Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:37
Hallo allemaal

Mijn ouders en ik zijn ingestapt op een nieuwbouwproject. In principe doet de aannemer alles van verwarming en techniek maar aangezien ik redelijk technisch onderlegd ben en het graag goed heb afgeregeld doe ik het graag beter. Mijn huidige woning heb ik ook helemaal zelf verduurzaamd.

De woonsituatie is normaliter 2 personen, soms 4.

Situatie:
Hoekwoning met 95M² begane grond en 35M² verdieping in blokkendoosstijl.
Totale vloeroppervlakte (minus muren etc) = 128 m²
Totale verwarmbare oppervlakte = 118 m²
De woning wordt gebouwd naar de normen van 2021 en is uitgerust met WTW ventilatie. Het SWW komt ook van de warmtepomp. De verwarmingsafgifte verloopt via vloerverwarming 100mm HOH.

Warmtevraag berekenen
In mijn huidige huis met L/L warmtepompen was de tactiek à la Jeremy Clarkson, hoe meer power hoe beter. Zo heb ik nu een verwarmingsvermogen van 110 watt/M² goed geïsoleerde jaren 80 woning. Werkt als een droom en het comfort om snel te kunnen verwarmen/koelen zodra je thuis bent is ideaal.

Ik heb gepoogd een warmteberekening te maken. Een L/W warmtepomp moet ivm pendelen namelijk iets chirurgischer gekozen worden.
- De calculator van bouw-energie geeft 6,4 KW netto energie behoefte bij -7°c buiten.
- Deze tabel geeft een 3,9 KW vermogensbehoefte
Dat is natuurlijk een vrij groot verschil. Mijn idee zegt ook (zeker voor die paar keer met hoge gelijktijdigheid) dat je wel een pak extra vermogen wil bovenop dat warmteverlies om de boel lekker snel warm te krijgen.
Daarnaast moet af en toe het SWW ook nog verwarmd worden, in die periodes zal het verwarmingscircuit niet verwarmd worden.

De maximale afgifte van de vloerverwarming met T35°c is 10,8 KW.

Welke warmtepomp?
De bouwheer stelt zelf een Remeha Eria tower 6 met 5,82 KW vermogen voor. Deze heeft een COP van 4,22. Dat lijkt me een combinatie van buitenunit + binnendeel in tower vorm met condensor en boiler van 180L. (Vreemd genoeg staat er op het grondplan wel zowel een boiler als WP binnen ingetekend. Extra vrij vloeroppervlak is wel een voordeel.)
Over dat ding heb ik 2 opmerkingen:
- Afaik is Remeha een b-merk
- Cop is relatief laag
- vermogen lijkt me zéér krap bemeten. De bouwheer rekent namelijk ook een 1 KW elektrische handoekendroger mee in de berekening 8)7

Zelf zie ik meer in een Panasonic monoblock van 7 KW of 9 KW waarbij ik neig naar 9 KW vermogen.
- WH-MDC07J3E5 heeft een COP van 4,76
- WH-MDC09J3E5 heeft een COP van 4,48
- WH-MXC09H3E8 (T-cap 9) heeft een COP van 5 maar is bijna dubbel zo duur.

Ook overweeg ik een combi boiler, zowel voor SWW als Sanitair. Zo kan de verwarming door blijven pruttelen als het SWW opgewarmd wordt. Wat is wijheid?

Ook kan ik voor de 7 KW (of zelfs Remeha) gaan en een paar L/L airco's hangen om het snel warm te hebben. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nieuwbouw koelt niet af en "snel opwarmen" doet er dus niet toe :)
Met vloerverwarming kan je dat inderdaad ook wel vergeten.
Het is een hoekwoning, dus er is waarschijnlijk glas op zuid. Dan is een aanvullende l/l misschien wenselijk om ongewenst opwarmen tegen te gaan.
De Eria is met R410a, een vorige generatie.
Wat bedoel je met combi boiler?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:00
eeh, mijn superbrakke hoekwoning uit '68 doe ik met een 9kW en had ook met een 7kW panasonic wel gekund. Jouw redelijke nieuwe huis (in belgie denk ik afgaande op dingen als 'bouwheer') heeft echt niet meer dan 40 W/m2 aan verwarmingsvermogen nodig. Dus kom je met een 5 kW echt 98% van het jaar prima uit.

Ik zou gewoon een 5 of 6 kW kopen en verder me vooral druk maken over het ventilatiesysteem, dat maakt grotere deuken in je energiebehoefte.

Remeha is geen B-merk, weet niet waar je die info vandaan haalt.

verder is vloerverwarming traag en is je nieuwe huis zo geisoleerd dat je heel weinig schommelingen in temp. kan verwachten.

ik zou zeker mijn geld niet weggooien aan een 9kW T-CAP :-0 je gaat veel meer COP-winst halen uit je vloerverwarming en stooklijn deftig instellen op zo laag mogelijke aanvoertemp (dus kies voor veel slangen in de vloer en voor een gesloten verdeler zonder pomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-06 12:20
Lijkt me best veel...9kW voor een nieuwbouw woning. Mijn vrijstaande woning uit 2008 (152m2) heeft een 10kW aan-uit WP. En ik zit te overwegen die te vervangen voor een 8kW.

En je gaat waarschijnlijk de gehele dag je huis op 20-21 graden stoken (en houden). Dus snel/langzaam opwarmen is een soort van non-issue.

Geld besparen dus op kleinere WP. Anders loop je nog het risico dat hij nonstop gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
larsg schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:27:
Hallo allemaal

Mijn ouders en ik zijn ingestapt op een nieuwbouwproject. In principe doet de aannemer alles van verwarming en techniek maar aangezien ik redelijk technisch onderlegd ben en het graag goed heb afgeregeld doe ik het graag beter. Mijn huidige woning heb ik ook helemaal zelf verduurzaamd.

De woonsituatie is normaliter 2 personen, soms 4.

Situatie:
Hoekwoning met 95M² begane grond en 35M² verdieping in blokkendoosstijl.
Totale vloeroppervlakte (minus muren etc) = 128 m²
Totale verwarmbare oppervlakte = 118 m²
De woning wordt gebouwd naar de normen van 2021 en is uitgerust met WTW ventilatie. Het SWW komt ook van de warmtepomp. De verwarmingsafgifte verloopt via vloerverwarming 100mm HOH.

Warmtevraag berekenen
In mijn huidige huis met L/L warmtepompen was de tactiek à la Jeremy Clarkson, hoe meer power hoe beter. Zo heb ik nu een verwarmingsvermogen van 110 watt/M² goed geïsoleerde jaren 80 woning. Werkt als een droom en het comfort om snel te kunnen verwarmen/koelen zodra je thuis bent is ideaal.

Ik heb gepoogd een warmteberekening te maken. Een L/W warmtepomp moet ivm pendelen namelijk iets chirurgischer gekozen worden.
- De calculator van bouw-energie geeft 6,4 KW netto energie behoefte bij -7°c buiten.
- Deze tabel geeft een 3,9 KW vermogensbehoefte
Dat is natuurlijk een vrij groot verschil. Mijn idee zegt ook (zeker voor die paar keer met hoge gelijktijdigheid) dat je wel een pak extra vermogen wil bovenop dat warmteverlies om de boel lekker snel warm te krijgen.
Daarnaast moet af en toe het SWW ook nog verwarmd worden, in die periodes zal het verwarmingscircuit niet verwarmd worden.

De maximale afgifte van de vloerverwarming met T35°c is 10,8 KW.

Welke warmtepomp?
De bouwheer stelt zelf een Remeha Eria tower 6 met 5,82 KW vermogen voor. Deze heeft een COP van 4,22. Dat lijkt me een combinatie van buitenunit + binnendeel in tower vorm met condensor en boiler van 180L. (Vreemd genoeg staat er op het grondplan wel zowel een boiler als WP binnen ingetekend. Extra vrij vloeroppervlak is wel een voordeel.)
Over dat ding heb ik 2 opmerkingen:
- Afaik is Remeha een b-merk
- Cop is relatief laag
- vermogen lijkt me zéér krap bemeten. De bouwheer rekent namelijk ook een 1 KW elektrische handoekendroger mee in de berekening 8)7

Zelf zie ik meer in een Panasonic monoblock van 7 KW of 9 KW waarbij ik neig naar 9 KW vermogen.
- WH-MDC07J3E5 heeft een COP van 4,76
- WH-MDC09J3E5 heeft een COP van 4,48
- WH-MXC09H3E8 (T-cap 9) heeft een COP van 5 maar is bijna dubbel zo duur.

Ook overweeg ik een combi boiler, zowel voor SWW als Sanitair. Zo kan de verwarming door blijven pruttelen als het SWW opgewarmd wordt. Wat is wijheid?

Ook kan ik voor de 7 KW (of zelfs Remeha) gaan en een paar L/L airco's hangen om het snel warm te hebben. Wat denken jullie?
Remeha gebruikt mitsubishi electric buitendelen, het is alleen even handig om te weten of je een R410a of een R32 machine krijgt.
Staat dit in de offerte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bedankt voor alle antwoorden!

Wellicht denk ik dan wat conservatief in het benodigde vermogen.
De Eria tower is een model met R410A, dat is natuurlijk wat gedateerd. De 7KW Panasonic T-cap lijkt me dan beter.

Wat ik bedoel met een Combi boiler is zowel een buffer voor de vloerverwarming als een buffer voor warm water.

