Inloopdouche... te koud?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:35

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
In ons nieuwe huis overwegen we een inloopdouche.
Douche komt in een hoek en dan een glazen wand van 160 tot 200 cm breed.

Maar ik lees her en der ook wat over het nadeel van het veel kouder is als je aan het douchen bent.
Bij een afsluitbare douche-hoek hou je de warmte meer in die 'cocon'.

Hoe ervaren de mensen die een inloopdouche hebben dit?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:41
heerlijk, wil niet anders meer. alle ruimte, geen gebots meer tegen wandje, geen bedompt hok waar schimmel welig tiert.

nope, ik ben fan :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:32
TS dat kan je prima testen door tijdens het douchen de deur open laten, zie het effect van een inloopdouche.

Een douchecabine vind ik persoonlijk prettiger, en nee geen schimmel of bedonkt hok want de afzuiging is op orde, hier geen schuifdeurtjes waar schimmel in de rails gaat zitten, gewoon 2 glasplaten waarvan 1 openslaand is zonder "kozijnen" er omheen, ofwel super makkelijk schoonmaken.

[ Voor 62% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2022 19:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:50
Bockelaar schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:17:
heerlijk, wil niet anders meer. alle ruimte, geen gebots meer tegen wandje, geen bedompt hok waar schimmel welig tiert.

nope, ik ben fan :)
Het scheelt wel schoonmaken idd van een extra wandje :P
Maar ik moest er in het begin erg aan wennen ja, dat het kouder is. We houden de deur ook wat dichter zodat niet alle warmte en vocht direct weg gaat.. je went er vanzelf aan en dan mis je het niet meer, ook dat water veel verder komt dan je echte douchehoek..

Went vanzelf, zou imo niet de reden zijn om er vanaf te stappen iig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
Bij een afsluitbare douche is het in je cabine inderdaad warmer op het eind van de douchebeurt. Zolang het water loopt merk je daar weinig van.
Pas als je de douche uit zet heb je wat aan de warmte. Maar wie blijft er dan in staan?
Dat maakt de overgang naar de "koude" badkamer alleen lastiger.

Grootste nadeel van een inloopdouche is dat je gewoon meer ruimte nodig hebt. Want bij een te kleine inloopdouche is je hele badkamer nat na iedere douchebeurt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Douchecabine kan je open laten na het douchen, geen idee waarom dat een bedompt hok zou worden. Die dingen zijn toch ook open aan de bovenkant?

Heb zelf een inloopdouche, zolang je onder de sproeier staat is het warm, ernaast direct koud. Als je van samen douchen houdt raad ik je een regendouche aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ligt ook een beetje aan de badkamer zelf. Heb je daar een radiator of vloerverwarming dan zal het wel meevallen. Ook de douche zelf: is het een beetje flinke regendouche? Of een kleine waterbesparende kop?

Zelf vloerverwarming en regendouche en merk niks van eventuele kou. Overigens kun je bij de meeste inloopdouches achteraf best nog een glazen deur toevoegen mocht het tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:10

FreakNL

Well do ya punk?

Wij hebben het beste van twee werelden. We hebben een qua oppervlakte vierkante badkamer maar niet erg groot. En door de koof is er 1 gedeelte iets smaller. Precies op dat stuk heb ik een opgemetseld randje van 15cm. Daar staat een dubbele schuifdeur van Bruynzeel op, zoiets als dit:

https://douchezaak.nl/pro...22a031ced2966549ac661e7c3

Het is geen inloopdouche maar ook geen douchebak.

De deuren openen in het midden dus dat geeft aan de ene kant van de muur voldoende ruimte voor de wasbak en aan de andere kant nog een douchemeubel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Rzaan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:13:

Maar ik lees her en der ook wat over het nadeel van het veel kouder is als je aan het douchen bent.

Het is wel kouder, maar niet onoverkomelijk, zolang de douche loopt merk je er weinig van.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:50

Wij hebben ook een inloopdouche maar aan het begin wel gewoon een glazen deur, waardoor je de voordelen hebt van de grote ruimte en de warmte die wel blijft hangen. Je voelt echt wel verschil wanneer de deur open staat.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:44
Ik had inloop en nu een deur. Voor mij geen inloop meer. Ook komt mij het spatwater veel ste ver. Ben ik nog druk met droogmaken.
Maar ik merk wél dat mijn 2meter daarbij negatief meewerkt. Bij Mijn vrouw komt het minder ver. Of het ligt gewoon aan mijn douche ritueel 😉

[ Voor 36% gewijzigd door barry86 op 12-02-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Weet niet of @Gynnad dit ook bedoelt, maar wij hebben zoiets:
https://www.q1sanitair.nl...at-zwart-linkslrechts.awp

En dan gewoon tegels/vloer op afschot, geen douchebak oid.

En dit is echt wel ruim (kun je net zo ruim maken als een inloopdouche)
Geen last van botsen tegen de wanden oid, als je 'm maar ruim genoeg maakt dus. Overigens is dat met een inloopdouche ook afhankelijk van de breedte, dus wat dat betreft geen verschil.

De deur laat ik best vaak dicht terwijl ik me in de douche afdroog (handdoek op de rand van het glas, die kan ik dan pakken zonder deur open te maken). Ideaal, gezien we de badkamer niet constant op subtropische temperatuur stoken, en opwarmen best lang duurt.

+1 voor 'met deur' dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:50
Nee bij ons is het eigenlijk een rechthoek van muren en is er aan 1 kant een deur, maar in principe komt het qua ruimte wel op hetzelfde neer, behalve dat je wel privacy hebt en bijv je wastafel tegen die muur kan maken.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:34

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb zelf al jaren een bad met daarop een douchewand, dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://www.tegeldepot.nl/media/resized/690/480/b/3/f/8/s031-b3f897.webp
Dat is qua openheid vergelijkbaar met een inloopdouche maar ik heb het nooit koud als ik onder de douche sta dus in dat opzicht is er geen verschil met een cabine.

Zodra je de douche uitzet merk je echter wel dat het veel sneller afkoelt dan een cabine maar in hoeverre je daar last van hebt is afhankelijk van hoe snel je je afdroogt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Gewoon een enorme douchekop nemen, niks geen last van kou kan ik je uit eigen ervaring vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik denk dat de voordelen van een gewone douche ook weer nadelen zijn in poetsen, want een afgesloten hok betekent dus ook dat vocht niet goed weg kan, en je ventilatie meer moeite heeft met wegwerken van vocht buiten de douche, terwijl de meeste ventilatie units een douche die aan staat niet bij kunnen houden.

Wij merken hetzelfde al bij een gewone bad-douche die van muur tot muur gaat met een douchegordijn; als we na het douchen het gordijn open zetten en de lamp (en dus ventilatie) aan laten dan is de badkamer na een kwartiertje bijna helemaal droog, als we het douchegordijn dicht laten is het na een uur nog flink vochtig.

Tenzij je een hele grote badkamer hebt is het niet heel duur om die gewoon op 20 graden te houden, en met een slimme radiatorknop als bijv. die van Tado kun je tegenwoordig automatisch de verwarming uitzetten wanneer het raam open is.

Dus al met al zou ik liever voor een inloopdouche gaan dan een cabine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
De ruimte zelf is iets van 280 x 420.
De inloopdouche willen we aan de lange zijde maken.
Iets van 120 diep, maar dan de breedte nog.

Geen idee hoe breed we de douche zouden moet maken om te voorkomen dat je na elke douchebeurt alsnog je hele badkamer moet droogmaken.
Ik zag in badkamerzaken veel wanden van 160 breed, maar dat lijkt me toch te kort.

Hoe denken jullie daarover?

[ Voor 11% gewijzigd door Rzaan op 13-02-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:32
Oon schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:30:
Ik denk dat de voordelen van een gewone douche ook weer nadelen zijn in poetsen, want een afgesloten hok betekent dus ook dat vocht niet goed weg kan, en je ventilatie meer moeite heeft met wegwerken van vocht buiten de douche, terwijl de meeste ventilatie units een douche die aan staat niet bij kunnen houden.

Wij merken hetzelfde al bij een gewone bad-douche die van muur tot muur gaat met een douchegordijn; als we na het douchen het gordijn open zetten en de lamp (en dus ventilatie) aan laten dan is de badkamer na een kwartiertje bijna helemaal droog, als we het douchegordijn dicht laten is het na een uur nog flink vochtig.

Dus al met al zou ik liever voor een inloopdouche gaan dan een cabine
Wat jij zegt heeft meer met gedrag te maken dan wel of geen inloopdouche.
Of je lang en heet of kort en minder heet douchen gaat, dat laatste kan de ventilatie prima aan en veel beter voor de huid.

Met een raamwisser het glas en tegels direct afdrogen scheelt een hoop, ook later in schoonmaak als je geen waterontkalker hebt, kost amper 20 seconden werk.

Uiteraard is het een keuze die iedereen zelf maakt, een inloop douche oogt mooier maar een ramp in schoonmaak van de badkamer(even los van koud/warm gevoel).

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 13-02-2022 10:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
mr_evil08 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:11:
[...]
Uiteraard is het een keuze die iedereen zelf maakt, een inloop douche oogt mooier maar een ramp in schoonmaak van de badkamer.
Heeft dat ook niet te maken met de grootte van de inloopdouche?
Een inloopdouche met een glaswand van 140 breed zal (is mijn gedachte) de badkamer meer natspetteren dan met een glaswand van 180 cm breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mijn inloopdouche zit in een badkamer van 2x2m en een scherm van 160cm breed is dus helemaal geen optie. Het scherm is 90cm breed en dat voldoet. Achteraf bekeken had het scherm misschien nog een paar centimeter breder gekund maar ik moet oppassen dat het geheel door dat scherm niet claustrofobisch wordt (in die 2x2m zit ook het toilet en een wasbak).

Ik ben er nog steeds happy mee. Het spat inderdaad een eindje voorbij het scherm maar ik pak gewoon even de wisser na het douchen en dan is het zo weer droog. Gewoon een kwestie van opletten dat je geen dingen op de vloer plaatst die niet tegen (een dagelijkse dosis) water kunnen. En er zitten geen drempels in de vloer zodat je met de wisser het water op de vloer zo in het putje veegt.

Verder vind ik het ideaal zo. Ik voel me vrijer in de douche zonder zo’n deur die de bewegingsruimte beperkt en het oogt ook strakker. Het is inderdaad wel wat frisser maar dat merk je niet zodra het water loopt. En daarna helpt het de ventilatie. De badkamer is in no time weer droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
downtime schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:55:
Mijn inloopdouche zit in een badkamer van 2x2m en een scherm van 160cm breed is dus helemaal geen optie. Het scherm is 90cm breed en dat voldoet.
Dat is inderdaad een bescheiden scherm.
Gisteren bij X2O (of hoe heet die hut) zag ik schermen van vooral 160 breed en 200/210 hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-05 10:18

Dit is ook de reden waarom ik van mijn inloop douche een gewone cabine douche heb gemaakt.
Uiteindelijk moet je maar 1 extra wand kuizen na het douchen (lees: eens afwegen met een wissertje).

Als je doucht en je zet de deur open van een cabine zal je wel merken hoeveel hitte/comfort je verliest.
Een inloop douche zorgt ook voor spatvlekken op de omliggende muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb inloop douche waar je aan beide kanten kan inlopen (douche aan de wand, ervoor een glazen wand, en zowel links als rechts kan je erin, vraag me niet waarom, van vorige bewoners) met een regen douche erin. En ik heb geen problemen met het koud hebben onder de douche.

Maar tja, het kost wel heel veel ruimte (er had prima een bad bij gekund als er wat meer over was nagedacht), en een wand minder droogmaken? Het spatwater komt een heel eind en is meer schoonmaak werk. Ik zou denk ik meestal zelf voor een deur gaan.

Ik zit tegenwoordig regelmatig op Funda, en heb inloopdouches gezien waar echt over nagedacht is, die goed erin passen, en dus waar het zo past dat spatwater niet al tever kan komen. Heb er ook genoeg gezien waarbij je na het douchen de WC droog moet maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Sissors schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:19:

Maar tja, het kost wel heel veel ruimte (er had prima een bad bij gekund als er wat meer over was nagedacht), en een wand minder droogmaken? En spatwater komt een heel eind. Ik zou denk ik meestal zelf voor een deur gaan.

Ik zit tegenwoordig regelmatig op Funda, en heb inloopdouches gezien waar echt over nagedacht is, die goed erin passen, en dus waar het zo past dat spatwater niet al tever kan komen.
Beetje suffe vraag: Hoe lang denk je dat een glaswandje moet zijn voordat je nauwelijks nog waterspetters hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sissors schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:19:

Ik zit tegenwoordig regelmatig op Funda, en heb inloopdouches gezien waar echt over nagedacht is, die goed erin passen, en dus waar het zo past dat spatwater niet al tever kan komen. Heb er ook genoeg gezien waarbij je na het douchen de WC droog moet maken...
Als je na het douchen de WC schoon moet maken dan is er inderdaad niet over nagedacht. Dan is het scherm geplaatst zonder zich af te vragen waar het eigenlijk toe dient. De vloer mag nat worden maar ik heb het scherm juist om de WC droog te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:21:
[...]

Beetje suffe vraag: Hoe lang denk je dat een glaswandje moet zijn voordat je nauwelijks nog waterspetters hebt?
Even nagevraagd, mijn ouders hebben 140cm, en die zeggen dat ze toch wel 160cm zouden aanraden. Dat is met een gewone douche met nou niet hele hoge waterdruk. Ik heb regendouche, en bij de muur op een 150cm van de douche komt het spatwater nog een 30-40cm. Ik ben ook een stukje langer dan mijn ouders, dus dat zal niet helpen.

Granted, dat is dan wel redelijk gewoon wat vloer die droog gemaakt moet worden, dus niet een enorm probleem. Ik denk dat je met 160cm wel een heel eind zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:21:
[...]

Uit eigen ervaring (YMMV): Denk aan een cirkel met een straal van ongeveer anderhalf a twee meter rond de douchekop. Dus bij een douche die aan 1 kant open is zal dat scherm anderhalf a twee meter lang moeten zijn. Bij een douche die aan 2 kanten open is zit je aan het dubbele te denken.

Bij mij is zo'n groot scherm ondoenlijk maar is even de wisser pakken na het douchen de oplossing. Wil je dat niet dan is een deur misschien toch de betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Sissors schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Even nagevraagd, mijn ouders hebben 140cm, en die zeggen dat ze toch wel 160cm zouden aanraden. Dat is met een gewone douche met nou niet hele hoge waterdruk. Ik heb regendouche, en bij de muur op een 150cm van de douche komt het spatwater nog een 30-40cm. Ik ben ook een stukje langer dan mijn ouders, dus dat zal niet helpen.
Wij hebben nu ook nog geen hoge waterdruk, maar daar wil ik wel verandering inbrengen (hoe weet ik nog niet)
Ik ben 1.80, mijn vrouw 1.65 en ik wil zeker weer een regendouche.
Machtig als die dikke druppels op je knar vallen.

Dus 160?
Dat halen we zeker.
De wand hoeft niet langer te zijn, want als het alleen maar nog een strookje vloer buiten de echte douche ruimte is (van bijvoorbeeld 50 cm) dan zit ik daar niet zo mee.
Moet effe kijken of ik dan daar een kastje neer kan zetten.
Maar anders misschien wat zwevende planken tegen de muur en de onderste alvast op 60 cm los van de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:15
Wij hebben een volledig afsluitbare cabine. Wil nooit iets anders meer.

Van begin tot einde douchen veel meer comfort en warmte. Open/inloop douche vaak gelijk ook last van koude trek/tocht. Om maar niet te spreken over de kou na het douchen.

Pak na het douchen snel de handdoek, die om de hoek hangt, lekker afdrogen in de nog warme cabine. En daarna droog de cabine uit.

Het is een redelijk ruime cabine, kunnen met 2 personen vrij makkelijk erin douchen. Cabine kan helemaal dicht omdat het ook een stoomcabine is.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:58:
[...]

Moet effe kijken of ik dan daar een kastje neer kan zetten.
Mijn tip: Een hangend kastje. En een hangende WC. Kun je met een wisser snel even onderdoor als er toch water staat waar je het niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Als ik een inloopdouche neem (maar ook bij een 'gewone' brede douche) moet ik nog bepalen waar de douchekop komt.

Moet natuurlijk ook kijken wat het makkelijkste met leidingen e.d. is, maar anders zijn er volgens mij 2 keuzes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-UdaXw8Zb6NsuWqJm841KejtMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mhYKMZ2tlNu6wrWKgPvn6YzA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
downtime schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:02:
[...]

En een hangende WC. Kun je met een wisser snel even onderdoor als er toch water staat waar je het niet wilt.
Komt geen toilet in de ruimte.
Die komt verderop op de overloop.
Maar vrijhangend kastje sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:22
Wij hebben een inloopdouche. Als ik nu in een hotel in een gesloten douche sta heb ik het al snel te warm en staat na het afdrogen het zweet op m’n rug.

Het is maar net wat je gewend bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 21:16
Douchescherm van 160cm breed? Dat is echt heel breed en flink moeilijk handelbaar om te installeren. Volgens mij kom je dan al in de maatwerkreeks bij de klusmarkt, en ik verwacht dat je bij een badkamerboer ook in de buitencategorie zal vallen.
Een douchescherm van 120cm x 200cm x 1 cm is al 62kg. En daar komt nauwelijks spatwater buiten. Hooguit een paar kleine plasjes.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
fonsoy schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:57:
Douchescherm van 160cm breed? Dat is echt heel breed en flink moeilijk handelbaar om te installeren. Volgens mij kom je dan al in de maatwerkreeks bij de klusmarkt, en ik verwacht dat je bij een badkamerboer ook in de buitencategorie zal vallen.
Een douchescherm van 120cm x 200cm x 1 cm is al 62kg. En daar komt nauwelijks spatwater buiten. Hooguit een paar kleine plasjes.
Gisteren bij X2O zag ik toch verschillende ramen van 160 breed.
Misschien zijn zij de uitzondering, dat weet ik niet.
Is 10 mm niet een beetje dik voor een douchewand van 120 x 200?
Dacht dat die 6 - 8 mm waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:15:
[...]

Is 10 mm niet een beetje dik voor een douchewand van 120 x 200?
Dacht dat die 6 - 8 mm waren.
Die van mij (90x200) is 10 mm dik. Volgens mij waren 8 en 10 mm de enige opties bij die leverancier. En die was voor 1 persoon maar net te hanteren. 160x200 is zeker werk voor twee personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Staat gewoon op hun website als 'uit voorraad leverbaar', tot 180cm zelfs. 8mm dik.
Moet je inderdaad wel over denken hoe je het op z'n plek krijgt. Sowieso minimaal met 2 man natuurlijk, maar ook even praktisch bedenken of je zo'n groot scherm door alle obstakels in huis krijgt (eventuele trappen, krappe gangetjes, deuren, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
defusion schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:27:
Staat gewoon op hun website als 'uit voorraad leverbaar', tot 180cm zelfs. 8mm dik.
Moet je inderdaad wel over denken hoe je het op z'n plek krijgt. Sowieso minimaal met 2 man natuurlijk, maar ook even praktisch bedenken of je zo'n groot scherm door alle obstakels in huis krijgt (eventuele trappen, krappe gangetjes, deuren, etc)
Ik ga het ook echt niet in mijn eentje doen.
Gaat door een balkondeur naar binnen en kan dan zo rechtdoor de doucheruimte in.
Met 3 of 4 man moet dat lukken.

Zal nog eens even de goede maten gaan opmeten.

Had iemand nog een gedachte aan welke muur je het beste de kraan kunt bevestigen?

A of B?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-UdaXw8Zb6NsuWqJm841KejtMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mhYKMZ2tlNu6wrWKgPvn6YzA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:47

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:33:
[...

Had iemand nog een gedachte aan welke muur je het beste de kraan kunt bevestigen?

A of B?

[Afbeelding]
Bediening van de kraan heb ik zo ver mogelijk van de regendouche / douchekop laten installeren/inbouwen omdat je anders hartstikke nat wordt als je de douche aanzet. Dus op een plek waar je niet nat gaat worden voordat het water op temperatuur is

Kun je eventueel voorkomen door een apart warmwatercircuit aan te leggen, maar dat is duur en niet energiezuinig.

[ Voor 5% gewijzigd door 964C2 op 13-02-2022 23:24 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
964C2 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:22:

Bediening van de kraan heb ik zo ver mogelijk van de regendouche / douchekop laten installeren/inbouwen omdat je anders hartstikke nat wordt als je de douche aanzet. Dus op een plek waar je niet nat gaat worden voordat het water op temperatuur is
Ik weet niet wat de afmetingen van je douche zijn.
Maar stel even dat hij 100 x 140 is.
Is de douchekop dan bevestigd aan de muur van 100, of aan de muur van 140?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:47

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Mijn inloopdouche is ongeveer een rechthoek van 200cm x 120 cm. De bediening van de douche is op de wand die zo ver moelijk is verwijderd van de regendouche en de handdouche , die ongeveer 60 cm uit de lange en korte wand zijn geplaatst .
Zo ben ik altijd ongeveer 140 cm weg van het koude water dat het eerst uit de leidingen komt :*)

Dus in jouw situatie bij B zo ver mogelijk verwijderd van de douche.

[ Voor 9% gewijzigd door 964C2 op 13-02-2022 23:47 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:33:
[...]

A of B?
Ik heb het zoals in B laten aanleggen. Indertijd niet echt over nagedacht, dat was gewoon dichtbij de plek waar de douche oorspronkelijk zat, en minder moeite dan de douche verplaatsen naar een andere muur.
Maar gezien de opmerking van @964C2 is het misschien ook de beste plek. Ik hoef niet onder de douche te staan om de douche aan te zetten. Ik kan gewoon een halve meter verderop staan en blijf droog tot het water warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:24
Wij hadden een inloopdouche die zo geplaatst was dat het toilet altijd nat was na het douchen. De badkamer is ongeveer 2 bij 1.6 meter, we hadden de douche in een hoek, op het andere eind van dezelfde lange muur een toilet, en de wastafel op de korte muur naast de douche met een vaste glasplaat van een meter lang tussen douche en wastafel.

Een klein jaar geleden hebben we de badkamer geheel laten renoveren en opnieuw ingedeeld (toilet naar plek wastafel, nieuwe wastafel op de korte muur tegenover de douche). Voor de douche hebben we gekozen voor een oplossing met 2 deuren (een deur van 90 cm en een deur van 70 cm op een koof van 20 cm met in de koof de stortbak van het ernaast geplaatste toilet, en diverse leidingen). Effectief dus 90 bij 90 cm ruimte in de douche (vind ik zat). Beide deuren hebben halverwege een extra scharnier waardoor de deuren als ze niet in gebruik zijn goed kunnen worden weggevouwen en de ruimte rond wastafel en toilet lekker ruim is (maar ook als de douche in gebruik is is zijn toilet en wastafel nog bruikbaar).

Ik vind het qua warmte een stuk prettiger, en gezien de compacte maat van onze badkamer toch eigenlijk wel haast noodzakelijk om in een volledig gesloten douche te douchen. En zoals gezegd, de deuren vouwen weg, dus als we niet douchen is het geen afgesloten cabine en ventileert het dus prima. Bovendien zit de afzuiging in de zijkant van de koof, dus zuigt ie behoorlijk effectief bij de douche weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57
Ik kan bij mij heel eenvoudig het verschil merken doordat ik een douchegordijn heb.
Als ik alleen al naar de temperatuur kijk is het verschil enorm tussen open of dicht.
Zelfs al staat het een stukje open merk je het al.

Nog maar niet gesproken over de druppels die tegengehouden worden.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Veel verrassende (voor mij dan) inzichten.
Het begint in mijn hoofd steeds meer vorm te krijgen.

Mijn vrouw wil graag van die kleine mozaïek-tegeltjes in de douche.
De rest van de badkamer dan in een andere, grote tegel.
Ik vind een witte douchebak niet zo mooi, dus zit er aan te denken om zo'n langwerpige afvoer te laten installeren en dezelfde vloertegels in de douche te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:59
hi @Rzaan , we hebben recentelijk onze badkamer ook rigoureus opgeknapt.
We hebben ook voor een inloopdouche gekozen met regendouche ( en handdouche ) zoals in voorbeeld A, met een dichte muur opgetrokken tot plafond.

Op aanraden van de aannemer hebben we een douchebak/ vlakke douchevloer gepakt.
Deze lijkt er veel op die we nu hebben :
Afbeeldingslocatie: https://vanbergensanitair.nl/wp-content/uploads/2020/07/Theems-wit.jpg
Deze heb je ook in het zwart, of meerdere tinten grijs bijv. Dit omdat de aannemer aangaf ''tegelen van op den duur altijd problemen zal geven'' als douchevloer. Ik denk dat hij doelde op niet direct lek, maar eerder op een jaar of 10-15

Je hebt wel minimaal 160cm nodig wil je de rest wat droog houden :)

[ Voor 16% gewijzigd door Patientzero op 14-02-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij hebben ook een inloopdouche met douchebak omdat ik op andere plekken na verloop van tijd altijd toch problemen zie met tegels in de douche. Onze douche is overigens 180cm diep met een dichte muur tot aan het plafond en dan heb je enkel spetters uit de douche als de kinderen erbij zijn :P

Koud heb ik het overigens nooit onder de douche. En dan hangt het afzuigpunt van de ventilatie nog in de douche ook. Nochtans had ik er op voorhand wel wat schrik voor maar ik denk dat de warmte door de dichte muur alsnog goed blijft hangen.

[ Voor 29% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-02-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Patientzero schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:58:
hi @Rzaan , we hebben recentelijk onze badkamer ook rigoureus opgeknapt.
We hebben ook voor een inloopdouche gekozen met regendouche ( en handdouche ) zoals in voorbeeld A, met een dichte muur opgetrokken tot plafond.

Op aanraden van de aannemer hebben we een douchebak/ vlakke douchevloer gepakt.

Deze heb je ook in het zwart, of meerdere tinten grijs bijv. Dit omdat de aannemer aangaf ''tegelen van op den duur altijd problemen zal geven'' als douchevloer. Ik denk dat hij doelde op niet direct lek, maar eerder op een jaar of 10-15

Je hebt wel minimaal 160cm nodig wil je de rest wat droog houden :)
Ik zal eens gaan kijken naar voorbeelden met een bak in kleur.
We weten nog niet wat voor tegels we willen, maar in alle badkamerzaken waar ik was is 80% grijs.

Ik zou zelf - omdat mijn vrouw per se mozaïek tegeltjes wil - het liefste voor iets van parelmoer-achtige mozaiek gaan, en daar een grote tegel bij zoeken.
Maar wat voor kleur... geen idee.
Wordt veel googlen en pinterest afstruinen. Want mozaiek kom je bijna niet meer tegen.
Pagina: 1