Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:01

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Situatie.
Bestaand nummer is zakelijk, welke we ook privé mogen gebruiken al tientalle jaren.
Zit dus vol met "privegegevens en apps." Tot nu geen probleem.
Maar zakelijk word steeds meer "dichtgeschroeft" veiligheid enz.

Dus besloten nieuw privé nummer te nemen.
Extra probleem is. De zakelijke sim zit in een zelfgekochte mobiel. Android 11.
Dualsim mogelijk. Alleen geen dubbele g4 lte. Eentje wordt dan g3 dus kans is groot dat ik fysiek spits naar twee mobieltjes.

Vragen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik dacht sim 1 zakelijk, sim2 tijdelijk de nieuwe privé.
En dan mijn privé only apps omzetten stuk voor stuk naar het nieuwe nummer.
(sommige apps zijn gekoppeld aan zakelijkenummer met smsbevestiging of google authentication.)
(financiële dingen.)
Kan ik apps stuk voor stuk koppelen aan een nummer? (spiltsen zeg maar?)
En daarna de zakelijke ontkoppelen van mn huidige mobiel?
En die gaat dan in een andere als de dualsim minder prettig werkt. Meeste auto's die adroid auto gebruiken zijn niet dubbel gekoppeld begreep ik. Rij veel op googlemaps. (autonav is minder prettig.)

Linkjes plaatsen van kjik hier eens ook goed als antwoord. Ik ga er van uit dat er mensen zijn met ervaring hier in en die hoop ik te bereiken. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Beste antwoord (via copykat op 14-02-2022 14:58)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:55
_eLMo_ schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:06:
[...]

Hoe kan de zaak jouw privé toestel dicht timmeren? Of word je simkaart in een apart subnet gegooid met DNS filters / firewalls ofzo?
Met MDM (mobile device management) komt er een beheer profiel op de telefoon zodat de werkgever de zakelijke gegevens kan verwijderen als de telefoon kwijt raakt of iemand uit dienst gaat. Uiteraard kan de werkgever ook de hele telefoon wissen want krijgt in theorie volledige toegang.

Beste oplossing is om op de Android telefoon een werk en prive profiel aan te maken (feitelijk splits je de telefoon in 2 virtuele telefoons in de software), de werkgever kan daarmee alleen het zakelijke deel van de telefoon controleren.
Zelf heb je dan volledige controle over het prive deel van de telefoon, en de werkgever kan dat prive deel dus ook niet afluisteren, of wat dan ook.
Voor de carkit heb je maar 1 telefoon te koppelen aan de auto.
En met de bel applicatie (dialer) in de telefoon kun je telefoonnummers toekennen aan over welke SIM kaart je belt. Dus als groep alle werknummers via SIM A, en prive contacten SIM B.

Wat te lezen:
https://www.androidplanet.nl/tips/android-werkprofiel/
https://computertotaal.nl...ezaken-op-een-smartphone/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Ik heb een Android telefoon van Samsung met dual sim.
Ik heb daarin 1 sim standaard voor data, sms en bellen ingesteld.
Bij een aantal contacten heb ik ingesteld standaard via de andere sim kaart te bellen (dus dit kun je per simkaart instellen).

Kun je trouwens de zakelijke simkaart niet privé overnemen als je ook al zelf je telefoon gekocht hebt?

Had zelf vroeger 2 telefoons in gebruik en schakelde ze naar elkaar door wat zo beter uitkwam. Maar nu kun je op Android een werkprofiel aanmaken dat je binnen 1 toestel de gegevens kan scheiden tussen privé en zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
swhnld schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:11:
Ik heb een Android telefoon van Samsung met dual sim.
Ik heb daarin 1 sim standaard voor data, sms en bellen ingesteld.
Bij een aantal contacten heb ik ingesteld standaard via de andere sim kaart te bellen (dus dit kun je per simkaart instellen).

Kun je trouwens de zakelijke simkaart niet privé overnemen als je ook al zelf je telefoon gekocht hebt?
Nee, ik werk er nog, en die account word gemonitored en kan op afstand gewiped worden ivm data loss risico blabla. Ik heb zelf een mobiel gekocht omdat de aangebodene niet echt voldoende was. Budget van de budgetrange. Die ligt in de la. Tot voor kort was t nooit een issue maar de verstrengeling word steeds ingrijpender twopas entry enz. en daar door wil het los van elkaar maken.
Had zelf vroeger 2 telefoons in gebruik en schakelde ze naar elkaar door wat zo beter uitkwam. Maar nu kun je op Android een werkprofiel aanmaken dat je binnen 1 toestel de gegevens kan scheiden tussen privé en zakelijk.
Ja punt is ik koppel de zakelijke naar de auto als android auto maar wil ook handsfree kunnen opnemen en bellen met privénummer indien dit noodzakelijk is. Dat schijnt een moeilijk punt t zijn.
Dan schakelt alles over en dus navigatie weg.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 14-02-2022 00:11 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:46
Meeste auto's kunnen inderdaad niet multipoint aan. Er zijn wel kits beschikbaar die je in kan bouwen met multipoint, maar dat is weer zonde om zoveel geld aan uit te geven.

Heb je werkelijk 4g zakelijk internet nodig? Meestal is dat toch voornamelijk bellen en wat berichtjes / mails sturen?
Daarvoor is 7 mb/s ruim voldoende, dat verschil ga je amper merken.

En volgende mobiel gaat sowieso 2x 4g hebben, dat is beetje de standaard geworden, zeker nu zelfs 5g al steeds normaler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21
copykat schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:05:
[...]
Ja punt is ik koppel de zakelijke naar de auto als android auto maar wil ook handsfree kunnen opnemen en bellen met privénummer indien dit noodzakelijk is. Dat schijnt een moeilijk punt t zijn.
Dan schakelt alles over en dus navigatie weg.
Je kan hoe dan ook op beide nummers gebeld worden, je hebt tenslotte gewoon 1 bluetooth verbinding met de auto. Android auto is sinds kort in staat een 'sim prompt' te tonen zodra je wilt bellen zodat je de keuze kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Shivan_20 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:22:
[...]

Je kan hoe dan ook op beide nummers gebeld worden, je hebt tenslotte gewoon 1 bluetooth verbinding met de auto. Android auto is sinds kort in staat een 'sim prompt' te tonen zodra je wilt bellen zodat je de keuze kunt maken.
Ah ok.
Als ik eerst mn prive sim in slot 2 doe, lagere snelheid g3 en later verplaats naar 1 als ik bijvoorbeeld de zakelijke in een andere mobiel stop, maakt dat nog uit voor het profiel in de mobiel?
Ik verwacht allemaal rest files en leftovers met dat gepruts.
(probeer een beetje een beeld te krijgen waar ik tegenaan loop. Zodat ik weg kan blijven van verkeerde beslissingen en een goedwerkende mobiel (en misschien een extra) blijf houden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21
copykat schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:05:
[...]

Ah ok.
Als ik eerst mn prive sim in slot 2 doe, lagere snelheid g3 en later verplaats naar 1 als ik bijvoorbeeld de zakelijke in een andere mobiel stop, maakt dat nog uit voor het profiel in de mobiel?
Ik verwacht allemaal rest files en leftovers met dat gepruts.
(probeer een beetje een beeld te krijgen waar ik tegenaan loop. Zodat ik weg kan blijven van verkeerde beslissingen en een goedwerkende mobiel (en misschien een extra) blijf houden.)
Bij mij (Xiaomi) maakt het niet uit welke sim ik in slot 1 of 2 stop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
copykat schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:37:
Situatie.
Bestaand nummer is zakelijk, welke we ook privé mogen gebruiken al tientalle jaren.
Zit dus vol met "privegegevens en apps." Tot nu geen probleem.
Maar zakelijk word steeds meer "dichtgeschroeft" veiligheid enz.

[...]

Extra probleem is. De zakelijke sim zit in een zelfgekochte mobiel. Android 11.

[...]
Hoe kan de zaak jouw privé toestel dicht timmeren? Of word je simkaart in een apart subnet gegooid met DNS filters / firewalls ofzo?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:58
Ik begrijp er ook niet zoveel van:
- Waarom heb je je privé zaken via je zakelijke nummer geregeld? (Ik heb bij de overheid gewerkt en daar kreeg mijn nieuwe collega een nummer wat ooit van een collega was geweest die was weggegaan en dat nummer kreeg nog steeds SMSjes van de dokter voor controles). Ik neem aan dat je je zakelijke e-mail ook alleen zakelijk gebruikt en niet ook privé?
- Een telefoon die multisim is kan maar op 1 SIM kaart data aan hebben staan, die andere is puur om te bellen en SMS-en.
- Wat betreft je apps, die moet je gewoon omzetten naar je eigen prive nummer
- Welke rechten heeft je werkgever op je telefoon? Als die toegang wil zou ik aangeven dat ze de telefoon dan ook zelf mogen regelen/betalen. Ik heb weleens een opdracht met telefoon van de opdrachtgever (voor specifieke zaken) en dan loop ik dus met 2 telefoons.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
_eLMo_ schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:06:
[...]

Met MDM (mobile device management) komt er een beheer profiel op de telefoon zodat de werkgever de zakelijke gegevens kan verwijderen als de telefoon kwijt raakt of iemand uit dienst gaat. Uiteraard kan de werkgever ook de hele telefoon wissen want krijgt in theorie volledige toegang.

Beste oplossing is om op de Android telefoon een werk en prive profiel aan te maken (feitelijk splits je de telefoon in 2 virtuele telefoons in de software), de werkgever kan daarmee alleen het zakelijke deel van de telefoon controleren.
Zelf heb je dan volledige controle over het prive deel van de telefoon, en de werkgever kan dat prive deel dus ook niet afluisteren, of wat dan ook.
En met de bel applicatie (dialer) in de telefoon kun je telefoonnummers toekennen aan over welke SIM kaart je belt. Dus als groep alle werknummers via SIM A, en prive contacten SIM B.

Wat te lezen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
jongetje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:14:
Ik begrijp er ook niet zoveel van:
- Waarom heb je je privé zaken via je zakelijke nummer geregeld? (Ik heb bij de overheid gewerkt en daar kreeg mijn nieuwe collega een nummer wat ooit van een collega was geweest die was weggegaan en dat nummer kreeg nog steeds SMSjes van de dokter voor controles). Ik neem aan dat je je zakelijke e-mail ook alleen zakelijk gebruikt en niet ook privé?
is zo gegroeid in de loop der jaren van verdigitalisering.
- Een telefoon die multisim is kan maar op 1 SIM kaart data aan hebben staan, die andere is puur om te bellen en SMS-en.
- Wat betreft je apps, die moet je gewoon omzetten naar je eigen prive nummer
- Welke rechten heeft je werkgever op je telefoon? Als die toegang wil zou ik aangeven dat ze de telefoon dan ook zelf mogen regelen/betalen. Ik heb weleens een opdracht met telefoon van de opdrachtgever (voor specifieke zaken) en dan loop ik dus met 2 telefoons.
twee mobiels is zo'n gedoe: elke zak 1 ik heb daar altijd een hekel aan gehad. ik zie wel eens gasten die 3 mobiels bij zich hebben, prive, zakelijk algemeen en een klantendienst/storingsdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
swhnld schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Wat te lezen:
Top thanks
Dit klinkt als muziek in mijn oren.
Ga dit meteen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
copykat schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:00:
[...]

Top thanks
Dit klinkt als muziek in mijn oren.
Ga dit meteen lezen.
Dit topic is ook nog fijn, mocht de bel applicatie van je telefoon niet voldoen. Had ik met mijn vorige telefoon:
[Telefoon van Google] app en dual sim
Oplossing was toen Dual Sim Selector app gebruiken.
https://play.google.com/s...teffen_b.multisimselector

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Zo eerste ombouwen is gebeurd
alle zakelijke zaken in contacten gekoppeld aan zakelijke sim, privecontacten aan prive sim met uit bellen.(scheelt foutjes met nummer uitsturen)
sommige op "vragen" laten staan.
(kan je meteen eens je contacten opschonen want je verzameld een hoop ruis in de jaren ;-))

bankzaken, digid enz nummer wijzigingen door gegeven bevestigd met sms.
Binnenkort eens testen hoe android auto reageert op de dualsim.

werkt voorlopig als een zonnetje. kost wat (abonnement :-D) maar dat heb je ook wel meer privacy en je hebt geen verrassingen. (als ze een nummer vragen bij een bestelsite gewoon de zakelijke op geven :-D
word dat gespamd later en niet mijn nummer..! ideeaaal. :+

Had ik veel eerder moeten doen.

d:)b

Pagina: 1