Vraag

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:01

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Mijn vraag
Mijn oude trouwe monitor deed tijdens gebruik een beetje gek qua beeld en ging toen op zwart. Na een herstart deed hij het weer even maar kwam het toch terug. Dat ging steeds sneller tot een moment dat zelfs de lampjes niet meer aan gaan bij het stroom erop zetten of aanzetten, dus ook geen menu of iets dergelijks meer.

Aangezien vervangen in de huidige markt een nogal prijzige exercitie wordt, of ik moet concessies gaan doen qua mogelijkheden, stel ik deze vraag tegen beter weten in: is er mogelijk iets in de voeding o.i.d. wat je misschien makkelijk zelf kunt repareren. Een bekend probleem wellicht?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De monitor is zoals de titel zegt een Dell U2713H, normaal gebruikt in een combinatie met een Windows 10 desktop.
Daarnaast heb ik ook een Surface 4 en Macbook Pro eraan gehangen om problemen met de desktop uit te sluiten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende apparaten en kabels aangesloten. Stroom er een tijdje af. Schelden. De link uit de FAQ (die is dood). En uiteraard googelen.
Zelf open maken heb ik nog niet gedaan, dat lijkt mij onzinnig zonder een plan. Reparatie tegen betaling kan uiteraard, maar dat lijkt mij economisch gezien onverstandig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-03 09:25
Hoe oud is het scherm?
Als ik in de pricewatch kijk, zie ik prijzen van 2013 tot 2017.
Gezien het scherm >5 jaar oud is, zou ik hem vervangen.

Open maken is leuk, maar dan moet je wel echt weten wat je doet
Reparatie is gezien de leeftijd economisch niet te doen.

Je zegt dat vervangen een prijzige excercitie is, maar waarom?
Volgens de pricewatch heeft het scherm rond de EUR 600 gekost en kost een alternatief vandaag de dag ergens in de EUR 450-550 range.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@GarBaGe het scherm komt uit 2015, vandaar inderdaad mijn conclusie dat betaalde reparatie zonde is.
Het is een wide gamut scherm met hardware LUT zodat ik met m'n Xrite spul meerdere presets kan kalibreren en configureren. Mijn initiële gang langs het aanbod laat zien dat je voor een dergelijke prijs óf wide gamut krijgt, óf hardware LUT met sRGB. Toentertijd was het eigenlijk al goedkoop voor die mogelijkheden.

Mocht dit topic niet vruchtbaar blijken komt er vast een nieuwe voor aankoopadvies, maar dan niet hier. :)

[Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 10-02-2022 11:02]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:36
Heb gelezen dat je het scherm blijkbaar een reset kan geven.
https://www.dell.com/comm...set-fixed-it/td-p/4510237

- unplug everything.

- hold power button for at least 1min.

- plug power cable

- press power button (should power on)

- plug back everything else.

Zou je dat is een keer willen proberen?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
corporalnl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:09:
Heb gelezen dat je het scherm blijkbaar een reset kan geven.
https://www.dell.com/comm...set-fixed-it/td-p/4510237

- unplug everything.

- hold power button for at least 1min.

- plug power cable

- press power button (should power on)

- plug back everything else.

Zou je dat is een keer willen proberen?
Volgens mij had ik zoiets al eens geprobeer maar weet het niet zeker meer. Zojuist nog eens gedaan maar helaas geen reactie bij het aanzetten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:06
Open maken en visuele inspectie van de PCB?

Is het niet de backlight? Kun je misschien zien door er een lamp op te schijnen, of je dan wat ziet.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat zou ik moeten zien aan de printplaat? Misschien zie ik een zwarte plek of een uit z'n voegen gebarsten condensator of zo, maar daar heb ik nul verstand van. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:55
heb laatst mijn monitor ook gemaakt, zaten wat bolle condensators in, was iets van 4 euro kwijt in totaal en werkt weer zoals vanouds.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee