ASUS DSL-AX82u en T-mobile

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJ16
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-05 19:26
Hallo dames en heren!

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een Asus DSL-AX82U.
Omdat mijn provider TV aanbied via IPTV moet ik dit nog nader instellen aangezien ik deze ASUS als modem en router wil gaan gebruiken.

Wat deze instellingen exact dienen te zijn is mij helaas niet duidelijk, ik lees hier diverse dingen over.
Onder andere dat ID 300 zou moeten werken maar lees ook dat ik ID640 in moet stellen.
Tevens hier van T-mobile nog wat info wat zou moeten werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrIc7k7rvc_NRxfYurLXdNrCELs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QbdGFOvwpF7fWwyRBbKhNpYP.png?f=fotoalbum_large

Helaas rijkt mijn kennis niet zover om de vertaalslag juist te kunnen maken en de router juist in te stellen.
Dit is momenteel hoe ik het heb staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6K7hInneh0lQISUeTbUAbk0h7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eag3pEHZbIa3f4BquAJCTns.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syTETjxp6GSYDjQ8flNbtk2mlm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AenOCik5y6jS6pUJZyiH5ahz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjQ9HjUTtjoRYK9znI9Y0xsHKcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yWQG8bVbJnLAHaocObhG3XiG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0-wdpzVvtM8XAwwhSS9uFPwNj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOLCFXtnVoxERPzxEKY0GEf4.png?f=fotoalbum_large

Internet werkt prima, echter TV niet.
Zie ik nog iets over het hoofd?
Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!
Niels

The more things change the more they stay the same..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07 12:11

donny007

Try the Nether!

T-Mobile:
Internet = VLAN 300
IPTV = VLAN 640

Je moet dus verschillende VLANs opgeven voor internet en IPTV.

Ter inspiratie: [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken (andere provider, zelfde idee).

Een van de eerste dingen die wordt gedaan is andere firmware installeren (Asuswrt-Merlin), omdat je met de standaardopties niet de twee verschillende VLAN's kunt configureren.

De DSL-AX82U staat helaas niet op de lijst van ondersteunde modellen voor Merlin...

[ Voor 50% gewijzigd door donny007 op 08-02-2022 12:19 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJ16
Bedankt @donny007 voor je berichtje!

Ik heb reeds Merlin draaien op mijn router.
(Zie https://www.snbforums.com...ds-for-dsl-routers.69991/)

Verder moet ik er bij zeggen dat ik geen glasvezel maar gewoon een koperdraadje heb liggen.

Ik heb tevens een topic lopen op het t-mobile forum.
Daar heeft een medewerker van t-mobile mij vertelt dat ik niet op 640 zit maar op 300.
Of dit echt zo is weet ik natuurlijk niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Ah, ik wist niet dat er Merlin builds waren voor de DSL modellen. Weer wat geleerd :P

Enfin, volgens het screenshot uit de TS wordt internet geleverd op VLAN 300 en TV op VLAN 640 (bij VDSL & Glasvezel)... Als het internet nu prima functioneert met VLAN 300 is er geen sprake van classic ADSL.

Om TV aan de praat te krijgen heb je ongeveer de volgende dingen nodig:
  • Een virtuele interface aan de DSL/WAN kant tagged met VLAN 300 (die heb je al)
  • Een virtuele interface aan de DSL/WAN kant tagged met VLAN 640
  • De eerder gevonden statische routes (met als interface de virtuele VLAN 640 interface)
  • Een IGMP-proxy tussen je LAN en de VLAN 640 interface (zodat het multicastverkeer zijn weg kan vinden naar de TV-kastjes)
Hiervoor zul je waarschijnlijk via SSH in de onderliggende config van de Asus moeten duiken (vandaar Merlin).

Dit wordt heel snel heel technisch om te configureren :P Vandaar dat er voor andere ISP's en platforms configscriptjes zijn geschreven, die scriptjes kun je gebruiken om te leren hoe de configuratie onder de motorkap werkt (en eventueel adapteren aan je eigen situatie).

Edit: Misschien heb je hier wat aan: https://community.t-mobil...ostid=1519234#post1519234

[ Voor 8% gewijzigd door donny007 op 08-02-2022 15:38 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJ16
Internet werkt prima!
Ik heb het idee dat ik al je punten ingesteld heb, maar ik zal toch wel iets fout doen.

Het topic waar je naar verwijst is helaas anders dan mijn eigen router, sommige instellingen heb ik wel en andere niet.

Waar vind ik de scriptjes die je aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJ16
Momenteel het één en ander aangepast en heb nu VLAN 300 en 640 draaien.
640 op bridge.

Als ik dit doe ontvang ik netjes NL 1, 2 en 3.
Inclusief foutmelding 132116 en geen TV gids, de tijd staat ook op 1 januari 01:00.

We zijn er bijna :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Ah, dat lijkt al ergens op. Je ontvangt nu de TV-streams, maar je TV-kastje kan verder niet bij het netwerk om de metadata (TV-gids, etc.) en de tijd (NTP) op te halen...

T-Mobile maakt namelijk gebruik van routed IPTV, de TV-streams worden gerouteerd over het TV-VLAN, metadata en andere diensten komen binnen via het internet VLAN. Dat het in een bridged configuratie überhaupt werkt is bijzonder.

De genoemde routes en de IGMP-proxy zorgen ervoor dat de verschillende verkeersstromen in het juiste netwerk terecht komen.

Hier zijn overigens wat scriptjes voor KPN: Robocfg configuratie voor KPN IPTV op ASUS RT-AC66U. Asus gebruikt onderwater een tooltje genaamd robocfg om de configuratie te regelen, dat is zo ongeveer waar mijn kennis over Asus routers stopt.

Als je robocfg show draait zou je de huidige config moeten zien.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJ16
Bedankt voor je antwoord!
Ik ben bang dat ik de kennis mis om nog heel veel andere dingen in te stellen aangezien ik echt niet weet welke.
Heb je misschien nog suggesties?

• TJ16
Is er iemand die mij kan helpen met het schrijven van een script?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48
@TJ16
Begrijp dit niet verkeerd maar vrije modem keuze kan icm iptv best complex zijn. Gelukkig zijn er erg veel topics waar hier al jaren over gesproken wordt (ook al voordat de providers de details vrijgaven).
Toch vergt het wel (diepgaande) kennis van netwerken en routers en vaak ook custom firmwares (zo ver was je al zag ik)

Als je _echt_ je eigen modem keuze wilt gebruiken dan moet je even een learning curve door. Het gevaar van scriptjes is dat je het wel werkend krijgt, maar er weinig van leert en geen flauw benul hebt wat je moet doen als het stuk gaat. Daarbij, tweakers is geen helpdesk die een script voor je gaat maken. We zitten hier om elkaar op weg te helpen.

@donny007 heeft een aantal goede topics gelinkt. Ik zou die helemaal doornemen en kijken hoe het allemaal werkt.

Wil je dat niet?
Gebuik je provider modem :) Die zijn anno 2022 echt dikke prima!

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 10-02-2022 14:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJ16
@laurens0619
Bedankt voor je antwoord!

Ondertussen maar eens verbinding gemaakt met mijn modem maar helaas wordt robocfg niet ondersteunt.
Ik vrees dus dat het wel een beetje stopt...

Pagina: 1