Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozemaB
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-07-2022
Wij hebben een Honeywell thermostaat systeem in huis om elke kamer afzonderlijk te regelen.
Dit systeem is sterk verouderd en moet vervangen worden.

Echter zie je tegenwoordig steeds vaker elektrische verwarming zoals vloerverwarming en IR panelen.

We gaan de badkamer laten doen en willen daar sowieso vloerverwarming. Is het rendabel om elektrische vloerverwarming te nemen?
En de slaapkamers hebben nieuwe Honeywell thermostaatknoppen nodig. Is het rendabeler om hier IR panelen te nemen? De verwarming staat amper aan, alleen als de kinderen een uurtje boven spelen.

Wellicht goed om er bij te zeggen dat ik een dak vol zonnepanelen heb

Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door RozemaB op 08-02-2022 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:19

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nee, directe electrische verwarming is eigenlijk zelden een goed idee. IR kan een oplossing zijn, maar ook niet altijd de beste.

Hoe verwarm je nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57
Puur elektrisch verwarmen betekent 1 kWh in -> 1 kWh warmte. Een beetje warmtepomp doet gemiddeld volgens de SCOP al snel 1kWh in -> 5kWh uit.

Voor een verblijfsruimte waarin je vaak bent is elektrisch verwarmen dus een erg slecht idee. Ik weet niet hoeveel PV je hebt maar zelfs al zou je je volledige warmtevraag kunnen voorzien dan kom je straks hard in de knoop zodra de salderingsregeling is afgebouwd. Met IR bespaar je wel wat omdat dat veel meer objectverwarming dan ruimteverwarming is, maar wil je vanaf de bank waar je IR op staat echt de kou in naar de keuken lopen om een kop thee te zetten of een biertje te pakken?

Je ziet steeds vaker vloerverwarming, maar in woon- en slaapkamers zijn dat gewoon waterdragende vloerverwarmers die op de CV of vaak warmtepomp zijn aangesloten.

Specifiek voor in de badkamer zou elektrische vloerverwarming (met tijdsklok) en/of IR (evt op sensor) wél een goed idee kunnen zijn. Want daar ben je maar kort en een watergebaseerde vloerverwarming is véél te traag. Elektrisch is een stuk sneller.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Pak je gasrekening er maar eens bij en doe het aantal kuub maal 9 en je hebt een redelijke schatting van het verbruik als je overal elektrische vloerverwarming neerlegt en in hetzelfde gebruikspatroon aanhoudt als dat je nu (even een aanname) je radiatoren gebruikt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@RozemaB Al eens gedacht aan een Airco warmtepomp?
Voor de woon- en slaapkamer is dat een goede elektrische verwarming met een hoger rendement en lager verbruik en installatie is makkelijker dan overal vloerverwarming.
Als je de badkamer toch gaat doen zou je daar wel elektrische verwarming kunnen doen omdat je die maar af en toe even aan hebt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:50
Ik denk erover de huidige oude gas gestookte CV ketel te vervangen door een electrische omdat ik vermoed dat dat voordelig is dan bijvoorbeeld een hybride oplossing, een warmtepomp, opnieuw een gas CV etc.

Aanname elders gevonden: electriciteit via CV is 9x minder efficient dan gas.
Dus ik zou ca. 9000 Kwh nodig hebben tegen 1000 m3 gas voor dezelfde hoeveelheid warmte in huis.

9000 KwH = ca. 3112,- per jaar (0,32 ct per kwh)
1000 m3 gas = ca. 2022,- per jaar (1,22 ct per m3)
Dit uit een voorbeeld berekening inclusief teruggaves etc.

Prijzen van een electrische CV zijn ongeveer die van een gas CV, 1.500-3.000 inclusief installatie. Bijvoorbeeld een Bosch Tronic heat 3500 12 KW + 120 liter boiler ca. 1.500,- aanschaf.

Via electriciteit stoken is dus 50% duurder maar aanschafkosten van de CV zijn lager dan een full electric warmtepomp.

In de totale berekening moet ik dus nog de afschrijvingskosten voor de warmtepomp tegen die van de electrische CV ketel meenemen.

Iemand ervaring mee?

[ Voor 40% gewijzigd door mv_ak op 19-02-2022 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:06
Nee, gelukkig geen ervaring mee.

9000 kWh warmte produceren kost met een warmtepomp ongeveer 2000kWh elektriciteit.

Dus:
Elektrische verwarmen 9000 KwH = ca. 2880,- per jaar (0,32 per kwh)
Gas cv 1000 m3 gas = ca. 1470,- per jaar (1,22 per m3 + 250 vaste kosten per jaar)
Warmtepomp 2000kWh = ca 640 per jaar (0,32 per kWh).

Bovenstaande is nog los van de eventuele extra zware aansluiting die je nodig hebt voor de elektrische verwarming. 3*35A kost 700 euro per jaar meer dan 3*25A

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@mv_ak Vergeet niet dat je voor een elektrische cv ketel vaak een aparte groep voor elektra nodig hebt en je hebt er ook geen warm water mee.
En als je een beetje op Google zoekt kom je tegen dat het verbruik erg tegen valt en vaak wel 10 tot 12x het gasverbruik is!
Daarom hebben wij gekozen voor een Airco warmtepomp waarvan het verbruik nu gelijk ligt aan het gasverbruik per dag, dus 2 á 3m3 gas per dag is nu 2 á 3kWh stroom per dag.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
@Ivow85 thanks.
Misschien kan een combinatie interessant zijn, dwz lucht-water warmtepomp en een electrische CV. De electrische CV ondersteunt in de winter optimaal waar de warmtepomp naar ik aanneem een COP van 5 bij lage temperaturen niet meer haalt (weers- en seizoensafhankelijk).

Aanschaf kleine electrische CV : ca 1300,-
Aanschaf kleine warmtepomp installatie inclusief subsidies : 4.000,-?

Schatting variabele electriciteitsbehoefte: ca. 4.000,-

Even voor de denkrichting. Dan zou je in de mix voordelig uit kunnen komen in aanschaf/afschrijving vs jaarlijkste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
HereIsTom schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 18:24:
@mv_ak Vergeet niet dat je voor een elektrische cv ketel vaak een aparte groep voor elektra nodig hebt en je hebt er ook geen warm water mee.
En als je een beetje op Google zoekt kom je tegen dat het verbruik erg tegen valt en vaak wel 10 tot 12x het gasverbruik is!
Daarom hebben wij gekozen voor een Airco warmtepomp waarvan het verbruik nu gelijk ligt aan het gasverbruik per dag, dus 2 á 3m3 gas per dag is nu 2 á 3kWh stroom per dag.
Interessant inderdaad. De Tronic Heat van Bosch is overigens wel met boiler.

Voordelen electrische CV:
- direct warmte
- geen geluid
- toekomstbestendig want duurzame oplossingen voor electriciteitsopwekking mogelijk.
- lage investering
- geen aanpassing huidige warmtevoorziening in huis

Nadelen
- inefficient en hoge electriciteitskosten, echter in combi met duurzame electriciteisopwekking valt dit misschien mee. Ook gaan electriciteitsprijzen omlaag in de toekomst is mijn verwachting
- verzwaring meterkast maar dit is toch al nodig voor electrisch rijden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Een elektrische CV kan handig zijn om helemaal van het gas + vastrecht af te komen, tezamen met een WP die 90% van de warmtevraag aan kan. Maar daarbuiten zie ik het nut er niet van in. Ja, de energie kun je duurzaam zelf opwekken, als je diezelfde duurzaam opgewerkte energie in een WP stopt dan heb je er ineens 5 keer zoveel energie voor terug. Dus standalone een elektrische CV daar zou ik echt nooit aan beginnen. Al hang je er maar een Elga of een VWP tussen.

Zelf ben ik van plan om naast mijn ietwat undersized lucht/lucht-systeem een ietwat undersized lucht/water-systeem te hangen, maar dat is meer voor het comfort natuurlijk (vloerverwarming).

Want ik zou prima alleen nog een WPB kunnen kopen en dan van het gas af kunnen. Die paar dagen per jaar dat het écht te koud is voor mijn LLWP wil ik best wel even een straalkacheltje van zolder halen om 2kW aan vermogen toe te voegen. En dat straalkacheltje heeft dezelfde voordelen als de eCV. En dat voor een paar tientjes. Daar heb ik geen elektrische CV voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:06
Waarom zou je een lucht-water warmtepomp én een elektrische cv-ketel kopen? Een beetje fatsoenlijke warmtepomp die ontworpen is voor gasloos gebruik heeft al een ingebouwde elektrische bijverwarming. Feitelijk dus een ingebouwde "elektrische cv".

Daarbij is de beroerde cop 2,5 a 3 die de warmtepomp bij extreme kou haalt nog altijd 2,5 tot 3 keer zo efficiënt als de elektrische cv-ketel.

[ Voor 22% gewijzigd door Ivow85 op 19-02-2022 19:19 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ivow85 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:18:
Waarom zou je een lucht-water warmtepomp én een elektrische cv-ketel kopen? Een beetje fatsoenlijke warmtepomp die ontworpen is voor gasloos gebruik heeft al een ingebouwde elektrische bijverwarming. Feitelijk dus een ingebouwde "elektrische cv".

Daarbij is de beroerde cop 2,5 a 3 die de warmtepomp bij extreme kou haalt nog altijd 2,5 tot 3 keer zo efficiënt als de elektrische cv-ketel.
Meer voor als je nu nog bivalent met gasketel draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Een andere overweging voor de electrische CV:

Elke gemeente maakt verduurzamingsplannen zodat bestaande bebouwing betaalbaar energie geleverd krijgt zonder gas en zonder grote investering en zo ook onze gemeente waarbij de dichte bebouwing aan het warmtenet kan gaan. Sluit je daarop aan bespaar je dus de investeringskosten van bijvoorbeeld een WP installatie. Ga je nu wel een WP installatie aanleggen, is het mogelijk weggegooid geld.

Tegelijk is al in enkele gemeentes bekend dat deze warmtenetten gesuboptimaliseerd zullen zijn, oftewel bij wind en kou rond het vriespunt kan niet aan de warmtevraag van alle huishoudens worden voldaan (volgens specificatie). Het argument is dat je dan maar je huis beter had moeten isoleren. Is het dan niet handig een e-CV erbij te kunnen schakelen op het huidige systeem? Gas is dan geen optie meer want dat zullen de gemeentes afsluiten op het moment dat op een warmtenet wordt overgeschakeld. Straalkacheltjes kan natuurlijk ook maar die dingen blijven dan mogelijk te lang aanstaan, brandgevaar, gedoe. En we weten niet hoe vaak dat nodig gaat zijn. Ik heb liever een all-in-one oplossing met een centrale CV.

Zonnepanelen en een thuisbatterij of die van de auto als buffer kan een e-CV met boiler goed voeden. **wat natuurlijk niet de bedoeling is, is dat je je auto op je werk vollaadt, naar huis rijdt en koppelt aan je huisnet dan thuis je e-CV aanzet *. Voordeel is ook dat je de afhankelijkheid van het warmtenet kunt verlagen (met vaste relatief hoge prijzen waarin door commerciële aanbieders de investeringskosten verrekend zitten) met eigen opgewekte electriciteit.

Juist vanwege de lage investering in e-CV wil ik de optie nog niet uitsluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door mv_ak op 20-02-2022 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@mv_ak Daarom hebben wij juist voor de Airco warmtepomp gekozen.
Voor alleen koelen vonden we het te duur, maar nu blijkt dat je er ook goedkoop mee kan verwarmen hebben we het gedaan. Voordeel is dus installatie is redelijk makkelijk, verwarmen een stuk goedkoper dan met gas en in de zomer als het heet is kunnen we er ook nog mee koelen.
Een elektrische ketel is ook niet gratis en verbruik is ook hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
HereIsTom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:31:
@mv_ak Daarom hebben wij juist voor de Airco warmtepomp gekozen.
Voor alleen koelen vonden we het te duur, maar nu blijkt dat je er ook goedkoop mee kan verwarmen hebben we het gedaan. Voordeel is dus installatie is redelijk makkelijk, verwarmen een stuk goedkoper dan met gas en in de zomer als het heet is kunnen we er ook nog mee koelen.
Een elektrische ketel is ook niet gratis en verbruik is ook hoog.
Dank, ik ga dat andere topic eens doorspitten zag ook wel voorbeeld berekeningen en verbruik, zeker interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@mv_ak Het ligt een beetje aan je isolatie, maar het verbruik hier deze winter is gelijk aan het gasverbruik, 3m3 gas is nu 3kWh per dag aan stroom voor de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik dacht even dat er een nieuw topic gestart is over E-verwarming... heeft de ts zijn topic al lang verlaten en is het overgenomen door de vaste ploeg Tweakers...
Hoe vaak komt dat niet voor...

Overigens, heb ik een Daalderop E boiler die vanaf het vroege voorjaar tot laat in de herfst door mijn eigen zonnestroom verwarmd wordt vermits er voldoende zonnestroom beschikbaar is, dit wordt via een stroomrelais op de voedingskabel van de omvormer bestuurd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EAI
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:29

EAI

wij verwarmen sinds eind december de huiskamer met een airco. Bevalt prima en is veel goedkoper dan verwarmen met gas (heb zonnepanelen).
Staat wel los van de aanschaf van de airco, maar die hebben we aangeschaft om te koelen in de zomer. Kwam er pas later achter dat je er ook mee kon verwarmen.

Voor de badkamer hebben we een elektrisch kacheltje gekocht, die de badkamer in 10 minuten warm 'stookt'.

(edit)
We hebben ook elektrische vloerverwarming in de badkamer, maar die gebruiken we niet omdat dat te veel tijd kost.

[ Voor 13% gewijzigd door EAI op 20-02-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
mv_ak schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:14:
Een andere overweging voor de electrische CV:

Elke gemeente maakt verduurzamingsplannen zodat bestaande bebouwing betaalbaar energie geleverd krijgt zonder gas en zonder grote investering en zo ook onze gemeente waarbij de dichte bebouwing aan het warmtenet kan gaan. Sluit je daarop aan bespaar je dus de investeringskosten van bijvoorbeeld een WP installatie. Ga je nu wel een WP installatie aanleggen, is het mogelijk weggegooid geld.

Tegelijk is al in enkele gemeentes bekend dat deze warmtenetten gesuboptimaliseerd zullen zijn, oftewel bij wind en kou rond het vriespunt kan niet aan de warmtevraag van alle huishoudens worden voldaan (volgens specificatie). Het argument is dat je dan maar je huis beter had moeten isoleren. Is het dan niet handig een e-CV erbij te kunnen schakelen op het huidige systeem? Gas is dan geen optie meer want dat zullen de gemeentes afsluiten op het moment dat op een warmtenet wordt overgeschakeld. Straalkacheltjes kan natuurlijk ook maar die dingen blijven dan mogelijk te lang aanstaan, brandgevaar, gedoe. En we weten niet hoe vaak dat nodig gaat zijn. Ik heb liever een all-in-one oplossing met een centrale CV.

Zonnepanelen en een thuisbatterij of die van de auto als buffer kan een e-CV met boiler goed voeden. **wat natuurlijk niet de bedoeling is, is dat je je auto op je werk vollaadt, naar huis rijdt en koppelt aan je huisnet dan thuis je e-CV aanzet *. Voordeel is ook dat je de afhankelijkheid van het warmtenet kunt verlagen (met vaste relatief hoge prijzen waarin door commerciële aanbieders de investeringskosten verrekend zitten) met eigen opgewekte electriciteit.

Juist vanwege de lage investering in e-CV wil ik de optie nog niet uitsluiten.
Ik zou hier niet te veel op bouwen, dit soort plannen zijn sterk in ontwikkeling en nog nergens concreet (ik maak dat soort plannen voor gemeentes :+ ) De belangrijkte term is altijd 'lastenneutraal' en dat is ook de grootste leugen, dat gaat niet gebeuren. Dus maak je maar geen zorgen dat een WP een desinvestering is OF dat er grote centrale dingen gemaakt worden die daarna niet genoeg capaciteit hebben zoals je hierboven omschrijft.

Al dat soort plannen zijn nog minimaal 5 jaar weg, en op de meeste plekken langer. dus daar kun je nu als huiseigenaar weinig mee. Als je regie wilt hebben moet je gewoon nu kijken naar wat bij je wensen en eisen past en daar iets mee doen. Niks doen kan ook, dan is het kijken hoe de wind waait over 5 of 7 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
frisianstar schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:35:
Ik dacht even dat er een nieuw topic gestart is over E-verwarming... heeft de ts zijn topic al lang verlaten en is het overgenomen door de vaste ploeg Tweakers...
Hoe vaak komt dat niet voor...

Overigens, heb ik een Daalderop E boiler die vanaf het vroege voorjaar tot laat in de herfst door mijn eigen zonnestroom verwarmd wordt vermits er voldoende zonnestroom beschikbaar is, dit wordt via een stroomrelais op de voedingskabel van de omvormer bestuurd.
Tja, Elektrische (electrische) verwarming is natuurlijk wel een hot topic want op de lange termijn van het gas af en de korte termijn gasprijzen + verschuiving energiebelasting naar gas maken dat het "verwarming" deel van de totale energierekening van 50 > 75% gaat in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@RozemaB is al een tijdje niet gesignaleerd.

Dit topic is nooit bedoeld als het "groot elektrisch verwarmen" topic en gaat dan ook dicht.

Wel wil ik het volgende meegeven: vol elektrisch verwarmen met een e-cv is net als een printer van 30 euro, lijkt een prima deal totdat je inkt moet kopen. ;)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.