Ok, ik wilde me er eerst buiten houden, maar kan me niet inhouden, er werden zulke grappige opmerkingen gemaakt

Op donderdag 23 augustus 2001 08:29 schreef Nielsz het volgende:
Ik hoop dat de classes in PHP dan verbeterd zijn.
- Overloading (meerdere functies met dezelfde naam, dus:
$blaat->createblaat();
$blaat->createblaat("test");
Dit kan al, maar ik geef toe dat het nog niet op een mooie manier kan. Built-in functies zijn ook niet te overloaden en bijv een operator overloaden hoef je ook niet te proberen.
- Private & Public
Hmmm ja, maar dan zijn er nog wel wat dingen te noemen die je mist in OOPHP.
Waar denken jullie dat de nadruk gaat liggen?
Ik
hoop op dingen als betere XML support, betere socket functies, variabelen declaraties (liefst naar keuze, kinda like 'option explicit' in VBScript), verbeterde regular expression support, logischer en helderder taalstructuur en namespaces, etc.
Op donderdag 23 augustus 2001 11:13 schreef Blue-eagle het volgende:
Ik hoop dat PHP met een eigen database komt. MySQL suckt imo.
Euhh, moet ik hier nog op in gaan? Geloof dat er al genoeg op deze flame gereageerd is

Op donderdag 23 augustus 2001 11:41 schreef wasigh het volgende:
de mogelijkheid scripts te compilen
Kan al een beetje, maar niet echt leuk inderdaad.
, generieke methoden om databases aan te spreken.
Tsja... er bestaan ondertussen al duizenden db abstraction layers volgens mij, maar built in zou mooi zijn. Probleem is alleen dat iedere dbm anders is, en dit dus best wel lastig wordt (wie vindt ODBC perfect?), maar inderdaad, zoals het nu is is het best ranzig.
Grote bibliotheken.
Het moet iig makkelijker worden om deze te maken.
Op donderdag 23 augustus 2001 12:01 schreef chem het volgende:
hier vind je de vorderingen en plannen van PHP zelf:
http://www.zend.com/zend/week/week49.php
Andi Gutmans and Zeev Suraski have completed one of the major remaining items on the TODO list for PHP 4.0.7. The $HTTP_*_VARS arrays are now available as $_* (eg. $_GET, $_POST) and are a new kind of global variable.
Willen ze toch weer perlish gaan doen. PHP zal altijd een vreemd taaltje blijven imho, rondzwevend ergens in de doelgroep waar ook perl populair zou kunnen zijn of is en af en toe lijkt het juist een slap aftreksel van datzelfde perl (wat met perl 6 trouwens een geweldige taal neer gaat zetten). Vreemdgenoeg heeft PHP toch kans gezien de harten van zovelen (former) nieuwbies te veroveren. Zonder de lage opstapdrempel was dat denk ik nooit gelukt.
Op donderdag 23 augustus 2001 12:36 schreef Nielsz het volgende:
Ik denk dat veel mensen compleet vertrouwen hebben in PHP. Had ik ook in het begin. Het zou handig zijn als ze de beveiliging omdraaien: Ipv alles opendoen en dichtzetten wat je wil, alles dichthouden en zet dan maar open wat je nodig hebt.
Daarmee creer je een omgeving waar de mensen wel na MOETEN denken over beveiliging e.d.
Wat betreft het blindelinge vertrouwen van veel mensen heb je wel gelijk, maar imho ligt dat niet aan PHP, maar aan de gebrekkige programmeerkennis en -ervaring van deze mensen zelf.
Op donderdag 23 augustus 2001 12:56 schreef chem het volgende:
nielsz zei dat al: mensen vertrouwen op PHP. Ik vermoed echter dat als iemand het concept van ongebreidelde input van de user niet goed snapt (en de problemen die erbij horen) dat zo iemand toch wel een lek creert (bv. files openen en weergeven op basis van userinput zonder switchcase of andere begrenzing)
Ik zie dat in vrijwel iedere programmeertaal nog wel gebeuren eigenlijk.
iig is PHP nog lang niet met Java te vergelijken al wordt het meer en meer mogelijk 'echte' applicaties te bouwen in PHP. Echter de laatste stap naar volwassenheid hiervoor ontbreekt voor mijn gevoel.
Ik denk dat PHP ook niet deze ambities zou moeten hebben. Het is een harstikke leuke tool voor kleine en grotere oplossingen, maar je moet van een mesje geen Swiss Armyknife (tm) willen gaan maken. Pak dan gewoon een bestaand .. (tm).
Op donderdag 23 augustus 2001 12:58 schreef chem het volgende:
hmzzz waarom ga ik niet over op Java?

Doe het in ieder geval niet omdat mbravenboer het zegt

Op donderdag 23 augustus 2001 16:31 schreef Apache het volgende:
ff on-topic, voor mij hoeft er zoveel niet veranderd te worden, er zijn weinig dingen die mij aan de huidige versie storen of die ik echt nodig heb, ik zou php5 enkel draaien als hij echt veel sneller zou zijn

Iedereen stapt toch wel over op PHP5 als het er eenmaal is, het gebeurt toch wel.
Op donderdag 23 augustus 2001 16:45 schreef Blue-eagle het volgende:
Of het veel werk is boeit me totaal niet. Waarom wel eigenlijk?
Het gaat me erom dat er een keer een gratis goede database komt (zoals oracle) die snel is en alles kan.
Ik heb liever MsSQL dan MySQL.
Lees je eigen reactie nou nog eens door. Je wilt alles voor weinig (of zelfs gratis!). Liever heb je MSSQL dan MySQL, maar MSSQL is allesbehalve gratis!

En als je vindt dat er gratis commercieel gebruik gemaakt zou moeten mogen worden van een product als Oracle heb je echt oogkleppen op imho (voor niet-commercieel gebruik is er overigens al genoeg te vinden bij Oracle).
Op donderdag 23 augustus 2001 16:51 schreef Blue-eagle het volgende:
Daarbij, PostgreSQL is toch gewoon een variant van MySQL, met een iets groter scala aan mogelijkheden.
Vannuh... oja

Misschien leuk voor een aparte topic. Deze discussie over databases.
Hmmm, doe maar niet

Op donderdag 23 augustus 2001 16:56 schreef Nielsz het volgende:
Maar eigenlijk is een string toch ook een array??
Ja, per definitie natuurlijk wel, maar voor jou is een string in PHP iets heel anders dan een array. Er mogen dan enkele 'array-features' zijn die ook op een string passen, maar daar houdt het dan ook op. Het is geen C.
Op donderdag 23 augustus 2001 17:11 schreef mbravenboer het volgende:
Geen commentaar, gewoon geinteresseerd: wat zijn dan nog de voordelen van PHP boven Java (of C#)? (Behalve dat er meer hosting is voor PHP

)
* leercurve
* installatiegemak (en hosting gemak)
* grotere community (vooral ook voor newbies
* kosten (tov C#)
* rompslomp van overstappen (in het geval je al PHP kennis hebt)
* gemakkelijk als 'OS-tooltje' te gebruiken, a la perl
Al met al inderdaad maar weinig voordelen die echt aan de omgeving zelf te danken zijn en ook na 1 jaar nog belangrijk zijn.
Op donderdag 23 augustus 2001 17:17 schreef chem het volgende:
Op dit moment waag ik me er niet aan want ik heb geen zin om weet-ik-hoe-lang bezig te zijn met de installatie...
Inderdaad, ook de moeite van het verdiep in de nieuwe omgeving, hem opzetten, etc (voor mij de belangrijkste reden dat ik hier nog geen Servlets heb geprobeerd).
Op donderdag 23 augustus 2001 17:26 schreef mbravenboer het volgende:
Wat is dan het voordeel ten op zicht van Python (wat naar Java bytecode kan compileren?
Zojuist genoemde punten daargelaten zie ik het voordeel ook steeds minder. Want ook als 'tooltje' leent Python zich uitstekend, Python rulez (flame

).
Waarom PHP eigenlijk niet naar Java bytecode compileren? Dan draait het gelijk onder elk platform, het zal sneller draaien en de OO engine is al beschikbaar.
Welk voordeel van PHP boven Java blijft er dan nog staan? Ik denk niet dat het PHP devteam hier veel in ziet

Op donderdag 23 augustus 2001 17:32 schreef Kepz het volgende:
het aantal extensies dat php heeft tov python
(veel duidelijker als je het mij vraagt).
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Vergelijk het op dit gebied trouwens ook eens met perl.
mod_php4 verslaat mod_snake *by far*
mod_snake is ook iets *heel* anders dan mod_php4 en daarnaast heb je ook nog gewoon mod_python.
de taal is wederom *makkelijker*
Als we zo doorgaan komen we nog tot de conclusie dat PHP eigenlijk het open-source VBScript is
De syntax (die veel mensen zo lekker makkelijk vinden van PHP), is natuurlijk ook maar een klein onderdeel van de taal en imo een tot op zekere hoogte erg onbelangrijk onderdeel. Als je je aan de hand van de syntax vast pint op een taal (wat veel newbie's, niet geheel onbegrijpelijk, doen) zou je eigenlijk even moeten wachten op perl 6, waarin de syntax compleet los komt te staan van de rest van de engine en standaard support aanwezig zal zijn voor Python, Java en legacy perl syntax.
Op donderdag 23 augustus 2001 17:36 schreef Michael het volgende:
Het zou leuk zijn als php5 niet backwards compatible is met php3/4..
Dit zou inderdaad veel voordelen hebben, maar te veel nadelen. Als ze eens tijd over hebben in het devteam, moeten ze eens gaan kijken naar de mogelijkheden om backward compatibility optioneel te maken (eventueel tijdens compilen).
Op donderdag 23 augustus 2001 17:42 schreef devel het volgende:
Of servlets/jsp nou meer of minder geheugen/cpu kracht vreten dan php is me nog steeds niet helemaal duidelijk geworden (geen benchmarks oid gezien), dus over de performance kan ik niks zeggen, maar is wel erg belangrijk.
Toch niet zo erg belangrijk imho.
Ik hoop dat er nog een fijn flamefest volgt