Toon posts:

Beste opstelling zonnepanelen op ongunstig dak

Pagina: 1
Acties:

• DePeut
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:38
Onlangs mijn twee onder een kap woning verbouwd en rekening gehouden met het aanleggen van zonnepanelen op het platte dak van de bijkeuken en overkapping. Deze dakdelen liggen enigszins beschut achter een schuin dak en het hoofdgebouw. Gezien de relatief grote invloed van schaduw heb ik de situatie in Sunny Design verwerkt, zie onderstaande foto's voor de beeldvorming.

Huidig verbruik zit op ~3.600kWh, maar de kinderen zijn nog klein (weinig apparatuur) en er is nog geen elektrische auto. Uitgangspunt is om de opbrengst van zonnepanelen te maximaliseren tov beschikbare dak oppervlakte.

Bij voorkeur voer ik de installatie zelf uit, aansluiting op meterkast gebeurt door een kennis.

Bovenaanzicht; let op de overkapping is eigenlijk 3,5m (ipv 2,5m), maar gezien ik in de noordelijke hoek de panelen zo kort als mogelijk tegen elkaar wil leggen moest ik een omweg vinden om de hoek vol te krijgen binnen Sunny Design. Daardoor valt er een gat te zien tussen de schuine aanbouw en het platte dak.

Schuin aanzicht; ter beeldvorming

Op beide foto's zijn al zonnepanelen ingevoerd, betreft Jinko 535Wp P-Type (JKM535M-72HL4-V). Reden voor deze keuze is het maximaliseren van het vermogen op het beperkte zonnige gedeelte van het platte dak. Uiteraard ook rekening gehouden met de prijs per Wp.

12x Jinko 535Wp levert maximaal 6,42 kWp, volgens simulaties blijft daar ~5.600kWh van over indien ik de panelen onder een hoek van 10 graden zet met een afstand van 130cm. Dat geeft echter veel schaduwvorming langs de onderkant van de panelen:

Alternatief is om de panelen volledig plat te leggen. Dan blijft er grofweg 5.500kWh over volgens de simulaties. Het bespaart ietwat op montagemateriaal al is dat op de lange termijn verwaarloosbaar. Het heeft wel een esthetische voorkeur om tegen een vlakke oppervlakte aan te kijken vanuit de slaapkamer.

Keuze van de omvormers is nog niet gemaakt. Gezien de hoeveelheid schaduw ben ik aan het kijken naar micro-omvormers, maar door de 535Wp per paneel zijn niet alle omvormers geschikt. De APsystems DS3 Micro-omvormer lijkt echter de oplossing te bieden. Een reguliere omvormer is nog niet uitgesloten, zeker in geval van een platte opstelling. Wat zegt jullie kennis en ervaring hieromtrent?

1. Keuze omtrent 10 of 12 panelen nog niet definitief, schetsen gaan uit van 12 panelen
2. Het is een bewuste keuze om geen zonnepanelen op het hoofd dak te leggen.

• DePeut
Zekerheidshalve nog een overzicht gemaakt van een aantal panelen en de opbrengst per M2. Eigenlijk blijven twee kandidaten over, helemaal rekening gehouden met de het aantal euro per Wp per paneel.
TypeWpLengteBreedteM2Wp/M2€/Wp
Trina Solar - Vertex Mono 400405175410961.99210.7€0.39[/td
Jinko 535 Wp P-Type535227411342.58207.5€0.39[/td

Met de Trina Solar zou ik 16 panelen kwijt kunnen. Op elk dakdeel 8 stuks waarbij de orientatie verschillend is. Het voordeel van deze panelen is dat ik daardoor kan kijken naar alternatieve micro omvormers, maar de enphase IQ7+ zitten al op ~€120 per paneel. Wederom gekeken naar de micro omvormers van APSystems en dan zou de APS QS1 kunnen, omgerekend ~€80,- per paneel gezien elke omvormer 4 panelen kan aansturen. In totaal komt de prijs per Wp dan uit op ~€0,59 excl kabels en montagemateriaal.

Wederom heeft de Jinko 535 optie dan een klein voordeel, want in combinatie met de DS3 omvormers kom ik uit op ~€0,56 per Wp. Wedereom excl kabels en montagemateriaal.

Weet iemand nog goede alternatieven, zijn er kritische kanttekeningen of suggesties waar ik rekening mee kan houden?

• gurbe
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
In andere topics wordt ook de APSystems DS3(-L) micro-omvormer genoemd. Heb je daar ook naar gekeken?

• DePeut
Dank voor de tip, heb o.a. dit topic doorgenomen en wijzer geworden door de discussie van @Ronald en @Termy. Keuze gaat een vlakke opstelling (verschil met oost west lijkt beperkt) ivm met Jinko 535 en DS3 omvormers. Is er nog een verstandige keuze te maken tussen landscape en portrait obv schaduwvorming? Schaduw simulatie is met name op deze foto goed te zien

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee