KPN Superwifi vs of op CAT6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:08
Ik ga voor mijn nieuwbouwhuis over naar glasvezel en krijg daarbij van KPN de volgende spullen geleverd

- KPN Box 12 (deze heeft Mesh ondersteuning(?))
- 2x Superwifi punt

Ik heb op iedere etage van mijn huis CAT 6 bekabeling laten trekken en nu sta ik eigenlijk voor de volgende keuze; ga ik de SUPERWIFI punten op CAT 6 aansluiten of laat ik ze onderling contact via WIFI houden?

Vraag 1) Klopt het dat ik dan maar aan 2 superwifi voldoende heb omdat ik beneden de KPN Router gebruik, op de 1e etage superwifi punt 1 en op zolder wifi punt 2;
of.. heb ik ook nog een superwifi punt op de begane grond nodig

Vraag 2) Is er een kwaliteitsverschil als ik de superwifi punten niet bedraad aansluit en heeft iemand daar ervaringen mee?

Als het namelijk niets scheelt kan ik mijn CAT6 bekabeling namelijk weer voor (vaste) werkcomputers/playstations/NASSEN e.d. gebruiken en dat scheelt weer een paar ethernet kabels doortrekken.

Ik hoor graag!

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Beste antwoord (via siemenz op 14-02-2022 21:31)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Here we go again!
- kpn super wifi is prima spul
- mesh betekent draadloze uplink
- naadloos overgaan heeft niets met mesh te maken

Lang verhaal kort:
Sluit je kpn superwifi bedraad aan

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-05 16:33
Ik ben niet bekend met de apparatuur van KPN, maar het is altijd met klem aan te raden om AP's waar mogelijk bedraad aan te sluiten. Die paar tientjes extra (voor draad en contactdozen) is het absoluut waard, al helemaal in de lange termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

KPN SuperWifi testpanel

Er zijn hele akties, topics & handleidingen te vinden; allicht even KPN bellen / bezoeken voor (ook) meer info?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
MAX3400 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:41:
KPN SuperWifi testpanel

Er zijn hele akties, topics & handleidingen te vinden; allicht even KPN bellen / bezoeken voor (ook) meer info?
Dank, topic had ik gezien. Sinds een paar weken heeft de kpn box zelf een Mesh functie, wat de meeste fora topics wat achterhaald maakt.

Anyway. Ik denk toch gebruik te maken van de ethernet backhaul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 15:04
Siemenz vraag jezelf eens af wat de voor/nadelen van wifi zijn t.o.v. bedraad aansluiten.
Pak bijv je bedraad aangesloten pc t.o.v. je mobiele telefoon die via Wifi is aangesloten.

Je zal dan al snel tot de conclusie moeten komen dat een mesh verbindingen geen voordelen heeft tegen over een bedrade verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
Arthion-nl schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:42:
Siemenz vraag jezelf eens af wat de voor/nadelen van wifi zijn t.o.v. bedraad aansluiten.
Pak bijv je bedraad aangesloten pc t.o.v. je mobiele telefoon die via Wifi is aangesloten.

Je zal dan al snel tot de conclusie moeten komen dat een mesh verbindingen geen voordelen heeft tegen over een bedrade verbinding.
Exact, en daar zit hem juist de kern van mijn vraag:

Je kan de AP wel aansluiten met een ethernet backhaul, maar als het ethernet signaal dan vervolgens weer ruk wordt verspreid met de draadloze AP, dan kan ik ze net zo goed via MESH WIFI met elkaar laten verbinden en is dus de backhaul niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 19:12
Aangezien je kabels hebt liggen: bedraad aansluiten.
En als je meerdere apparaten bekabeld wilt aansluiten kun je gewoon een switch neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 15:04
siemenz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Exact, en daar zit hem juist de kern van mijn vraag:

Je kan de AP wel aansluiten met een ethernet backhaul, maar als het ethernet signaal dan vervolgens weer ruk wordt verspreid met de draadloze AP, dan kan ik ze net zo goed via MESH WIFI met elkaar laten verbinden en is dus de backhaul niet nodig.
Ik denk niet dat je het begrijpt want je wil juist nooit een mesh verbindingen creëren tussen de hoofdrouter en de nodes als je dit dus via bedrade aansluiting kan. Een AP (accespoint) zend altijd een wireless verbinding uit zodat je er mee kan verbinden, maar je wil dus juist niet als het niet nodig is dat deze AP weer draadloos verbind met een ander AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
Arthion-nl schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:58:
[...]
Ik denk niet dat je het begrijpt
Dat klopt! daar is dit forum voor bedoeld toch?
maar je wil dus juist niet als het niet nodig is dat deze AP weer draadloos verbind met een ander AP.
Wat bedoel je precies? Dat ik geen mesh netwerk maak? Maar ik wil toch dat ik met mijn draadloze apparatuur ' naadloos' over ga van de ene naar de andere AP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 19:12
siemenz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:02:
[...]

Dat klopt! daar is dit forum voor bedoeld toch?

[...]

Wat bedoel je precies? Dat ik geen mesh netwerk maak? Maar ik wil toch dat ik met mijn draadloze apparatuur ' naadloos' over ga van de ene naar de andere AP?
Mesh is AP's die via een wireless backhaul met elkaar verbonden zijn. Als je ze bedraad verbindt is het geen mesh meer, maar dat maakt ook niet uit. Als je op je verschillende AP's allemaal dezelfde SSID aanmaakt (naam, wachtwoord, beveiliging, maar verschillende kanalen) roamen je apparaten prima tussen de verschillende AP's en dat is precies wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:40

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Mijn tip: zet die Superwifi's op Marktplaats en koop een andere oplossing.

Die Superwifi's zijn namelijk helemaal dichtgetimmerd; alleen de helderheid van het LEDje kun je aanpassen via de app.

Er zijn ook een paar andere nadelen.

Zo werken ze niet in mesh mode als ze beiden via ethernet op de Experiabox zijn aangesloten (in tegenstelling tot wat de handleiding vermeld). Op de hoofdschotel (die rechtstreeks op de Experiabox wordt aangesloten) ben je de ethernetpoort altijd kwijt (er zit er maar één op); op de aanvullende schotel kun je de ethernetpoort eigenlijk alleen goed gebruiken om er een apparaat bedraad op aan te sluiten (je creëert dan in feite een wireless bridge).

Het grootste nadeel blijft dat de schotels elke paar weken hun settings verliezen: de lampjes springen dan op rood en een herstart helpt niet meer; alleen een volledige herinstallatie (schotels 24 uur van de spanning, opnieuw aansluiten en laten updaten en het netwerk weer laten opbouwen) werkt dan.

KPN belooft al sinds de dingen in de winkel liggen dat er betere firmware komt ,maar ik lees nog steeds veel klachten. Ik heb vorig jaar zomer de knoop doorgehakt en heb ze vervangen voor een oplossing van TP-Link.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 13:48
Advies: Geen Box 12 en Superwifi's gebruiken. Kijk maar even op het KPN-forum dan weet je genoeg. Verkoop de Superwifi's en koop iets beters waar je ook iets meer kunt instellen zonder dat het te moeilijk wordt. Een FritzBox met FritzRepeaters bijvoorbeeld. Mijn repeaters zijn bekabeld aangesloten. De FritzBox regelt het verder allemaal.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Here we go again!
- kpn super wifi is prima spul
- mesh betekent draadloze uplink
- naadloos overgaan heeft niets met mesh te maken

Lang verhaal kort:
Sluit je kpn superwifi bedraad aan

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
Dank allen. We gaan het proberen met de super WiFi van kpn met een ethernet backhaul en dan zien we t wel.

Mocht t niets worden kunnen we altijd nog naar Fritz

Pagina: 1