Probleem: In de verkenner zie ik mijn NAS (Synology DS210J) niet meer. Mijn streamer, PC en Intel NUC verschijnen soms wel en soms niet. De NAS verscheen vroeger onder "Netwerk" en juist boven "Netwerk" stond ook "\\Diskstation\Muziek (Z:)" of zoiets. Dat heb ik ooit zelf aangemaakt, maar ik weet niet meer hoe. Je kon ermee direct naar het volledige muziekrepertorium op de NAS. Ik kreeg wel enkele malen melding dat er geen connectie meer was tussen Diskstation/Muziek en Z:.
Al enkele weken zie ik de NAS onder “Netwerk” niet meer, en de streamer reclameerde een aantal malen dat hij zijn werk niet volledig kon doen wegens geen of een slechte internetverbinding met Roon (opmaken van een muziekdatabase o.a.). Maar hij speelde wel (lokale) muziek. Voor de rest leek mijn internetverbinding normaal te werken.
Enkele dagen geleden was ik zo slim om die verbinding Z: te deleten, dus nu kan ik niet meer aan mijn NAS.
Soms verschijnen de streamer, de PC en een Intel NUC, maar eerder zelden. De NAS zie ik nooit meer.
OS: Windows 10 Pro, recentelijk ge-updated met laatste updates.
Begin van oplossing: Ik meende lang geleden ongeveer hetzelfde probleem tegen te zijn gekomen. En … wonder, hierzie:
Kan NAS niet bereiken
“Kan NAS niet bereiken” - 6 december 2011. Een tijdje geleden … en ik word er niet jonger op dus zou wat begeleiding kunnen gebruiken. Netwerken is nooit mijn sterke kant geweest.
Ik nam kortgeleden de Linksys router (tweede router) weg,
De situatie is momenteel:
CH6643E > Switch
> PC
> TV-recorder
Switch > NAS (uitsluitend muziek)
> Streamer
> Intel NUC (Roon Core)
De eerste vraag is of de providerrouter Orange CH6643E veilig genoeg is? Ik weet niet of de firewall werkt, en onderstel dat DHCP ingeschakeld is. Of kan ik beter mijn Linksys router er terug bij zetten?
Tweede vraag: hoe zoek ik het eenvoudigst de IP-adressen op?
Ipconfig geeft:
IPv4 Address. . . . . .: 192.168.0.101
Default Gateway : 192.168.0.1
De Intel NUC geeft bij opstart: 192.168.0.74
De streamer : 192.168.0.118
NAS : onbekend
Is dit in orde? M.i. niet want sommige IP-adressen lijken soms te verspringen (waardoor de apparaten soms in de verkenner verschijnen en weer verdwijnen?).
En dan, hoe krijg ik de nummerkes goed?
Bij voorbaat al bedankt.
...
Al enkele weken zie ik de NAS onder “Netwerk” niet meer, en de streamer reclameerde een aantal malen dat hij zijn werk niet volledig kon doen wegens geen of een slechte internetverbinding met Roon (opmaken van een muziekdatabase o.a.). Maar hij speelde wel (lokale) muziek. Voor de rest leek mijn internetverbinding normaal te werken.
Enkele dagen geleden was ik zo slim om die verbinding Z: te deleten, dus nu kan ik niet meer aan mijn NAS.
Soms verschijnen de streamer, de PC en een Intel NUC, maar eerder zelden. De NAS zie ik nooit meer.
OS: Windows 10 Pro, recentelijk ge-updated met laatste updates.
Begin van oplossing: Ik meende lang geleden ongeveer hetzelfde probleem tegen te zijn gekomen. En … wonder, hierzie:
Kan NAS niet bereiken
“Kan NAS niet bereiken” - 6 december 2011. Een tijdje geleden … en ik word er niet jonger op dus zou wat begeleiding kunnen gebruiken. Netwerken is nooit mijn sterke kant geweest.
Ik nam kortgeleden de Linksys router (tweede router) weg,
De situatie is momenteel:
CH6643E > Switch
> PC
> TV-recorder
Switch > NAS (uitsluitend muziek)
> Streamer
> Intel NUC (Roon Core)
De eerste vraag is of de providerrouter Orange CH6643E veilig genoeg is? Ik weet niet of de firewall werkt, en onderstel dat DHCP ingeschakeld is. Of kan ik beter mijn Linksys router er terug bij zetten?
Tweede vraag: hoe zoek ik het eenvoudigst de IP-adressen op?
Ipconfig geeft:
IPv4 Address. . . . . .: 192.168.0.101
Default Gateway : 192.168.0.1
De Intel NUC geeft bij opstart: 192.168.0.74
De streamer : 192.168.0.118
NAS : onbekend
Is dit in orde? M.i. niet want sommige IP-adressen lijken soms te verspringen (waardoor de apparaten soms in de verkenner verschijnen en weer verdwijnen?).
En dan, hoe krijg ik de nummerkes goed?
Bij voorbaat al bedankt.
...