Mede tweakers,
Het besluit is gevallen om ook zonnepanelen te nemen, maar we zijn hier niet zo in thuis. Ik heb inmiddels een offerte, en ik vraag mij af in hoeverre dit het beste plan is en in hoevere de prijs redelijk is.
1. Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/AiNFttyrZHq3Lv6rE57m3OUK.png?f=user_large)
Op de foto mijn deel van het dak, het is een twee onder een kap woning waarbij ik het minst gunstige dak heb. Zoals je ziet heeft de leverancier de panelen al ingetekend.
- Op het dakvlak met 6 panelen staat een dakkapel (1 paneel op de kapel).
- Op het dakvlak met 2 panelen worden de panelen op een dakkapel geplaatst.
- Bovenin de foto zie je nog 3 panelen op de schuur.
De tuin beschikt over een aparte elektra groep met aansluiting in de schuur, waarop de panelen aangesloten worden.
De panelen op het dak krijgen een aansluiting direct naar binnen op de groep van de wasmachine.
2. Beschikbare (dak)ruimte
Zie spec panelen hieronder
- Vraag, hoe zinvol zijn panelen op noordwest en noordoost?
3. Schaduw
Er is zeker schaduw begin van de dag op het dak. En nog langer schaduw van de dakkapel. De twee panelen op het andere dakvlak hebben ook begin van de dag enige tijd schaduw.
Schuurtje heeft pas wat later op de avond schaduw.
4. Jaarverbruik
Rond de 5000-5500 kWh. Dit is incl. elektrische auto. Idee in de toekomst is om ook nog een elga warmtepomp aan te schaffen en airco. Opbrengst volgens offerte komt ruim lager uit dan het verbruik en is "slechts" 4.091 kWh
/f/image/1boWeE9zN6Mbb3a6c2PaDPTS.png?f=fotoalbum_large)
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
6. Budget en doel
Besparing in euro's en (hoe bescheiden dan ook) uitstoot. Doel is dus niet sec de paar paneeltjes te plaatsen die het meest goedkoop kunnen tegen het hoogste rendement, en de rest te laten zitten. Tenzij iets echt een slecht idee is, dakvlakken noordoost en noordwest vallen hier denk ik onder. De last bij het schilderen van de dakkapel met weghalen en terugplaatsen van panelen neem ik hierbij voor lief, maar ik sta open voor tips.
7. Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga het laten doen. De partij van de offerte kan in 3 weken leveren.
8. Bijhouden van data
Ik wil wel iets bijhouden, totale opbrengst van alle panelen per dag is need to have. Spreiding opbrengst gedurende de dag is nice to have zodat ik ook nog eens mijn verbruik (=o.a. laden auto) daarop kan afstemmen.
9. Reeds verkregen offertes
/f/image/jZnxJNejjwfcFHnkOuFs0Z9N.png?f=fotoalbum_large)
€/Wp (Euro per Wattpiek). 1,173.
Overigens, een offerte zonder het schuurtje komt uit op EUR 3.500 / 2.833 kWh = €/Wp 1,235
10. Regio
Rotterdam, ik houd mij tevens aanbevolen voor goede installateurs (mag evt per PB)
11. Foto's
Foto's na plaatsing volgen
Het besluit is gevallen om ook zonnepanelen te nemen, maar we zijn hier niet zo in thuis. Ik heb inmiddels een offerte, en ik vraag mij af in hoeverre dit het beste plan is en in hoevere de prijs redelijk is.
1. Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/AiNFttyrZHq3Lv6rE57m3OUK.png?f=user_large)
Op de foto mijn deel van het dak, het is een twee onder een kap woning waarbij ik het minst gunstige dak heb. Zoals je ziet heeft de leverancier de panelen al ingetekend.
- Op het dakvlak met 6 panelen staat een dakkapel (1 paneel op de kapel).
- Op het dakvlak met 2 panelen worden de panelen op een dakkapel geplaatst.
- Bovenin de foto zie je nog 3 panelen op de schuur.
De tuin beschikt over een aparte elektra groep met aansluiting in de schuur, waarop de panelen aangesloten worden.
De panelen op het dak krijgen een aansluiting direct naar binnen op de groep van de wasmachine.
2. Beschikbare (dak)ruimte
Zie spec panelen hieronder
- Vraag, hoe zinvol zijn panelen op noordwest en noordoost?
3. Schaduw
Er is zeker schaduw begin van de dag op het dak. En nog langer schaduw van de dakkapel. De twee panelen op het andere dakvlak hebben ook begin van de dag enige tijd schaduw.
Schuurtje heeft pas wat later op de avond schaduw.
4. Jaarverbruik
Rond de 5000-5500 kWh. Dit is incl. elektrische auto. Idee in de toekomst is om ook nog een elga warmtepomp aan te schaffen en airco. Opbrengst volgens offerte komt ruim lager uit dan het verbruik en is "slechts" 4.091 kWh
/f/image/1boWeE9zN6Mbb3a6c2PaDPTS.png?f=fotoalbum_large)
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
6. Budget en doel
Besparing in euro's en (hoe bescheiden dan ook) uitstoot. Doel is dus niet sec de paar paneeltjes te plaatsen die het meest goedkoop kunnen tegen het hoogste rendement, en de rest te laten zitten. Tenzij iets echt een slecht idee is, dakvlakken noordoost en noordwest vallen hier denk ik onder. De last bij het schilderen van de dakkapel met weghalen en terugplaatsen van panelen neem ik hierbij voor lief, maar ik sta open voor tips.
7. Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga het laten doen. De partij van de offerte kan in 3 weken leveren.
8. Bijhouden van data
Ik wil wel iets bijhouden, totale opbrengst van alle panelen per dag is need to have. Spreiding opbrengst gedurende de dag is nice to have zodat ik ook nog eens mijn verbruik (=o.a. laden auto) daarop kan afstemmen.
9. Reeds verkregen offertes
/f/image/jZnxJNejjwfcFHnkOuFs0Z9N.png?f=fotoalbum_large)
€/Wp (Euro per Wattpiek). 1,173.
Overigens, een offerte zonder het schuurtje komt uit op EUR 3.500 / 2.833 kWh = €/Wp 1,235
10. Regio
Rotterdam, ik houd mij tevens aanbevolen voor goede installateurs (mag evt per PB)
11. Foto's
Foto's na plaatsing volgen
[ Voor 5% gewijzigd door richard_r86 op 10-02-2022 22:16 ]