Toon posts:

[KPN] Internet instabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ivootje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-03-2022
Iemand al een oplossing?

Ik ben in een paar maanden aan mijn derde modem van KPN toe, heb 2 Ubiquities in mijn huis hangen met verschillende netwerken en de speedtest geeft aan dat we lekker snel internet hebben.

Toch continue de volgende klachten:
- kinderen klagen dat spellen op de PS4 continue blijven hangen, terwijl de PS met een kabel van 2mtr direct in de modem/router zit
- TV kijken op KPN app is drama. Blijft continue hangen.

YouTube gaat meestal wel goed, dus ik snap niet waarom de KPN app zonder lag kan streamen. Modem zit met een korte kabel direct in de muur.

Ik zoek een tool die gedurende een half uur een constante stroom met data opzet met een reliable host. Iemand een idee?

Na jaren van gezeik en eindeloos heen en weer charter met KPN ben ik best radeloos. Precies het idee van de Ferrari. Lekker scheuren, maar iedere drie minuten valt ie zonder reden even stil.

Beste antwoord (via rens-br op 07-02-2022 09:12)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-01 08:52

Kabouterplop01

chown -R me base:all

De methodiek die een netwerkkenner zou gebruiken is op alle lagen van het OSI model kijken waar iets fout gaat.
En dat moet je in een bepaalde volgorde doen.
Als ik het zo zie is de omgekeerde volgorde gebruikt, maakt niet uit want jullie zijn juist op zoek naar een methode.
Een speedtest (maakt eigenlijk niet uit welke) is ok om te gebruiken, maar dat is de hoogste laag van het OSI model. De applicatie laag (L7).
We moeten de andere kant beginnen met testen. (aangezien daar specifieke tools voor zijn (dus wel m.b.v. de applicatie laag) gaan we die gebruiken om te troubleshooten.)
Waarom? Kort door de bocht: Als je netwerktechnisch kijkt naar je internet verbinding en iets werkt niet op laag 3 dan werken alle bovenstaande lagen ook niet, oftewel als je verbinding er niet is kun je niet internetten.

Er zijn er een paar handige:
ping
traceroute/tracert
winMTR

voor het gemak: Ping; ping staat op elke windows/linux machine.
ping >> zoeken >> cmd >>opdrachtpromt >> ping. (usage: ping -t <ip adres>)
ping -t is een continue ping; je kunt die stoppen met ctrl+c, of het venstertje sluiten.
Je kunt ping gebruiken voor verschillende zaken, maar de essentie is dat als je aan het troubleshooten bent je het gebruikt om L3 issues te troubleshooten. Laag 3 is de netwerk laag. Die laag heeft te maken met routeringen die zijn aangebracht door de ISP. (of als je een gevorderde gebruiker bent, ook in je eigen netwerk)
met de L3 informatie kun je ook connectiviteits issues lokaliseren. Als de verbinding tussen je modem/router en ISP wegvalt, valt de routering ook weg en kun je het ip adres niet meer pingen. (Je kunt dan niet meer internetten)
De truc is uiteraard wel dat je "toevallig" net zo'n ping moet hebben lopen, als de verbinding wegvalt. En de 2e truc is dat je er meerdere tegelijkertijd, continue moet hebben lopen. (Misschien met een laptop en een pc tegelijkertijd, of 2 laptops) Op een bekabelde en een via wifi verbonden apparaat. je pingt tegelijkertijd naar de gateway én naar een ip adres op het internet. Daar moet je 2 van die cmd (de opdracht prompt) vensters voor hebben openstaan. Eerst moet je de default gateway vinden.
dat kan je met hetzelfde venstertje doen: zoeken >> cmd >>opdrachtpromt >> ipconfig /all

Daar krijg je zoiets te zien als: (over het algemeen staat er iets meer informatie dan wat ik hier dump)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.82(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : woensdag 26 januari 2022 20:35:04
   Lease Expires . . . . . . . . . . : zondag 6 februari 2022 12:35:05
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.254
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
                                   192.168.1.111

Dus als je begint met je eerste venstertje waar je ipconfig /all informatie hebt gevonden: ping <ip adres Default Gateway> oftewel in mijn geval ping -t 192.168.1.254; de default gateway is LAN kant van de mode/router. (de "binnenkant" van je netwerk.)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ping -t 192.168.1.254

Pinging 192.168.1.254 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.254: bytes=32 time<1ms TTL=64

Op het moment dat de verbinding aan de LAN verstoord is krijg je:
code:
1
2
3
request timed out.
request times out.
etc...

Als je tegelijkertijd aan het pingen bent in je 2e venstertje naar bijvoorbeeld tweakers, dan check je het pad van je lokale netwerk, naar het internet via de WAN kant.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ping -t tweakers.net

Pinging tweakers.net [213.239.154.30] with 32 bytes of data:
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=8ms TTL=51
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=7ms TTL=51
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=9ms TTL=51

Op het moment dat je een connectiviteits issue hebt dan kun je tweakers niet meer pingen.
(as said, je hebt 2 venstertjes tegelijkertijd met een ping staan)
code:
1
2
3
request timed out.
request times out.
etc...

