COAX setup meterkast versterker/splitter advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusserke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02-2024
Hoi allen,

Ik heb net een huis gekocht en de elektricien is nu bezig met alle kabels/aansluitingen etc opnieuw te leggen omdat de elektra voorheen een ramp was in het huis. Nu zijn we aan het kijken hoe we de 8! Coax aansluitingen in huis gaan verdelen vanuit de meterkast. Er komt op 2-3 punten een tv te staan, de rest blijft grotendeels niet actief zeg maar. Ik zit zelf aan onderstaande 2 opties te denken. Mocht iemand een beter advies hebben, heel graag! :).

Optie 1: AOP -> versterker 1 in/4 uit -> op een van de 4 uitgangen van de versterker een splitter voor de overige 5 aansluitingen.

Optie 2: AOP -> versterker 1 in/1 uit -> splitter naar alle 8 punten.

Versterker/splitter/kabels etc. allemaal kabelkeur en goede merken etc. Wat is wijsheid qua opstelling?

Bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet?

Even serieus; ik les geen lengtes naar elk laatste device maar ook geen signaalsterkte op de AOP. Ga ervanuit dat als je begint met > 85% signaalsterkte op de AOP, dat je na "maximaal" 30 meter een nieuwe versterker moet plaatsen.

Maar als je maar 3 TV's wil/gaat aansluiten, dat is dan de gedachte achter optie 2?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
Welke tv provider ga je nemen? Als dit geen kabelboer is kun je beter utp kabel trekken ipv coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nielson schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:40:
Welke tv provider ga je nemen? Als dit geen kabelboer is kun je beter utp kabel trekken ipv coax.
Al is het wel een kabelboer; als je toch kabels aan het trekken bent, trek dan meteen UTP langs dezelfde kabel. Is het niet voor nu, dan mogelijk voor over een paar jaar.

Sowieso; voor internet is het handig(er) om het modem zo dicht mogelijk bij de AOP te prikken dus UTP zou ook uit de meterkast moeten komen, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:33

JdM

Humbled

Analoge tv via coax gaat er op niet al te lange termijn toch bij alle providers uit?
Zoals door anderen gezegd is UTP veel meer toekomst-proof, ik zou zeker nadenken om dan eventueel nu ook UTP erbij te leggen.

[ Voor 43% gewijzigd door JdM op 01-05-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusserke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02-2024
Bedankt voor de reacties!

Ik wil graag op alle kamers de mogelijkheid hebben om tv te kijken. Op iedere kamer ligt nu naast de coax ook een UTP kabel, CAT6. Ziggo wordt de kabelboer en de maximale kabellengte is ongeveer 25m. Signaalsterkte AOP weet ik niet, zou ik moeten gaan checken. Bedankt voor de tip!

Was me er verder nog niet zo van bewust dat coax verdwijnt.. en de elektricien blijkbaar helaas ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JdM schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:48:
Analoge tv via coax gaat er op niet al te lange termijn toch bij alle providers uit?
Lijkt me toch redelijk sterk (maar aanname, dus corrigeer me) dat digitale TV ook niet over de COAX gaat. Of moet ik me nu voorstellen dat grofweg 4 miljoen klanten in NL van Ziggo "binnenkort" allemaal hun hele infra moeten gaan vervangen omdat COAX niet meer gebruikt kan worden.
Klusserke schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:51:
Signaalsterkte AOP weet ik niet, zou ik moeten gaan checken. Bedankt voor de tip!

Was me er verder nog niet zo van bewust dat coax verdwijnt.. en de elektricien blijkbaar helaas ook niet..
Bel Ziggo voor aanvullende info?

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 01-05-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@MAX3400 zie: https://www.ziggo.nl/klan...levisie-radio/analoge-tv/
Digitale TV zal inderdaad ook over de coax blijven lopen, ik vraag me echter af of TS digitale TV wil gaan kijken op al die aansluitingen, daar neem ik dan weer iets op aan ;)

[ Voor 52% gewijzigd door JdM op 01-05-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JdM schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:59:
@MAX3400 zie: https://www.ziggo.nl/klan...levisie-radio/analoge-tv/
Digitale TV zal inderdaad ook over de coax blijven lopen, ik vraag me echter af of TS digitale TV wil gaan kijken op al die aansluitingen, daar neem ik dan weer iets op aan ;)
Ik wou net posten; waarom moet ik zelf zoeken wat er wel/niet bij Ziggo speelt? ;)

Anyhow: https://www.ziggo.nl/klan...-tv/kijken-zonder-kastje/
Wat heb je nodig voor Digitale Kabel TV?

Dit heb je nodig om ook op je tweede, derde en vierde toestel digitale televisie te kijken zonder ontvanger:

Een tv-abonnement van Ziggo.
Een televisie met ingebouwde DVB-C tuner.
Een coaxkabel van goede kwaliteit. Je herkent ze aan het logo van Kabel Keur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:09
Optie 2.

AOP > Splitter (1 in 2 uit) > Kabelmodem en Versterker > Multitap (langste kabel op sterkste uitgang).
Vooral F-Connectoren gebruiken die je met een tang krimpt en geen opdraai variant!

Reële andere optie is om de aansluitingen die je niet gebruikt ook niet aan te sluiten en te wisselen als je je tv van locatie verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Oké mijn opmerking zal iets genuanceerder liggen (echter stopt analoge TV dus wel degelijk) en digitale TV via Ziggo gaat dan dus lukken, zolang je toestellen koopt met DVB-C tuner. Moet je daarna niet naar een andere provider (KPN bijvoorbeeld) willen als je alleen COAX hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
ik doe dat thuis met een Hirschmann GHV930 + multitap
(triax & hirschmann is 1 groep, dit is zowat de beste stuff die kan kopen voor thuisgebruik)

je kan het met bv een simpelere versterker ook , maar dan kan het zijn dat je ziggo boxen geen retour hebben en geen uitzending gemist doen

qua connectoren moet je zoeken naar persconnectoren, deze zijn niet zo gemakkelijk om te zetten en je moet er de tang voor hebben , maar gelukkig werken de betere sattalietwinkels hiermee ,en kan je vaak iemand vinden die deze voor je zet.
voorbeeldje is Hirschmann PPC EX6 51.. dit is wel ervanuitgaande dat je kabel van het normale rg6 type is

alsook, als kabeltv verdwijnt , verdwijnen enkel die analoge frequenties uit het spectrum... veel gemakkelijker voor de monteurs want "zwartkijkers" bestaan dan niet meer , je kan niks meer met signaal als je geen actieve decoder hebt. dus geen monteurs die je signaal moeten afkoppelen als je verhuisd etc..

[ Voor 19% gewijzigd door ijske op 01-05-2018 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
Digitaal is gewoon vrij te ontvangen, je zenderpakket is alleen wat beperkt en je hebt alleen de publieke omroep in HD dan.

Zorg voor fatsoenlijke kabel en fatsoenlijke connectoren. Hirschmann KOKA9TS met krimp of QFC5 opdrukconnectoren.
Verder kan je eerst gewoon een splitter monteren en kijken of je signaal voldoende is.
Was laatst bij een klant die ook een versterker had gemonteerd voor 3 televisies en een kabelmodem, die had om de haverklap geen internet meer. Kijkje naar de signaalwaarden leerde dat modem werd overstuurd. Splitter voor de versterker gezet (3.6dB verzwakking vanaf AOP), modem erop, nog altijd 6dB te hard, maar wel binnen gewenste marges. In plaats van een versterker had ie met zijn inkomend signaal gewoon een splitter met 4 aansluitingen kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
Ik heb hier een Hirschmann HMV41 (Docsis 3.1 compatible) met Koka kabel voor 4 TV aansluitpunten.
Op het moment maar 2 punten in gebruik en heb geen problemen.

Wel laat ik Ziggo mijn AOP verplaatsen van de woonkamer naar de meterkast binnenkort.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1