Toon posts:

Belasting betalen in Indonesië en beleggen in NL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Da He
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-02-2022
Hallo,

Ik woon en werk in Indonesië dus betaal ook belasting hier. Ik ben wel in NL geboren en Nederlandse paspoort houder. Investering mogelijkheden hier zijn niet zo denderend dus kijk naar ING in NL om daar te beleggen. Heb al een rekening daar van toen ik daar woonde.

Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit met de belasting? Naar mijn idee veranderd er niks en blijf ik gewoon belasting in Indonesië betalen. Is de Nederlandse belastingdienst dus helemaal out of the picture als ik dit doe of moet ik alsnog dubbel aangifte doen of op zijn minst iets opstellen dat ze niet naar mijn geld om te hoeven kijken? De ING zelf zei dat ze erg niet echt iets van wisten.

Enig advies zou gewaardeerd worden!

Alle reacties

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Je hebt pech dat in Nederland de dividendbelasting niet is afgeschaft :)

Dit houdt in dat wanneer je aandelen in Nederland hebt, dat bij uitgekeerde dividenden dividendbelasting wordt ingehouden. Wanneer je in Indonesië belasting betaald over vermogen, dan betaal je dus over de beleggingen dubbel belasting. Wellicht dat Indonesië hier faciliteiten voor heeft, maar ik ben niet zo bekend met de Indonesische belastingwetten ;)

Verder: je woont en werkt niet in Nederland. Bij mijn weten heeft de Nederlandse fiscus verder niks met jou van doen :) Dus het vermogen hoef je (bij mijn weten) niet in Nederland op te geven en wordt verder niet belast (anders dan eventueel de dividendbelasting)

Disclaimer: Ik ben geen fiscalist ;)

edit:
Zie trouwens ook dit linkje van de NL-Belastingdienst:
https://www.belastingdien...land_moet_u_aangifte_doen

[Voor 14% gewijzigd door Herman op 08-02-2022 10:43]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:30
Nederland en Indonesië hebben een belastingverdrag. Vermogenswinst (artikel 12) is (in principe) belast in het land waar je woont. Dat is ook het uitgangspunt voor dividenden (artikel 10), maar Nederland mag een bronheffing toepassen. Het verdrag voorziet in de mogelijkheid (artikel 24 lid 2) om dubbele belasting in Indonesië in mindering te brengen en ik kom her en der ook wel opmerkingen tegen over hoe dat zou kunnen, maar dat is iets voor een belastingadviseur. Dat ben ik niet.

Be yourself, no matter what they say ...

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03
Da He schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:31:
Hallo,

Ik woon en werk in Indonesië dus betaal ook belasting hier. Ik ben wel in NL geboren en Nederlandse paspoort houder. Investering mogelijkheden hier zijn niet zo denderend dus kijk naar ING in NL om daar te beleggen. Heb al een rekening daar van toen ik daar woonde.

Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit met de belasting? Naar mijn idee veranderd er niks en blijf ik gewoon belasting in Indonesië betalen. Is de Nederlandse belastingdienst dus helemaal out of the picture als ik dit doe of moet ik alsnog dubbel aangifte doen of op zijn minst iets opstellen dat ze niet naar mijn geld om te hoeven kijken? De ING zelf zei dat ze erg niet echt iets van wisten.

Je hebt niks te maken met de Nederlandse belastingdienst, afgezien van potentiële dividendbelasting die automatisch wordt ingehouden als je Nederlandse bedrijven bezit (maar dat heb je onafhankelijk van waar je woont). Hoe het werkt qua vermogensbelasting of een capital gains tax in Indonesie weet ik niet, maar met een beetje geluk bestaat die niet? Maar zal je met een lokale expert moeten zoeken.

Overigens, als waarschuwing, Nederlandse banken zijn over het algemeen niet erg happig om rekeningen aan te houden of te openen voor mensen die niet meer woonachtig zijn in Nederland.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Je bent gewoon in nederland inkomstenbelasting verschuldigd over "Nederlands" inkomen. met name inkomen uit sparen en beleggen.
Je hele portefeuille aan beleggingen valt dus gewoon in box3 met bijbehorend tarief. de ingehouden dividendbelasting is alleen een voorheffing.

zie onderstaande artikelen ui de wet IB

Citaat art 2 wet ~ib
1. Belastingplichtigen voor de inkomstenbelasting zijn de natuurlijke personen die:
a in Nederland wonen (binnenlandse belastingplichtigen) of
b niet in Nederland wonen maar wel Nederlands inkomen genieten (buitenlandse belastingplichtigen).

2.Nederlands inkomen is inkomen bedoeld in hoofdstuk 7

citaat art 7.1 nederlands inkomen
Ten aanzien van de buitenlandse belastingplichtige wordt de inkomstenbelasting geheven over het door hem in het kalenderjaar genoten:
a belastbare inkomen uit werk en woning in Nederland;
b belastbare inkomen uit aanmerkelijk belang in een in Nederland gevestigde vennootschap en
c belastbare inkomen uit sparen en beleggen in Nederland.

het belastingverdrag voorkomt alleen dubbele belasting. Over je beleggingen in NL wordt dus door indonesie geen belasting geheven, er je inkomsten in indonesie zijn daar belast en vrijgesteld in NL

[Voor 16% gewijzigd door peter-rm op 08-02-2022 15:27]

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:20
peter-rm schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:19:
Je bent gewoon in nederland inkomstenbelasting verschuldigd over "Nederlands" inkomen. met name inkomen uit sparen en beleggen.
Je hele portefeuille aan beleggingen valt dus gewoon in box3 met bijbehorend tarief. de ingehouden dividendbelasting is alleen een voorheffing.

Citaat art 2 wet ~ib
1. Belastingplichtigen voor de inkomstenbelasting zijn de natuurlijke personen die:
b niet in Nederland wonen maar wel Nederlands inkomen genieten (buitenlandse belastingplichtigen).

Ten aanzien van de buitenlandse belastingplichtige wordt de inkomstenbelasting geheven over het door hem in het kalenderjaar genoten:
b belastbare inkomen uit aanmerkelijk belang in een in Nederland gevestigde vennootschap en

het belastingverdrag voorkomt alleen dubbele belasting. Over je beleggingen in NL wordt dus door indonesie geen belasting geheven, er je inkomsten in indonesie zijn daar belast en vrijgesteld in NL
Als je deze regels toepast dan moet de TS in beide landen belasting betalen. TS zou dan dubbel belasting moeten betalen. Dat is ongewenst, daarom hebben Nederland en Indonesië een belastingverdrag met elkaar gesloten. Dat verdrag staat hier.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
peter-rm schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:19:

Citaat art 2 wet ~ib

Ik denk dat je er naast zit ;)
(Gelukkig, want anders zouden alle buitenlandse particulieren met beleggingen van Nederlandse bedrijven in Nederland belastingplichtig zijn)

Uitleg kun je vinden op de site van de belastingdienst:
Bezittingen in box 3
Woont u niet in Nederland, dan belasten wij niet al uw vermogen. Wij belasten meestal wel uw onroerende zaken in Nederland, zoals uw vakantiewoning. Maar bijvoorbeeld uw Nederlandse bankrekening, of een in Nederland afgesloten lijfrenteverzekering, belasten wij niet.

De volgende bezittingen in Nederland moet u aangeven:

• onroerende zaken in Nederland. Het gaat om onroerende zaken die niet als uw eigen woning zijn aan te merken, bijvoorbeeld een vakantiehuis of verhuurd pand in Nederland. Als u een eigen woning hebt in Nederland, geeft u de inkomsten daaruit aan in box 1.

• rechten op in Nederland gelegen onroerende zaken

• Het gaat om rechten die direct of indirect betrekking hebben op onroerende zaken in Nederland, bijvoorbeeld een recht van vruchtgebruik of erfpacht.

