Piekbelasting meten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• marijnpa
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-03-2024
Beste forumleden,

Ik heb een nieuwbouwhuis uit 2020 met een luchtwarmtepomp, geen gasaansluiting, dus alles in huis elektrisch. Omdat ik wist dat er ook een sauna en ooit een elektrisch auto zou komen, heb ik bij de oplevering van het huis de aansluitcapaciteit op 3x35A laten staan. Inmiddels heb ik een saunakachel met een vermogen van 9kWh aangesloten.
Nu zat ik me toch nog eens te verdiepen of ik uberhaupt wel een 3x35A aansluiting nodig heb en niet 3x25A, want als ik op termijn nog een elektrische auto ga rijden, dan zijn er laadpalen met een load balancer. En het verschil in jaarlijkse kosten tussen 3x35A en 3x25A is 800-900 euro.
Verder heb ik 20 panelen van 320 Wp op het dak liggen.

Omdat niet alle elektrische apparaten tegelijk aan staan, is mijn vraag wat de maximale piekbelasting is die voorkomt, om te zien of ik kan volstaan met 3x25A.

Mijn vraag: hoe kan ik eenvoudig meten wat mijn piekvermogens zijn? Ik kom daar niet helemaal uit. Er zijn wel P1 apparaatjes voor maar daar vragen ze weer om een jaarabonnement, althans degene die ik gevonden heb.
Ik kan wel berekenen, maar dat is niet de praktijk.

Wellicht nog handig om te weten: de warmtepomp die ik heb is een 1 fase model. Dit houd in dat hij maar op 1 fase ( van de 3 ) stroom trekt. De andere 2 zijn dus nog volledig over. Op die ene fase trekt hij gemiddeld als hij draait 10A. Dit kan bij uitzonderingen oplopen tot 16A. Dus in het slechtste geval heb ik op de fase van de warmtepomp nog 9A over.

Groeten, Marijn

Alle reacties

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
Dan is de rekensom eenvoudig. De fase met de WP zal het probleem worden. De saunakachel trekt 13A per fase (9kw verdeeld over 3 fasen). Dan is er dus nog 12A over voor de WP. Dat is zoals je zelf aangeeft al heel erg krap. Mag er geen andere zware last bij op die fase.

Zeker icm de overige verbruikers én een electrisch auto wordt het wel heel krap op 3x25. Dan wordt het opletten wat er aan staat voordat je de sauna opwarmt.

Voordeel van nieuwbouw is dat je sowieso automaten als hoofdzekeringen hebt. Valt het een keer uit, dan druk je ze zo weer omhoog.

Terugverdientijd is erg kort, dus bevalt het na een jaar niet, kun je 'kostenloos' terug.

[ Voor 13% gewijzigd door hesselbeertje op 10-02-2022 20:36 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je kan doen is een accountje nemen bij enelogic, of umeter. Die lezen op afstand je meter uit en je krijgt een mooi grafiekje. Dan heb je in ieder geval een idee. :Y

Wise enough to play the fool

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
hesselbeertje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:34:én een electrisch auto wordt het wel heel krap op 3x25. Dan wordt het opletten wat er aan staat voordat je de sauna opwarmt.
De elektrische auto (laadpaal) kun je eigenlijk buiten beschouwing laten, tegenwoordig zit bijna overal een peakshaver in.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-07 19:30
marijnpa schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:27:
Mijn vraag: hoe kan ik eenvoudig meten wat mijn piekvermogens zijn? Ik kom daar niet helemaal uit. Er zijn wel P1 apparaatjes voor maar daar vragen ze weer om een jaarabonnement, althans degene die ik gevonden heb.
Niet helemaal een antwoord op de achterliggende vraag, maar ik heb zelf deze P1 meter. Geen abonnement voor nodig (vooralsnog). En 3 tientjes excl verzending.
Toch leuk voor wat extra inzicht :)

https://www.homewizard.nl/shop/homewizard-wi-fi-p1-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnpa
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-03-2024
@hesselbeertje

Terugverdientijd is erg kort, dus bevalt het na een jaar niet, kun je 'kostenloos' terug.
[/quote]

Wat bedoel je hier precies mee?

@teacher

Enelogic en Umeter geven zover ik weet geen actueel piekvermogen weer. Ze aggregeren de data uit mn hoofd per 15 min. dus je weet nooit wat er tussen die time series momenten gebeurt.

@schumacher

Kun je met de toepassing het piekvermogen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 21:02

Tazzios

..

Over hoe zelf P1 uitlezen is (uiteraard) al een heel topic geschreven: Slimme meter uitlezen via P1-poort

Met een raspberry, p1mon erop en een p1 kabeltje ben je al een heel eind.

Aandachtspunt:
"Niet alle slimme meters geven fase informatie over vermogen (Watt), stroom (A) of spanning (Volt) door. Sommige meters geven helemaal geen fase informatie door en andere maar één of alle drie de fasen."

[ Voor 63% gewijzigd door Tazzios op 13-02-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
marijnpa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:44:
@hesselbeertje

[/quote]

Wat bedoel je hier precies mee?
Wat je bespaart dekt je dus kosten als je na een jaar weer terug gaat. Omdat de kosten exorbitant hoog zijn voor 3x35A.
marijnpa schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:44:
Enelogic en Umeter geven zover ik weet geen actueel piekvermogen weer. Ze aggregeren de data uit mn hoofd per 15 min. dus je weet nooit wat er tussen die time series momenten gebeurt.
Met de Youless kan het: (en geen abbo)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3zWQ3p-0UralU7ceoOCpb0KpEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3AQuzhlAa3dECkLG1mS6yuMf.png?f=user_large

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 21:02

Tazzios

..

@Jim423
Wat weten we met "Gemiddelde piekafname"?
Gemiddelde en piek lijkt mij tegenstrijdig en dat ook nog van een hele maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het metertje is piek.
Het in de gele balk is gemiddeld per maand dus minder interessant.
Het klopt wel want bij mij thuis geeft hij ongeveer hetzelfde aan als mijn EPM-R4D.

Pagina: 1