Mocht je terwijl je tweakers en je gateway aan het pingen bent tweakers niet meer kunnen pingen, maar wel je default gateway, dan ligt het issue niet (op dat moment, er zijn nog wat varianten, die voor nu nog niet relevant zijn) bij jou.

success alvast

Alle reacties

Anoniem: 37334

Nou, wat doet een grote download (een 1000.bin file) tijdens de transfer? Gaat dat wel/niet met 'haperen'? Definieer 'haperen' graag :)

Een continuous ping test baar verschedide bronnen er tussen door....

Edit: ik reageerde op de TS... Topic Hijack (een 10000.bin file is wel een oplossing @Ivootje )

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 06-02-2022 08:33]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik ga dit (deels overgenomen?) topic even volgen! Hier is soms om magische redenen het internet ook niet stabiel …

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:53

donny007

Try the Nether!

Ivootje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:23:
Iemand al een oplossing?

Ik ben in een paar maanden aan mijn derde modem van KPN toe, heb 2 Ubiquities in mijn huis hangen met verschillende netwerken en de speedtest geeft aan dat we lekker snel internet hebben.

Toch continue de volgende klachten:
- kinderen klagen dat spellen op de PS4 continue blijven hangen, terwijl de PS met een kabel van 2mtr direct in de modem/router zit
- TV kijken op KPN app is drama. Blijft continue hangen.

YouTube gaat meestal wel goed, dus ik snap niet waarom de KPN app zonder lag kan streamen. Modem zit met een korte kabel direct in de muur.

Ik zoek een tool die gedurende een half uur een constante stroom met data opzet met een reliable host. Iemand een idee?

Na jaren van gezeik en eindeloos heen en weer charter met KPN ben ik best radeloos. Precies het idee van de Ferrari. Lekker scheuren, maar iedere drie minuten valt ie zonder reden even stil.
Mogelijk heb je last van multicast (IPTV) verkeer dat stoort met de rest van het netwerk:
  • Zijn de access points direct verbonden met de KPN Box?
  • Zijn er switches aanwezig in het netwerk (zo ja: welk type)? Ondersteunen deze switches IGMP snooping?
  • Hoe zijn de IPTV ontvangers aangesloten? Direct op de Box of via een switch?
  • Staat "multicast enhancement" aan op de Ubiquiti access points? Deze instelling is te vinden onder de geavanceerde opties voor het wifinetwerk.

/dev/null

• Ivootje
Hi Donny, dank voor je reactie!

Om precies te zijn:

- Experiabox V10 (hadden kort een V12 maar heeft KPN weer terug gehaald) met volgende vier aansluitingen:
+ Ubiquiti met kabel circa 5mtr naar eerste etage (direct aangesloten)
+ PS4 met kabel 2mtr (direct aangesloten)
+ Synology NAS met kabel 2mtr (direct aangesloten, geen poorten doorgezet naar NAS, dus NAS is niet benaderbaar buiten netwerk)
+ Settop Box KPN met kabel 2mtr (direct aangesloten)

Dus geen Switches.En itt eerdere opmerking maar één Ubiquiti, maar vond het in de snelheid wat veel om te vermelden dat we twee verschillende netwerken hebben, namelijk die van de Ubiquiti en van de Experiabox (met verschillende namen, dust twee aparte WiFi netwerken).

WiFi in hele huis nu prima, maar aangezien de problemen ook optreden via wired LAN, zit het niet per definitie in het WiFi signaal.

Bewust meld ik dat de NAS niet aan het internet hangt, dat hing het een aantal jaren geleden nog wel, maar de vele pogingen om de server te misbruiken voor DDOS doeleinden heeft mij doen besluiten om alle poorten naar de server dicht te gooien. Berichten gingen bouncen tussen router en server, omdat de firewall van de router de antwoorden van de server niet doorliet (reply adres anders dan het verzendadres, aldus de logfiles). Dan stopte zelfs de settopbox ermee. Dat was vast op te lossen geweest, maar aangezien ik verder toch niets deed met de anders dan fileserver, had ik geen zin om dat allemaal uit te gaan zitten zoeken. Daar komt bij dat de beperkte routers van de KNP zich niet heel erg lenen voor fatsoenlijk serverbeheer.

Wellicht dat de NAS nog wel eens wat zit te rommelen op het netwerk, dus ik zou eens kunnen kijken hoe het vergaat als ik die een tijdje uitzet. Verder weinig gekkigheid op het netwerk dat de storingen kan verklaren. Ik zou ook kunnen kijken of het helpt als ik de WiFi van de router uitzet.

Een tool waarmee je gedurende langere tijd bij lage datauitwisseling zou fijn zijn, dan kan ik kijken wat andere apparaten aan het doen zijn op het moment dat er een hapering optreedt.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:01
wat kan je hardwarematig troubleshooten ? heb je bv ethernetcounters op je apparatuur ? of iets anders van logging ...

dit voelt als slechte patchkabel / slecht geknepen kabel tussen 2 apparaten aan (tussen modem & router?)
dan kan het zijn dat ie hardwarematig gaat switchen tussen 100 en 1000mbps... dan moet je dat in de logboeken ook kunnen afleiden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

De methodiek die een netwerkkenner zou gebruiken is op alle lagen van het OSI model kijken waar iets fout gaat.
En dat moet je in een bepaalde volgorde doen.
Als ik het zo zie is de omgekeerde volgorde gebruikt, maakt niet uit want jullie zijn juist op zoek naar een methode.
Een speedtest (maakt eigenlijk niet uit welke) is ok om te gebruiken, maar dat is de hoogste laag van het OSI model. De applicatie laag (L7).
We moeten de andere kant beginnen met testen. (aangezien daar specifieke tools voor zijn (dus wel m.b.v. de applicatie laag) gaan we die gebruiken om te troubleshooten.)
Waarom? Kort door de bocht: Als je netwerktechnisch kijkt naar je internet verbinding en iets werkt niet op laag 3 dan werken alle bovenstaande lagen ook niet, oftewel als je verbinding er niet is kun je niet internetten.

Er zijn er een paar handige:
ping
traceroute/tracert
winMTR

voor het gemak: Ping; ping staat op elke windows/linux machine.
ping >> zoeken >> cmd >>opdrachtpromt >> ping. (usage: ping -t <ip adres>)
ping -t is een continue ping; je kunt die stoppen met ctrl+c, of het venstertje sluiten.
Je kunt ping gebruiken voor verschillende zaken, maar de essentie is dat als je aan het troubleshooten bent je het gebruikt om L3 issues te troubleshooten. Laag 3 is de netwerk laag. Die laag heeft te maken met routeringen die zijn aangebracht door de ISP. (of als je een gevorderde gebruiker bent, ook in je eigen netwerk)
met de L3 informatie kun je ook connectiviteits issues lokaliseren. Als de verbinding tussen je modem/router en ISP wegvalt, valt de routering ook weg en kun je het ip adres niet meer pingen. (Je kunt dan niet meer internetten)
De truc is uiteraard wel dat je "toevallig" net zo'n ping moet hebben lopen, als de verbinding wegvalt. En de 2e truc is dat je er meerdere tegelijkertijd, continue moet hebben lopen. (Misschien met een laptop en een pc tegelijkertijd, of 2 laptops) Op een bekabelde en een via wifi verbonden apparaat. je pingt tegelijkertijd naar de gateway én naar een ip adres op het internet. Daar moet je 2 van die cmd (de opdracht prompt) vensters voor hebben openstaan. Eerst moet je de default gateway vinden.
dat kan je met hetzelfde venstertje doen: zoeken >> cmd >>opdrachtpromt >> ipconfig /all

Daar krijg je zoiets te zien als: (over het algemeen staat er iets meer informatie dan wat ik hier dump)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.82(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : woensdag 26 januari 2022 20:35:04
   Lease Expires . . . . . . . . . . : zondag 6 februari 2022 12:35:05
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.254
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
                                   192.168.1.111

Dus als je begint met je eerste venstertje waar je ipconfig /all informatie hebt gevonden: ping <ip adres Default Gateway> oftewel in mijn geval ping -t 192.168.1.254; de default gateway is LAN kant van de mode/router. (de "binnenkant" van je netwerk.)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ping -t 192.168.1.254

Pinging 192.168.1.254 with 32 bytes of data:

Op het moment dat de verbinding aan de LAN verstoord is krijg je:
code:
1
2
3
request timed out.
request times out.
etc...

Als je tegelijkertijd aan het pingen bent in je 2e venstertje naar bijvoorbeeld tweakers, dan check je het pad van je lokale netwerk, naar het internet via de WAN kant.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ping -t tweakers.net

Pinging tweakers.net [213.239.154.30] with 32 bytes of data:
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=9ms TTL=51

Op het moment dat je een connectiviteits issue hebt dan kun je tweakers niet meer pingen.
(as said, je hebt 2 venstertjes tegelijkertijd met een ping staan)
code:
1
2
3
request timed out.
request times out.
etc...

Mocht je terwijl je tweakers en je gateway aan het pingen bent tweakers niet meer kunnen pingen, maar wel je default gateway, dan ligt het issue niet (op dat moment, er zijn nog wat varianten, die voor nu nog niet relevant zijn) bij jou.

success alvast

• Ivootje
Dank voor jullie reactie. Goede tips. Ik ga idd eens kijken of ik kan vinden waar het probleem optreedt. Pragmatisch door eens de kabeltjes te vervangen, anders grondiger met pingen en dergelijke. Top! Hier kan ik wel mee verder.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Ivootje ik heb je vraag afgesplitst vanaf Internet instabiel, maar hoe te testen?. Een eigen topic heeft over het algemeen de voorkeur.

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

@rens-br De tekst die ik heb geplaatst is denk ik voor iedereen bruikbare materie. Misschien interessant voor een algemene troubleshoot post?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee