Toon posts:

Platenspeler combineren met 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:59
Beste Tweakers,

Ik zit met een dilemma waar hopelijk een van jullie me bij kan helpen.

Mijn huidige set-up is als volgt:

TV hoek:
Denon xr-1600
subwoofer
L + R speakers
Centerspeaker

Platenspeler hoek:
Denon DP-300F
Denon HEOS amp HS2
L + R speakers

De platenspeler staat tegenover de TV in de woonkamer, ofwel de speakers die bij de platenspeler horen staan eigenlijk perfect voor een 5.1 opstelling. Ik wil dat graag zo gaan inrichten zonder dat ik al te veel extra kosten aan kwijt ben.

Wat heb ik zelf al gevonden:
- ik koop een receiver switch, het grote nadeel daarvan is dat ik die niet kan vinden voor een zacht prijsje.

- of ik trek een kabel van de platenspeler naar de receiver. Het nadeel daarvan is dat alles via de receiver gaat en ik 3 kabels moet trekken (2 voor luidspreker, 1 voor versterker). Daarnaast vraag ik me af of de receiver wel fijn 2.0 kan weergeven via de achterste boxen. Muziek weergeven via L + R speakers bij de tv is geen optie voor mij.

Note: zelf iets maken is voor mij geen optie.

Ik ben benieuwd naar jullie advies!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:49

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Voor mijn gevoel vraagt dit topic om een tekening. Ik krijg mijn beeld namelijk niet geheel rond puur op de tekst. Titel spreekt bijvoorbeeld over een 5.1 set maar de tekst spreekt over een loss 3.1 en een losse 2.0.
PascalvE schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:51:
Daarnaast vraag ik me af of de receiver wel fijn 2.0 kan weergeven via de achterste boxen.
Het is sowieso niet handig in te stellen dat een 2.0 signaal alleen over de Rear Speakers gaat. Enige methode om dat voor elkaar te krijgen is de audio als Meerkanaals Stereo afspelen wat ook betekent dat de Front- en Center Speaker mee doen.
Muziek weergeven via L + R speakers bij de tv is geen optie voor mij.
Vanwaar niet? Dat lijkt me toch de handigste optie. Mochten de Rear Speakers van betere kwaliteit zijn dan die naar de front sectie verplaatsen?

[Voor 6% gewijzigd door FeaR op 14-02-2022 17:51]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
PascalvE schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:51:
- ik koop een receiver switch, het grote nadeel daarvan is dat ik die niet kan vinden voor een zacht prijsje.
Zo'n schakelaar kan je zelf maken. Misschien staat hier voldoende informatie in.
2 versterkers op 1 paar luidsprekers?
orf in "2 versterkers op 1 set luidsprekers"

[Voor 5% gewijzigd door TBTL op 14-02-2022 19:35]

• PascalvE
[quote]FeaR schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:50:
Voor mijn gevoel vraagt dit topic om een tekening. Ik krijg mijn beeld namelijk niet geheel rond puur op de tekst. Titel spreekt bijvoorbeeld over een 5.1 set maar de tekst spreekt over een loss 3.1 en een losse 2.0.

[/quote]

Excuus voor mijn paint kunsten ;)
Het is sowieso niet handig in te stellen dat een 2.0 signaal alleen over de Rear Speakers gaat. Enige methode om dat voor elkaar te krijgen is de audio als Meerkanaals Stereo afspelen wat ook betekent dat de Front- en Center Speaker mee doen.
Dat dacht ik al, ik wil echt stereo en niet meerkanaals.
Vanwaar niet? Dat lijkt me toch de handigste optie. Mochten de Rear Speakers van betere kwaliteit zijn dan die naar de front sectie verplaatsen?
Zie de tekening, omdat de speakers van de TV in de L staan en dat klinkt minder mooi als we aan de eettafel zitten en platen afspelen. Ik heb dit al getest door de platenspeler te verplaatsen naast de tv dus dat is helaas geen optie.

• PascalvE
TBTL schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:34:
[...]

Zo'n schakelaar kan je zelf maken. Misschien staat hier voldoende informatie in.
2 versterkers op 1 paar luidsprekers?
orf in "2 versterkers op 1 set luidsprekers"
Dank ik ga die topics doorspitten vanavond, maar als ik het me goed herinner heb ik beiden al gelezen.

Iets zelf maken is geen optie, dat staat ook in de TS. Daar ben ik niet handig genoeg voor en wil er ook geen tijd in steken.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een dingetje: De twee achterspeakers zullen in deze opstelling véél te ver weg staan voor een goede 5.1-opstelling. Ik zou twee satellieten op pootjes achter de bank zetten.

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:32
Je kunt de Zone2 functionaliteit van je Denon X1600 gebruiken om de speakers aan te sluiten en apart aan te sturen in combinatie met je platenspeler. Alleen is wisselen naar surround dan een aardige opgave (speaker set-up en evt Audyssey).
https://manuals.denon.com/AVRX1600h/NA/EN/GFNFSYvffiuorq.php

• PascalvE
pagani schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:17:
Een dingetje: De twee achterspeakers zullen in deze opstelling véél te ver weg staan voor een goede 5.1-opstelling. Ik zou twee satellieten op pootjes achter de bank zetten.
Is geen optie, is al onderhandeld met de wederhelft en ik heb verloren.

Daarnaast, de tekening is niet helemaal in verhouding, het kan prima met goed afstellen.
Millert schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:23:
Je kunt de Zone2 functionaliteit van je Denon X1600 gebruiken om de speakers aan te sluiten en apart aan te sturen in combinatie met je platenspeler. Alleen is wisselen naar surround dan een aardige opgave (speaker set-up en evt Audyssey).
https://manuals.denon.com/AVRX1600h/NA/EN/GFNFSYvffiuorq.php
Mmm ja dat lijkt me wat complex.

[Voor 33% gewijzigd door PascalvE op 15-02-2022 09:56]

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:35
pagani schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:17:
Dat regelt zich wel in, hoogstens aan de eettafel relatief veel volume van de achterspeakers.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee