Toon posts:

Monitor voor fotobewerking met instelbare LUT

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:37

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Nadat mijn trouwe Dell U2713H heeft heeft opgegeven moet ik op een 22" TN paneel werken, dat is niet acceptabel dus ik moet wat nieuws. (zie: [Dell U2713H] Zwart beeld en weinig teken van leven).

Ik zoek een?
Een 32" 4K IPS monitor met instelbare LUT zodat ik hem hardwarematig kan kalibreren. De Dell was een 27" QHD met 14-bit LUT, dit moet een opvolger worden.
De Dell had twee voorinstellingen die je zelf kon kalibreren en selecteren (kon zelfs automatisch schakelen adhv geopende software), dat zou ik eigenlijk graag weer willen.

32" 4K omdat die combinatie een mooie stap omhoog lijkt in zowel formaat als resolutie.
IPS vanwege de goede kleurweergave en kijkhoeken, OLED is ook mooi maar meer voor een TV (imo).
Groot kleurbereik, bij voorkeur ook de AdobeRGB kleurruimte goed gedekt.
Hardwarematige kalibratie om het scherm zelf ook echt nauwkeurig af te kunnen stellen.
Pre: ruime aansluitmogelijkheden, USB-hub-, cardreader, ruime verstelmogelijkheden.

Wat is je budget?
Mijn oude scherm was 600, maar nadat ik de PW in gedoken was heb ik moeten concluderen dat schermen tegenwoordig veel duurder zijn. De opvolger (UP2716D) kost nog zo'n 600-700, die daarna (UP2720Q) alweer ruim 1500. Blijkbaar betaal je per pixel en is de prijs in het algemeen niet echt gedaald.

Met mijn eisen ontkom ik dan waarschijnlijk niet aan een budget van zo'n 1500-2000, tenzij ik aanzienlijke concessies ga doen op mijn wensen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Primair met een Windows 10 desktop voor kantoorwerk en fotobewerking middels de bekende Adobe software. Enerzijds voor web, maar af en toe ook softproofen voor afdruk.
Grafische kaart is nu een pricewatch: Gigabyte GV-N960WF2OC-4GD, voornamelijk voor de fotobewerking. Gaming is sporadisch oude meuk.
Secundair als extra scherm voor m'n werklaptop (Macbook Pro uit 2020), mogelijk komt er nog een kleiner tweede scherm bij op termijn, maar dat is voor later.

De boel zal worden gekalibreerd met een X-Rite i1Display Pro.

Wat heb je zelf al gevonden?
Op basis van mijn wensen ben ik gewoon eens gaan zoeken en dat lijkt al lastig zat. Fabrikanten geven niet altijd duidelijk aan wat voor LUT in het scherm zit en in hoeverre die te kalibreren is en hoeveel presets je dan hebt. Het 'echte' spul zoals NEC en Eizo zit er niet tussen, dan praat je al snel over vele duizenden euro's voor een scherm met deze eisen.

Dit lijstje is wat ik tot nu toe gevonden heb, maar voel je vrij om wat anders te roepen wat ik nog niet gevonden heb:
ProductPrijs
ASUS ProArt PA329C Zwart€ 1.190,-
BenQ SW321C Grijs€ 1.799,-
Dell UltraSharp UP3221Q Zwart€ 3.833,68
Gigabyte M32U Zwart€ 899,-
LG 32UL950 Wit€ 999,-

Dell heeft duidelijk een eigen beeld van beeldschermprijzen en valt in principe af. Misschien zien zij zichzelf tegenwoordig als een Eizo maar dat durf ik te betwisten.
Economisch gezien zouden dan de LG of Gigabyte een goede keuze kunnen zijn, maar die waren wat minder qua specs en uitrusting.
De Asus heeft op dit moment mijn voorkeur. Heeft alles wat ik wil en hoewel er ook weer niet heel veel reviews van zijn komt hij toch prima uit de bus.

Nou schiet maar op mijn redenatie of misschien heb je nog betere opties? Ik ben erg benieuwd. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ondertussen heb ik maar wat gebruikersreviews zitten lezen bij gebrek aan échte reviews, maar daar komt de Asus er toch minder goed uit. Veel klachten over variatie in kwaliteit en grote aantallen dode pixels. Nu zie je dat soort verhalen bij elk scherm wel, maar dit leek toch bovengemiddeld. Daarnaast is Asus voor mij ook weer niet echt een bewezen beeldscherm merk dus mijn voorkeur begint wat af te zwakken.

Onderhand begin ik mij wel af te vragen of ik er goed aan zou doen om een zo goedkoop mogelijk model binnen mijn wensen te kiezen. Ik heb niet echt zin in gedoe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:03
Die reviews heb ik ook gelezen. Een Asus zonder dode pixels zou niet mogelijk zijn, maar hier staat nu toch echt een PA329C voor mijn neus zonder dode pixels.
Uniformiteit is volgens mij wel prima. Kan ook wat verborgen zitten onder de IPS glow.
Zwartwaarde (met local dimming uitgeschakeld) is vergelijkbaar met mijn Dell U2412M.
Local Dimming is wel vrij slecht uitgevoerd. Op een zwart scherm zie je duidelijk een lichtstraal vanaf de rand van het scherm in de richting van de cursor schijnen. Misschien dat daar de verhalen van slechte uniformiteit vandaan komen.

De monitorvoet werkt wel fijn. Monitor is soepel te verstellen.

En het kleurbereik is in ieder geval dik in orde:

Hardwarekalibratie nog niet uitgeprobeerd. Daar is mijn 8 jaar oude Spyder4 niet betrouwbaar genoeg meer voor. Zijn ook genoeg indianenverhalen over te vinden, maar gezien de grote kans op user error hecht ik hier eerlijk gezegd niet zoveel waarde aan.
Benq schijnt dit wel wat beter op orde te hebben, maar dat is ook allemaal van horen zeggen.

De Benq SW321C heeft volgens mij een mooiere matte coating die dan wel weer moeilijker schoon te maken is. Verder niet echt in verdiept, want ver buiten budget.

Hier heb ik best veel info vandaan gehaald: https://forum.pcmonitors....k-with-good-text-clarity/

[Voor 16% gewijzigd door wappiewappie op 13-02-2022 23:43]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat soort verhalen over uniformiteit zijn altijd lastig inderdaad. Een beetje variatie ontkom je meestal niet aan, maar zo'n lichte streep waar je het over hebt met foto's bewerken moet ik niet aan denken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee