Versterker voor: Teufel Ultima 40 MK3 & Rel Q100E

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRepsac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-08-2024
Hi!

Afgelopen weekend heb ik na lang twijfelen uiteindelijk de knoop doorgehakt om twee Teufel Ultima 40 vloerstaande speakers aan te schaffen. Hierbij kan ik een Rel Q100E subwoofer van mijn vader overnemen, om zo een 2.1 set-up te creëren en muziek te luisteren op mijn kamer van ca. 25m2.

Echter zie ik door de bomen het bos niet meer voor de aanschaf van een versterker. Zouden jullie mij hierin advies kunnen geven?

Ik zoek een?
Versterker

Wat is je budget?
± €325,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
-Voornamelijk muziek afspelen (geen tot weinig films)
-Aansluiten op Mac
-Aansluiten op TV middels een optische kabel voor audio (aux van televisie is defect, hdmi doorvoer is geen must)
-Eventueel een mogelijkheid tot streamen met Airplay/Spotify Connect is tof, geen must ivm tv met Chromecast en aanschaf van bluetooth ontvanger voor verbinding met Mac (tips?)

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een Marantz, gezien ik hier eerdere goede ervaringen mee heb. Echter sta ik zeker open voor andere merken.

Tweedehands is ook zeker een optie, echter wordt het aanbod een stuk groter waardoor ik nog weinig op het oog heb. (Marantz, Denon, verouderde NAD?)

Nieuw ben ik tot nu toe het volgende tegen gekomen:
-Yamaha R-N303D
-Marantz PM6006

Welke vragen heb je hier nog over?
-Is een stereo versterker de beste keuze, of is een surround versterker ook een optie?
-Wel of niet bi-wired aansluiten?
-Hoe sluit ik de subwoofer (foto aansluitingen) aan? High level of low level input? Ik begreep dat zelfs op een 2.0 receiver het aansluiten van een sub mogelijk is.
-Wat is de beste manier om een MacBook voor enkel audio aan te sluiten?

Hartelijk bedankt alvast!

[ Voor 7% gewijzigd door iRepsac op 08-02-2022 11:18 ]

Beste antwoord (via iRepsac op 11-02-2022 10:33)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-05 10:00

Major_ton

Shoot!

Het fijne is, je kan alle kanten op! Ga je voor zekerheid en wil je garantie? Koop dan nieuw. Durf je een gokje te wagen, dan kan je binnen hetzelfde budget een wat zwaarder beestje tweedehands scoren.

Het type versterker is ook helemaal aan jou. Een recht door zee analoge stereo versterker volstaat aangezien de REL Q100e middels high-level op de luidsprekeruitgangen van de versterker is aan te sluiten. Het crossover punt kan je mooi op de sub zelf inregelen op het -3dB punt van de Teufel luidsprekers. Een in gebouwde DAC kan nog een pré zijn als je de TV middels een optische kabel wilt aansluiten, maar een losse DAC koop je voor een paar tientjes.

Je kan ook, ondanks de 2.1 setup, kijken naar een surround receiver. Niet eens zo zeer voor de HDMI aansluitingen, die heb je naar mijn idee niet perse nodig (optisch uit vanuit de TV werkt goed genoeg), maar je hebt wel meer mogelijkheden om het signaal naar de luidsprekers en subwoofer in te stellen. Alle surroundkanalen zet je gewoon uit, maar je kan nu wel het .1 subwoofer kanaal naar de REL sturen. De Teufel luidsprekers kan je op LARGE of SMALL instellen en je kan in de receiver het crossover punt instellen. Met een beetje geluk kan je binnen je budget een model vinden met room correction. Dat kan een nuttige toevoeging zijn in sommige gevallen.

Verder zou ik mij niet teveel druk maken om eventuele klankverschillen tussen de merken en modellen. Als ze er al zijn in deze klasse, dan is dat compleet verwaarloosbaar ten opzichte van de verschillen tussen luidsprekers en wat de akoestiek thuis doet met het geluid.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Altijd een receiver als je beeldbronnen (Apple tv, Mac, Playstation, dvd-speler, etc) en een beeldontvanger (tv of beamer) wilt aansluiten

Zie Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRepsac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-08-2024
Jorgen schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 04:52:
Altijd een receiver als je beeldbronnen (Apple tv, Mac, Playstation, dvd-speler, etc) en een beeldontvanger (tv of beamer) wilt aansluiten

Zie Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Hi Jorgen,

Dank voor je reactie. Echter lijkt dit voor mij geen must. Ik heb enkel een Chromecast & Playstation direct op mijn tv aangesloten en kan het geluid via de optische uitgang van mijn tv naar de versterker laten lopen. Uitbreidingen met meer apparaten zal voorlopig niet van toepassing zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

iRepsac schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:17:
[...]
Ik heb enkel een Chromecast & Playstation direct op mijn tv aangesloten en kan het geluid via de optische uitgang van mijn tv naar de versterker laten lopen.
Voordeel van die methode van aansluiten is dat je receiver niet de bottleneck wordt. Als in, stel je koopt nu een PlayStation 5 of Xbox Series X dan zal de receiver ook HDMI 2.1 moeten hebben wil je 4K 120 Hz naar de TV willen sturen (mits de TV dat aan zou kunnen). Enige nadeel van de TV als hub gebruiken is dat niet alle TV's alle audio doorzetten. DTS zie je bijvoorbeeld niet veel meer. Nu heb je daar geen last van omdat je slechts 2.0 stereo neer gaat zetten, dat zal elk TV ondersteunen.

Betreffende de vragen:
Simpel gezegd ga je daar geen antwoord op krijgen. Binnen audio zijn er grofweg twee kampen. Aan de ene kant heb je mensen die verschillen horen tussen apparatuur en/of stellen dat er verschil is en aan de andere kant heb je de groep die stelt dat er geen verschil is. Zie Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 of recent Rotel RA-05 - precies en gedetailleerd, maar best wel saai?. Bi-Amp dan wel Bi-Wire valt mijns inziens onder hetzelfde kopje van horen of niet horen.

Qua aansluiten subwoofer zou ik de keuze daar niet van af laten hangen. Je hebt een subwoofer met zowel High- als Low Level ingangen, oftewel je kan de subwoofer altijd aansluiten al heeft de nieuw te kopen versterker geen dedicated Subwoofer Pre Out.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 13:24

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik heb zelf voor precies je gespecificeerde bedrag een Denon PMA-1500AE op de kop getikt, tweedehands.
Die is aangesloten met de hi-ingang (Speakon aansluiting) op de twee speakerterminals. Klinkt goed!
Ik heb nog naar updates in de Marantz-lijn gekeken onder of rond de 600E, maar zowel de PM600X als PM700X boden geen voldoende upgrade of werden als 'minder klinkend' beoordeeld.

Voor je toekomstbestendigheid heeft de Denon een theater-modus ('p. direct'): dan fungeert hij als pre-amp en kan je de versterker aansluiten op de pre-outs van een surround-versterker heeft. Ik gebruik daar zelf de betaalbare Marantz NR1606 voor, tweedehands te vinden voor rond de 150E.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-05 10:00

Major_ton

Shoot!

Het fijne is, je kan alle kanten op! Ga je voor zekerheid en wil je garantie? Koop dan nieuw. Durf je een gokje te wagen, dan kan je binnen hetzelfde budget een wat zwaarder beestje tweedehands scoren.

Het type versterker is ook helemaal aan jou. Een recht door zee analoge stereo versterker volstaat aangezien de REL Q100e middels high-level op de luidsprekeruitgangen van de versterker is aan te sluiten. Het crossover punt kan je mooi op de sub zelf inregelen op het -3dB punt van de Teufel luidsprekers. Een in gebouwde DAC kan nog een pré zijn als je de TV middels een optische kabel wilt aansluiten, maar een losse DAC koop je voor een paar tientjes.

Je kan ook, ondanks de 2.1 setup, kijken naar een surround receiver. Niet eens zo zeer voor de HDMI aansluitingen, die heb je naar mijn idee niet perse nodig (optisch uit vanuit de TV werkt goed genoeg), maar je hebt wel meer mogelijkheden om het signaal naar de luidsprekers en subwoofer in te stellen. Alle surroundkanalen zet je gewoon uit, maar je kan nu wel het .1 subwoofer kanaal naar de REL sturen. De Teufel luidsprekers kan je op LARGE of SMALL instellen en je kan in de receiver het crossover punt instellen. Met een beetje geluk kan je binnen je budget een model vinden met room correction. Dat kan een nuttige toevoeging zijn in sommige gevallen.

Verder zou ik mij niet teveel druk maken om eventuele klankverschillen tussen de merken en modellen. Als ze er al zijn in deze klasse, dan is dat compleet verwaarloosbaar ten opzichte van de verschillen tussen luidsprekers en wat de akoestiek thuis doet met het geluid.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Pagina: 1