Toon posts:

IPTV doet raar bij inschakelen switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marconie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-04-2022
Goedendag allemaal, ik (67jr) ben nieuw in switch land en na het lezen van het voorgaande kom ik er toch niet uit.
Ik zal de situatie schetsen. IPTV van Trined met Huawei OptiXstar EG8147X6 en Amino Aria7, 2x Netgear gs305E.

Vanuit de Huawei een utp kabel naar de Netgear gs305e en van daar uit naar de Amino. Op dezelfde gs305e ook een utp kabel naar de tv en dvd speler. Dit werkt goed en veroorzaakt geen storing op de Amino.

De 2e gs305e via utp kabel naar de Huawei. Vanuit de gs305e 1 pc aangesloten en via utp kabel gekoppeld aan Cisco sg2008 managed switch. Daar diverse apparaten aangesloten.

Op het moment dat ik de Cisco aanzet en er bijv een pc aan koppel dan doet de amino raar. Dat wil zeggen: geen zenders meer, zwart beeld met programma balkje.
Na reset van de Huawei en Amino en afkoppelen van de Cisco werkt het weer gewoon.

Mijn vraag: welke switch(en) moet ik hoe instellen om de het werkend te krijgen. Direct uit de box zonder instellingen te wijzigen werkt het niet. Waar en hoe moet ik nu de “vlan” configureren?

Ik hoop dat iemand in een vergelijkbare situatie mij kan helpen.
Vast bedankt!

Alle reacties

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:04
Het probleem kan eventueel te maken hebben met IGMP snooping. Zet het eens aan op beide switches als het niet aan staat en kijk of dat het oplost.

• Marconie
EricJH schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:41:
Het probleem kan eventueel te maken hebben met IGMP snooping. Zet het eens aan op beide switches als het niet aan staat en kijk of dat het oplost.
IGMP snooping stond aan.
IGMP Snooping Static Router Port Heb ik op any gezet. Was keuze non or 1-2-3-4-of 5.
Dit lost het probleem niet op helaas.

[Voor 5% gewijzigd door Marconie op 08-02-2022 14:18]

• Marconie
Begrijp ik het goed dat elke switch dezelfde instellingen hebben voor de vlan?
Dus van switch 1 naar switch 2 enz. dezelfde instellingen?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Marconie ik heb je bericht en reacties afgesplitst vanaf Hoe moet ik Vlan instellen in een switch. Het kapen van het topic van iemand anders heeft over het algemeen niet de voorkeur.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:48
Marconie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:19:
[...]

IGMP snooping stond aan.
IGMP Snooping Static Router Port Heb ik op any gezet. Was keuze non or 1-2-3-4-of 5.
Dit lost het probleem niet op helaas.
Heb je igmp snooping ook geprobeerd uit te zetten?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Marconie
rens-br schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:42:
[mbr]@Marconie ik heb je bericht en reacties afgesplitst vanaf Hoe moet ik Vlan instellen in een switch. Het kapen van het topic van iemand anders heeft over het algemeen niet de voorkeur.[/]
Het spijt me, het is natuurlijk niet mijn bedoeling om iets te kapen. Bedankt voor het afsplitsen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Marconie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:29:
...
De 2e gs305e via utp kabel naar de Huawei. Vanuit de gs305e 1 pc aangesloten en via utp kabel gekoppeld aan Cisco sg2008 managed switch. Daar diverse apparaten aangesloten.

Op het moment dat ik de Cisco aanzet en er bijv een pc aan koppel dan doet de amino raar. Dat wil zeggen: geen zenders meer, zwart beeld met programma balkje...
Een managed switch heeft een ip-adres. Klinkt alsof de managed switch hetzelfde ip-adres heeft als de amino

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Marconie
Bedankt voor je reactie!
Ik zal ze een vast op adres geven. Wat mij nog niet duidelijk is, is de instelling van de “vlan”. Moeten alle switchen dezelfde instellingen krijgen? Ik denk dat omdat er een rechtstreekse kabel naar de switch gaat waar de Amino, tv en dvd speler is aangesloten. Ik ben er achter dat iptv een vlan 4 is. Zo staat het in de informatie van de Huawei modem.

[Voor 3% gewijzigd door Marconie op 10-02-2022 19:43]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36
Marconie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:42:
Bedankt voor je reactie!
Ik ben er achter dat iptv een vlan 4 is. Zo staat het in de informatie van de Huawei modem.
Alleen uit de uitgaande (internet) kant. De Huawei krijgt internet (vlan6) en TV (vlan4) gescheiden binnen en combineert die naar de vier interne LAN poorten. Standaard netwerkverkeer is unicast, bitjes van het ene apparaat gaan naar het andere apparaat zonder dat de rest in het netwerk deze bitjes ziet.
TV is multicast, bitjes van de zender gaan naar alle andere apparaten binnen hetzelfde netwerk. TV is multicast zodat KPN voor 8 zenders maar 8 streams hoeft te starten en toch miljoenen kijkers kan faciliteren. Als TV unicast is heb je voor elke kijker een aparte stream nodig, dat vreet veel te veel bandbreedte.