• rechten op aandelen in de winst van een onderneming in Nederland. Het gaat om ondernemingen waarvan de leiding in Nederland is gevestigd. Het gaat niet om rechten die voortkomen uit effectenbezit of een dienstbetrekking. Verder mogen de rechten niet eerder in box 1 of box 2 zijn aangegeven.

Schulden die betrekking hebben op Nederlandse bezittingen tellen mee bij de berekening van uw vermogen. Voorbeeld van een schuld: een hypothecaire geldlening voor een vakantiehuis in Nederland.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
@shadowlyse als je delaatse regel goed leest staat daar hetzelfde

• Da He
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-02-2022
Bedankt voor alle reacties mensen!

Kan vrij complex zijn om dit in elkaar te steken.
Ik zie wel steeds terug komst van het word "mogen belast worden in x" in het betasting verdrag met betrekking tot dividenden, interest, vermogenswinst: https://wetten.overheid.nl/BWBV0001619/2017-08-01
Hoe dan ook lijkt het er sterk op dat ik dan aangifte zou moeten doen in beide landen.
Naar mijn kennen heeft NL een vermogensbelasting en Indo ziet vermogenswinst als inkomsten en belast dat maar het vermogen zelf niet. In Indonesië is het ook altijd de vraag of de belasting adviseur je laat betalen wat je schuldig bent OF waar je mee weg kan komen. Je moet ze soms bij wijze van spreken hun arm op de rug draaien en afdwingen dat je geen wetten wilt breken.

Momenteel is de koers van onze hoofd valuta (niet IDR of EUR) naar EUR erg ongunstig en zal tegen de tijd dat ik klaar ben om dat om te wisselen wel weer een keer in NL en ga dan even rustig zitten met een belasting adviseur.

Erg bedankt voor alle info! Heeft zeker geholpen een beeld te vormen van deze situatie en als er nog iets bij iemand te binnen schiet dan ben ik zeker benieuwd dit antwoord te lezen. Ik zal wel iemand vinden maar als iemand een prima, goed geprijsde, belastingadviseur kent in Drenthe die ervaring heeft met NL-Indo belasting betalers dan zou dat gewaardeerd zijn!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20

Lordy79

Fundamentalist

Da He schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:31:
Hallo,

Ben zelf ook buiten de EU gaan wonen maar reis regelmatig naar NL voor werk en heb daar ook nog een beleggingsrekening waar ik weinig mee doe.

Praktijk:
Over inkomen dat je van een NL werkgever ontvangt betaal je gewoon box1 belasting maar geen sociale premies en volksverzekeringen. Die betaal je immers in je woonland.

Box3 belasting betaal je in principe niet maar dit hangt ook af van een belastingverdrag tussen je woonstaat en Nederland. Deze verdragen kun je online wel vinden en desnoods moet je een fiscalist vragen die ervaring heeft met Indonesië en NL.

Let op: dividendbelasting betaal je in Nederland wel en die is 15pct. Deze is in principe niet verrekenbaar met (box1) inkomen. Maar misschien betaal je in Indonesië belasting op dividend uit heel de wereld en kun je de NL dividendbelasting hiermee verrekenen. Check dit goed.

Verder betaal je wel box3 belasting voor onroerende zaken die zich in NL bevinden, althans dit is wel gebruikelijk in een belastingverdrag. Of je daarbovenop ook in Indonesië belasting moet betalen hangt weer af van het verdrag.

Zo'n verdrag is er overigens precies om jouw situatie goed te regelen en heet ook vaak een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting B)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:37
Je kan ook een account bij Interactive Brokers openen in Indonesie:

https://www.interactivebr..._account_country_list.php

Lage tarieven, zeer ruime keuze en een zeer betrouwbare broker.

Praat je ook behasa indonesia daar of praat je engels?

In welke stad woon je?

[Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 08-03-2022 20:41]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee