Rolluik vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniaaa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-01 19:32
ik ben van plan een goedkoop mogelijk rolluik te kopen van goede kwaliteit maar heb hier zelf geen ervaring hiermee. Zou iemand mij kunnen helpen met de volgende vragen?

Zelf will ik graag een rolluik met wandschakelaar die ik daarna automatisch maak met afstandsbediening. Maar ik weet nog niet hoe dat zit qua stroom/kast. helemaal automatich kan ook maar ik weet niet of dat het extra geld waard is als ik het zelf kan omzetten.

A. Alulux aluminium lamellen of Heroal?

B. Welke somfy motor raadt u aan?
De een zegt de somfy rts, de ander zegt een somfy IO etc.
Welke motor is het stilste? Welke motor is handiger om zelf automatisch om te zetten?

C. Veel rolluik eigenaars praten over Shelly, Connexoon IO, TaHoma, Domoticz etc.
Elke soort past weer bij een andere motor maar ik weet niet welke het beste is.

D. Hoeveel herrie maken regendruppels op de kast? Hoor ik dat als mijn raam dicht is?
Is er een manier om de herrie te verminderen? iemand sprak over een extrusiekast maar ik weet niet of dat nodig is en hoeveel dat extra kost.
Is het niet mogelijk een stuk rubber te plakken op de bovenkant van de kast zodat het geluid gedimd wordt?

E. Borstel geleiders of rubberen geleiders?

F. Is een rolluik op zonne energie het extra geld waard? Ik zit zelf op een budget, maar op zonne energie hoeft er geen electriciteitskabel door de muur. Gaat zo'n kabel gewoon in het stop contact of moet dat ergens anders heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:09

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik ben van plan een goedkoop mogelijk rolluik te kopen van goede kwaliteit maar heb hier zelf geen ervaring hiermee. Zou iemand mij kunnen helpen met de volgende vragen?

Ben je van plan om de rolluiken zelf te monteren?
Als je dat niet doet, ga je waarschijnlijk bij zo veel mogelijk verschillende partijen adviesgesprekken aan en vraag je naar een prijsopgave, om zo tot de beste prijs/kwaliteit verhouding te komen.

Zelf will ik graag een rolluik met wandschakelaar die ik daarna automatisch maak met afstandsbediening. Maar ik weet nog niet hoe dat zit qua stroom/kast. helemaal automatich kan ook maar ik weet niet of dat het extra geld waard is als ik het zelf kan omzetten.

Je hebt een aantal verschillende aanstuurmethodes.
- RF/afstandsbediening
- contact closure inputs
- 230V wisselschakelaar
- 24V wisselschakelaar

De eerste is ietwat lastig te integreren, of je moet de bijbehorende "multi zone" afstandsbediening nemen.

Wat betreft de laatste items het komt er eigenlijk op neer dat een schakelaar niets meer is dan een "maak-contact", alsof je de twee kabeltjes tegen elkaar aanhoudt.

Bij 230V heb je een 'common' en dan een contact voor omhoog en een contact voor omlaag.

Bij 24V moet je vaak de de + en de - omdraaien, maar voor zo ver ik weet komt 24V niet in veel rolluiken voor.

Het punt is dus ook, een relaismodule kan eenvoudig een schakelaar vervangen, het is eigenlijk een elektrisch bediende schakelaar. D'r is niet een type relaismodule dat alleen maar werkt met een type rolluik, zoals praktisch elke lamp werkt met elke schakelaar.

A. Alulux aluminium lamellen of Heroal?
Welke motor is het stilste?

Geen idee, maar een verkoper kan je vertellen wat het verschil in prijs en kwaliteit is.

Welke motor is handiger om zelf automatisch om te zetten?

De vorige bewoner van dit huis heeft somfy motoren met enkel RF geïnstalleerd, ik kan dit dus geen knoppen of relaismodule aanhangen. Als ik ze wil integreren heb ik iets als een centrale unit nodig (bijvoorbeeld raspberry Pi met RF usb-stick), persoonlijk is dat af te raden en ik denk zelfs dat RF duurder is.

C. Veel rolluik eigenaars praten over Shelly, Connexoon IO, TaHoma, Domoticz etc.
Elke soort past weer bij een andere motor maar ik weet niet welke het beste is.

Shelly is een WiFi relaismodule welke ook in een 'lokale modus' kan werken en ook nog knoppen aangesloten kan hebben.

D'r zijn ook Zigbee relaismodule, maar dan heb je een ZigBee bridge nodig zoals de Philips Hue heeft.

Domoticz/OpenHAB is een domotica/automatiseringsplatform. Hieraan kun je modules koppelen en bijvoorbeeld koppelen aan weersvoorspelling en temperatuur in huis. (Bij zon bijvoorbeeld niet de rolluiken naar beneden, maar juist de gordijnen aan de binnenkant van het raam).

D. Hoeveel herrie maken regendruppels op de kast? Hoor ik dat als mijn raam dicht is?
Is er een manier om de herrie te verminderen? iemand sprak over een extrusiekast maar ik weet niet of dat nodig is en hoeveel dat extra kost.
Is het niet mogelijk een stuk rubber te plakken op de bovenkant van de kast zodat het geluid gedimd wordt?

Geen expert, maar de holle metalen kast maakt waarschijnlijk een 'tingelent' geluid bij dikke druppels. En ja, wat rubber er op zal zeker schelen. Een extrusie kast zou dan een plastic omhulsel of volledig plastic kast zijn?

E. Borstel geleiders of rubberen geleiders?

Geen idee, die zou ik ook bij een verkoper neerleggen qua prijs/kwaliteit.

F. Is een rolluik op zonne energie het extra geld waard? Ik zit zelf op een budget, maar op zonne energie hoeft er geen electriciteitskabel door de muur. Gaat zo'n kabel gewoon in het stop contact of moet dat ergens anders heen?

Het ingebouwde zonnepaneel en accu zal de prijs duurder maken, daarna heb je meer componenten die kunnen falen en zal het onderhoud duurder zijn. Sommige dingen wil je gewoon van hebben dat ze altijd werken en geen gezeik opleveren, dat zou bij mij de reden zijn om geen rolluik op zonne-energie te nemen.

En ja, je kan de 230V bij een stopcontact opsplitsen of soms ook bij een lichtschakelaar je moet namelijk ook ergens de schakelaar kwijt?

----

Wil je wel echt rolluiken?

Je hebt ook zonwering welke een stuk lichter is, vaak van een soort stof. Of plissegordijnen welke je van boven/onderuit kan verschuiven.

Dat ziet er een stuk minder ongezellig uit en dan laat je nog steeds de warmte van de zon naar binnen en die hoef je niet aan te sluiten op elektra. Heb je ook niet zo'n lompe kast aan het raam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je snapt hopelijk dat goedkoop en goede kwaliteit niet samen gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:06
Rubber geleiders lopen met de tijd droog. Wat haperen en zwaar lopen tot gevolg heeft. Of je moet het smeren. Maar dat is weer kloten met het raam schoonmaken.

Als je een keuze hebt; borstels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Welke motor is het stilste? Welke motor is handiger om zelf automatisch om te zetten?
Met geluid heeft het niks te maken. RTS en IO zijn twee verschillende draadloze aansturingsystemen van Somfy. Overigens denk ik dat een rolluik nooit echt stil zal zijn. Als je motor al stil zou zijn dan heb je nog steeds het gebeuk/geklepper van de horizontale laten die in of uit elkaar schuiven.

Simpelste is gewoon een 'domme' 240v motor met wandschakelaar. Daar voeg je voor 25 euro een Shelly rolluik module aan toe om via je telefoon ook het rolluik te kunnen bedienen en automatiseren. Dat is goedkoper én biedt meer functionaliteit dan gaan rommelen met Somfy RTS/IO

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:38
Een rolluik slim maken kan ook door er een shelly 2.5 op aan te sluiten. Je kunt dan een fysieke schakelaar blijven gebruiken en daarnaast het rolluik bedienen via de app van shelly. Je kunt zelfs schema's maken met vaste tijden of met reactie op de zon. 9sunrise / sunset). er is zelfs al een thread over.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniaaa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-01 19:32
Accretion schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:57:

Wil je wel echt rolluiken?

Je hebt ook zonwering welke een stuk lichter is, vaak van een soort stof. Of plissegordijnen welke je van boven/onderuit kan verschuiven.

Dat ziet er een stuk minder ongezellig uit en dan laat je nog steeds de warmte van de zon naar binnen en die hoef je niet aan te sluiten op elektra. Heb je ook niet zo'n lompe kast aan het raam.
Super bedankt voor uw antwoorden! U heeft er veel tijd in gestoken en ik waardeer het enorm! Heel erg hulpzaam.
Graag wil ik rolluiken omdat mijn buren enorm felle lampen hebben die heel de avond aan staan. Dus ik kan erg slecht slapen door het licht. Ik heb al blackout rolgordijnen maar er blijft altijd ruimte tussen gordijn en raam, waardoor het alsnog veel licht doorlaat. Het uiterlijk maakt mij niet veel uit, de raam is richting de achtertuin waar niemand tegenaan kijkt.
Sethro schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:19:
Zeker weten. Maar ik wil graag de beste kwaliteit voor zo goedkoop mogelijk. Ik heb gelezen dat de prijzen veel kunnen verschillen. Overigens vind ik het niet heel erg om wat meer te betalen mits ik een goed product krijg
Gizz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:37:
[...]

Met geluid heeft het niks te maken. RTS en IO zijn twee verschillende draadloze aansturingsystemen van Somfy. Overigens denk ik dat een rolluik nooit echt stil zal zijn. Als je motor al stil zou zijn dan heb je nog steeds het gebeuk/geklepper van de horizontale laten die in of uit elkaar schuiven.

Simpelste is gewoon een 'domme' 240v motor met wandschakelaar. Daar voeg je voor 25 euro een Shelly rolluik module aan toe om via je telefoon ook het rolluik te kunnen bedienen en automatiseren. Dat is goedkoper én biedt meer functionaliteit dan gaan rommelen met Somfy RTS/IO
Heeft u een voorbeeld van een ''domme motor''? Want veel forumleden raadde een somfy motor aan omdat die beter/betrouwbaarder zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:09

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sethro schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:19:
Het is altijd de moeite waard om een prijs op te vragen bij verschillende partijen, zeker in deze tijd.

Aannemers/installateurs baden in het werk, dus veel van hen doen alleen de klusjes die veel opleveren of ze vragen de hoofdprijs.

D'r is een verschil tussen "super goedkoop", "een goede prijs" en "(te) hoge prijs"

--

Daarnaast, als je zelf de rolluiken slim maakt, de elektra doet en/of zelfs ophangt kan dat flink geld schelen...

[ Voor 10% gewijzigd door Accretion op 13-02-2022 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als ik het goed heb begrepen zijn dit de verschillen tussen RTS en IO:

RTS:
- open protocol (koppelt met allerlei domotica systemen)
- een weg verkeer (signaal SLUIT naar rolluik, maar geen terugkoppeling)

IO
- gesloten protocol (bv een Somfy Tahoma nodig als domotica systeem)
- twee weg verkeer (signaal SLUIT naar rolluik, rolluik zegt aan het eind terug IK BEN GESLOTEN of IK ZIT VAST)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
insomniaaa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 00:27:
...
Heeft u een voorbeeld van een ''domme motor''? Want veel forumleden raadde een somfy motor aan omdat die beter/betrouwbaarder zou zijn.
Somfy heeft ook "domme" motoren.

Er zijn grofweg 3 smaken:
- rts (afstandbediening)
- io (afstandbediening)
- met vaste schakelaar.
Pagina: 1