Hoe moet ik Vlan instellen in een switch

Pagina: 1
Acties:
  • 2.024 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malteserbrummi
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-09-2020
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb al veel opgezocht maar ik kan nergens begrijpelijk gevonden krijgen hoe VLAN ingesteld moet worden in een switch.

Sinds gisteren heb ik glasvezel in huis van Trined en volgens de monteur kon ik mijn Google Wifi direct aan het glasvezelmodem aansluiten door middel van PPPoE maar ik moest dan een managed switch kopen.

Vandaag heb ik deze switch gekocht, het merk is Netgear GS305E, ik dacht deze goedkopere te kopen om het eerst uit te proberen.

Ik heb vanalles geprobeerd maar krijg het niet werkend wel de VLAN code 6 instellen maar ik weet niet welke poort een U een T of leeg moet zijn, ik snap het gewoon niet.

Kan iemand mij op de goede weg helpen ?

Google schrijft er het volgende over:
Een beheerde netwerkswitch gebruiken
Voeg een afzonderlijke beheerde netwerkswitch toe (soms een 'slimme' netwerkswitch genoemd) met VLAN-functies.

Sluit de LAN-poort van je modem met een ethernetkabel aan op de WAN-poort van de switch.
Sluit de LAN-poort van de switch met een ethernetkabel aan op de WAN-poort van je Google Nest Wifi-router of je primaire Google Wifi-punt.
Als je klaar bent, stel je je Google Nest Wifi of Google Wifi in via de Google Home- of Google Wifi-app.

Ik zie echter geen WAN poort op de switch en er staat nergens hoe ik VLAN moet instellen

[ Voor 30% gewijzigd door malteserbrummi op 02-09-2020 21:20 ]

Beste antwoord (via malteserbrummi op 03-09-2020 09:53)

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
Vlan 1 is default en deze kan je over poort 3 tot met 5 laten lopen want dit valt onder je lan van je google router.

Untagged natuurlijk

[ Voor 9% gewijzigd door Arthion-nl op 02-09-2020 23:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
malteserbrummi schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:13:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb al veel opgezocht maar ik kan nergens begrijpelijk gevonden krijgen hoe VLAN ingesteld moet worden in een switch.
Als eerste heb gedacht om de handleiding van de switch eens door te nemen?
Sinds gisteren heb ik glasvezel in huis van Trined en volgens de monteur kon ik mijn Google Wifi direct aan het glasvezelmodem aansluiten door middel van PPPoE maar ik moest dan een managed switch kopen.
Ben niet thuis met PPPoE verbindingen dus daar kan ik je niet bij helpen.
Ik heb vanalles geprobeerd maar krijg het niet werkend wel de VLAN code 6 instellen maar ik weet niet welke poort een U een T of leeg moet zijn, ik snap het gewoon niet.

Kan iemand mij op de goede weg helpen ?
Weet niet hoe jou netwerk setup eruit ziet dus maak daar eerst eens een plaatje van, zodat het duidelijk is welke apparaten je in het netwerk hebt en in welke volgorde.
Gebruikelijk als er van de modem een vlan verbinding komt dien je op die poort waar de verbinding op binnenkomt ook te taggen. Mogelijk moet je meer vlans taggen om in de switch de scheiding te kunnen maken. Untaggen doe je vrijwel altijd naar apparaten die geen vlan kennen denk hierbij bijv je pc en tv.
Voeg een afzonderlijke beheerde netwerkswitch toe (soms een 'slimme' netwerkswitch genoemd) met VLAN-functies.

Sluit de LAN-poort van je modem met een ethernetkabel aan op de WAN-poort van de switch.
Sluit de LAN-poort van de switch met een ethernetkabel aan op de WAN-poort van je Google Nest Wifi-router of je primaire Google Wifi-punt.
Als je klaar bent, stel je je Google Nest Wifi of Google Wifi in via de Google Home- of Google Wifi-app.

Ik zie echter geen WAN poort op de switch en er staat nergens hoe ik VLAN moet instellen
Er zijn heel veel verschilende switches op de markt maar zover ik weet heeft een switch nooit een WAN poort omdat een switch hoort te switchen en niets meer (geloof er zijn wel switches DHCP kennen en doen aan routeren).

In iedergeval de GS305e heeft geen WAN poort ! Je kan elke wilkeurige poort gebruiken voor jou doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:18

MadEgg

Tux is lievvv

Mijn PPPoE op glasvezel komt ook via een VLAN binnen (XS4ALL) dus op basis daarvan zal ik antwoord geven). Ik ga er even vanuit dat je Google router de VLANs niet leuk vind. Als je router wél VLANs snapt dan hoeft de managed switch er namelijk niet tussen en kan de router rechtstreeks op het modem aangesloten worden.

Wat je moet instellen is dat de poort waar je het modem mee op de switch aansluit TAGGED verkeer op VLAN 6 accepteert. Vervolgens moet de poort waar je de switch mee op je router aansluit (WAN-poort van de router dus) de VLAN-tag verwijderen, en dus het verkeer via die poort UNTAGGED op VLAN6 moet aansluiten.

Het gevolg is dan dus dat de switch het verkeer van de modem als VLAN6 accepteert en binnen dat VLAN verbind met andere VLAN6-verbindingen. De router ziet géén VLAN meer, want de switch haalt de VLAN-tag eraf (en voegt deze weer toe aan het verkeer dat van de router afkomstig is).

Ik ken de interface van je GS305E niet, maar ik gok dat 'T' voor tagged staat en 'U' voor untagged. 'T' moet dus richting het glasvezelmodem met VLAN ID 6, 'U' naar de router, nog steeds met VLAN ID 6.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malteserbrummi
Als eerste heb gedacht om de handleiding van de switch eens door te nemen?
Ja dat heb ik, maar mijn Engels is niet zo geweldig dat ik het allemaal begrijp

Weet niet hoe jou netwerk setup eruit ziet dus maak daar eerst eens een plaatje van, zodat het duidelijk is welke apparaten je in het netwerk hebt en in welke volgorde.
Gebruikelijk als er van de modem een vlan verbinding komt dien je op die poort waar de verbinding op binnenkomt ook te taggen. Mogelijk moet je meer vlans taggen om in de switch de scheiding te kunnen maken. Untaggen doe je vrijwel altijd naar apparaten die geen vlan kennen denk hierbij bijv je pc en tv.

Ik heb een Huawei Glasvezel Modem voor mijn basis TV (ik gebruik geen extra zenders etc.) daar zit een fritzbox router aan maar die wil ik niet gebruiken maar liever mijn Google Nest Router met de managed switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malteserbrummi
.

[ Voor 100% gewijzigd door malteserbrummi op 02-09-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malteserbrummi
MadEgg schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:15:
Mijn PPPoE op glasvezel komt ook via een VLAN binnen (XS4ALL) dus op basis daarvan zal ik antwoord geven). Ik ga er even vanuit dat je Google router de VLANs niet leuk vind. Als je router wél VLANs snapt dan hoeft de managed switch er namelijk niet tussen en kan de router rechtstreeks op het modem aangesloten worden.

Wat je moet instellen is dat de poort waar je het modem mee op de switch aansluit TAGGED verkeer op VLAN 6 accepteert. Vervolgens moet de poort waar je de switch mee op je router aansluit (WAN-poort van de router dus) de VLAN-tag verwijderen, en dus het verkeer via die poort UNTAGGED op VLAN6 moet aansluiten.

Het gevolg is dan dus dat de switch het verkeer van de modem als VLAN6 accepteert en binnen dat VLAN verbind met andere VLAN6-verbindingen. De router ziet géén VLAN meer, want de switch haalt de VLAN-tag eraf (en voegt deze weer toe aan het verkeer dat van de router afkomstig is).

