Ik heb een tekst geschreven met hoe ik het begrijp. Bijgevoegd met bovenstaande grafieken + foto van het ontwerp. Mis ik wat, heb ik iets verkeerd uitgelegd oid. Just shoot me.
Ik twijfel over het ontwerp van mijn PV-systeem. De installateur zegt dat het goed is ontworpen, maar ik loop 's morgens aan tegen zogenaamde 'optimizer clipping'.
Het ontwerp heeft zoals in de bijlage te zien in 8 panelen aan de voorkant en 4 panelen aan de achterkant.
Systeem:
- 1x SolarEdge 3680H omvormer (380 volt nodig om op te starten)
Serienummer: *******
- 12x Canadian Solar 360wp Full Black
* 4x op schuin, wat lager gelegen keukendak achter het huis (richting OZO)
* 8x op dak van het huis aan de voorkant (richting WNW)
- Optimizers p401 (max 60 volt)
- 3-fasen meterkast
- Serie geschakeld systeem in 1 string
* Oud PV-systeem = fase 1 en nieuw PV-systeem (waar dit probleem over gaat) op fase 2.
Het systeem start 's morgens prima op. De vier panelen aan de achterkant komen vol en recht in de zon te liggen. De acht panelen op de voorkant van het huis blijven in de schaduw.
De vier panelen aan de achterkant hebben een optimizer spanning van 60, dat betekent dat het 240 volt levert. De panelen aan de voorkant leveren elk 19-20 volt, dat samen ongeveer 400 volt maakt. Voldoende voor de omvormer om op te starten.
Het probleem is echter dat de verhouding 3:1 is. De panelen aan de achterzijde worden beperkt door de panelen aan de voorzijde. Wekken de panelen aan de voorkant zeg 15 watt op (omdat ze in de schaduw liggen), dan kunnen de panelen aan de achterkant maar 45 watt opwekken, ondanks dat ze om 10 uur 's morgens vol, maar dan ook echt vol in de zon liggen.
De verhouding schuift steeds op met 3:1 (achterkant : voorkant), tot het moment dat er zon begint te schijnen op de panelen aan de voorkant. Rond 11 uur begint de zon zich te melden aan de voorkant en om 12 uur staat de zon daar ook vanaf de zijkant goed op. Dan zitten alle panelen in de zon en schieten de vermogenwaardes ook omhoog, omdat de panelen aan de voorkant gaan meedoen.
Het lijkt mij niet de bedoeling dat een paneel dat vol in de zon ligt maar zeg 45 watt opbrengt, ook niet in deze tijd van het jaar om zeg 10 uur 's morgens. Het probleem is dus dat de voorkant, de achterkant beperkt.
Nu heb ik elders al een en ander gelezen en ook zelf zitten rekenen, maar het probleem zou denk ik opgelost zijn als er aan de achterkant 6 ipv 4 panelen gelegd zijn. Dan zouden de optimizers samen 6 x 60 = 360 volt kunnen leveren en de resterende 20 volt kunnen dan best bij de panelen aan de voorkant weggesnoept worden. De verhouding is dan 20:1 en de optimizer clipping lijkt mij dan verdwenen te zijn.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze casus, want via de installateur word ik niet heel veel wijzer op het moment.
Ik heb bijgevoegd nog wat grafieken uit de monitorings-app, wellicht dat jullie mijn verhaal daarmee beter begrijpen.