Opwek panelen (verschillende dakvlakken) blijft erg achter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben even benieuwd hoe jullie hierover denken. Wij hebben sinds augustus afgelopen jaar zonnepanelen, dus de echte zomer moeten we nog meemaken, maar de opbrengst blijft tot op heden gigantisch achter bij de verwachte opbrengst zoals deze in de offerte is opgenomen.

Nu staat er letterlijk bij dat er geen claims geaccepteerd worden als de opbrengsten afwijken en dat het een softwarematige berekening is. Maar ik heb hier uitvoerig over gesproken met ze en ze hebben uitgelegd dat het een softwarepakket is dat de locatie, stand van het dak, hoek van de pannelen, historische zonneschijn en dergelijke allemaal meeweegt. Ik vroeg ook nog: in hoeverre kan ik deze opbrengst verwachten of wat kan ik als een soort worst-case verwachten? Toen werd mij letterlijk gezegd: dit is worst-case, wij zien eigenlijk nooit dat het eronder komt, eerder erboven met 10-20% omdat de berekeningen erg voorzichtig zijn.

Goed, nu komt het: het is een Enphase systeem met 20 micro-omvormers, omdat de ligging niet ideaal is. Ons schuine dak wijst eigenlijk net naar de verkeerde kant (NW) en daar liggen 12 panelen, op een plat dak waar de panelen wel naar ZO gericht en gekanteld staan, liggen er 8, maar gezien die aan de achterkan van het huis liggen, vangen die later op de dag meer schaduw. Dat zou allemaal meegerekend moeten zijn.

Het systeemvermogen is 7800 Wp en de verwachtte opbrengst zou 5700 kWh moeten zijn over een heel jaar. Per maand zegt de berekening het volgende:
- januari: 171 kWh
- februari: 285 kWh
- maart 455 kWh
- april: 683 kWh
- mei: 740 kWh
- juni: 740 kWh
- juli: 740 kWh
- augustus: 626 kWh
- september: 569 kWh
- oktober: 398 kWh
- november: 171 kWh
- december: 114 kWh

Mijn opbrengsten zijn tot nu toe als volgt, inclusief afwijking tov verwachting:
- 20 t/m 31 augustus: 247 kWh (12/31 dagen = 240 kWh verwacht) = +7 kWh
- september: 479 kWh = -90 kWh
- oktober: 218 kWh = -180 kWh
- november: 90 kWh = -81 kWh
- december: 52 kWh = -62 kWh
- januari: 69 kWh = -102 kWh
- februari tot nu toe: 60 kWh (14/28 dagen = 142 kWh verwacht) = -82 kWh

Nu is alleen augustus gehaald als ik die laatste 12 dagen evenredig verdeel naar verwachtte opbrengst. En september vind ik ook nog wel redelijk te noemen, maar de andere maanden schrik ik me behoorlijk kapot van. Dat zit zonder uitzonder op 40-60% van de verwachtte opbrengst. De helft dus!

En om het plaatje compleet te maken pak ik even de opbrengst per deel van het dak voor een paar maanden als voorbeeld:
- augustus = 12 PV NW 143 kWh en 8 PV ZO 104 kWh
- september = 12 PV NW 267 kWh en 8 PV ZO 212 kWh
- oktober = 12 PV NW 120 kWh en 8 PV ZO 98 kWh
- november = 12 PV NW 51 kWh en 8 PV ZO 39 kWh
- december = 12 PV NW 32 kWh en 8 PV ZO 20 kWh
- januari = 12 PV NW 41 kWh en 8 PV ZO 28 kWh
- februari = 12PV NW 34 kWh en 8 PV ZO 26 kWh

Wat mij opvalt, niet geheel onverwacht, is dat de 8 zonnepanelen het zuidoosten het relatief beter doen, ook al liggen er daar zelfs 3 redelijk in de schaduw gedurende de halve dag. Ik heb daar bijv. nu 2 panelen die deze maand 4,02 kWh en 4,61 kWh hebben opgebracht, terwijl de slechtste op 2,51 kWh en 2,82 kWh zitten. Die op het schuine dak wijken minimaal af en zitten deze maand allemaal op 2,76 kWh tot 2,82 kWh.

Hoe dan ook, als ik het zo interpreteer, dan zou de zomer toch wel 90-100% van het beloofde gehaald moeten worden, van april t/m augustus. Dit baseer ik op het feit dat augustus de laatste 12 dagen de verwachting gehaald is en april een vergelijkbare totaalopbrengst heeft met augustus. Dat zijn echter 5 maanden en hoewel daar in absolute kWh de meeste opbrengst gehaald zal worden, zijn er dus ook 7 maanden waar de opbrengst niet eens in de buurt komt van het beloofde.

Waar ik dan ook mee worstel is: wat kan hier nu wel of niet mee? Kan ik gezien de gigantische afwijkingen (dit zijn geen foutmarges meer dan 5-10% of een keer een slechte maand door slecht weer, maar gewoon steevast) toch hier iets mee naar de PV installateur?

Als voorbeeld: een vriend van mij heeft 8 zonnepanelen, op een ideale positie op plat dak en die haalde 11 februari 4,4 kWh terwijl ik met mijn 20 op 5,92 kWh blijf steken.

Nu wil ik niet gelijk dreigen met juridische stappen, als dat al zou kunnen, maar er is nog 1 optie die wel besproken is, maar destijds door de PV installateur weggewuifd werd als niet nuttig. Dat is de 12 PV op de zijgevel van de woning (ver)plaatsen. Genoeg ruimte en daarmee komt het op vrijwel dezelfde positie als de 2 beste uit de 8 die op plat dak liggen, maar dan op de gevel dus. Dan komen ze op het ZO te liggen. Het is niet mooi, maar we hebben een tweelaags vrijstaande woning met een hoge gevel aldaar, dus de panelen komen zeker 1,5-2 meter boven de ramen van de verdieping. En ze kunnen of net als nu op het dak 2 rijen van 6 horizontaal plaatsen of 1 rij van 10 verticaal (en die 2 die overblijven misschien maar laten liggen waar ze liggen).

Als ik namelijk als laatste de berekening doortrek, dan verwacht ik voor de maanden februari en maart ook weer op ± 50% van de verwachte opbrengst uit te komen en over het hele jaar gerekend kom ik dan toch in die 7 maanden niet op de verwachte 2163 kWh uit, maar eerder op 1081 kWh en dat is ervan uitgaande dat april t/m augustus wel de volle 100% gehaald wordt en die andere 7 maanden zelfs met -50% rekenen terwijl de meeste maanden nog slechter zijn. Dus minstens 1100 kWh minder opbrengst, 4600 kWh ipv 5700 kWh. Best case scenario.

Is hiermee een sterk punt te maken? Moet ik alvast deze bevindingen delen met de PV installateur en niet een heel jaar wachten en dan wel onder de noemer: als dit de rest van het jaar doorgaat, dan kom ik daarna bij jullie terug. Maar ik ben ook bang dat gezien die offerte waarin staat dat er geen claims geaccepteerd worden, ik eigenlijk niks kan maken. Maar anderzijds: die 4600 kWh is een best case scenario, stel nu dat het op 3600 kWh uitkomt, dat is gewoon een kleine 40% minder dan "verwacht" en dat noem ik (1100 afwijking ook al niet) geen standaard afwijkingen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 19:37

de Peer

under peer review

@MooDyBLueS Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan. De apparatuur functioneert waarschijnlijk gewoon zoals het hoort, alleen de opbrengst is lager dan ze zelf inschatten. Dat is het nadeel van een verkoper die ook de adviseur is. Geen onafhankelijkheid.

Er is wellicht nog een kansje dat het model dat ze gebruiken de niet zonnige maanden overschat maar dat bij voldoende zon en hoge zon (voorjaar en zomer) het wel goed functioneert, wellicht zelfs iets boven verwachting. Maar blijft wishful thinking.

Bepaalde schaduwen zijn ook moeilijk te simuleren natuurlijk, het kan best complex worden.

Bij heel veel (andere type) producten wordt ook energiebesparing belooft die niet realistisch is. Denk aan infraroodpanelen, elektrische vloerverwarming etc..

PV op zijgevel woning is volgens mij vergunningsplichtig trouwens?

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 14-02-2022 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Reacties afgesplitst van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 aangezien het daar wat ondergesneeuwd raakt. @MooDyBLueS Het is nu een flinke 'wall of text', misschien kun je het wat beknopter samenvatten en nog wat foto's van legplan e.d. toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:03
Heb sinds vorig jaar juni een vergelijkbaar Enphase systeem en ook hier loopt de opbrengst achter op de prognose. Besef dat het slechte zon-maanden waren, ook al zijn de uitschieters bij jou groter dan bij mij.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:45
@MooDyBLueS
Wil je de ligging van de panelen duidelijker omschrijving? hier is weinig van te zeggen.
Dus
Orientatie - hellingshoek-aantal panelen- kWh/WP/maand
of zoiets. plaatjes doen het ook goed, zeker omdat de kenners dan misschien dingen zien die jou niet opvallen (dakkapellen,.....)
en ook per vlak graag of en wat voor soort schaduw er is

Verder:
hoe meet je de opbrengst? aparte kWh meter? of op je slimme meter? of uitlezing per paneel?
Kan je op een of andere manier zien of testen of alle panelen meedoen? En niet door een slechte verbinding ofzo een paar geen contact maken.

[ Voor 28% gewijzigd door BarryH op 14-02-2022 14:46 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hierbij zoals gevraagd wat meer info over het totale systeem, inclusief legplan en plaatjes.

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhOnfv35S_lG7AqxYfJtvEBrm14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t5KooUKcB8Ezd731osJFrxHl.png?f=fotoalbum_large

Wat nog het lastigste te omschrijven is, is dat het hoge dak met 12 PV schuin afloopt. In termen van het plaatje is het zo dat onderaan, waar de PV's liggen, het hoogste punt is en richting het dakraam schuin naar beneden afloopt. In huis is het hoogste punt op de verdieping 3,8m en het laagste punt 1,8m, een flinke afloop dus. Ik meen 40 graden hellingshoek, maar dat weet ik even niet meer zeker.

Productie per paneel sinds 1 januari (klikken voor scherpe versie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKgn9NBP82iNZAcQJ76p1Hj1_yM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5q72SgvGQpa16bfCZnNkpCOX.png?f=fotoalbum_large

Productie per paneel sinds installatie op 19 augustus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJdFOII7T2o8KIjPFtq52CuzRXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s3cPcDU9jvF4GjLoVaCqdkmZ.png?f=fotoalbum_large

@de Peer Daar was ik inderdaad ook al bang voor. Voor wat betreft de vergunning: dat is goed om rekening mee te houden mocht het die kant op gaan.

@hoevenpe Ik ben me enerzijds bewust dat die 12 PV op het NW niet ideaal liggen, dat was me verteld, maar daar is ook de verwachte opbrengst op gebaseerd. Het lijkt echter bij mij in de niet-zomermaanden wel een extreem groot verschil. En juist in die maanden wil je de minimale opbrengst wel halen natuurlijk, omdat je al zo weinig opwekt relatief gezien.

@BarryH Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker heb kunnen maken. Het gaat dus om 20 PV met micro-omvormers (Enphase IQ7+) en dankzij de Envoy-S kan ik alles per paneel uitlezen. Ook geeft het systeem aan of de micro-omvormers normaal functioneren. Ik heb 1x een kortstondige melding gehad dat er een paar micro-omvormers niet te bereiken waren. Maar toen ik in de web app (Enlighten) verder ging kijken, stonden ze alweer op normaal en kon ik een uur later ook zien dat alle panelen stroom erbij opgewekt hebben door alle 20 waardes middels screenshots te vergelijken.

Mocht er nog iets onduidelijk zijn, geef het vooral aan.

Hoe ik het ook bekijk met de 12 PV evt. op de gevel plaatsen, is als ik kijk naar de opbrengst dit jaar alleen al, dan lopen ze flink achter op de beste 3 van het platte dak. Als ik die even middel komen ze pakweg op 8 kWh opbrengst uit YTD. Dat is 27% beter dan de die op het schuine dak nu. Maar ik denk zelfs dat door de hoogte van de gevel en het vrijwel geheel ontbreken van schaduw, dat de 9 kWh YTD van het beste paneel op het lage dak gehaald zou kunnen worden op de gevel en dus 43% beter.

Kijk ik naar enkel augustus, dan zitten de panelen op het schuine dak per stuk op 11,7-12,0 kWh en de beste 3 op het platte dak 13,6 en 14,4 en 15,0 kWh. Verschillen van 15-27%, een kleiner verschil dus. Wat ik ook wel logisch vind gezien het schuine dak in de winter pas later en daardoor minder direct zonlicht vangt.

[ Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-02-2022 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@MooDyBLueS
Je panelen op NW kan je in PVGIS modelleren om de het verloop door het jaar te zien.
De hellinghoek van je dak goed weten is dan wel belangrijk

Alternatief doe je het sommetje uit de TS (natte vingen 500-700kWh per jaar per 1000WP), maar dat is op jaarbasis.

Je panelen op je platte dak: tot ca. 11 uur zijn die waarschijnlijk schaduwvrij, daarna schaduw van het huis.
Hier zullen de panelen het verste van het schuine dak daar het minste last van hebben. In de zomermaanden welicht zelfs niet. dus ca. 800-950 kwH per paneel voor die hoek. De panelen vlak bij je schuine dak zullen ook in de zomer dit probleem hebben. dus 500kWh/1000WP?

Kortom: met deze installatie moet je het vooral van mei-juni-juli-augustus hebben.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@BarryH Thanks, hele nuttig info! PVGIS heb ik al eens naar gekeken, dat was voordat ik tot aanschaf overging, maar is toch best veel werk en zeker als je het de eerste keer doet niet gelijk duidelijk wat waar zit en hoe je ermee om moet gaan. Dus die houd ik wel even opnieuw in het achterhoofd.

Wat je zegt over het platte dak klopt aardig ja. Als ik nu naar boven loop en de 8 panelen daar bekijk (de zon schijnt lekker) dan vangen allemaal volle schaduw, op een strook van 1/5e van de bovenste 5 panelen na. Dat is de zon die over het schuine dak heenschijnt en daarop terecht komt.

Ik denk dus als ik het zo hoor dat dit inderdaad gewoon niet een optimaal systeem is en de 7 niet-zomermaanden gewoon (veel) te rooskleurig voorgeschoteld zijn.

Dan ben en blijf ik wel benieuwd of het in jullie ogen gezien de genoemde percentages (zie mijn vorige reactie) die te winnen zijn in zomer en winter de moeite waard is om evt. een paar honderd euro uit te geven om de panelen naar de gevel te laten verplaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
@MooDyBLueS zie ook pvgis :)
Het daar invullen valt reuze mee. Je moet je alleen realiseren dat schaduw niet meegerekend wordt.
Over PV plat op je gevel (dus vertikaal): kan best aardig wat opbrengen, maar je moet de schaduw van naastgelegen gebouwen/bomen wel goed meewegen. En: vaak vergunningplichtig.

