Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij m'n schoonouders heb ik een Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U) geïnstalleerd en het werkt ontzettend snel, maar niet altijd. Ik heb op echt veel verschillende apparaten getest en hetzelfde verhaal: speedtest is razend snel (20 ms ping, 160 Mbit/s down, 25 up) maar het duurt even voordat de test überhaupt begint en soms laadt de site helemaal niet. Gezien de diversiteit van de apparaten die problemen hebben kan het niet anders dan aan de router liggen. In m'n review schreef ik al dat af en toe iets uitvalt, maar het loopt nu echt de spuigaten uit.

Helaas lukt het me niet om goed te onderzoeken wat hier nou mis gaat. Soms werkt het wel een tijdje, maar om een gegeven moment hapert alles ineens weer.

Ik wil diverse instellingen wijzigen om uit te vinden waar het probleem zit, maar mijn testmethode (speedtest) test eigenlijk helemaal niet 'echte' kwaliteit/stabiliteit van de verbinding.

Hoe kan ik de verbinding testen zodat ik echt weet welke instellingen beter werken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

StephanVierkant schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:22:
... Gezien de diversiteit van de apparaten die problemen hebben kan het niet anders dan aan de router liggen...
Waarom? 't Is gewoon een client dingetje; die speedtest client is rete-traag

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:06:
[...]

Waarom? 't Is gewoon een client dingetje; die speedtest client is rete-traag
Nee, hetzelfde probleem heb ik ook op Linux, Android, Chromecast en iPhone. De draadloze verbinding is soms ineens heel traag en dan weer heel snel. Het is juist die instabiliteit die het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39

iMars

Full time prutser

StephanVierkant schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:08:
[...]

Nee, hetzelfde probleem heb ik ook op Linux, Android, Chromecast en iPhone. De draadloze verbinding is soms ineens heel traag en dan weer heel snel. Het is juist die instabiliteit die het probleem is.
Is het alleen via WiFi instabiel? 2.4GHz? 5GHz? Of ook bedraad?

edit:
StephanVierkant schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:22:

[...]

Hoe kan ik de verbinding testen zodat ik echt weet welke instellingen beter werken?
Als het alleen WiFi is wat instabiel is, is het belangrijk om te weten welke andere routers er in de buurt zijn, en op welke kanalen deze uitzenden. Daarnaast raad ik aan om zoveel mogelijk 5GHz te gebruiken en de 2.4GHz zoveel mogelijk te vermijden.

[ Voor 37% gewijzigd door iMars op 12-07-2019 18:15 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

StephanVierkant schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:08:
[...]

Da's nou juist het punt: die speedtest client is cross platform, dus op alle devices rete-traag
Of ga je nu ineens zeggen dat het probleem niet alleen bij speedtest speelt, maar dat je op andere sites ook vertraging merkt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:12:
[...]

Da's nou juist het punt: die speedtest client is cross platform, dus op alle devices rete-traag
Of ga je nu ineens zeggen dat het probleem niet alleen bij speedtest speelt, maar dat je op andere sites ook vertraging merkt?
Doe eens niet zo bij de hand. Ik heb nergens gemeld welke speedtest ik gebruik. En om die aanname te debunken: ik gebruik meerdere speedtests en die geven allemaal hetzelfde resultaat: een razendsnelle verbinding.

Het probleem is nou juist dat de speedtests (meestal) razendsnelle resultaten geven, maar dat websites soms niet of nauwelijks laden, Chromecast ineens flink moet bufferen, Citrix-verbindingen traag zijn, Skype-gesprekken uitvallen, etc. En 1 minuut later haal ik wel gewoon weer 160 Mbit/s op de speedtests.

M'n probleem is dat die 'synthetische' benchmarks altijd een momentopname van enkele seconden zijn en dat geeft dus geen goed beeld van de kwaliteit van de verbinding. Het voelt alsof je een Ferrari op z'n staart kan trappen en de 250 km/u kan aantikken, maar dat je wel 75% van de tijd langs de kant van de weg staat.
iMars schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:11:
[...]
Als het alleen WiFi is wat instabiel is, is het belangrijk om te weten welke andere routers er in de buurt zijn, en op welke kanalen deze uitzenden. Daarnaast raad ik aan om zoveel mogelijk 5GHz te gebruiken en de 2.4GHz zoveel mogelijk te vermijden.
Excuus, dat had ik inderdaad niet gemeld. Het gaat gek genoeg om zowel 2,4 Ghz als 5 Ghz. Overigens hebben sommige apparaten iets vaker problemen dan andere, maar ik denk dat 80% van de apparaten (en ik heb de afgelopen weken echt meer 15+ apparaten getest) in ongeveer 75% van de tijd problemen geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door StephanVierkant op 12-07-2019 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39

iMars

Full time prutser

Ik zou om te beginnen eerst eens kijken wat er allemaal in de lucht zit qua wifi (buren etc). Aan de hand daarvan kijken hoe de bezetting is qua kanalen. En dan dat tegen de wifi van je schoonouders "projecteren" om te kijken of je geen last hebt van channel utilization.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xt1039
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-12-2020
Al een oorzaak gevonden?
Ik herken er een deel van mijn oude problemen in.

Een deel van mijn probleem lag in een hoge internetsnelheid in combinatie met een lange kabelverbinding tussen entree van het signaal in de woning en het modem.
Een tweede deel van mijn probleem zat in mijn modem.
Ondanks het feit dat het maar twee jaar oud was, hat het stabiliteitsproblemen. Dat laatste heb ik niet zelf vast kunnen stellen, maar werd door de helpdesk (XS4ALL) geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, helaas nog niet. En ook geen test-methode kunnen bedenken.

Ben nog steeds wel benieuwd of er een bepaalde test-methode is hoe je je wifi-kwaliteit kunt meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306567

StephanVierkant schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:08:
Nee, helaas nog niet. En ook geen test-methode kunnen bedenken.

Ben nog steeds wel benieuwd of er een bepaalde test-methode is hoe je je wifi-kwaliteit kunt meten.
Wel interessant, ik heb namelijk hetzelfde probleem alleen dan bedraad. Die speedtest geven allemaal 600Mbit aan, terwijl er soms afbeeldingen enorm traag ingeladen worden of andere instabiliteit problemen. Het vreemde is ook dat wanneer je grote bestanden download er niks aan de hand lijkt te zijn, ik krijg keurig 70mb/s aan download, maar het probleem zit hem vaak in kleine dingen. Geen idee waar het aan ligt en hoe ik het moet testen. Speedtest heb je alleen wat aan als je even snel wilt testen of je snelheid wel overeenkomt met je abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:37:
[...] Speedtest heb je alleen wat aan als je even snel wilt testen of je snelheid wel overeenkomt met je abonnement.
Met een speedtest test je minstens de optel som van vijf en misschien nog wel meer dingen: de kwaliteit van je wifi adapter, de kwaliteit van je wifi netwerk, de kwaliteit van je accesspoint/router, de kwaliteit van je internet verbinding en de kwaliteit van de server.
Deze factoren hebben allemaal ongeveer dezelfde impact, dus de resultaten zijn inderdaad nietszeggend.

Als je de kwaliteit van je netwerk wilt testen, moet je met iperf aan de slag. Eerst met twee PC's onderling verbonden. Daarna diezelfde PC's via een switch of je router verbonden. En daaropvolgend ga je via wifi meten. Dan kun je dingen ontdekken als: "Hé, met de magnetron aan haal ik 90 Mb/s minder", ofzo

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 19:49
Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:37:
[...]

Wel interessant, ik heb namelijk hetzelfde probleem alleen dan bedraad. Die speedtest geven allemaal 600Mbit aan, terwijl er soms afbeeldingen enorm traag ingeladen worden of andere instabiliteit problemen. Het vreemde is ook dat wanneer je grote bestanden download er niks aan de hand lijkt te zijn, ik krijg keurig 70mb/s aan download, maar het probleem zit hem vaak in kleine dingen. Geen idee waar het aan ligt en hoe ik het moet testen. Speedtest heb je alleen wat aan als je even snel wilt testen of je snelheid wel overeenkomt met je abonnement.
Ik haak ook even in op dit topic als het mag.
Ik heb dus precies het probleem zoals hierboven omschreven. Hoewel downloads gewoon goed door lijken te lopen, heb ik als ik een uur lang test met PingPotter, in een tijdsbestek van een uur toch een aantal minuten dat er 100% packet loss is als ik diverse pings heb draaien. De ping naar mijn lokale router blijft netjes stabiel op 1 á 2 ms, maar de ping naar het modem schiet zo nu en dan ineens omhoog naar 500+ms, op datzelfde moment gaat uiteraard de pingtijd van externe hosts omhoog, maar vaak zelfs tot aan packet loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash.
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:52
@yannickudb Kabel tussen je modem en router, of gewoon een slechte modem. Daarna kan het nog liggen aan de link naar je provider.

En dat trage laden van pagina's/afbeeldingen zonder de packet loss is ook wel regelmatig een DNS issue. Dan werkt de primaire DNS traag/of werkt niet, dan pakt de client de tweede DNS server. En dan pas laadt de pagina/afbeelding. Geeft ook zo'n lag gevoel aan de internet beleving, maar ga je downloaden dan gaat het wel volle bak, alleen duurt het een paar milliseconden extra om de download te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpgmaas
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-04 12:26
Misschien heb je hier wat aan StarTrinity CST

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:37
Eerste vraag moet natuurlijk zijn of je dit ook ervaart als niet via wifi maar gewoon bekabelt werkt.
De twee de vraag is ervaart je dit ook als je alleen via je ISP router werkt en niet via die Asus.

Gezien je asymmetrische snelheden vermoed ik dat het hier om een Ziggo Connectbox gaat?
De derde vraag is heb je zelf soms een DNS ingevoerd in die Asus.

En advies is een tijdje een pingplotter te laten lopen op een device dat via een kabel aan de ISP router verbonden is, zie je daar problemen dan kun je dat bij je provider neerleggen en die moeten dat oplossen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollender
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-05 18:58
Ik wil graag even inhaken hier.
Ook hier al een aantal keren grote problemen met een slechte internetverbinding. Haperende stream op Google Chromecast, Nest speakers, tv, camera's...
Dacht eerst dat de modem zijn beste tijd had gehad. Nieuw modem, nog steeds problemen. Dan aan een te zwak signaal van mijn wifi of slechte dekking daarvan. Drie meshrouters geïnstalleerd, nog steeds problemen. Monteur laten komen van mijn ISP om de aansluiting in orde te brengen, nog steeds problemen. Om gek van te worden.
Uiteindelijk alle draadloze apparaten uitgeschakeld. Je voelt hem al aankomen, het was nog steeds niet opgelost.
Uiteindelijk alles eraf gegooid, enkel nog een pc via kabel verbonden met de router/modem en dan een voor een alles weer aansluiten en testen. Bleek uiteindelijk dat een ip-camera die via kabel was verbonden de veroorzaker was.
Ik heb hetzelfde nog twee keer meegemaakt met een Google Nest speaker die mijn netwerk om zeep hielp.
Voor mij is er in zo'n geval dus maar een methode die werkt. Alles er af donderen en daarna een voor een weer aansluiten totdat je de boosdoener hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
lang verhaal kort: snelheid en kwaliteit van internet staan redelijk los van elkaar. het loont om eens iemand met een tester de kwaliteit te checken. het probleem kan namelijk in huis of buiten huis liggen.

lange verhaal;

misschien is de internet kabel buiten huis (van de internetprovider) beschadigd.

hier verglijkbare kwestie, na 2 jaar zoeken, routers vernieuwen, aan de lijn hangen bij Ziggo (meneer u heb een hoge snelheid , dus uw internet is in orde) op eigen verzoek en kosten een ziggo monteur laten komen.

deze zou even demostatief laten zien dat hun signaal goed was. via hun eigen meet apparatuur zag de service monteur dat het internet wel de snelheid haalt maar totaal niet stabiel was en niet op de volle breedte.

een service engineer is langs gestuurd, deze stelde vast dat er een probleem zat op 60 meter van ons huis (15 meter van hun verbindingskast) (dit moest nogmaals worden vast gesteld omdat het meet instrument geijkt dient te zijn voor een klacht naar de BAM.)

een BAM monteur is gestuurd om het op te lossen maar deze kan hen niet oplossen omdat de kabel van uit de kast tot 19 meter verder geheel gecorrodeerd was en uit elkaar valt. Nu moet er een ploegje (minimaal 2 man) komen met mini kraan omdat de 3de poging om de kabel te vervangen niet gelukt is.. hij valt steeds uit elkaar en nu moet de weg open.

na een nood reparatie hebben we wel snelheid (350 Mbps 35 Mbps 10 ms ping, waar we voor betalen) maar laat de tester van de monteur zien dat de kwaliteit en band breedte niet op niveau zijn.

Als ik nu Ziggo bel krijg ik rustig te horen dat het in mijn system ligt. Ondanks hun service log en 4 monteurs die het bij mij thuis hebben vast gesteld. als je ze dan vriendelijk verwijst naar de log files word het gesprek totaal anders.

edit; ziggo modem stond in bridge omdat ik mijn eigen (managed) apparatuur gebruikte. zoals hier boven beschreven alles los gehad en weer ingeschakeld. thuis geen verschil omdat de oorzaak niet bij ons lag. Maar op mijn welk heeft een switch eens de boel goed door de war gestuurd.

[ Voor 7% gewijzigd door ATS79 op 06-03-2023 15:22 ]

Pagina: 1