Aangezien bij multicast alle aangesloten apparaten op de switch ook die stream toegezonden krijgen moest daar iets op bedacht worden, anders krijgt de DVD speler die stream ook binnen en loopt vervolgens vast op den duur. :P IGMP snooping is hier voor bedacht. Zodra het Amino ding bijvoorbeeld NPO1 opvraagt wordt er in de switch een multicast groep gevormd waar alleen de aansluiting van de Amino in zit, zo heeft de rest er geen last van.
Komt er nou een tweede Amino bij die ook NPO1 wil bekijken dan wordt deze aan de groep toegevoegd en wordt de enkele NPO1 stream gesplitst naar twee ontvangers.
Op deze manier heb je multicast streaming, zonder dat het hele netwerk ook de stream te verduren krijgt. Het aanmaken van die groep gebeurd door een IGMP querier, die houdt bij wie welke stream wil hebben en plaatst ze dan samen in dezelfde groep.
Waarschijnlijk heb je door het toevoegen van de SG2008 een extra querier toegevoegd waardoor het hele IGMP verhaal in de soep loopt.
Standaard zal bij meerdere IGMP queriers degene met het laagste IP adres de leider worden (waarschijnlijk het Huawei modem in dit geval), maar goede kans dat door het toevoegen van de Cisco deze hiërarchie om zeep geholpen is. Ik weet niet hoe veel je in de Cisco in kan stellen, waarschijnlijk ben je sneller klaar met nog een Netgear omdat daar de auto-configuratie wel lijkt te werken.

• Marconie
Pas als ik dus de 305 en de 2008 eruit laat dan werkt de amino prima. Laat ik er de 305 alleen in dan werkt het ook niet. Moet ik dan een vlan aanmaken op de 305 die de amino bedient? En later vlan’s op de andere 305 en 2008?

[Voor 21% gewijzigd door Marconie op 10-02-2022 20:45]

• jadjong
Nee, je moet helemaal niets met vlan's doen.

• Marconie
Sorry dat ik het niet begrijp. Hoe krijg ik het dan storingsvrij werkend?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:47
Het beste is om die Amino rechtstreeks op die Huawei aan te sluiten, en niet via die sg305e.
Met andere woorden, isoleer het iptv verkeer van de rest van je netwerk

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Marconie
Kijk, daar kan ik iets mee. En de switchen kan ik dan ongestraft op een andere uitgang van de Huawei aansluiten?

• Marconie
Helaas, de amino rechtstreeks met de kabel naar de Huawei verbonden. Zowel het modem als de amino stroomloos gemaakt en opnieuw opgestart. Fout melding dat de zender niet kan worden weergegeven.
De sg305e zit ook op de Huawei net als de kabel naar de cisco.
Daarmee is toch het iptv van het netwerk gehaald?
Ik snap er niks meer van hoe ik dit op moet lossen.
Ongestoord iptv kijken en tegelijk mijn netwerk in de lucht houden.
Wie het weet mag het zeggen.

[Voor 0% gewijzigd door Marconie op 11-02-2022 16:02. Reden: typo]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:40
Kijk eens op de Huawei welke IP adressen door de de TV box en de Netgear in gebruik zijn. Werk je met dhcp of met vaste adressen?

• Ben(V)
Denk dat het dus niets met igmp te maken heeft en zoals al eerder door anderen aangegeven waarschijnlijk een ip conflict hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Marconie
Ik werk met vaste adressen op de gs305e en Cisco switch

• Marconie

[Voor 33% gewijzigd door Marconie op 11-02-2022 14:59]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:40
Marconie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:35:
In je screenshot staat dat het IP adres met DHCP verkregen is, dat is dus niet vast voor de TV Box in ierder geval. Hoe ziet de informatie op de Huawei er voor beide Netgears en voor de Cisco uit?

[Voor 6% gewijzigd door martyw op 11-02-2022 18:14]

• jadjong
Marconie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:35:
Welke adressen zijn dat allemaal?

• Marconie
Cisco SG-2008 192.168.18.28
Netgear GS-305e 192.168.18.30
Netgear GS-305e 192.168.18.26

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:46
@Marconie Zitten die vaste IP adressen binnen of buiten de DHCP-range van de modem/router?

Ik ga er van uit dat de Huawei modem 192.168.18.1 als IP adres heeft, en dat de DHCP range begint bij 192.168.18.2 t/m 192.168.18.254 (of 255). Als dat het geval is dan vallen de vaste IP adressen van je switches binnen de range. Dan kan het gebeuren dat de router hetzelfde IP uitdeelt aan een ander apparaat, en dan heb je een IP conflict. Dat kan de "gekste" dingen veroorzaken.
Wat je daar aan kan doen is de DHCP range wat enger maken, bijvoorbeeld van 192.168.18.50 t/m 192.168.18.254. Dan kun je de eerste 50 IP adressen voor je vaste IP's gebruiken.

Een andere mogelijkheid is gebruik maken van DHCP-reservering. Dat kun je mogelijk in de modem instellen. Ik ken de Huawei verder niet. Als je dat doet dan reserveert het modem een IP adres voor een apparaat o.b.v. zijn MAC adres, en krijgt dat apparaat altijd hetzelfde IP adres. Het modem deelt dat specifieke IP adres dan ook niet uit aan andere apparaten, vandaar de term reservering. Daarmee worden IP conflicten voorkomen.

En misschien een tip: Als de Cisco de problemen veroorzaakt, dan enkele reis milieupark, zou ik zeggen.
Of in de verkoop, en met eventuele opbrangst een derde Netgear aanschaffen.

[Voor 31% gewijzigd door Masimo op 11-02-2022 19:45]

• Marconie
Masimo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:37:
@Marconie Zitten die vaste IP adressen binnen of buiten de DHCP-range van de modem/router?

Ik ga er van uit dat de Huawei modem 192.168.18.1 als IP adres heeft, en dat de DHCP range begint bij 192.168.18.2 t/m 192.168.18.254 (of 255). Als dat het geval is dan vallen de vaste IP adressen van je switches binnen de range. Dan kan het gebeuren dat de router hetzelfde IP uitdeelt aan een ander apparaat, en dan heb je een IP conflict. Dat kan de "gekste" dingen veroorzaken.
Wat je daar aan kan doen is de DHCP range wat enger maken, bijvoorbeeld van 192.168.18.50 t/m 192.168.18.254. Dan kun je de eerste 50 IP adressen voor je vaste IP's gebruiken.

Een andere mogelijkheid is gebruik maken van DHCP-reservering. Dat kun je mogelijk in de modem instellen. Ik ken de Huawei verder niet. Als je dat doet dan reserveert het moden een IP adres voor een apparaat o.b.v. zijn MAC adres, en krijgt dat apparaat altijd hetzelfde IP adres. Het modem deelt dat specifieke IP adres dan ook niet uit aan andere apparaten, vandaar de term reservering. Daarmee worden IP conflicten voorkomen.

En misschien een tip: Als de Cisco de problemen veroorzaakt, dan enkele reis milieupark, zou ik zeggen.
Of in de verkoop, en met eventuele opbrangst een derde Netgear aanschaffen.
De ip range die je aangeeft klopt helemaal. Alleen als ik 2x gs305 eraan koppel (alle 2 hun eigen kabel naar de Huawei) heb ik dezelfde problemen. Dus om meteen naar het milieupark te gaan is iets te vroeg denk ik.

Vandaar dat ik dacht dat het met van op te lossen is.

• Masimo
Vlans gaan geen oplossing brengen.

Dus je hebt de volgende opties:
  1. Zet DHCP aan in je switches i.p.v. vaste IP adressen
  2. Stel de DHCP van je modem in van x.x.x.50 t/m x.x.x.254, en blijf de vaste IP's op de switches gebruiken.
  3. Zet DHCP aan in je switches en gebruik DHCP reservering in je modem als je wilt dat de switches altijd op hetzelfde IP bereikbaar zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Masimo op 11-02-2022 19:57]

• jadjong
Je zegt dat je tijdens TV kijken zwart beeld krijgt, kan je op dat moment nog wel door de programmagids bladeren en spul van gisteren terugkijken?

• EricJH
Ik zou het anders dan Masimo als volgt oplossen. Zo heb ik het thuis ook opgelost maar beiden zouden moeten werken. Of je de ene of de andere methode kiest is een kwestie van voorkeur.

Houdt de vaste IP adressen van de switches buiten de DHCP range van de router. Je kunt dan de vaste IP adressen die je nu hebt ingesteld behouden. Verander de DHCP range van de router naar 192.168.18.50 en hoger. Hiermee voorkom je IP conflicten.

[Voor 8% gewijzigd door EricJH op 11-02-2022 20:53]

• Marconie
@Masimo dank voor je uitleg! Ik ga dat morgen proberen. De wederhelft wil nu graag tv kijken.

• Marconie
@jadjong het menu werkt niet echt goed. Als ik bijv. naar een andere zender wil dan wordt gevraagd of ik naar live tv wil. Niet echt fijn.

@EricJH ik ga de optie proberen die ook Masimo voorstelt.
Ik verander de DHCP range van de router naar 192.168.18.50 en hoger.

• Marconie
Het werkt nu al beter. Nog niet 100% maar dat gaat goed komen hopelijk. Nu nog af en toe bevriezen van het beeld.
Bedankt allen!

[Voor 24% gewijzigd door Marconie op 12-02-2022 19:59]

• Marconie
Helaas, na het uitvallen van de stroom is de router en amino opnieuw opgestart.
En alles is weer bij het oude d.w.z. geen goede menu werking, live tv kijken naar een andere zender de vraag of ik live wil kijken. Begin er onderhand wel van te balen.

• Marconie
Voor de verandering maar weer eens 1 Netgear SG305e met een vaste kabel op het Huawei modem aangesloten. Na aanzetten van de Amino geen beeld. Het modem heeft ip range vanaf 50. DHCP staat aan op de 305e. Het kan toch niet zo zijn dat ik geen netwerk meer kan hebben door Huawei en Amino?
Bij Ziggo ging het uitstekend. Maar dat was geen glasvezel. Jaartje wachten om weer terug te gaan naar Ziggo is nu geen optie. Wie heeft nog een helder idee hoe ik wel een netwerk kan draaien?

• EricJH
Marconie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:00:
Voor de verandering maar weer eens 1 Netgear SG305e met een vaste kabel op het Huawei modem aangesloten. Na aanzetten van de Amino geen beeld. Het modem heeft ip range vanaf 50. DHCP staat aan op de 305e. Het kan toch niet zo zijn dat ik geen netwerk meer kan hebben door Huawei en Amino?
Bij Ziggo ging het uitstekend. Maar dat was geen glasvezel. Jaartje wachten om weer terug te gaan naar Ziggo is nu geen optie. Wie heeft nog een helder idee hoe ik wel een netwerk kan draaien?
Ik spring even terug in het proces. We hebben een stap overgeslagen.
Marconie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 02:08:
Helaas, de amino rechtstreeks met de kabel naar de Huawei verbonden. Zowel het modem als de amino stroomloos gemaakt en opnieuw opgestart. Fout melding dat de zender niet kan worden weergegeven.
De sg305e zit ook op de Huawei net als de kabel naar de cisco.
Daarmee is toch het iptv van het netwerk gehaald?
Ik snap er niks meer van hoe ik dit op moet lossen.
Ongestoord iptv kijken en tegelijk mijn netwerk in de lucht houden.
Wie het weet mag het zeggen.
Kijk eens wat er gebeurt als je enkel de Amino rechtstreeks op je modem aansluit. Bij voorkeur met een korte kabel dichtbij het modem. Op deze manier kunnen we nagaan of het probleem is tussen modem en Amino.

Als het probleem nu niet optreedt dan ligt het in het netwerk en zijn we één stap verder.

• Marconie
De Amino zit rechtstreeks aan het modem en werkt prima zonder problemen. Het begint pas als ik een sg305e aansluit. Deze zit ook rechtstreeks op het modem in een poort.

• EricJH
Marconie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:33:
De Amino zit rechtstreeks aan het modem en werkt prima zonder problemen. Het begint pas als ik een sg305e aansluit. Deze zit ook rechtstreeks op het modem in een poort.
Eerder leg je het verband met de Cisco switch. Probeer de volgende stappen en kijk wanneer het probleem optreedt.

Sluit eerst de Netgear switch aan welke je later niet de Cisco verbindt. Als dat stabiel blijft sluit de tweede Netgear switch aan zonder de Cisco. Als dat stabiel blijft sluit dan de Cisco.

• Marconie
EricJH schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:38:
[...]
Eerder leg je het verband met de Cisco switch. Probeer de volgende stappen en kijk wanneer het probleem optreedt.

Sluit eerst de Netgear switch aan welke je later niet de Cisco verbindt. Als dat stabiel blijft sluit de tweede Netgear switch aan zonder de Cisco. Als dat stabiel blijft sluit dan de Cisco.
Dat is allemaal al een keer geprobeerd. De 305 rechtstreeks aan het modem. Een 2e 305 gaat ook rechtstreeks op het modem. De Cisco even buiten het verhaal gehouden. Overigens staat op alle 2 snooping aan.
Als ik rondkijk op tweakers dan valt wel op dat er problemen te over zijn met iptv en eigen netwerk. Na overstappen werkte het ongewijzigde netwerk niet meer…..vreemd toch?

• EricJH
Werkt de Amino gewoon met beide Netgears aangesloten?

• Masimo
Ik zou voorstellen om de switches te vervangen door unmanaged switches. Bij de Action haal je voor een tientje per stuk de TP-Link LS1005G. Die hebben een goede reputatie naar het schijnt qua compatibiliteit.
Geen al te grote investering mee gemoeid.

• Marconie
EricJH schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:05:
Werkt de Amino gewoon met beide Netgears aangesloten?
Nee, zelfs niet met 1. Alles geprobeerd, dus rara waar ligt het aan.

• Marconie
Masimo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:10:
Ik zou voorstellen om de switches te vervangen door unmanaged switches. Bij de Action haal je voor een tientje per stuk de TP-Link LS1005G. Die hebben een goede reputatie naar het schijnt qua compatibiliteit.
Geen al te grote investering mee gemoeid.
Ik heb er ook al een tp-link SG1005D er aan gehad. Werkte ook niet.
En de 2 Netgear switches net aangeschaft op advies van de monteur ivm snooping.

• laurens0619
Je schrijft in de ts
Op het moment dat ik de Cisco aanzet en er bijv een pc aan koppel dan doet de amino raar. Dat wil zeggen: geen zenders meer, zwart beeld met programma balkje.
Na reset van de Huawei en Amino en afkoppelen van de Cisco werkt het weer gewoon.
Dus zonder cisco switch werkt het?
Haal die cisco weg en koop een switch erbij van het type die nu ook werkt de Netgear gs305E

Dan zou het opgelost moeten zijn :)

[Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 14-02-2022 21:44]

• Marconie
laurens0619 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:43:
Je schrijft in de ts

[...]

Dus zonder cisco switch werkt het?
Haal die cisco weg en koop een switch erbij van het type die nu ook werkt de Netgear gs305E

Dan zou het opgelost moeten zijn :)
Dat zou inderdaad kunnen, ware het niet dat er alleen de Cisco aanhing. Dus helaas.

• laurens0619
Marconie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:05:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, ware het niet dat er alleen de Cisco aanhing. Dus helaas.
Is het een optie dat de provider meekijkt? Op afstand of monteur?

• Marconie
Trined geeft daar geen ondersteuning. Monteur eigenlijk ook niet als de basis werkt. En dat doet het dus. Alleen een netwerk er aan hangen is iets anders schijnt. De monteur adviseerde de Netgear sg305e.

• Marconie
Als ik nu de sg305e met kabeltje verbind met de Huawei en in de sg305e de kabel die rechtstreeks naar de Amino gaat zou dat een oplossing kunnen zijn?

• Masimo
Ik snap er althans niet veel meer van, maar is te proberen.
Sluit de Amino eens via een SG305e aan. Verder niets anders aansluiten. Dan eens kijken wat er gebeurd. Vervolgens de tweede SG305e en/of Cisco en rest van spullen.

• Marconie
Masimo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:59:
Ik snap er althans niet veel meer van, maar is te proberen.
Sluit de Amino eens via een SG305e aan. Verder niets anders aansluiten. Dan eens kijken wat er gebeurd. Vervolgens de tweede SG305e en/of Cisco en rest van spullen.
Dat kan ik morgen nog proberen. Bedankt!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Marconie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:15:
Trined geeft daar geen ondersteuning. Monteur eigenlijk ook niet als de basis werkt. En dat doet het dus. Alleen een netwerk er aan hangen is iets anders schijnt. De monteur adviseerde de Netgear sg305e.
Maar heb je die sg305e ook daadwerkelijk ingesteld voor IGMP snooping?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Marconie
Uiteraard, dat lees ik overal dus heb ik als 1e ingesteld.

• EricJH
Maakt het nog uit of je IGMP snooping v1, v2 of v3 instelt op de Netgears?

Ik denk dat ik aan het einde kom van wat met systematische eliminatie van oorzaken gevonden kan worden. Daarna wordt het te technisch voor mij om te kunnen troubleshooten. :/

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:02
Hoi,

Kan je eens de boel compleet resetten? Dus je Huawei, Amino, Netgears en andere apparatuur die je wil gebruiken. Dan begin je van nul op te bouwen. Dus eerst TV werkend krijgen. De Amino met een vaste draad er aan en dan testen of het goed werkt. Eventueel ook door spanning eraf te halen en te testen of het daarna weer werkt.

Vanuit daar opbouwen met de rest. Je kan eerst de DHCP aanpassen. Dan zet je de DHCP-range in je Huawei op 1 tot 100 of zo. Dan kan je eventueel de rest van de switches e.d. op een vast adres boven de 100 zetten. Dan begin je met het aansluiten van alle apparaten. Het kost je wel even wat tijd en moeite.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

EricJH schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 00:20:
... Daarna wordt het te technisch voor mij om te kunnen troubleshooten. :/
Denk dat het niet aan jou ligt maar aan onvoldoende vaardigheden van de TS. We weten alleen nog maar dat z'n animo het niet doet maar niet waarom, Ik zou in zo'n geval wireshark opstarten maar dat is in dit topic wat teveel gevraagd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:50
laurens0619 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:46:
[...]

Heb je igmp snooping ook geprobeerd uit te zetten?
@Marconie heb je dit al geprobeerd? Het zwarte beeld is een klassiek gevolg van een IGMP probleem.

IGMP snooping is een optimalisatie zoals al mooi uitgelegd door @jadjong. Het probleem met optimalisaties in netwerken is dat deze niet altijd even goed werken, zeker als je begint met toestellen van verschillende fabrikanten te mengen zoals jij nu doet. Vaak implementeer de ene fabrikant de "standaard" net iets anders dan de andere, met problemen tot gevolg.

Aan IGMP snooping kan veel geconfigureerd worden, en als je niet goed weet waar je mee bezig bent kan het ook problemen geven. Denk maar aan de querier juist zetten, de IGMP versie, fast leave etc... (zie https://www.cisco.com/c/e...ocol-igmp-snooping-o.html voor de Cisco).

TLDR: zet IGMP snooping uit op alle switches, ik ben vrij zeker dat je problemen dan zullen verdwijnen.

• laurens0619
Met @mathias82
Veel mensen dat je IGMP snooping nodig hebt om IPTV werkend te krijgen.
Het is juist andersom.

Zonder IGMP snooping werkt je tv perfect. het multicast signaal gaat namelijk overal heen.
Als je dan problemen hebt moet je eerst proberen IGMP snooping uit te zetten om te kijken of het dan wel werkt.

Je TV zou dan moeten blijven werken. Wel gaat er onnodig verkeer naar andere poorten toe wat, vooral bij wifi accesspoints, zonder juiste filtering, ervoor zorgt dat je wifi op zijn bek gaat. Maar dat is dan even probleem 2 ;)

• Ben(V)
Het is in ieder geval geen igmp snooping probleem.

Want zoals @laurens0619 al opmerkte, igmp snooping problemen manifesteren zich doordat de rest van het netwerk onnodig ook dat multicast signaal voor z'n kiezen krijgt en daar last van heeft.

De target van het iptv signaal (die amino ) heeft nergens last van.

Hier is het juist dat die amino problemen krijgt dus zit het ergens anders.
Dan blijven er een paar mogelijkheden over.
  • Een ip conflict.
  • Een broadcast storm
  • Een spanning tree probleem (een loop ergens)
Een loop kan ook via een kabel maar ook via wifi ontstaan of een combinatie van beiden.

Ik zou eens met wireshark gaan kijken wat er zich op het netwerk afspeelt.

[Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 15-02-2022 12:50]

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:50
Ben(V) schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:48:
Want zoals @laurens0619 al opmerkte, igmp snooping problemen manifesteren zich doordat de rest van het netwerk onnodig ook dat multicast signaal voor z'n kiezen krijgt en daar last van heeft.
Dat kopt niet helemaal. IGMP snooping is inderdaad uitgevonden om te voorkomen dat multicast verkeer doorgestuurd wordt naar clients in het netwerk die daar geen behoefte aan hebben, om zo het netwerk minder te belasten. Vooral in grote netwerken met veel multicast streams kan dit een probleem zijn.
Als we WiFi even buiten beschouwing laten ga je op een normaal particulier netwerk nooit problemen krijgen door teveel multicast data.

Omgekeerd kan er wel een ander probleem zich voordoen met IGMP snooping, namelijk dat een toestel dat normaal gezien de multicast stream moet ontvangen dat niet doet, omdat de switch denkt dat de client niet in de stream geïnteresseerd is. Dan krijg je het klassieke zwarte beeld waarbij alles op de decoder nog lijkt te werken (de menu's, TV-gids, apps...) behalve het eigenlijke TV-signaal. Dit komt omdat enkel de TV-stream multicast is, de rest is unicast.

Volgens mij is dat wat hier gebeurt. De exacte oorzaak weet ik ook niet, het zou bijvoorbeeld kunnen dat de querier op de Cisco switch aanstaat en dat deze door election als querier wordt aangeduid in plaats van de router. Of dat de Cisco gewoon niet meedoet aan de election en dat je met twee queriers zit.

Wat de andere scenario's betreft:
- Dubbel IP-adres kan, maar je kan multicast gebruiken zonder IP-adressen dus dat zou geen invloed mogen hebben op de TV-stream zelf
- Een STP probleem of een loop kan ook, maar de meeste decoders geven dan een foutboodschap dat ze geen netwerkverbinding meer hebben, niet gewoon een zwart scherm

• laurens0619
Eens.Als er iets aan IGMP snooping gedaan wordt, dan kunnen je iptv streams stuk gaan. Heel veel switches die geen igmp snooping kunnen op de doos, doen het onderwater stiekem wel (en verkeerd).

Nu we routed iptv hebben is het onzinning en onnodig complex om huishoudens te belasten met multicast en igmp. Je wint er alleen wat mee als je op 2 tvs hetzelfde kanaal aan het kijken bent. Ga dan lekker bij elkaar zitten :P

Gelukkig zien de providers dit ook in en schakelen steeds meer isp over naar unicast streams (binnenshuis, neem aan dat de distributie tot aan de router/wijkkkast nog steeds multicast is)

Maar ontopic:
Ik kan het niet volgen wanneer het nu precies stuk gaat of werkt. Zou helpen als de TS echt stap voor stap alles opbouwt en uittest om te kijken wanneer het mis gaat.

[Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 15-02-2022 14:16]

• Ben(V)
Hij heeft getest met die animo rechtstreeks op de provider router te zetten zonder dat er een switch tussen zit en dan heeft hij nog steeds problemen.

Maar het is simpel te testen door alle igmp snooping ondersteuning overal uit te zetten, dan zou die stream gewoon die animo altijd moeten bereiken, ook al komt die multicast stream dan ook overal elders terecht.
Als het dan wel werkt ligt het aan die animo die zich niet goed presenteert als een igmp client.

• laurens0619
@Ben(V)
Ik kan bijna net zoveel posts vinden dat de amino wel werkt (direct of met de netgear ertussen) als dat de amino het niet doet.

Ik ben compleet lost wanneer het nu wel of niet werkt.
Daarom denk ik dat het zinniger is om een gedegen testplan te volgen of de easy way> alles eurit, goedkope action switches erin > klaar

• RonnieKo
Het belangrijkste is dat TS inderdaad zorgt voor een "Nulsituatie". Dus de boel resetten en dan stap voor stap de boel werkend krijgen. Als na een onderdeel de boel vastloopt of niet meer werkt dan weet je dat je met dat apparaat aan de gang kan. Iedere keer zo min mogelijke dingen aanpassen. En testen of het blijft werken.

Zelf zou ik de TV rechtstreeks bekabeld op het glasvezelmodem / router zetten. Dan is het netwerkverkeer van de TV in ieder geval zo min mogelijk op de rest van het netwerk te vinden. Als het goed is zal dat de interne router / switch van het glasvezelmodem/router moeten regelen. Dan de extra switches ook bekabeld vanaf de glasvezelmodem/router naar de andere punten in het huis.

• Ben(V)
Rechtstreeks heeft hij al getest, zelfde probleem.
En multicast wordt altijd op het hele netwerk gezet, of hij die TV nu wel of niet rechtstreeks op de ISP router zet.
Dat hou je alleen tegen als je een switch met igmp snooping ondersteuning hebt.

Persoonlijk zou ik liever hebben dat de ISP een modem/router levert die het IPTV signaal maar op een enkel poort zet, dan heb je nooit last van dit soort problemen.
TV over coax is zo gek nog niet O-)

• laurens0619
@Ben(V) dat deden ze vroeger. Moest je aparte kabels trekken of met vlans aan de slag om ze over 1 kabel te krijgen.
Nee dank je :P

Tegenwoordig stappen ze steeds vaker over op unicast streams. Veel beter en kun je ook gewoon eindelijk je decoders via wifi laten werken. (want laten we eerlijk zijn, het is totale waanzin dat je een kabel moest leggen voor een tv stream van 4-15 mbit)

[Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 15-02-2022 15:47]

• Marconie
Ik denk dat het is opgelost. De Netgear GS305e rechtstreeks op het Huawei modem. Dan de kabel naar de Amino in de Netgear. alles opnieuw opgestart en het werkt. dan 1 voor 1 de poorten aangesloten op de Netgear met opnieuw opstarten bij elke aangesloten poort. niets kunnen ontdekken dat de Amino beïnvloed.
In het Huawei modem de kabel verbonden met de Cisco switch. ook dat veroorzaakt geen probleem.
Wel op alle switches igpm snooping aangezet.

Voor zover werkt alles naar behoren. Even een paar dagen afwacht of het blijft werken.
@allen: Hartelijk dank voor de aangedragen oplossingen!

• Marconie
Verkeerd gedacht. Heel de middag alles uitgeschakeld, tussendoor alles gereset, 1voor1 aangesloten en tussendoor weer alles gereset. Alles werkte naar behoren. Echter vanavond een opgenomen programma terug gekeken en weer hetzelfde liedje. Dus weer terug bij af. Gelukkig hebben we de coax kabel nog dus tv kijken gaat gelukkig nog. De 1 zegt snooping aan, de ander snooping uit. Ik weet het niet meer.

• RonnieKo
Hoi,
@Ben(V) Inderdaad, dat deden ze vroeger. Unicast komt steeds meer in.

@Marconie Waarom gaat alles iedere keer uit? Als het bij 1 voor 1 wel werkt en een tijdje later niet. Dan moet er iets in een configuratie zitten. En als je gewoon eerst eens de TV voor een tijd laat werken en dan rustig uitbreiden.

Ik begrijp nog steeds even niet waarom er een Netgear GS305e tussen de STB (Amino) en het Huawei-modem moet zitten als je er een kabel naar de Netgear loopt.

Teken eens de boel uit en zet de afbeelding eens hier neer. Dan kunnen we eens meekijken wat er allemaal aan elkaar geknoopt wordt.

[Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 16-02-2022 07:40]

• laurens0619
Dan misschien toch plan b: al je iptv verkeer in een vlan gooien tot aan het modem, dan heb je geen igmp snooping nodig

Voorbeeld config:
Switch meterkast
Poort met Kabel 1 naar router: untagged vlan 10
Poort met kabel 2 naar router: geen tags
Uplink poort naar switch 2: tagged vlan 10

Switch 2:
Uplink poort naar switch 1: tagged vlan 10
Uplink poort naar switch 3: tagged vlan 10
Poort naar amino decoder: untagged vlan 10

Switch 3:
Uplink poort naar switch 2: tagged vlan 10
Poort naar amino decoder: untagged vlan 10

• laurens0619
Mijn vlan kennis is roestig dus ik weet niet zeker of bovenstaande correct, misschien is dit beter (alles op vlan)

Design: (je mag zelf bepalen welk vlan nummer)
VLAN10 = amino decoders
VLAN20 = internet

Switch meterkast
- Alle poorten geef je tagged 10, 20
- Poort 1 geef je untagged 10
- Poort 2 geef je untagged 20
- Je legt 2 kabels naar je provider router vanaf poort 1 en poort 2

Switch 2:
- Poort naar amino decoder: untagged vlan 10
- Rest van poorten untagged vlan 20

Switch 3:
- Poort naar amino decoder: untagged vlan 10
- Rest van poorten untagged vlan 20

enzovoort enzovoort.

Denk dat dit beter klopt. Iemand anders met vlan kennis die dit kan controleren voordat de TS helemaal vastloopt :P

• Ben(V)
Je stopt zo een hoop energie in het maken van vlan's met het risico dat het niets uithaalt of het probleem alleen maar verstopt.
Even terug naar de basis, anders probeer je het probleem te omzeilen in plaats van op te lossen.

Als igmp snooping niet werkt belast dat de rest van het netwerk, maar daar heeft die TV geen last van, dus het is zeer onwaarschijnlijk dat het probleem in die hoek zit.
Als hij op zwart gaat blijft de rest van het netwerk dan wel gewoon werken of ligt alles plat?

Als het vaak gewoon werkt en dan ineens niet meer, dan moet je zoeken wat er op dat moment in je netwerk gebeurd.

Wat ik zou doen is die Amino rechtstreeks op die Huawei aan te sluiten en als hij weer op zwart gaat de kabel oversteken in een andere poort van die Huawei en kijken of het dan weer werkt.
Ik begin namelijk te geloven dat die Huawei gewoon vast loopt, heb je al eens in de logging van dat ding gekeken.

En zoals ik al eerder zei, lijkt het me verstandig om wireshark in te zetten om te zien wat er gebeurd.

• laurens0619
@Ben(V) maar igmp snooping wat aan staat, maar niet correct werkt, kan het wel tv verstoren

Helaas heeft ts nog niet geprobeerd igmp snooping uit te zetten

• Marconie
laurens0619 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:27:
@Ben(V) maar igmp snooping wat aan staat, maar niet correct werkt, kan het wel tv verstoren

Helaas heeft ts nog niet geprobeerd igmp snooping uit te zetten
Snooping uit gezet. Maakt geen enkel verschil helaas.

• Marconie
1 vlan aangemaakt. Zie afbeeldingen. Het werkt op deze manier. Op poort 2 aansluiting naar router en op poort 3 zit de iptv (rechtstreeks naar Amino). Kan ik poort 1, 4 en 5 nu gebruiken als internet aansluiting?

• Marconie
Tot vandaag nog steeds problemen met het netwerk. Ondertussen vlan's eruit en alles terug gezet naar fabrieksinstellingen. Vandaag monteur geweest: blijkt dat zowel de Amino en Huawei modem storingen veroorzaakten. Alle 2 omgeruild voor nieuwe exemplaren en alles doet het zoals bedoeld is.
Bedankt allemaal voor de voorgestelde oplossingen en instellingen.

[Voor 3% gewijzigd door Marconie op 25-02-2022 16:00. Reden: typo's]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee