Ik monitor sinds enige tijd de opbrengst van mijn zonnepanelen en de prestaties van de inverter. Wat me opviel is dat als het PV vermogen boven de (ca.) 5.3 kW (ca 66% van het maximale inverter vermogen) uit komt, het rendement van de inverter direct met ruim 10 procentpunt afneemt van ca 95% naar 85%. Als het PV vermogen weer onder de 5.3 kW komt, stijgt het rendement even plotseling weer. Wat er in feite gebeurt is dat als het PV vermogen boven de 5.3 kW stijgt, het AC vermogen in eerste instantie flink daalt. Dit gebeurt structureel, dus altijd als het PV vermogen boven 5.3 kW komt. Het betreft dus zeker geen incidenten die toevallig zouden kunnen samenvallen met verstoringen op het lichtnet.
De inverter is een Growatt 8000TLS-3. Volgens de specs van de fabrikant zou het rendement ruim boven de 90% moeten liggen bij alle belastingen > 5%. Er staat in hun grafieken zeker geen plotselinge afname bij ca 66% belasting. De temperatuur blijft ook onder de specs.
Ik maak mijn grafieken door het uitlezen met het modbus RTU protocol, via de RS485 poort op de inverter. En dit alles volgens de modbus interface specs van Growatt zelf. In de grafieken op de Growatt server zelf is het verschijnsel ook te zien, maar wat lastiger, mede vanwege het gebrek aan detail door de 5 minuten lange meetintervallen.
Ik zou graag willen weten of er mensen zijn met soortgelijke ervaringen met de Growatt omvormers.
Rendement
Vermogen
Spanningen
Temperaturen
Rendement volgens Growatt
De inverter is een Growatt 8000TLS-3. Volgens de specs van de fabrikant zou het rendement ruim boven de 90% moeten liggen bij alle belastingen > 5%. Er staat in hun grafieken zeker geen plotselinge afname bij ca 66% belasting. De temperatuur blijft ook onder de specs.
Ik maak mijn grafieken door het uitlezen met het modbus RTU protocol, via de RS485 poort op de inverter. En dit alles volgens de modbus interface specs van Growatt zelf. In de grafieken op de Growatt server zelf is het verschijnsel ook te zien, maar wat lastiger, mede vanwege het gebrek aan detail door de 5 minuten lange meetintervallen.
Ik zou graag willen weten of er mensen zijn met soortgelijke ervaringen met de Growatt omvormers.
/f/image/YwEX6ZymUSTCNEwA4jgFj9pu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DMEmnzKmnCiAID9MFQ1t6RXI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OakesWneDKUnsd6ekeNNZ75x.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dV1lfs2ItP2tzRv0Z8Xk5xI8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ngb2fDlvXbSAQtSr1b4QV2Sk.png?f=fotoalbum_large)
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k