[Coax] Versterker advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 18:04
Scorpio_King schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:07:
Optie 2.

AOP > Splitter (1 in 2 uit) > Kabelmodem en Versterker > Multitap (langste kabel op sterkste uitgang).
Vooral F-Connectoren gebruiken die je met een tang krimpt en geen opdraai variant!

Reële andere optie is om de aansluitingen die je niet gebruikt ook niet aan te sluiten en te wisselen als je je tv van locatie verplaatst.
Ik ben ook met een dergelijk project als TS bezig, om in elke kamer UTP en COAX kabels te leggen, dat zouden dan 6 coax aansluitingen worden. Nou las ik een advies dat bij meer dan 2 tv's, dan wel kabels langer dan 15 meter, dat een versterker wordt geadviseerd. Deze website kwam ik tegen en had daar wel een mooi overzicht van. Een versterker met meer dan 5 aansluitingen is blijkbaar niet zo gangbaar. Is de 'workaround' dan om een multitap aan de versterker aan te sluiten?

Evt. zou ik ook nog het tweede advies kunnen volgen en kabels omprikken naar gelang waar gebruik nodig is ;) (het liefst hang ik maar 1 kastje op eigenlijk...)

@ijske Zou je de Hirschmann GHV930 nog steeds/in mijn geval adviseren? En welke multitap gebruik jij?

@_JGC_ Zou je ook alleen een verdeler kunnen proberen als je kabels langer dan 15m hebt? Of dan moet je over het algemeen toch wel aan de versterker? (welke verdeler zou je adviseren?)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Shadow_Zero schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:50:
[...]

@ijske Zou je de Hirschmann GHV930 nog steeds/in mijn geval adviseren? En welke multitap gebruik jij?
zou ik een GHV930 adviseren .. Ja... maar ik gebruik nog geen Docsis 3.1 terugweg .. (deze amps zijn 5-65mhz in terugweg.. als deze in docsis 3.1 worden opgetrokken naar bv 200mhz oid, gaat deze vermoedelijk niet versterkt worden)
in belgie zou dat voor mij geen issue zijn, gezien onze tv decoders geen upstream nodig hebben...

Qua multitaps zit ik bij de bron en heb ik 2 van deze Afbeeldingslocatie: https://www.ugridnet.com/wp-content/uploads/2021/01/DSC8285-e1610251712273.png

eentje van 14/8 , en eentje 11/8 (14 is de dempingswaarde, 8 is het aantap poorten.. en de 11/8 is een eindtap, daar kan je geen volgende meer aanhangen)

edit : volgens Hirschmann is het vandaag de dag nog steeds de meest geschikte oplossing
ik zou met jouw afstanden wel de amp een beetje terugschroeven .. (schroefje vd versterking op halverwege zetten bv) ..modems gaan rare dingen doen als ze +20dbmv binnenkrijgen :)
https://www.hirschmann-mu...luitingen%20GHV%20930.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door ijske op 13-02-2022 12:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anno 2022 nog naar alle kamers coax leggen? Anno 2018 stond dat nog ter discussie, maar "digitale TV zal nog over COAX blijven lopen" klopte toen nog. Ondertussen zijn we hier aanbeland:

nieuws: Ziggo test kleine settopbox zonder coax-aansluiting

- en tel daarbij op alle opties als NLZiet en Ziggo's eigen apps. Toekomst is bij alle partijen overduidelijk all-IP, dus om alvast voor de toekomst coaxkabel te trekken naar kamers waar het nu nog niet nodig is, is onzinnige verspilling.

Als je nu concreet klant bent bij Ziggo, daadwerkelijk nog kijkt naar lineaire TV en dat graag wil blijven doen over coax, sluit dan in de kamers waar je nu TV gaat kijken coaxkabels aan. Dat gaan er geen 6 worden, waardoor je installatie eenvoudiger zal zijn en waarschijnlijk geen versterker nodig is. Tegen de tijd dat je dat wil gaan veranderen is kans groot dat er niet eens iets over coax aangeboden wordt. Je hebt een stuk meer aan een tweede Cat6 Ethernetkabel,

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35
@Shadow_Zero Coax doet 12dB demping per 100 meter. 15 meter kabel geeft dan 1.8dB demping. Om de kabellengte hoef je geen versterker. Ga je naar 6 aansluitingen is de demping al behoorlijk en wil je wel versterken.

Weet niet of je 6 aansluitingen ook daadwerkelijk gaat gebruiken, of gewoon neerlegt voor mogelijk gebruik in de toekomst? In dat laatste geval zou ik gewoon de kabels leggen en niet aansluiten. Laatst bij klant ook alle ongebruikte kabels losgetrokken en versterker vervangen door een 3weg splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:27
Coax 12 heeft een demping van 12 dB bij 230 MHz. Bij 800 Mhz is het ca. het dubbele.

Ziggo kent geen analoge TV meer. Er is een basispakket wat zonder mediabox te ontvangen is op een TV met digitale tuner. Wil je meer, dan heb je een mediabox nodig of een CI+ module.

Ziggo kent ook de ZiggoGo app. Werkt prima via chromecast met Google TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
55martin schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:37:
Coax 12 heeft een demping van 12 dB bij 230 MHz. Bij 800 Mhz is het ca. het dubbele.

Ziggo kent geen analoge TV meer. Er is een basispakket wat zonder mediabox te ontvangen is op een TV met digitale tuner. Wil je meer, dan heb je een mediabox nodig of een CI+ module.

Ziggo kent ook de ZiggoGo app. Werkt prima via chromecast met Google TV.
Dan nog zou het 3.6dB verlies zijn op 800MHz, wat op een beetje gangbare aansluiting geen probleem is.

Probleem wat je ook met versterkers ziet is dat ze het signaal nog wel eens scheef trekken. Op 800MHz mooi signaal, op 250MHz veel te hard en dus storing op veel kanalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:16
Wellicht hier even advies halen.
Met 4 t/m 6 aansluitingen is het redelijk straightforward met een eenvoudige 4 kanaalsversterker. Met 7 of meer wordt er meestal met multitaps gewerkt.

Voorbeeld van aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNnkyORiW539y5EA9T8u1mhyjG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1I1psa3S1PVnb2swqzVfKkRA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Masimo op 13-02-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:08
Ik zou overwegen de kabels van label voorzien en alleen de gebruikte kabels fysiek te verbinden met je (versterkte) splitter. Scheelt een hoop gedoe. Dan kun je gewoon zoiets gebruiken; https://www.hornbach.nl/s...-weg/5572794/artikel.html

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
sdk1985 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:00:
Ik zou overwegen de kabels van label voorzien en alleen de gebruikte kabels fysiek te verbinden met je (versterkte) splitter. Scheelt een hoop gedoe. Dan kun je gewoon zoiets gebruiken; https://www.hornbach.nl/s...-weg/5572794/artikel.html
Misschien wel een goede. Dit was ook nog wel een website met goede informatie en een mooi overzicht van versterkers: https://www.coaxkabelwink...r-wanneer-en-welke-nodig/
Met de Astro AL5R zou je er nog wel 5 kunnen aansluiten.

Voor de volledigheid, ik leg de kabels niet voor de toekomst, maar wil ze ook zeker op tv's aansluiten. Toegegeven, op 1 kamer staat nu geen tv, dus het zou nu om 5 gaan. Ook was het plan al om 2x ethernet te leggen.
Masimo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:55:
Met 4 t/m 6 aansluitingen is het redelijk straightforward met een eenvoudige 4 kanaalsversterker. Met 7 of meer wordt er meestal met multitaps gewerkt.
Wat doe je dan met de laatste twee aansluitingen in het geval van de eenvoudige 4 kanaalsversterker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:16
Op uitgang 3 en 4 kan nog een splitter toegepast worden waardoor je max. 6 aansluitingen op de HMV41 kan realiseren. Als tenminste de kabellengtes op uitgangen 3 en 4 niet al te lang zijn.

Met een combi van twee HMV41 zijn op die manier zelfs 11 aansluitingen te realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-A4iYOQ9xrjikLguiwHL7pA-Q-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5M0QA3XJO7LbLJ7Q6B1KccT5.jpg?f=fotoalbum_large

Bron.

[ Voor 5% gewijzigd door Masimo op 13-02-2022 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Shadow_Zero ik heb je vraag afgesplitst vanaf COAX setup meterkast versterker/splitter advies, aangezien een los topic beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is dit niet achterhaald nu je met een eigen modem kan kiezen voor een Fritzbox die vervolgens je TV kanalen kan streamen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Frogmen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:04:
Is dit niet achterhaald nu je met een eigen modem kan kiezen voor een Fritzbox die vervolgens je TV kanalen kan streamen.
Alleen de Fritz 6690 heeft dat, en dan ook alleen beperkt tot de kanalen die je zonder smartcard kunt ontvangen.

In plaats van een dure Fritzbox zijn daar ook wel andere opties voor, evt met smartcard lezer of softcam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Frogmen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:04:
Ik ben hier niet bekend mee, hoe gaat dat dan precies in zijn werk?

Ik was al jaren van plan om 2x UTP + Coax te leggen, heb diverse spullen ook al een tijdje liggen, nu ga ik het afmaken ook ;P
Pagina: 1