Het is wel dat sommige ruimtes enkel soms in het weekeind gebruikt gaan worden. Dan is het wel fijn dat ze snel warm zijn. Natuurlijk kan ik ook de situatie aankijken en indien nodig L/L ondersteuning plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2020, met een goei 140m2, grondwarmtepomp (van het eerder genoemde "b-merk") met een thermisch vermogen van 3.8kW (kilowatt, niet te verwarren met KelvinWatt :P), en dat is meer dan genoeg eigenlijk. Voor de gevallen dat het heel koud is, is er nog een electrisch element van 2kW, maar eigenlijk is dat nagenoeg nooit nodig. De grootste tekortkoming aan de WP die ik heb, is dat ie niet kan moduleren, waardoor ie soms dus alsnog gaat pendelen.

Als je met teveel vermogen gaat verwarmen, ga je onnodig veel pendelen, en daardoor slijt je WP extra snel.

Zoals al eerder opgemerkt, ga je niet niet "even snel opwarmen", maar ipv daarvan houd je je huis gewoon continue op temperatuur, veel comfortabeler, en met huidige isolatiestandaarden helemaal niet onzuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-06 12:20
larsg schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:29:
Het is wel dat sommige ruimtes enkel soms in het weekeind gebruikt gaan worden. Dan is het wel fijn dat ze snel warm zijn. Natuurlijk kan ik ook de situatie aankijken en indien nodig L/L ondersteuning plaatsen.
Die zou ik in dat geval gewoon warm houden. Is waarschijnlijk beter dan laten afkoelen en weer opwarmen. Zeker voordeliger dan nog een aparte L/L erin te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bedankt voor de inzichten.

Ik ben nu wel overtuigd dat het vermogen afdoende zal zijn. Door de bouwmethode is het toevoegen van een aantal L/L warmtepompen achteraf kinderspel wat een mooie backup geeft.

Het lijkt me echter wel beter om te opteren voor R32 als koelmiddel en een toestel met hogere COP.
Wat denken jullie van een buffer voor verwarmingswater? Als de warmtepomp even 2 uur lang zich concentreert op SWW kan het wel wat afkoelen. We zijn avond douchers dus dat is wel een dingetje.
In mijn huidige woning werkt SWW volgens het just in time principe (en een Rpi die de duurzaamste weg kiest WP/Solar/weerstand) om zo min mogelijk warmte te verliezen via de boiler.

Edit: Ik lees net wel dat het vermogen van de Remeha 5,82 KW is bij +7° buitentemperatuur is. Bij +2° zakt het al naar 3,74 KW.

[ Voor 23% gewijzigd door larsg op 07-02-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:01
De vloerverwarming is normaal gesproken de buffer. Zeker met 95 m2 oppervlak. Dat blijft als het warm is echt wel even op temperatuur.
met een 180 liter vat is de warmtepomp echt geen 2 uur bezig met SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:22

Wuursj

want worst is al bezet

Die Remeha is geen B merk, ze gebruiken Mitsubishi buiten units voor de Eria en Mercuria series en die zijn gewoon ok.
Bij de mr6 is dat wel de wat oudere sw50-vka unit die niet al te stil is.
Grootste probleem echter vind ik de vele parameters in de binnenuit die er zijn met veel onduidelijke gevolgen. En weinig community om deze beter te tunen itt tot Mitsubishi en Panasonic. Toch is ie niet slecht. Sommige dingen mist een vriend met Panasonic juist weer.

Voordeel is wel dat de buitenkant compact is maar dat levert dus wat meer geluid op. Dat is 's nachts te begrenzen met een extra kabeltje.
larsg schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:26:
Edit: Ik lees net wel dat het vermogen van de Remeha 5,82 KW is bij +7° buitentemperatuur is. Bij +2° zakt het al naar 3,74 KW.
Om onduidelijke redenen geeft Remeha alleen de nominale vermogens en niet de maximale. Als je de data van Mitsubishi buiten unit er bij pakt (die zijn erg uitgebreid, uitgebreider dan de meeste andere merken) zal je zien dat het vermogen >5kw blijft bij -7 geloof ik. En dat kan ik onderstrepen, anders had ik het allang koud gehad in de afgelopen 2 winters 😃

Resumé: zeker niet slecht maar wellicht is er inmiddels wel wat beters op de markt.

Overigens moet je met deze maat wp wel uitkomen. Mijn huis is wat groter en uit 1913. Na verbouwing komt mijn warmteverlies op 4,5kw bij -12 uit volgens berekening... In de praktijk voldoet het ding zelfs nu ook al halverwege de verbouwing en nog met radiatoren en nog veel slechte isolatie. Warm houden ipv warm maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 07-02-2022 19:40 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
voor een nieuwbouw woning moet er gewoon een warmteverliesberekening gemaakt worden (anders krijg je geen vergunning).. dus niet moeilijk doen en gewoon de juiste papiertjes zoeken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb een bj 2019 hoekwoning 145m2 over drie lagen en bij -5 houdt mijn 3.5kW het huis nog prima op temperatuur. Met deze ervaring zou ik in jouw situatie best een 5kW panasonic monoblock aandurven, evt. aangevuld met een l/l wp in de woonkamer die kan bijspringen én waarmee je evt. snel kan verwarmen en in de zomer kan koelen, met name het koelen is op warme dagen enorm prettig.

De modellen die installateurs die hanteren om het vermogen te berekenen neem ik inmiddels met een grote korrel zout. Veel installateurs die een 5kW in mijn situatie eigenlijk al te klein vonden en een 3.5kW niet wilde plaatsen |:(

[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2022 21:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:00
larsg schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:26:
Bedankt voor de inzichten.

Ik ben nu wel overtuigd dat het vermogen afdoende zal zijn. Door de bouwmethode is het toevoegen van een aantal L/L warmtepompen achteraf kinderspel wat een mooie backup geeft.

Het lijkt me echter wel beter om te opteren voor R32 als koelmiddel en een toestel met hogere COP.
Wat denken jullie van een buffer voor verwarmingswater? Als de warmtepomp even 2 uur lang zich concentreert op SWW kan het wel wat afkoelen. We zijn avond douchers dus dat is wel een dingetje.
In mijn huidige woning werkt SWW volgens het just in time principe (en een Rpi die de duurzaamste weg kiest WP/Solar/weerstand) om zo min mogelijk warmte te verliezen via de boiler.

ja kies een R32 pomp waar mogelijk (of propaan, vaillant monoblock!)

die 3,74 kW bij 2C zou nog steeds plenty zijn, maak je geen zorgen.

een buffervat voor verwarmen is onzinning in jouw geval. je vloer is je buffer en heeft massa. als je anderhalf uur ff SWW aan het maken bent merk je dat echt bijna niet in je vloerverwarming.

tweede reden om het niet te doen is de belachelijke hoeveelheid water die je op moet slaan om bij lage watertemps toch 2 uur verwarmen vol te houden. je gaat dan snel naar 500 Liter :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Geweldig bedankt voor alle inzichten!

Volgens de datasheet is de warmtepomp wel 2u bezig met het opwarmen van het water. 180L met een dT van 40 is 8,4KWh dus dat lijkt me aardig te kloppen.

In ieder geval is het beter om een nieuwere unit te vinden, zoveel is duidelijk. In zo'n geval zou ik opteren voor een WH-MDC07J3E5 (7KW) met iets grotere SWW boiler. Tevens blijkt een warmtebuffer voor het verwarmingscircuit onbenullig dus dat slaan we over.

Dan bekijk ik de situatie wel voor een jaar en zet ik eventueel extra L/L verwarming in op strategische plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
larsg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 03:23:

Volgens de datasheet is de warmtepomp wel 2u bezig met het opwarmen van het water. 180L met een dT van 40 is 8,4KWh dus dat lijkt me aardig te kloppen.

In ieder geval is het beter om een nieuwere unit te vinden, zoveel is duidelijk. In zo'n geval zou ik opteren voor een WH-MDC07J3E5 (7KW) met iets grotere SWW boiler. Tevens blijkt een warmtebuffer voor het verwarmingscircuit onbenullig dus dat slaan we over.

Dan bekijk ik de situatie wel voor een jaar en zet ik eventueel extra L/L verwarming in op strategische plaatsen.
Ik stop meestal bij 35grC toch wel een heel eind met douchen.... dT 40gr ga je dan niet redden met een R410 of R32 WP. En dat wil je ook niet.

7kW zal eerder overkill dan te te klein zijn. Zou persoonlijk gewoon voor de 5kW gaan.
Aircos kan, maar word helemaal overkill. Beter dan op strategische plekken een fancoil plaatsen, aangezien de WP gewoon Ta 5gr kan maken, dat koelt toch ook aardig. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
larsg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 03:23:

Hmm, ik heb een 300l boiler, die aan de 3.8kW Techneco Toros (nu dus Remeha) hangt, woon er nu iets meer dan een jaar, en ik heb het nog niet koud gehad ;) (dat is een understatement). Nog sterker, ik heb niet eerder zo'n constante binnentemperatuur gehad als hier (onafhankelijk van buitentemperatuur en warmwater gebruik).

Ik heb dus geen helemaal geen buffervaten. Als de WP warmte "over" heeft, dan stopt ie die in de vloer van de laatste ruimte die warmtevraag had (ik heb wel zone-verwarming).

Daarnaast, als bonus, heb ik ook koeling in de zomer. (verwar dit niet met airco overigens). Dat houdt het binnen net een paar graden koeler, en zorgt ervoor dat je de grondbron regenereert.
Pagina: 1