Daarnaast: verplaatsen is relatief duur. Wellicht is "bijplaatsen" dan beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 19:37

de Peer

under peer review

Inderdaad, verplaatsen is zonde van het geld. Nog meer 'loze' kosten voor arbeid. Dat brengt je terugverdientijd flink omhoog. Bijplaatsen kan wel maar zal ook niet een al te beste tvt hebben waarschijnlijk, afhankelijk van de situatie. Vergunning brengt vaak ook weer kosten met zich mee, en kan geweigerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mogelijk heb je nog wat aan https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html ? Als je dan een perfect zonnige dag in het verleden pakt uit jouw logging en ook daar kiest, dan kun je vergelijken. Die tool laat zien wat je ongeveer mag verwachten qua vermogen. Liefst pak je dan ergens augustus vorig jaar, want vanaf installatie is de zon alleen maar lager gaan staan natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 14-02-2022 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49
Houd er ook even rekening mee, dat er relatief weinig zonneuren zijn geweest sinds augustus vorig jaar. in 2021 was vooral het voorjaar erg goed. En deze winter is ook redelijk hopeloos, heel veel donkere grauwe dagen. Deze januari had ik bijvoorbeeld 20% minder opbrengst dan januari vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
O ja: zoals je in de TS van het PV topic kan zien is vlak op de gevel niet heel veel beter dan op je NWdak.
Alleen op je NW dak is de opbrengst sterk geconcentreerd op de zomermaanden en aan je gevel is het veel gelijkmatiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:28:
@MooDyBLueS zie ook pvgis :)
Het daar invullen valt reuze mee. Je moet je alleen realiseren dat schaduw niet meegerekend wordt.
Over PV plat op je gevel (dus vertikaal): kan best aardig wat opbrengen, maar je moet de schaduw van naastgelegen gebouwen/bomen wel goed meewegen. En: vaak vergunningplichtig.

Daarnaast: verplaatsen is relatief duur. Wellicht is "bijplaatsen" dan beter
Daar heb je een punt. Dan liever 6 panelen horizontaal of 10 verticaal bijplaatsen. Er is inderdaad wel schaduw van rijtjeshuizen die ernaast liggen, maar dat valt volgens mij heel erg mee omdat de hoogte van onze gevel al bijna even hoog is als hun puntdak, dus alleen met echt laagstaande zon zal er schaduw op vallen. Boompjes zijn nu nog amper bomen te noemen, dus dat zit de komende 10+ jaar wel goed, als ze al zo hoog als de top van de gevel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:31:
Inderdaad, verplaatsen is zonde van het geld. Nog meer 'loze' kosten voor arbeid. Dat brengt je terugverdientijd flink omhoog. Bijplaatsen kan wel maar zal ook niet een al te beste tvt hebben waarschijnlijk, afhankelijk van de situatie. Vergunning brengt vaak ook weer kosten met zich mee, en kan geweigerd worden.
Precies, ik zal eens uitzoeken wat zo'n vergunning in mijn gemeente kost. En uiteraard zou ik die dan eerst aanvragen voordat ik überhaupt opdracht geef om er meer bij te plaatsen. Als die geweigerd wordt, dan helaas inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:32:
Mogelijk heb je nog wat aan https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html ? Als je dan een perfect zonnige dag in het verleden pakt uit jouw logging en ook daar kiest, dan kun je vergelijken. Die tool laat zien wat je ongeveer mag verwachten qua vermogen. Liefst pak je dan ergens augustus vorig jaar, want vanaf installatie is de zon alleen maar lager gaan staan natuurlijk.
Die ga ik ook eens goed bekijken ja, ziet er op het oog wat vriendelijker om in te vullen uit dan PVGIS. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MooDyBLueS en dan zou ik echt gaan voor gewoon veel WP voor weinig EUR.

Of je moet de meeruitgaven als "hobbykosten" zien
Zo ook je NW dak: goedkoop maximaal volleggen geeft meer opbrengst in winter dan een topsysteem met weinig panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
borft schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:36:
Houd er ook even rekening mee, dat er relatief weinig zonneuren zijn geweest sinds augustus vorig jaar. in 2021 was vooral het voorjaar erg goed. En deze winter is ook redelijk hopeloos, heel veel donkere grauwe dagen. Deze januari had ik bijvoorbeeld 20% minder opbrengst dan januari vorig jaar.
Ja, het is inderdaad geen fijne winter geweest, dat kan je wel zeggen. Goed dat je het benoemt, want ik heb natuurlijk nog geen maatstaf van vorig jaar omdat ik in augustus pas begonnen ben.

Het lijkt er in ieder geval op dat ik het inderdaad met name van de zomermaanden moet hebben. Wat ze me wel uitgelegd hebben is dat de micro-omvormers wat minder vermogen leveren dan de panelen, wat tweeledig is (zeggen ze): enerzijds omdat PV in de loop der jaren toch vermogen verliest en anderzijds ook omdat hogere vermogens meer geld kosten en dit alleen op de topdagen in de zomer iets meer op zou leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:49:
@MooDyBLueS en dan zou ik echt gaan voor gewoon veel WP voor weinig EUR.

Of je moet de meeruitgaven als "hobbykosten" zien
Zo ook je NW dak: goedkoop maximaal volleggen geeft meer opbrengst in winter dan een topsysteem met weinig panelen.
Wat dat betreft zie ik dit soort investeringen ook niet alleen als kostenbesparing, maar ook als een zelf in de hand te nemen financiële stap. Nu heb ik de mogelijkheid gehad een paar duizend te investeren in PV's, misschien over 5-10 jaar niet meer (gaan we niet vanuit, maar je weet maar nooit) en ook al zou het uiteindelijk niet zo heel veel besparing opleveren, als ik daarmee minder afhankelijk ben van (hoge) maandelijkse kostenposten zoals een "abonnement op het stroomnet" dan zie ik alleen dat ook al als een pluspunt.

Het huidige systeem is ongetwijfeld wat luxer dan strikt noodzakelijk, maar de micro-omvormers zijn zeker op het lage dak geen overbodige luxe gebleken. Misschien was een combi van micro-omvormers op het lage dak en 1 omvormer voor het hoge dak (met marge voor meer PV) effectiever geweest, maar dat is achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52

Barrycade

Through the...

@MooDyBLueS ik heb al 9 jaar 3455 Wp op ZZO en NW liggen. 10x 160Wp CIS panelen op NW en de rest als 265 Wp's "Panda's" op ZZO.

Ik kom ongeveer op de helft van je behaalde opbrengsten. Dus lijkt me redelijk in lijn.Blijft wellicht iets achter aangezien jij iets meer dan het dubbele hebt liggen. Maar mijn panelen op ZZO liggen in een platdak waarbij de dakrand wat hoog is en in de middag achter een nok. De NW panelen liggen op schuin dak zonder schaduw.

Maar ik kom dus op een rendement per jaar (over 9 jaar) van gemiddeld 2800 kW uit die 3455 Wp dat is dus 81%.

Als je wil vergelijken en cijfertjes gluren: https://www.sunnyportal.c...1f910d6d7d0&splang=en-US#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Barrycade Interessant om eens te vergelijken inderdaad. Qua rendement doe jij het wel beter dan ik zie ik. Als ik uitga van de verwachte lagere 4600 kWh ipv de geoffreerde 5700 kWh, dan zou dat met mijn 7800 Wp maar 59% rendement zijn. En dat ondanks dat ik micro-omvormers heb die ervoor zorgen dat elk paneel op zichzelf maximaal presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Mijn systeem ligt er iets meer dan een jaar, dus ik kan nog niet heel ver terug, maar ik vind de verdeling van opbrengsten over de maanden in jouw voorspelling/verwachting interessant.

Mijn jaaropbrengst was bijna 7400kWh, met 9400Wp (soort van oost-west opstelling, met een dak van 47 graden, ook niet heel ideaal). Januari vorig jaar had ik een opbrengst van 164, en deze januari 132. Hoe ze dan bij jou bij een kleinere installatie, die ook nog minder gunstig ligt (want schaduw) op een prognose komen van 171 snap ik niet.

Of in percentages, vorig jaar haalde ik 164/7400 = 2.2% van mijn opbrengst in januari. Terwijl in jouw verwachting ik op 3% kom, dat is een flink verschil!
MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:59:
@Barrycade Interessant om eens te vergelijken inderdaad. Qua rendement doe jij het wel beter dan ik zie ik. Als ik uitga van de verwachte lagere 4600 kWh ipv de geoffreerde 5700 kWh, dan zou dat met mijn 7800 Wp maar 59% rendement zijn. En dat ondanks dat ik micro-omvormers heb die ervoor zorgen dat elk paneel op zichzelf maximaal presteert.
Leuk natuurlijk die micro-omvormers, maar die kunnen ook geen energie winnen uit schaduw. Ze kunnen wel zelf energie verbruiken ;)

Je rendementsberekening snap ik niet helemaal je deelt nu vermogen door energie, dat geeft iets van 1/tijd als eenheid. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door borft op 14-02-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
borft schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:09:
Mijn systeem ligt er iets meer dan een jaar, dus ik kan nog niet heel ver terug, maar ik vind de verdeling van opbrengsten over de maanden in jouw voorspelling/verwachting interessant.

Mijn jaaropbrengst was bijna 7400kWh, met 9400Wp (soort van oost-west opstelling, met een dak van 47 graden, ook niet heel ideaal). Januari vorig jaar had ik een opbrengst van 164, en deze januari 132. Hoe ze dan bij jou bij een kleinere installatie, die ook nog minder gunstig ligt (want schaduw) op een prognose komen van 171 snap ik niet.
Ik dus ook niet nee. Nuance is wel dat alleen de 8 op het platte dak schaduw te verduren hebben. De 12 op het schuine dak dan weer niet, maar die staan wel naar het NW.

Als ik puur even mijn opbrengst terugreken naar jouw Wp (69,6 kWh / 7800 Wp) * 9400 Wp dan is dat 83,8 kWh. Flink minder dan de 132 die jij daadwerkelijk behaald hebt.
Of in percentages, vorig jaar haalde ik 164/7400 = 2.2% van mijn opbrengst in januari. Terwijl in jouw verwachting ik op 3% kom, dat is een flink verschil!

[...]

Leuk natuurlijk die micro-omvormers, maar die kunnen ook geen energie winnen uit schaduw. Ze kunnen wel zelf energie verbruiken ;)
Klopt helemaal en dat wist ik ook wel. Maar op het platte dak zit er zeker nut in de micro-omvormers. Sinds installatie doet de slechtste 54 kWh en de beste 83,2 kWh. Alles bij elkaar opgeteld 528,7 kWh. Als het achter één omvormer had gehangen, hadden ze allemaal 54 kWh opgebracht en dat is dan 8 * 54 = 432 kWh, dat is 81% van wat ze nu opgebracht hebben.
Je rendementsberekening snap ik niet helemaal je deelt nu vermogen door energie, dat geeft iets van 1/tijd als eenheid. ;)
Ah ik snap je punt. Slaat inderdaad eigenlijk nergens op. Al heb ik zelf dan niet gelijk een idee hoe je rendement uit zou kunnen rekenen, maar hoe dan ook loopt het dus flink achter bij de prognose.

En omdat bedrijven dus blijkbaar met een disclaimer ermee weg kunnen komen, kunnen ze dus gewoon maar wat roepen. Een wijze les weer voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:42:
[...]

Klopt helemaal en dat wist ik ook wel. Maar op het platte dak zit er zeker nut in de micro-omvormers. Sinds installatie doet de slechtste 54 kWh en de beste 83,2 kWh. Alles bij elkaar opgeteld 528,7 kWh. Als het achter één omvormer had gehangen, hadden ze allemaal 54 kWh opgebracht en dat is dan 8 * 54 = 432 kWh, dat is 81% van wat ze nu opgebracht hebben.
Mjah, die redenatie volg ik. Echter, als je alleen achter dat ene paneel een optimizer had gehangen, had je ook die 528 kWh opgewekt, en verder een heleboel geld bespaard ;) Maar dat is een heel andere discussie. Verder is monitoring per paneel natuurlijk ook erg cool!

Ook iets om in het achterhoofd te houden, is, denk ik, dat de winter gewoon niet gunstig is voor jouw opstelling. De zon staat laag, dus panelen onder een scherpe hoek (zoals de mijne) doen het dan relatief beter dan plat liggende panelen. Daarnaast komt de zon een stuk minder ver naar het noorden, dus panelen met een relatief noordelijke orientatie zullen ook minder presteren (ik zie het ook bij de panelen bij mij aan de achterkant, die liggen op oost-noord-oost, en die zijn in de winter duidelijk minder dan de panelen aan de voorkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52

Barrycade

Through the...

Hoe zitten je diodes eigenlijk in je panelen, blijft wel een beetje vreemd dat je liggende/ landscape voorste panelen op ZO de meeste opbrengsten hebben en de rij met 2 verticale er achter relatief minder.

Kan het niet zo zijn dat ze horizontaal in je panelen zitten dus dat daardoor de landscape beter onder deelbelasting werken? maar zal lood om oud ijzer zijn want met je 2e landscape paneel verschilt het niet zo veel.

Mocht je het over kunnen doen zou je ze waarschijnlijk op je tuinhuisje rechtsonder willen.hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@borft Ja, ik denk achteraf dat het puur financieel bekeken niet de beste is geweest om micro-omvormers te nemen. Desondanks vind ik het ook inderdaad wel gaaf om die inzichten te hebben, dus vanuit dat oogpunt vind ik het niet per se een ramp als dat 1-2 jaar extra terugverdientijd oplevert.

@Barrycade Goed punt, had ik nog niet gerealiseerd. Ik zie wel dat ze 's ochtends heel erg achterblijven en later juist weer inlopen, want de zon draait en laat op de dag vangen ze nog wel "langs het huis langs".

Het tuinhuisje hebben we besproken, maar daar gaat eea nog verbouwd worden en zowel mijn vrouw als ik hadden zoiets van: beter ietsjes minder opbrengst op een dak wat sowieso nooit verbouwd gaat worden, dan onszelf beperken door het op een tuinhuisje te leggen. Wij zijn de 2e bewoners en dat houten tuinhuisje is alweer 10 jaar oud, los van de verbouwing heb je natuurlijk grote kans dat die over 5-10 jaar sowieso een keer vervangen of aangepakt zou moeten worden. Ik zie het niet graag gebeuren om de dakbedekking te moeten vervangen terwijl er zonnepanelen op liggen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-07 11:57

Gerco-M

mijn tornado res.

Zoals al genoemd was 2021 geen perfect jaar voor PV en dat samen met de lagere opbrengst dan de installateur voorspiegelde verklaard voor mij wel het totale verschil. Voor de maanden die je noemde. Voor in de betere maanden is het verschil vast wel minder, en dat zijn dan ook de maanden die belangrijk zijn dus dan valt het verschil netto misschien wel weer mee!

Om je opbrengst te verhogen zou ik me ook gewoon richten op meer panelen. Gewoon “bulk” panelen leggen is altijd de beste strategie voor meer opbrengst. Als je blij bent met de optimizers is dat mooi, maar je geld besteden aan meer panelen is vaak de meer economische optie.

je NW dak loopt weliswaar schuin af, maar die zou ik gewoon helemaal volleggen. Volgens mij passen daar best een partij panelen op toch. Hoe meer panelen hoe beter, zodat je bij bewolkt weer of helder weer ook buiten de zomermaanden gewoon meer opbrengst hebt. Dan kom je weliswaar met iets meer investeringskosten toch wel gewoon op je verwachte opbrengst lijkt me.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1