Kan NAS niet bereiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Mijn muziek staat op een Synology DS210j die ik afspeel met Squeezebox.
Downloaden van muziek doe ik met de pc (Win7) die met een kabel aan een Linksys WRT54GS router hangt. Ook de NAS is met een kabel met die router verbonden.

Alles werkte perfect tot de provider installateur een snellere modem installeerde met ingebouwde router en mijn router verving door een switch. Daar ik niet tevreden was (NAS werkte o.a. niet), werd de firewall van de eerste router uitgeschakeld en verving ik de switch terug door de Linksys. Alles werkte weer goed.

Nu herinner ik me niet speciaal of ik een instelling wijzigde, maar sinds enkele dagen kan ik via de pc niet meer in de NAS. In verkenner zie ik onder Netwerk wel Diskstation staan, maar als ik erop klik krijg ik: "Windows cannot access \\Diskstion. Check the spelling of the name. Otherwise there might be a problem with your network. .."
Via diagnose of via internet vond ik geen aanknopingspunt; van netwerken weet ik niet veel.
Bekabeling moet in orde zijn want verkenner ziet de NAS.
Ik heb het gevoel dat er ergens een instelling niet ok is, maar waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

- Wat had je eerst van modem van je provider?
- Wat heb je nu voor een modem/router?
- In de nieuwe modem/router is alleen de firewall uitgeschakeld. Het ding regelt wel zaken als DHCP en is de gateway van alle computers?
- Hoe is de WRT54GS aangesloten op de nieuwe modem/router? Van een LAN poort van de nieuwe modem/router naar de WAN poort van de WRT54GS, of naar de LAN poort van de WRT54GS?

Er kunnen namelijk een aantal dingen door elkaar gaan lopen namelijk. Voor het achterhalen van een hostname (\\Diskstation) wordt er een look-up gedaan. De apparatuur moet dan wel weten wat ermee gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:17

allure

Titaan fase 2/3

Wat voor IP heeft de NAS?
En wat voor IP je pc?

[ Voor 31% gewijzigd door allure op 06-12-2011 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:09
NAS herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Bedankt voor de reacties.
Voor alle duidelijkheid, nadat de Linksys terug geplaatst werd heeft alles nog enkele weken goed gewerkt (met de nieuwe modem dus).
Vroeger was het een gewone modem (ik weet het model niet meer), waarop de digitale tv en de WANpoort van de Linksys aangesloten waren. Nu is het een veel snellere CH6541E met 4 LANpoorten en g-n wifi ingebouwd. Daarom zei men dat mijn draadloze router overbodig was. Maar de NAS werkte niet en het wifi-bereik was onvoldoende.
Nu is een LANpoort van deze modem-router met ethernet verbonden aan de WANpoort van de LInksys. Aan de LANpoorten hangen mijn pc, de NAS en de Squeezebox.

Alvorens de switch terug te vervangen door de Linksys heb ik het toenmalig probleem aan de servicedienst van de provider voorgelegd (telefonisch) en die verzekerden dat twee routers achter elkaar geen kwaad konden, op voorwaarde dat de firewall van de modem-router uitgeschakeld werd (zij deden dat remote; ik heb het gecontroleerd op de providersite). Het draadloos signaal heb ik nu ook uitgeschakeld.
Maar ik herhaal, deze configuratie heeft enkele weken gewerkt.

Ipconfig geeft: Ipv4 address 192.168.1.102
Def gateway 192.168.1.1
DHCP server 192.168.1.1
Hoe ik het ip-adres van de NAS vind, ben ik nog aan 't uitzoeken.

Daar ik de NAS alleen voor muziek gebruik, draait hij alleen in dat geval. Herstarten gebeurt dus dagelijks.

Edit: Onder de status-tab van mijn router vind ik:
Ip address 192.168.0.149
Def gateway 192.168.0.1
DHCP Server: Enable
Start IP Address: 192.168.1.100
End IP Address: 192.168.1.149
In 'DHCP Active IP Table' staat alleen de pc vermeld, geen NAS.

[ Voor 8% gewijzigd door 32db op 06-12-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

Het blijft in mijn ogen een beetje onduidelijk hoe je het allemaal hebt aangesloten.
Je hebt een router achter een router. Dat kan wel, maar is eigenlijk vragen om problemen (ik snap ook niet dat je helpdesk dat adviseert).
Aan welke van de routers zitten nu je apparaten? Je zegt dat aan de LAN poorten de PC, NAS en Squeezebox hangen, maar welke LAN poorten, die van je modem/router of van je Linksys of door elkaar gehutseld?

In feite heb je nu 2 netwerken:
- 192.168.1.1/255.255.255.0 achter de Linksys
- 192.168.0.1/255.255.255.0 achter je modem/router. De Linksys heeft dus op zijn WAN poort een 192.168.0.x adres.

Als ik jou was zou ik alles in 1 netwerk gooien:
- Kabel van LAN poort modem/router naar LAN poort Linksys
- Op de Linksys de DHCP, firewall en alle meuk uitzetten. Wireless security natuurlijk wel aan laten staan.
- Zorgen dat op je modem/router DHCP wel aanstaat.
- Het is nu puur een "verlengstuk" van je modem/router
- op zich zou de firewall in je modem/router gewoon weer aankunnen, maar dat is voor latere zorg.

Waarom het nu opeens niet meer werkt, geen idee. Misschien een update van het een of ander (virusscanner, firewall) zodat de boel niet meer goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Aan de LANpoorten van de modem-router hangen alleen de digitale tv en de WANpoort van de Linksys. Pc, NAS en Squeezebox hangen aan de LANpoorten van de Linksys.
De instellingen van de modem-router zijn alleen bereikbaar via de providersite, niet rechtstreeks. Er staan geen gegevens op over DHCP. Maar ik onderstel dat dat aanstaat.

Is er een mogelijkheid achter het IPadres van de NAS te komen?
Ik herinner me dat op zeker ogenblik de service desk iets zei dat ze onderstelden dat de NAS een statisch adres had, maar juist weet ik het niet meer.

Ik ben nog steeds van mening dat ik zelf ergens iets wijzigde zonder er bij stil te staan. Maar helaas, ik heb geen idee wat of waar.
Enig idee van een kritische instelling ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 17:30

SLeddert

SLeddert

Hang je NAS direct aan je pc.
Stel de gateway van je pc in op het IP van je NAS
Connect naar de NAS en stel alles in zodat het op je 'nieuwe' LAN ook werkt.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Heu, sorry Sleddert, maar ik begrijp je tip niet zo.
Geen idee hoe ik regel 2 en 3 moet uitvoeren. :$

Ik probeerde via Firefox naar Squeezebox Server te gaan (mogelijk wijzigde ik hier iets waardoor het probleem ontstond). Die server zou op de NAS moeten draaien, maar ik krijg als antwoord:
"Unable to connect - Firefox can't establish a connection to the server at 192.168.1.102:9002."
Ik onderstel dat 192.168.1.102 dan het Ipadres van de Nas is?
Maar ipconfig op de pc geeft als IPv4 Address ook 192.168.1.102.
Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Je kunt dus wel in je router/modem?

wellicht kun je daar eens in de DHCP-tabel kijken of je NAS daarin voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
In de DHCP-tabel van de Linksys router staat:
"In 'DHCP Active IP Table' staat alleen de pc vermeld, geen NAS." (vermeldde ik hoger al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Weet je de hostname van het ding nog?

Je zal je pc/laptop even uit je netwerk moeten halen en handmatig een ipadres instellen van de OUDE range.
Dan je pc/laptop samen met de NAS op een SWITCH aansluiten en dan de instellingen van het ding naar de goede waardes veranderen...

[ Voor 76% gewijzigd door allure op 07-12-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Bedoel je met 'het ding' de NAS? Die verschijnt in verkenner als "Diskstation".
Kun je iets duidelijker zijn in je tweede regel? '... uit je netwerk halen', is dat loskoppelen van de router?
Wat bedoel je met de oude range?
Sorry, hoe netwerken manipuleren, daar heb ik geen kaas van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Weet je de ip-range van je oude situatie nog? wat voor ipadressen gaf de router toen af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
De Ip-range van de Linksys is sinds zijn eerste installatie enkele jaren geleden nooit gewijzigd.
Dus zoals hoger vermeld:
Start: 192.168.1.100
End: 192.168.1.149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Log dan in op je nieuwe router en zet je DHCP-scope naar deze waardes...
Dan kun je weer bij je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Hm, misverstand denk ik.
De Linksys is mijn router (Linksys WRT54GS) die vroeger na de oude provider modem kwam.
De provider verving de oude modem door een snellere modem-router met wifi. Daarom werd mijn Linksys router vervangen door een switch, maar toen had ik geen contact meer met de NAS en het wifi-bereik was onvoldoende.
Dus plaatste ik de router terug in plaats van de switch - met identiek dezelfde instellingen als voordien - en alles werkte goed ... tot een week geleden.

Op de modem-router van de provider kan ik geen DHCP-waarden instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

Juist, jij en allure praten even langs elkaar heen.

De setup is:
code:
1
2
3
4
5
Modem/router -> Linksys
             -> TV
Linksys -> PC
        -> NAS
        -> squeezebox
Hoewel het niet handig is om 2 routers achter elkaar te hebben, moet alles achter de Linksys wel fatsoenlijk met elkaar kunnen praten.

Ok, dus alles achter de Linksys moet een IP adres hebben in de range 192.168.1.x.
Je NAS dus ook. Er gaat nu het een en ander verkeerd met de IP adressen die de Linksys uitgeeft, of die statisch ingesteld zijn op je PC of NAS.
De Squeezebox Server zou volgens jou op de NAS moeten draaien op IP 192.168.1.102.
Je PC lijkt ook ingesteld op 192.168.1.102. Dat gaat dus niet goed.

Kijk dus eerst of je PC een vast IP heeft of via DHCP een IP krijgt. Als hij een vast IP krijgt, zet hem dan op dynamisch. Restart de PC en restart je NAS om te kijken of alles weer werkt.

Als het nog niet werkt, geef je PC dan een vast IP, maar niet 1.102 maar iets als 1.140. Probeer dan of je de NAS op 1.102 kunt bereiken. Kun je de NAS niet vinden, draai dan eens een scan tooltje dat alle IP's afloopt in de range om te kijken waar je NAS gebleven is.

Werkt dat allemaal nog niet, zet je PC dan weer op dynamisch, pak het boekje van je NAS erbij en reset het ding naar factory defaults (je data zou dan gewoon moeten blijven bestaan, maar lees goed). 9 van de 10x heeft je NAS dan ook een dynamisch IP en zou het gewoon weer moeten werken. Je mag dan wel allerlei dingen op je NAS weer opnieuw configureren...

[ Voor 26% gewijzigd door WoC op 07-12-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
:)
Werkt!
IPadres toekennen stond op de pc automatisch.
Statisch adres 192.168.1.140 ingevoerd en na reboot is de NAS gewoon bereikbaar in de verkenner.
Ook Squeezebox Server verschijnt gewoon op het scherm.

Ik was daarjuist even aan het nakijken waar ik eventueel iets gewijzigd zou kunnen hebben dat aanleiding gaf tot de fout.
Het is mogelijk dat ik in Diskstation configuratiescherm (voordien ook niet bereikbaar) -> 'Router configuratie' op de rechthoek 'Stel eerst uw router in' klikte (deed niets zichtbaar, herinner ik me) of het ip-adres wijzigde in 'Netwerk Configuratiescherm' (in een ogenblik van zinsverbijstering dan 8)7 ).

Maar alles werkt blijkbaar. Hartelijk bedankt aan wie reageerde.

p.s.: Ik zie in "Diskstation Configuratiescherm" juist dat er een nieuwe DSM-versie uit is. Seffens upgraden dus. Hopelijk ben ik hier straks dan niet terug. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

Nu het weer werkt, zou ik het wel goed afronden: bekijk na je upgrade van DSM bij de netwerkeigenschappen van de NAS of daar een statisch IP staat of niet. Zorg dat hij op dynamisch (DHCP) staat. Reboot daarna je NAS (misschien niet nodig, maar toch). Bekijk dan of je weer op je NAS kunt.

Werkt dat, zet dan ook je IP van je PC weer op dynamisch. Dat scheelt een hoop gedoe in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ik zou een NAS NIET op een dynamisch adres zetten maar op een adres net buitende DHCP-range.

Als je range begint bij 192.168.1.10 tot en met 192.168.1.50 zou ik m 192.168.1.2 geven bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

allure schreef op woensdag 07 december 2011 @ 18:28:
Ik zou een NAS NIET op een dynamisch adres zetten maar op een adres net buitende DHCP-range.

Als je range begint bij 192.168.1.10 tot en met 192.168.1.50 zou ik m 192.168.1.2 geven bijvoorbeeld.
In een reguliere huis-tuin-en-keuken opzet is het prima om een NAS op DHCP te zetten. Dat kan juist een hoop ellende besparen (vergeten welk IP adres het was als iemand de router wat loopt te herconfiggen etc etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Aan de andere kant, als je m een vast adres geeft en dit opschrijft/onthoud dan weet je m altijd te vinden...
En wat als je poorten moet openen voor FTP bijv? of een torrenttracker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

allure schreef op woensdag 07 december 2011 @ 23:56:
Aan de andere kant, als je m een vast adres geeft en dit opschrijft/onthoud dan weet je m altijd te vinden...
En wat als je poorten moet openen voor FTP bijv? of een torrenttracker?
We gaan een beetje off-topic hiermee, maar goed. Dat opschrijven en onthouden, dat is iets wat echte tweakers misschien doen (of uit hun hoofd weten), maar dat werkt in de meeste gevallen gewoon niet. Verder is er ook geen enkel probleem met het NAT-ten van FTP, Torrents of wat dan ook, mits je in je router gewoon een aantal leases opgeeft (koppeling MAC-IP, zgn static mappings).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
WoC schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:59:
Nu het weer werkt, zou ik het wel goed afronden: bekijk na je upgrade van DSM bij de netwerkeigenschappen van de NAS of daar een statisch IP staat of niet. Zorg dat hij op dynamisch (DHCP) staat. Reboot daarna je NAS (misschien niet nodig, maar toch). Bekijk dan of je weer op je NAS kunt.

Werkt dat, zet dan ook je IP van je PC weer op dynamisch. Dat scheelt een hoop gedoe in de toekomst.
DSM upgraded.
NAS stond op statisch adres 192.168.1.102. Na overgeschakelen naar DHCP zag de verkenner de NAS normaal, maar ik kon in Firefox niet naar Diskstation of Squeezebox Server (hij zocht naar 192.168.1.102).
Terug gezet op statisch adres, buiten de DHCP-range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Stel je NAS nu lekker met een dynamisch in als je in dhcp server daarvoor een reservering kunt maken.
Dan heb je dit gezeik niet als je weer een andere router krijgt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
aZuL2001 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:17:
Stel je NAS nu lekker met een dynamisch in als je in dhcp server daarvoor een reservering kunt maken.
Sorry, dit begrijp ik niet. Kun je die 'reservering' wat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:03

lier

MikroTik nerd

Reservering (zoals het woord wellicht doet vermoeden) binnen DHCP houdt in dat je een IP adres vast koppelt aan een MAC adres (zodat de host altijd hetzelfde gereserveerde IP adres van de DHCP server toegewezen krijgt).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

32db schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:39:
[...]

DSM upgraded.
NAS stond op statisch adres 192.168.1.102. Na overgeschakelen naar DHCP zag de verkenner de NAS normaal, maar ik kon in Firefox niet naar Diskstation of Squeezebox Server (hij zocht naar 192.168.1.102).
Terug gezet op statisch adres, buiten de DHCP-range.
Logisch als er in de cache nog een verwijzing staat naar 192.168.1.102... Maar goed om te horen dat het weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
lier schreef op donderdag 08 december 2011 @ 16:49:
Reservering (zoals het woord wellicht doet vermoeden) binnen DHCP houdt in dat je een IP adres vast koppelt aan een MAC adres (zodat de host altijd hetzelfde gereserveerde IP adres van de DHCP server toegewezen krijgt).
De machine krijgt altijd hetzelfde dynamische adres van de dhcpserver inderdaad.

Voordeel is dat je NAS dan in principe altijd hetzelfde ipadres krijgt.

Ander voordeel is dat als de router (wat meestal ook de dhcp server is) vervangen wordt, de machine tenminste een adres krijgt binnen de reeks waar de andere pc's dan ook hun dynamische adres krijgen. Dan is je NAS in ieder geval weer te bereiken en zichtbaar.

En het scheelt je van alles instellen met dns servers, subnetmaskers etc etc.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1