Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-07 00:03
Hallo,

Afgelopen week is m'n (nieuwbouw)woning opgeleverd, en sta ik te popelen om m'n nieuwe netwerkapparatuur te gaan gebruiken. Nu loop ik er alleen tegen aan dat de meterkast wat kleiner uit is gevallen dan ik had verwacht, en de apparatuur er niet/nauwelijks in past. Ik heb ruimte nodig voor een Ubiquity UDM Pro, Unifi Switch Lite 16 PoE, een 12 poorts patchpaneel, Philips Hue Bridge, Raspberry PI en Synology NAS. Met name de UDM Pro zorgt hier voor problemen vanwege zijn afmetingen. Het is me nog niet gelukt om een patchkast te vinden die groot genoeg is, en ook klein genoeg is om in de meterkast te passen.

Nu ben ik op zoek naar een alternatieve oplossing. Ik heb door het huis verschillende loze leidingen aan laten leggen die ik zelf ga vullen met Cat 6 UTP kabels. Mijn idee is om de UDM Pro in een server rack op de eerste verdieping te zetten en vanaf het kastje waar de KPN glasvezel verbinding binnenkomt een UTP kabel door een loze leiding van een meter of 12 te trekken en dan op de eerste verdieping in de WAN poort te steken. En vanuit daar met een andere kabel door diezelfde loze leiding terug naar de meterkast te gaan om daar in de switch te steken.

Nou is mijn vraag of hierdoor merkbaar performance/stabiliteit verlies zal voorkomen doordat de kabel vanuit het KPN aansluitpunt naar de WAN poort op de eerste verdieping zo lang is. Wat is jullie verwachting/ervaring?

Beste antwoord (via Logico op 07-02-2022 19:34)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Logico schreef op maandag 7 februari 2022 @ 01:43:
Nu ben ik op zoek naar een alternatieve oplossing.
Heb je in dit topic gekeken? Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
In dat topic zijn best wat Tweakers die de UDM Pro, of vergelijkbaar, op een alternatieve manier in de meterkast hebben weten te monteren.

Zelf heb ik het modem van de KPN er tussen zitten, die ligt boven de meterkast. Van daaruit gaat een UTP naar de zolder, dat zal zo'n 8-10 meter zijn. Dat is geen enkel probleem. Voor jou kan dit exact zo vanaf de FTU (glasvezelaansluitpunt) naar de zolder en met een andere kabel, vanuit je UDM of switch, weer naar beneden om de benedenverdieping van netwerk te voorzien.

In mijn geval heb ik 2 switches in huis: in het rack bij de UDM hangt een 16-poorts versie die ook PoE doet. Daarnaast heb ik een 8-poorts PoE versie in de meterkast die een aantal netwerkpunten en apparaten voorzien van netwerk en ook nog een AP voorziet van stroom.

Dit alles, met 2 kabels van beneden naar boven, werkt prima. Netwerk in een woning is niet zo heel spannend en gaat al snel goed. Op voorwaarde dat je geen CCA-kabel gebruikt (Copper Cladded Aluminum) maar gewoon nette koperkabel.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:26
Zolang je geen copper clad aluminium kabel koopt zal dat wel mee vallen. 12 meter is niets voor Cat 5.. (100 meter) Als je een villa hebt van een vierkante kilometer ok ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
Haha, toevallig had ik vandaag ook iets.
Mijn meterkast moet wat beter. die is ook klein.
Heb zelf ook een Ubi Dream Machine SE.

Het "rack" is zelf bouw.
Bij de bouwmarkt gehaald.
Totale kosten, incl gereedschap en moeren etc. 100 euro.

Hierbij mijn resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNXoXG4G1_p1dIoJNfW_igCQb3w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WETrNs6euSTyUPEc21RVueHF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwGxArfi0IyhKfho2oxlCYjYua4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSqJpN6ckrydjb8AIjKzESKI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htymSxZHLk14vNIv-z4OkvxX01Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlXxAaLWVL3Ge0Cyvb1tBy9K.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door WeHoDo op 07-02-2022 01:59 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 37334

WeHoDo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 01:56:

Het "rack" is zelf bouw.

Hierbij mijn resultaat.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
VerREK, inspiratie! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-07 16:46
Nou is mijn vraag of hierdoor merkbaar performance/stabiliteit verlies zal voorkomen doordat de kabel vanuit het KPN aansluitpunt naar de WAN poort op de eerste verdieping zo lang is. Wat is jullie verwachting/ervaring?
Als het goede kwaliteit kabel is, absoluut niet.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 14:58
WeHoDo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 01:56:

Het "rack" is zelf bouw.

Hierbij mijn resultaat.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb je wel aan airflow voor koeling gedacht? Mooi alles weggewerkt maar de temperaturen in in een dichte kast kunnen snel oplopen met een microserver erbij.

@Logico Zeker geen probleem, Thuis het zelfde gedaan maar dan naar de trapkast toe via de kruipruimte. Alle cat 6 UTP punten in huis komen in de trapkast aangezien er maar weinig ruimte overbleef in de meterkast.
Zorg wel voor een fatsoenlijk patch punt in de meterkast door bijvoorbeeld een opbouwdoosje te zetten en daar een een utp punt in te monteren.

[ Voor 11% gewijzigd door happy killer op 07-02-2022 06:35 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nu ben ik op zoek naar een alternatieve oplossing.
Heb je in dit topic gekeken? Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
In dat topic zijn best wat Tweakers die de UDM Pro, of vergelijkbaar, op een alternatieve manier in de meterkast hebben weten te monteren.

Zelf heb ik het modem van de KPN er tussen zitten, die ligt boven de meterkast. Van daaruit gaat een UTP naar de zolder, dat zal zo'n 8-10 meter zijn. Dat is geen enkel probleem. Voor jou kan dit exact zo vanaf de FTU (glasvezelaansluitpunt) naar de zolder en met een andere kabel, vanuit je UDM of switch, weer naar beneden om de benedenverdieping van netwerk te voorzien.

In mijn geval heb ik 2 switches in huis: in het rack bij de UDM hangt een 16-poorts versie die ook PoE doet. Daarnaast heb ik een 8-poorts PoE versie in de meterkast die een aantal netwerkpunten en apparaten voorzien van netwerk en ook nog een AP voorziet van stroom.

Dit alles, met 2 kabels van beneden naar boven, werkt prima. Netwerk in een woning is niet zo heel spannend en gaat al snel goed. Op voorwaarde dat je geen CCA-kabel gebruikt (Copper Cladded Aluminum) maar gewoon nette koperkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evadnl
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-07 09:50
Toevallig recent zelf alles van meterkast (binnenkomst Ziggo) naar zolder getrokken om vanuit daar mijn netwerk naar beneden te verdelen, alles netjes vanuit een rack. Zolang je onder de 100 meter blijft is alles gewoon prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:24
Nee geen enkel probleem.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Van glaspunt tot WAN poort is gewoon gigabit ethernet, daar kan je gewoon 100 meter CAT5E of CAT6 tussen leggen. Het verschil tussen 100 meter CAT5E en 1,5 meter CAT6 ga jij niet kunnen meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:25

donny007

Try the Nether!

Misschien kun je de boel verticaal monteren? Scheelt je een extra kastje en het ventilatorgeluid van de UDM op de eerste verdieping.

UDM Pro verticaal aan de zijkant van de meterkast met 90° brackets, daarboven de switch, en daarboven weer een wall-mount keystone patch panel.

Aangezien het nieuwbouw is heb je, als het volgens de norm is gebouwd, twee ventilatieroosters in de meterkastdeur zitten. Dat zou ruim voldoende moeten zijn om de UDM niet te laten koken.

De zijkant van de meterkast kun je goed benutten voor dit soort dingen.

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
in mijn huidige woning loopt er een cat5e kabel van 30 meter tussen modem-router met zelfs zo een RJ45 koppelstuk halverwege (modem staat in de kelder, router op de zolder) en ik haal de theoretische maximum snelheid op 10mbps na. Dus naar mijn gevoel zit er hier geen verlies op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
happy killer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 06:31:
[...]

Heb je wel aan airflow voor koeling gedacht? Mooi alles weggewerkt maar de temperaturen in in een dichte kast kunnen snel oplopen met een microserver erbij.

@Logico Zeker geen probleem, Thuis het zelfde gedaan maar dan naar de trapkast toe via de kruipruimte. Alle cat 6 UTP punten in huis komen in de trapkast aangezien er maar weinig ruimte overbleef in de meterkast.
Zorg wel voor een fatsoenlijk patch punt in de meterkast door bijvoorbeeld een opbouwdoosje te zetten en daar een een utp punt in te monteren.
Yes, in de deur ervoor zit boven in een rooster.
En onder de deur zit een kier.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 11:31
Ik heb het hier op zolder staan, heb een glaskabel van het punt in de meter kast verlengt en werkt zonder issue's en op zolder scheelt het ook qua warmte (veel apparatuur in de meterkast betekent ook veel warmte wat je moet afvoeren).

Heb hier enkel een switch in de meterkast om de overige punten in het huis te voorzien van netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 21:26
LightStar schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:48:
Ik heb het hier op zolder staan, heb een glaskabel van het punt in de meter kast verlengt en werkt zonder issue's en op zolder scheelt het ook qua warmte (veel apparatuur in de meterkast betekent ook veel warmte wat je moet afvoeren).

Heb hier enkel een switch in de meterkast om de overige punten in het huis te voorzien van netwerk.
Hoe scheelt het qua warmte? De apparatuur veroorzaakt toch precies evenveel warmte, onafhankelijk van de locatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 11:31
borft schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Hoe scheelt het qua warmte? De apparatuur veroorzaakt toch precies evenveel warmte, onafhankelijk van de locatie?
Op zolder staat het in een open rack + de omgeving ruimte is vele malen groter, de meterkast is een kleine ruimte die wel wil opwarmen als je daar veel apparatuur in hangt (vooral in de zomer maanden voel ik een duidelijk verschil met in de kast dicht of kast open (ook toen ik een temp sensor daar had zag je dat verschil goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 21:26
LightStar schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Op zolder staat het in een open rack + de omgeving ruimte is vele malen groter, de meterkast is een kleine ruimte die wel wil opwarmen als je daar veel apparatuur in hangt (vooral in de zomer maanden voel ik een duidelijk verschil met in de kast dicht of kast open (ook toen ik een temp sensor daar had zag je dat verschil goed)
Dat heeft met ventilatie/koeling te maken, maar er komt precies evenveel warmte van je apparatuur af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-07 15:15

Doe dit nu precies zelf ook thuis, 20m kabel naar andere kamer waar meer ruimte is voor een eigen rack, en dan 2 kabels terug naar de meterkast. Maand geleden opgezet en niets van gemerkt met hoe dit voor die tijd was. Ik zou je trekveer er maar vast bij pakken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb zelf vanaf het KPN punt in de woonkamer een kabel lopen naar de werkkamer op de eerste verdieping en daar pas de UDM base. UTP kan best wat lengte hebben. Sterker nog, UAP op zolder hangt aan een kabel van een meter of 15 met POE vanaf de switch gevoed. Ook geen problemen mee. Belangrijkste is, zorg voor goede kwaliteit kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:25

donny007

Try the Nether!

Geloof me, als je een woonhuis hebt waarbij je tegen de afstandslimieten van netwerkkabels aanloopt heb je vast ook een mannetje in dienst om een extra patchruimte voor je in te richten :P

Die "grote" afstanden waar we het hier over hebben zijn niet zo spannend voor UTP.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-07 00:03
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb inderdaad een goede kabel gekocht, ik had in Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels al gevonden dat de 100% koper Cat 6 kabels van Belden aan te raden zijn.

Top dat het geen probleem is! Dan ga ik 'm denk ik ook op zolder plaatsen (ook dat is binnen de 100 meter ;)), dat scheelt weer geluid en warmte op m'n werkkamer.
Pagina: 1