Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kapestaartje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-04-2022
Hallo allemaal,

Ook ik ben opzoek in de brei van zonnepanelen, wat is er veel! 8)7
Foto's
Het gaat om de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPcgCVkP85FZvSQ_zrv_cU3_po4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/doIDYsUW8J9Vq11dF8XZ4iD0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z77fFbp3VsHB8wa53lyc4FYyfg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ag4iSykEPw0hLm9t3gyEA8mj.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Beschikbare ruimte is ca. 34 m2, maar de vorm is niet helemaal logisch.
Schaduw
We hebben voornamelijk in de ochtend schaduw van onze woning, maar als de zon er eenmaal op staat is er geen schaduw door objecten.
Jaarverbruik
We verbruiken nu ongeveer. 3500 KWh, maar we hebben sinds kort airco die kan koelen en verwarmen. Dus het verbruik zal toenemen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben de beschikking over een 3-fase aansluiting. Nu heb ik begrepen dat het met onze meter niet uitmaakt of je een 1- of 3 fase omvormer aansluit. De meter doet de verdeling.
Budget en doel
Budget, net wat nodig is. Zoals ik nu heb liggen is 5500 excl. BTW prima.
Wie gaat het project uitvoeren
De installatie wil ik laten doen door een installateur.
Bijhouden van data
Het bijhouden van data vind ik wel leuk, dus als die mogelijkheid er is, graag!
Reeds verkregen offertes
Ik heb van 2 partijen offertes liggen met diverse opties.
- Enphase, erg duur
- Helemaal plat leggen, minder opbrengst wordt aangegeven, wel iets goedkoper.

Voor nu heb ik het volgende setup voorstel voor mijn situatie:

- 13 x DMEGC 370W_Mono Full Black/ half cel Vermogen: 370Wp Cell type: Monokristallijn
- Solaredge 3680H_HD Wave_met SetApp configuratie
- Optimizers 13 x S440
- Platdak montage
- € 5600 excl. BTW
Regio
Het gaat om de regio Zwolle.

Hierbij heb ik de volgende vragen waarbij ik advies kan gebruiken:
- In deze situatie wel of niet optimizers gebruiken? Wat zouden jullie doen?
- Is het aanbod een geschikte prijs?
- Hebben jullie suggesties of tips? Alles is welkom :)

Ik ben benieuwd,

Harmen.

[ Voor 57% gewijzigd door kapestaartje op 08-02-2022 12:38 ]

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 00:36
Zo te zien heb je weinig schaduw, dus optimizers zijn overbodig. dat scheelt je onderdelen (die kapot kunnen) en geld.

Ook is de prijs relatief hoog met 1,16€/W
Welk systeem wordt gebruikt voor de montage?
Wat zijn de werkelijke afmetingen van het dak?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• kapestaartje
Heej @Motorfret,

Dank voor je snelle reactie. Ik heb de afbeelding nog even aangepast met de situatie van de zonnepanelen, dit is inclusief maatvoering.

Het montagesysteem moet ik nog opvragen, wordt niet vermeld in de offerte. En wat betreft de prijs, wat is acceptabel? Wat ik wel terug lees op internet is dat platdakmontage in ieder geval duurder is dan op schuin dak.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
€1,16 is echt niet verkeerd voor SolarEdge... Maar het is wel een luxe die je niet echt terug gaat zien in opbrengst.

Je kunt niet echt meer panelen kwijt, maar wel grotere panelen met hoger vermogen per stuk. Zonde om niet te doen.

Is de dakkapel gebouwd om panelen te kunnen dragen?

Oost-Noord-Oost dak ook gelijk meenemen (Dan wordt SolarEdge overigens snel een optie door de legrichtingen)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@kapestaartje
@Motorfret zegt al wat over solaredge.
het is een mooi systeem, maar is wel duurder en echt nodig, nop.
dus gewoon lekker met een string omvormer werken, net zoveel opbrengst minder kosten. ;)

daar wil ik aan toevoegen:
laag plat dak, daar leg je panelen altijd vrij plat op.
(<15 graden is vrij plat)
en als je toch vrij plat legt, dan doe je het schuin zijn alleen nog maar om het water er af te laten spoelen om het vuil mee te nemen.

dan heb je deze tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
en dan zie je eigenlijk ook dat de richting die de panelen dan op kijken bijna niks meer uit maken.
die paar % verschil is pinda's in de praktijk.

dus je kunt de panelen ook met oost-west (of zuid-noord of ....) leggen.
dus als afdakjes, dan kun je veel meer dak vullen meer Wp hebben en dus meer kWh's.
het leuke is dat oost-west bevestiging setjes ook lekker goedkoop zijn, en je hebt minder ballast nodig.

dan kun je ook nog over gaan op panelen die wat groter zijn, grofweg 2x1m.
heb niet de juiste indelen maar 12 tot 16 panelen zijn dan al snel mogenlijk.
2x6x450Wp = 5400Wp
dit hangen we dan aan een simpele goedkope omvormer, en het kan best zijn dat je niet eens duurder uit bent als je nu geeft aan offerte. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Pas je topicstart even aan conform de sjabloon: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Is voor de beantwoorders duidelijker en beantwoord mogelijk ook al een aantal van je vragen.

• kapestaartje
@ThinkPad, gedaan :)
Pagina: 1