend en vice versa. Het lijkt nu alsof er heel veel ruimte verloren gaat (die al niet heel ruim is) door de afwijkende indeling. Maar blijft lastig om goed te beoordelen natuurlijk vanaf een tekening.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Kelnarath
renzo4000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:43:
Hmm dat is een complexe ruimte indeling die je daar hebt @Kelnarath. Is alles al definitief? Want je zou inderdaad haast zeggen dat de keuken juist op de plek hoort waar je nu je zitgedeelte hebt ingetekend en vice versa. Het lijkt nu alsof er heel veel ruimte verloren gaat (die al niet heel ruim is) door de afwijkende indeling. Maar blijft lastig om goed te beoordelen natuurlijk vanaf een tekening.
Alles is gelukkig nog concept, en inderdaad de keuken zit momenteel op de plek waar ik de woonkamer heb geplaatst.
Inmiddels heb ik al iets van 4-5 verschillende tekeningen gemaakt...
Onderstaande is hoe de woonkamer in orginele en huidige vorm, we willen graag de rode muur eruit halen en eventueel de blauwe ook om meer ruimte te creeeren, dit was al het doel van de vorige bewoners maar deze zijn hier (financieel) nooit aan toegekomen, de ruimte wordt nu niet gebruikt, erg zonde.

Het groenevlak is momenteel de 5.1.4 setup gerealiseerd.

Jullie zien denk ik al het probleem, als de rode muur verdwijnt dan heb ik geen plek meer mijn (rear surround) speakers, en wordt het opeens een complexe ruimte voor een 5.1.4 / 7.1.4 setup.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-04 22:39
Je kan de rode muur natuurlijk ook maar voor de helft openbreken, je zal toch ook rekening moeten houden met het plaatsen van een draagbalk als rood en blauw draagmuren zijn heb je daar wel ruimte voor nodig.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:39

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

@Kelnarath
Posts afgesplitst van Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49. Mocht een andere topic titel gewenst zijn, let me know :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:46
Die rode muur zal vrijwel zeker een draagmuur zijn, dus met 4,5m zal dat al wel een flinke draagbalk vereisen.

Voor die blauwe muur: hangt natuurlijk heel erg af of dat óók een draagmuur is, of je daar gemakkelijk iets mee kunt doen… Stel dat je die wel weg zou kunnen halen:
Ik denk dat ik de blauwe muur dan een metertje naar boven zou verplaatsen, laat deze gelijk lopen met de achtergevel van het linkerdeel.

Dan heb je een hele ruime praktische woonkamer, zonder rare complexe hoekjes enzo.
De overgebleven ruimte rechtsboven lijkt me dan handig als berging/bijkeuken of zo.

TV kun je dan tegen de rechterbuitenmuur plaatsen (die dan iets van 4,5m lang is, dus ook perfect om mooie frontspeakers naast de TV te zetten, zonder opgepropt eruit te zien of te klinken)

Bank zet je dan ongeveer in zijn geheel onder de rode balk, metertje naar links nog.. dus eigenlijk midden in de kamer.
je kunt dan LR surroundspeakers aan beide kanten recht naast de bank, zelfs in/op de muren links/rechts van de bank plaatsen. (eentje tegen de muur van die 0,78m2 kamer, de andere recht ertegenover… Perfect!! Je zit dan niet “tegen” de surroundspeakers aan, zoals in je kleine hoekje, maar toch wel ruim een meter er vanaf).
De draagbalk van de rode muur moet je toch aftimmeren… als je die aftimmering iets breder maakt, kun je daar nog Atmos inbouw plafondspeaker in plaatsen, die dan dus ongeveer recht boven je bank hangen… (again… perfect!)

Achter de bank plaats je de eetkamertafel met stoelen.

Keuken laat je in die hoek zitten waar ie nu zit (dus linksonder).
dan is je eetkamertafel in een rechte lijn te bereiken vanaf de keuken..
Bank staat redelijk dicht bij de eetkamertafel. Ondanks dat ie er aan de achterkant staat, blijf je daar toch contact houden. Vanaf eettafel kun je ook nog wat van de TV meekrijgen als het nodig is…

Lijkt me de perfecte oplossing!

Ook nog keuken indeling advies nodig? heb ik ook nog wel wat ideetjes voor als ik die ruimte zo zie… :) :*)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:46
Update op mijn vorige post:

Ik ben even wat aan het knippen en plakken geweest voor je: :9 :*)
Een plaatje zegt toch meer dan die lap tekst hierboven :)

Speaker setup:
  • In het wit zijn alle 'normale' speakers getekend.
  • Gele cirkels zijn Atmos speakers in het plafond,
  • Die rode gestreepte balk is de (verbrede) aftimmering van je draagbalk, met daarin dus de genoemde extra ruimte voor de Atmos plafond speakers
  • Links en rechts, vanaf de bank gezien, heb je de surround speakers tegen de muur.
  • Eventueel, om de draagbalk extra te ondersteunen (4.5m !!), heb ik een kolom ingetekend tegen de muren (oranje). Ook deze kun je via een aftimmering weer wat verbreden, zodat je daarin inbouw-surrounds kunt plaatsen. (één helft voor de inbouw speakers, andere helft is daadwerkelijk gemetselde kolom, bijvoorbeeld)
Dit gaat gegarandeerd een TIG keer veel betere geluids- en surround-ervaring opleveren dan in dat opgepropte hoekje. De speakers hebben allemaal veel meer speelruimte, je zit zelf ruim van de speakers af, minder last van reflecties vanwege de ruime opstelling, en niet direct een muur achter je zitplek waar alle geluid op terugweerkaatst.

Overig:
Bank heb ik wat groter getekend dan in je eigen overzicht.. Kan nu ook makkelijk.
- Je hebt zelfs ruimte om 1 of 2 extra fauteuils neer te zetten.. handig voor als er bezoek komt! (probeer dat maar eens in dat piepkleine hoekje wat je zelf getekend had)
- Eetkamertafel heb ik ook een stukje groter getekend, ruimte zat.
- Ruimte voor een grote plant naast de speakers is er ook nog! :D

Keuken heb ik ook alvast een ideetje voor ingetekend, nu ik toch bezig was... :*)
- Rechts in de hoek een hoge kastenwand, er passen daar ruim 4 blokken.
- Links een sjiek design keukenblad, strak en recht... ZONDER bovenkastjes!, dat maakt het veel opener en ruimtelijker.
Recht keukenblad, want:
- Je hebt geen verloren opbergruimte in een moeilijk bereikbare hoek onder de keukenkastjes,
- en je kunt praktisch uit de raam aan de voorzijde kijken (of deze wassen) zonder dat je helemaal over een keukenblad heen hoeft te leunen.
- Er kan één extra persoon in de keuken staan en daadwerkelijk van het blad gebruik maken, in vergelijking met een hoekkeuken.
- De keuken krijgt zo meer een uitstraling van een meubelstuk, in plaats van een standaard (hoek)keuken....

[Voor 10% gewijzigd door BrainCrash op 15-02-2022 22:57]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee