advies offerte zonnepanelen, maar weinig ruimte

Pagina: 1
Acties:

• richard_r86
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 08:20
Mede tweakers,

Het besluit is gevallen om ook zonnepanelen te nemen, maar we zijn hier niet zo in thuis. Ik heb inmiddels een offerte, en ik vraag mij af in hoeverre dit het beste plan is en in hoevere de prijs redelijk is.

1. Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77LHDDn0ImnEwvnY5dYKt451ltg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AiNFttyrZHq3Lv6rE57m3OUK.png?f=user_large

Op de foto mijn deel van het dak, het is een twee onder een kap woning waarbij ik het minst gunstige dak heb. Zoals je ziet heeft de leverancier de panelen al ingetekend.
- Op het dakvlak met 6 panelen staat een dakkapel (1 paneel op de kapel).
- Op het dakvlak met 2 panelen worden de panelen op een dakkapel geplaatst.
- Bovenin de foto zie je nog 3 panelen op de schuur.

De tuin beschikt over een aparte elektra groep met aansluiting in de schuur, waarop de panelen aangesloten worden.
De panelen op het dak krijgen een aansluiting direct naar binnen op de groep van de wasmachine.

2. Beschikbare (dak)ruimte
Zie spec panelen hieronder
- Vraag, hoe zinvol zijn panelen op noordwest en noordoost?

3. Schaduw
Er is zeker schaduw begin van de dag op het dak. En nog langer schaduw van de dakkapel. De twee panelen op het andere dakvlak hebben ook begin van de dag enige tijd schaduw.
Schuurtje heeft pas wat later op de avond schaduw.

4. Jaarverbruik
Rond de 5000-5500 kWh. Dit is incl. elektrische auto. Idee in de toekomst is om ook nog een elga warmtepomp aan te schaffen en airco. Opbrengst volgens offerte komt ruim lager uit dan het verbruik en is "slechts" 4.091 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VvGDjPGXWNyTR0aBxqa_7Ul-No=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1boWeE9zN6Mbb3a6c2PaDPTS.png?f=fotoalbum_large

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase

6. Budget en doel
Besparing in euro's en (hoe bescheiden dan ook) uitstoot. Doel is dus niet sec de paar paneeltjes te plaatsen die het meest goedkoop kunnen tegen het hoogste rendement, en de rest te laten zitten. Tenzij iets echt een slecht idee is, dakvlakken noordoost en noordwest vallen hier denk ik onder. De last bij het schilderen van de dakkapel met weghalen en terugplaatsen van panelen neem ik hierbij voor lief, maar ik sta open voor tips.

7. Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga het laten doen. De partij van de offerte kan in 3 weken leveren.

8. Bijhouden van data
Ik wil wel iets bijhouden, totale opbrengst van alle panelen per dag is need to have. Spreiding opbrengst gedurende de dag is nice to have zodat ik ook nog eens mijn verbruik (=o.a. laden auto) daarop kan afstemmen.

9. Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KU1SV_m6QL47E39eXBygh_0XFcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jZnxJNejjwfcFHnkOuFs0Z9N.png?f=fotoalbum_large

€/Wp (Euro per Wattpiek). 1,173.
Overigens, een offerte zonder het schuurtje komt uit op EUR 3.500 / 2.833 kWh = €/Wp 1,235

10. Regio
Rotterdam, ik houd mij tevens aanbevolen voor goede installateurs (mag evt per PB)

11. Foto's
Foto's na plaatsing volgen

[ Voor 5% gewijzigd door richard_r86 op 10-02-2022 22:16 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Ik zou zeker de NO en NW daken even door laten rekenen. Als ze niet echt heel steil zijn komt er nog best nuttig stroom uit. Het is wel een kwestie van kostenefficiënt werken; maar het is waarschijnlijk mogelijk dat rendabel uit te voeren. Zeker omdat je nu al een hoger verbruik heb dan de panelen in de offerte opbrengen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_r86
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 08:20
Ronald schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:39:
Ik zou zeker de NO en NW daken even door laten rekenen. Als ze niet echt heel steil zijn komt er nog best nuttig stroom uit. Het is wel een kwestie van kostenefficiënt werken; maar het is waarschijnlijk mogelijk dat rendabel uit te voeren. Zeker omdat je nu al een hoger verbruik heb dan de panelen in de offerte opbrengen.
Dank Ronald,

Inmiddels ben ik erachter dat de schuur op een aparte groep moet wegens het ontbreken hiervan, de kabel loopt momenteel door de woonkamer. Hier komen EUR 300 graafkosten incl. aansluiting meterkast voor bij.

De oude offerte gaat hiermee naar EUR 5.100 excl. BTW / 4.091 kWh = 1,25 €/Wp
De nieuwe offerte met 5 panelen op NW gaat naar EUR 6.800 excl. BTW / 5.249 kWh = 1,30 €/Wp
In hoeverre is deze prijsstelling reëel?

Het enige wat ik nog zou kunnen overwegen, is panelen op muurbeugels bij de schuur in de tuin. Hier zal echter eerst overleg met buren voor moeten plaatsvinden en een vergunning voor aangevraagd moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-awX2o6k43vngW-GzX3b6BkZ4BM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RAvLy10HPvrGvcI6mxR1WYE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYwfn7Z31JoileDJoQNPzT0d7NI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J06PmTaaK7WcRwKhueysLWxq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door richard_r86 op 19-02-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Gezien mijn ervaring met graven.... valt 300 all in me mee... Maar samen met de iets duurdere oplossing door losse omvormer tikt het natuurlijk wel aan voor die 1350Wp. Op lange duur zal het nog rendabel zijn.

Ik heb overigens Solarkabel onder de grond liggen (in Mantelbuis) en zo 2 deelsystemen in 1 string aan een SolarEdge hangen (Zie mijn eigen advies/blog topic Zonnepanelen plat dak & garage)

Voordeel als dit gedaan zou kunnen worden dat je eventuele muurbeugelpanelen er zo bij kan pluggen (Misschien maatje zwaardere omvormer nemen).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.