Mijn vrouw is voor zichzelf begonnen als interieurstylist.
Ik help haar (met nog een boekhouder achter de hand) met haar boekhouding.
Nu is de boekhouder nogal van de oude stempel, dus vandaar even advies hier gevraagd. Ga uiteraard ook nog met de boekhouder om tafel.
Ik ben gestart met eBoekhouden als pakket om te beginnen en mijzelf ook wegwijs te maken in het boekhouden.
Wat ik me afvraag wat er nu verplicht is vanuit de belastingdienst en welke zaken wenselijk/prettig zijn voor je eigen overzicht.
De (te verwachten) situatie:
- 5 tot max. 20 opdrachten per maand
- Geen/zeer beperkt vast klantenbestand
- Weinig tot geen inkoop
Zoals ik het nu ingericht heb:
- Aantal specifieke grootboekrekeningen ingericht
- Zakelijke rekening bij KNAB gekoppeld
- Uren en kilometer registratie in Excel conform format ikwordzzzper.nl
- Mutaties in eBoekhouden opvoeren zodra er vanuit KNAB regels te importeren zijn
- (Inkoop)facturen met mutatienummer uit eBoekhouden en omschrijving opgeslagen in Office365
Functionaliteiten van eBoekhouden die we bewust niet gebruiken:
- Klanten als relaties inkloppen --> Mijn vrouw heeft ze liever in Outlook, dus geen onnodige dubbele registratie
- Facturen aan- en opmaken --> Dat is met de aantallen handmatig prima te doen
- Factuurtermijnen bewaken --> Dat is met deze aantallen prima buiten eboekhouden op te lossen
Ik besef me dat een aparte uren/km registratie wat onlogisch klinkt. Het in eboekhouden doen vergt echter weer registratie van klanten en projecten om daar vervolgens op te boeken. In Excel kan je dat wat makkelijker omschrijven en registeren.
Zien jullie op deze manier "gaten" in mijn administratie?
Ik help haar (met nog een boekhouder achter de hand) met haar boekhouding.
Nu is de boekhouder nogal van de oude stempel, dus vandaar even advies hier gevraagd. Ga uiteraard ook nog met de boekhouder om tafel.
Ik ben gestart met eBoekhouden als pakket om te beginnen en mijzelf ook wegwijs te maken in het boekhouden.
Wat ik me afvraag wat er nu verplicht is vanuit de belastingdienst en welke zaken wenselijk/prettig zijn voor je eigen overzicht.
De (te verwachten) situatie:
- 5 tot max. 20 opdrachten per maand
- Geen/zeer beperkt vast klantenbestand
- Weinig tot geen inkoop
Zoals ik het nu ingericht heb:
- Aantal specifieke grootboekrekeningen ingericht
- Zakelijke rekening bij KNAB gekoppeld
- Uren en kilometer registratie in Excel conform format ikwordzzzper.nl
- Mutaties in eBoekhouden opvoeren zodra er vanuit KNAB regels te importeren zijn
- (Inkoop)facturen met mutatienummer uit eBoekhouden en omschrijving opgeslagen in Office365
Functionaliteiten van eBoekhouden die we bewust niet gebruiken:
- Klanten als relaties inkloppen --> Mijn vrouw heeft ze liever in Outlook, dus geen onnodige dubbele registratie
- Facturen aan- en opmaken --> Dat is met de aantallen handmatig prima te doen
- Factuurtermijnen bewaken --> Dat is met deze aantallen prima buiten eboekhouden op te lossen
Ik besef me dat een aparte uren/km registratie wat onlogisch klinkt. Het in eboekhouden doen vergt echter weer registratie van klanten en projecten om daar vervolgens op te boeken. In Excel kan je dat wat makkelijker omschrijven en registeren.
Zien jullie op deze manier "gaten" in mijn administratie?