Ik ken de interface van je GS305E niet, maar ik gok dat 'T' voor tagged staat en 'U' voor untagged. 'T' moet dus richting het glasvezelmodem met VLAN ID 6, 'U' naar de router, nog steeds met VLAN ID 6.
@MadEgg

bedankt voor de tip!!! dus als ik het goed begrijp:

poort 1 - VLAN6 tagged naar het Huawei modem
poort 2 - VLAN6 untagged naar de WAN van de Google router
poort 3 - leeg laten
poort 4 - leeg laten
poort 5 - leeg laten

en moet ik dan de LAN poort van de Google router weer naar mijn oude unmanaged switch netgeer GS316 doorschakelen en daarop de computers aansluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
malteserbrummi schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:27:
[...]

@MadEgg

poort 3 - leeg laten
poort 4 - leeg laten
poort 5 - leeg laten

en moet ik dan de LAN poort van de Google router weer naar mijn oude unmanaged switch netgeer GS316 doorschakelen en daarop de computers aansluiten ?
toon volledige bericht
Vanuit gaande dat die huawei modem een echte modem is en dus niets aan routering/dhcp doet dien je vanuit poort 3 bij switch een kabel te brengen naar de google router lan
. Anders krijgt de switch geen ip of de public adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
poort 3 - leeg laten
poort 4 - leeg laten
poort 5 - leeg laten

Poorten 3-5 kun je gebruiken voor je LAN. Dat is het mooie van VLANs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malteserbrummi
@Arthion-nl

OK, ja het is het glasvezelmodem (de router was een fritzbox maar die wil ik niet gebruiken)

Dus kabeltje van poort 3 naar de LAN van de Google router ?

Kan ik dan wel ook weer naar mijn 16-poorten switch en moet dan via poort 4?

En dat kan allemaal om de poorten leeg te laten zonden VLAN en zonder tagged of untagged ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malteserbrummi
GlowMouse schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:39:
[...]

Poorten 3-5 kun je gebruiken voor je LAN. Dat is het mooie van VLANs.
Bedankt - maar nu raak ik de weg een beetje kwijt vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:18

MadEgg

Tux is lievvv

[...]

@MadEgg

poort 3 - leeg laten
poort 4 - leeg laten
poort 5 - leeg laten

Klopt. LAN poort van Google router is je daadwerkelijke LAN, en untagged. Dat kun je dus in een unmanaged switch stoppen, of in de managed switch waarbij hij geen VLAN tagging doet op die poort.

Precieze terminologie moet je even uitzoeken in de Netgear webinterface. Als ik uitga van deze screenshot die ik gevonden heb van een Netgear interface:

Afbeeldingslocatie: https://community.netgear.com/t5/image/serverpage/image-id/37320iF8749FB5867529F0?v=1.0

dan moet je dus voor VLAN 6 instellen dat de Tagged member naar het modem gaat en de Untagged member naar de Google switch. En de overige poorten kunnen dan VLAN-loos zijn. Dit legt het wel duidelijk uit lijkt me: https://kb.netgear.com/00...ow-about-setting-up-VLANs

[ Voor 4% gewijzigd door MadEgg op 02-09-2020 22:59 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
malteserbrummi schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:40:
@Arthion-nl

OK, ja het is het glasvezelmodem (de router was een fritzbox maar die wil ik niet gebruiken)

Dus kabeltje van poort 3 naar de LAN van de Google router ?

Kan ik dan wel ook weer naar mijn 16-poorten switch en moet dan via poort 4?

En dat kan allemaal om de poorten leeg te laten zonden VLAN en zonder tagged of untagged ?
In jou situatie zul je min 3 poorten van je switch nodig hebben.

1 poort die direct aangesloten zit aan je huawei modem
1die naar je wan poort gaat van je google router.
1 poort die naar de lan zijde gaat van je google router.

Die andere switch kan je direct achter je google router plaatsen of die netgear gs305e.. wat jij graag wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malteserbrummi
Zonder enig VLAN id wordt er niets geaccepteerd, tot nu toe:

poort 3 - VLAN? tagged of untagged naar de LAN van Google router
poort 4 - VLAN? tagged of untagged naar de oude 16poorts switch
poort 5 - VLAN? tagged of untagged

ALs ik het doe zoals jullie adviseren dan krijg de foutmelding Cannot delete VLAN 1 Ik moet een VLAN ID kiezen voor de overige 3 poorten en dan nog de vraag LEEG, TAGGED of UNTAGGED

En PVID 0 accepteert de switch ook niet

[ Voor 37% gewijzigd door malteserbrummi op 02-09-2020 23:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
Vlan 1 is default en deze kan je over poort 3 tot met 5 laten lopen want dit valt onder je lan van je google router.

Untagged natuurlijk

[ Voor 9% gewijzigd door Arthion-nl op 02-09-2020 23:51 ]

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-05 02:08
Hallo allemaal,

Zie pagina 28 van de handleiding.
Ik weet niet wat je wil bereiken. is het een accesport zou je untaged verkeer willen. Dan moet je u gebruiken. Tagged (T) zal je vooral op trunks willen hebben.

Schrijft google dat. Wan port is in principe exclusief voor routers en niet voor switches...

• malteserbrummi
@ewoutw

Tja, de handleiding, daar had ik al iets over geschreven - mijn Engels is helaas niet zo best.

Tagged en Untagged is nu eindelijk duidelijk geworden.

En ja, dat schrijft Google WAN poort van de Switch, bovenstaande tekst is een copy/paste van de Google ondersteuningssite.

@Arthion-nl
Bedankt man nu werkt het inderdaad goed !! En is het dan verstandig om de managed switch een vast ip adres te geven in de range van de Google Router zoals bijvoorbeeld 192.168.86.20?

Ik durf het bijna niet te vragen maar i.p.v. twee switchen kan ik dan ook een managed switch kopen met 24 poorten, exact hetzelfde instellen en aansluiten (poort 1-3) al je me vertelde en de rest van de poorten (4-24) gewoon Van 1 untagged?
Scheelt me weer een stopcontact .

[ Voor 38% gewijzigd door malteserbrummi op 03-09-2020 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
malteserbrummi schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:56:
@ewoutw

Tja, de handleiding, daar had ik al iets over geschreven - mijn Engels is helaas niet zo best.

Tagged en Untagged is nu eindelijk duidelijk geworden.

En ja, dat schrijft Google WAN poort van de Switch, bovenstaande tekst is een copy/paste van de Google ondersteuningssite.

@Arthion-nl
Bedankt man nu werkt het inderdaad goed !!

Ik durf het bijna niet te vragen maar i.p.v. twee switchen kan ik dan ook een managed switch kopen met 24 poorten, exact hetzelfde instellen en aansluiten (poort 1-3) al je me vertelde en de rest van de poorten (4-24) gewoon Van 1 untagged?
Scheelt me weer een stopcontact .
Mogelijk bedoelt Google de wan poort van de switch dat dat de poort is waar de wan van je google router over loopt in dit geval. Dus de switch heeft geen WAN poort maar over 2 van de poorten van de switch gaat de wan verbinding van je router.

Het werkt in iedergeval dus veel plezier ermee d:)b

• malteserbrummi
@Arthion-nl
Ja bedankt !!! werkt weer!

Had je het laatste stukje tekst ook nog gelezen mbt een grotere switch. misschien weet je hier ook het antwoord op en welke netgear switch ik dan het beste kan kopen

[ Voor 7% gewijzigd door malteserbrummi op 03-09-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
@malteserbrummi

In jouw setup werkt elke willekeurige managed switch omdat het Vlan verhaal voor jou altijd het zelfde is.
Alleen elke fabrikant heeft zijn eigen software erop zitten en je moet even weten op welke knoppen je moet drukken om het voor elkaar te krijgen.
Elke willekeurige netgear switch zal wel op de zelfde manier werken kan alleen zijn dat instellingen net iets op een andere plek staan per switch/software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malteserbrummi
Geweldig, bedankt voor je hulp Arthion-nl !!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.