Toon posts:

NAS niet in verkenner, andere apparaten soms wel, soms niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Probleem: In de verkenner zie ik mijn NAS (Synology DS210J) niet meer. Mijn streamer, PC en Intel NUC verschijnen soms wel en soms niet. De NAS verscheen vroeger onder "Netwerk" en juist boven "Netwerk" stond ook "\\Diskstation\Muziek (Z:)" of zoiets. Dat heb ik ooit zelf aangemaakt, maar ik weet niet meer hoe. Je kon ermee direct naar het volledige muziekrepertorium op de NAS. Ik kreeg wel enkele malen melding dat er geen connectie meer was tussen Diskstation/Muziek en Z:.
Al enkele weken zie ik de NAS onder “Netwerk” niet meer, en de streamer reclameerde een aantal malen dat hij zijn werk niet volledig kon doen wegens geen of een slechte internetverbinding met Roon (opmaken van een muziekdatabase o.a.). Maar hij speelde wel (lokale) muziek. Voor de rest leek mijn internetverbinding normaal te werken.
Enkele dagen geleden was ik zo slim om die verbinding Z: te deleten, dus nu kan ik niet meer aan mijn NAS.
Soms verschijnen de streamer, de PC en een Intel NUC, maar eerder zelden. De NAS zie ik nooit meer.
OS: Windows 10 Pro, recentelijk ge-updated met laatste updates.

Begin van oplossing: Ik meende lang geleden ongeveer hetzelfde probleem tegen te zijn gekomen. En … wonder, hierzie:
Kan NAS niet bereiken
“Kan NAS niet bereiken” - 6 december 2011. Een tijdje geleden … en ik word er niet jonger op dus zou wat begeleiding kunnen gebruiken. Netwerken is nooit mijn sterke kant geweest.

Ik nam kortgeleden de Linksys router (tweede router) weg,
De situatie is momenteel:
CH6643E > Switch
> PC
> TV-recorder

Switch > NAS (uitsluitend muziek)
> Streamer
> Intel NUC (Roon Core)

De eerste vraag is of de providerrouter Orange CH6643E veilig genoeg is? Ik weet niet of de firewall werkt, en onderstel dat DHCP ingeschakeld is. Of kan ik beter mijn Linksys router er terug bij zetten?

Tweede vraag: hoe zoek ik het eenvoudigst de IP-adressen op?
Ipconfig geeft:
IPv4 Address. . . . . .: 192.168.0.101
Default Gateway : 192.168.0.1
De Intel NUC geeft bij opstart: 192.168.0.74
De streamer : 192.168.0.118
NAS : onbekend

Is dit in orde? M.i. niet want sommige IP-adressen lijken soms te verspringen (waardoor de apparaten soms in de verkenner verschijnen en weer verdwijnen?).
En dan, hoe krijg ik de nummerkes goed?

Bij voorbaat al bedankt.

...

Alle reacties

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met rechts op deze computer klikken en een netwerklocatie toevoegen en dan z kiezen. Je moet wel het ip of de naam van je nas weten op het netwerk, dit kun je vast wel terugvinden in je router ( http://192.168.0.1 )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• 32db
Lukt niet.
Geen ip van de nas bekend. Met http://192.168.0.1 kom ik op de CH6643 E (modem/router), maar daar zie ik geen NAS. Ik dacht dat de naam van de NAS "Diskstation" is, maar ook geen resultaat.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:17

JdM

Gas?Gas!

Ben je er zeker van dat er geen twee apparaten IP's staan uit te delen?

N54 powered

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
Als je DHCP aan hebt staan op je kabel modem/router switch dan kunnen IP adressen wijzigen - als je niet zelf iets gedaan hebt met de instellingen is dit het meest waarschijnlijk. Maak eens een screenshot zoals op pagina 28 uit de user manual (https://fccid.io/O2U-CH66.../User-Manual-2515119.html) en laad dat hier op

[Voor 4% gewijzigd door martyw op 12-02-2022 11:50]

• 32db
Ben je er zeker van dat er geen twee apparaten IP's staan uit te delen?
Er is niet zoveel waar ik momenteel zeker van ben. Maar dat is zeker een richting waar ik aan dacht. Alleen weet ik niet hoe dat te checken.

• 32db
Niemand nog enig idee?
Ik zit vast.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02:08
Heb je al geprobeerd om alle apparaten in kwestie (modem, pc, NAS) uit te schakelen en ze daarna een voor een weer in te schakelen?

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-02 20:51
open in je internetbrowser: find.synology.com

Als hij dan gevonden wordt, weet je in ieder geval het IP adres van de NAS.

• 32db
Mijn belangrijkste test was alle apparaten los te koppelen en alleen de NAS aan te laten. Resultaat: niets gevonden.Find Synology: idem.

Maar ik vrees dat ik het gevonden heb nu.
Een hard-reset gaf als resultaat een oranje knipperende statusled -> Volume verminderd of vastgelopen of Geen volume.
Is dat finaal of valt er nog iets te repareren, denk je?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee