Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-05 12:56
Mijn moeder heeft net een huis gekocht en ik zou graag de zoldervloer isoleren. Het dak zelf is namelijk helemaal niet geïsoleerd en de zolder gaat toch niet gebruikt worden.

De zoldervloer is bestaat uit een houten raamwerk, waar makkelijk glaswol tussen kan gestoken worden.

In de zoldermuren zijn openingen voor ventilatie aangebracht, dus ik ga zeker een dampopen membraan aan de bovenkant (koude kant) aanbrengen, om de vermijden dat de koude wind door de isolatie blaast.

Nu is mijn vraag: wat aan de onderkant (warme kant)? De logica lijkt mij om daar een dampscherm aan te brengen, maar hoe doe ik dat best?
  1. Het dampscherm over de houten structuur leggen om zo een luchtdicht geheel te krijgen, of riskeer ik dan problemen te krijgen omdat de houten structuur niet meer kan ademen?
  2. Het dampscherm tussen de houten structuur aanbrengen (zoals de isolatie) en dan langs de kanten luchtdicht maken met tape / lijm?
  3. Toch geen dampscherm aanbrengen, vermits de isolatie en het membraan erboven dampopen zijn en het vocht dus weg kan?
Bedankt voor jullie adviezen!

[ Voor 4% gewijzigd door mathias82 op 07-02-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou helemaal niet met dampschermen werken. Gewoon goed vullen met wol en eventueel afwerken met underlayment of OSB zodat je het als berging kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Sethro schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:11:
Ik zou helemaal niet met dampschermen werken. Gewoon goed vullen met wol en eventueel afwerken met underlayment of OSB zodat je het als berging kan gebruiken.
Thanks. Ik heb al veel opgezocht en ik lees overal van een dampscherm aan te brengen om vochtproblemen te vermijden, maar nergens zeggen ze hoe dat dampscherm dan wel aangebracht moet worden 8)7

Misschien is het inderdaad niet nodig vermits de ruimte erboven goed geventileerd is?

Het is niet de bedoeling de ruimte als berging te gebruiken, daar is de toegang veel te klein voor (kan er amper zelf door) en zit de dakstructuur in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Het moet aan de koude kant dampopen zijn en aan de warme kant dampremmend.

Dat is de situatie want gips en verf zijn dampremmend en de bovenkant is helemaal open.

In perfecte wereld stop je er aan de warme kant nog een scherm tussen maar dat is bij renovatie niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
als je gewoon binnen isoleert is een dampscherm weinig zinvol. Erboven is immers ook nog binnen dus de kans dat er wat gaat condenseren is erg klein.
Als je het toch graag wil dan 1, maar let er dan wel op dat je geen vloerafwerking op zolder hebt wat dampdicht is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Sethro schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:42:
Het moet aan de koude kant dampopen zijn en aan de warme kant dampremmend.

Dat is de situatie want gips en verf zijn dampremmend en de bovenkant is helemaal open.

In perfecte wereld stop je er aan de warme kant nog een scherm tussen maar dat is bij renovatie niet te doen.
Klopt, aan de koude kant dacht ik dit te plaatsen: https://www.knaufinsulati...sulation/homeseal-lds-004 gezien er in de muren boven de zoldervloer openingen zitten.

De onderkant is niet afgewerkt met gips, het is een houten afwerking (soort lambrisering)

Mij gaat het dus om het stukje "perfecte wereld" ;). Een dampscherm aan de warme kant plaatsen (boven het plafond maar onder de isolatie) is niet onoverkomelijk, alleen is de vraag dus hoe.
No Hands schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:43:
als je gewoon binnen isoleert is een dampscherm weinig zinvol. Erboven is immers ook nog binnen dus de kans dat er wat gaat condenseren is erg klein.
Als je het toch graag wil dan 1, maar let er dan wel op dat je geen vloerafwerking op zolder hebt wat dampdicht is.
Hangt van je definitie van "binnen" af. Boven de isolatie zit je inderdaad onder het dak, maar je zit niet meer in het beschermde volume. Het gaat daar even koud worden als buiten, dus vocht uit de warme binnenlucht gaat daar even goed condenseren, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Koude kant hoef je sowieso geen scherm te plaatsen want dat is al open. Scherm maakt het alleen maar minder open.

Als er daarboven gaten zitten moet je daar iets aan doen.
mathias82 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:52:

Mij gaat het dus om het stukje "perfecte wereld" ;). Een dampscherm aan de warme kant plaatsen (boven het plafond maar onder de isolatie) is niet onoverkomelijk, alleen is de vraag dus hoe.
Dan moet je het plafond er aan de onderkant afhalen. Scherm plaatsen en dan weer afwerken.

[ Voor 74% gewijzigd door Sethro op 07-02-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 23:07

H-W

Een dampscherm gebruik je alleen in de schil van het huis, dus in de vloer, buitenmuur en dak. Mocht het dak niet geïsoleerd worden of zijn, dan zou het dampscherm prima in het plafond kunnen, dat is dan eigenlijk je dak (en de buitengrens tussen de warme lucht binnen en koudere lucht buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
H-W schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:44:
Een dampscherm gebruik je alleen in de schil van het huis, dus in de vloer, buitenmuur en dak. Mocht het dak niet geïsoleerd worden of zijn, dan zou het dampscherm prima in het plafond kunnen, dat is dan eigenlijk je dak (en de buitengrens tussen de warme lucht binnen en koudere lucht buiten).
Het dak is en wordt inderdaad niet geïsoleerd. Ik besef dat dit misschien niet duidelijk was, ik heb mijn openingspost aangepast.

Blijft de vraag of het dampscherm echt nodig is en, indien ja, hoe het best aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Dat wordt lastig, want ik begrijp goed dat je er vanaf de onderkant niet bij kan? Het plafond zit dan in de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:50
In onze tekening van de houtskeletbouw lijkt het er op dat ze een aluminium laag aan de binnenkant van de glaswol als dampremmende laag zien. Van binnen naar buiten: spaanplaat > glaswol met aluminium > cementvezelplaat > spouw.
Of dat voldoende is laat ik aan de experts over, maar misschien kan je er wat mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
H-W schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:21:
Dat wordt lastig, want ik begrijp goed dat je er vanaf de onderkant niet bij kan? Het plafond zit dan in de weg?
Klopt. De enige manier is dus tussen of over de houten balken van het raamwerk. De tweede optie creëert zeker een dampdicht geheel, maar met als nadeel dat ik heel de constructie insluit. Met de eerste optie ben ik niet zeker of het wel volledig dampdicht is.
_NvS_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 06:17:
In onze tekening van de houtskeletbouw lijkt het er op dat ze een aluminium laag aan de binnenkant van de glaswol als dampremmende laag zien. Van binnen naar buiten: spaanplaat > glaswol met aluminium > cementvezelplaat > spouw.
Of dat voldoende is laat ik aan de experts over, maar misschien kan je er wat mee ?
Bedankt voor je reactie maar dat is in mijn geval spijtig genoeg geen optie. De aluminium laag is inderdaad dampdicht (men noemt dit een spijkerflens). Maar je moet die flenzen wel tegen de structuur kunnen bevestigen en de naden overplakken met tape. Da's nogal moeilijk als deze aan de onderkant zitten zoals bij mij het geval zou zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

mathias82 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:45:
Klopt. De enige manier is dus tussen of over de houten balken van het raamwerk. De tweede optie creëert zeker een dampdicht geheel, maar met als nadeel dat ik heel de constructie insluit. Met de eerste optie ben ik niet zeker of het wel volledig dampdicht is.
De eerste optie is niet luchtdicht genoeg om als dampscherm te kunnen dienen. De tweede optie is helemaal niks, want dan zit de folie aan de verkeerde kant. Je zou wel een folie op de balken kunnen leggen en hier dan vervolgens isolatie op leggen. Met glaswol is het dan wel zo dat je er niet meer op lopen kan. Als je bijvoorbeeld een PIR Alu neemt, met underlayment erop, dan is het wel weer beloopbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
H-W schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:41:
[...]

De eerste optie is niet luchtdicht genoeg om als dampscherm te kunnen dienen. De tweede optie is helemaal niks, want dan zit de folie aan de verkeerde kant. Je zou wel een folie op de balken kunnen leggen en hier dan vervolgens isolatie op leggen. Met glaswol is het dan wel zo dat je er niet meer op lopen kan. Als je bijvoorbeeld een PIR Alu neemt, met underlayment erop, dan is het wel weer beloopbaar.
Met de tweede optie bedoelde ik om het dampscherm over de balken te leggen maar wel de structuur van het houten raamwerk te volgen, dus het dampscherm mee laten zakken in de holle ruimtes tussen de balken, zodat het dampscherm wel onder de glaswol zit. Eigenlijk hetzelfde als de eerste optie, maar dan niet onderbreken aan de balken maar gewoon laten doorlopen over de balken.

Maar dan wordt het een heel gedoe om dat dampscherm goed te leggen. Misschien is de optie om met vaste platen te werken wel de beste. Als ik mij niet vergis is een dampscherm dan ook niet nodig want daar kan geen vocht in blijven zitten. Ik ga volgende keer eens kijken of dit een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Is het wat om pir platen aaneengesloten op de balken te gaan leggen? Het onderling tapen lukt waarschijnlijk ook nog wel als je dit tijdens het leggen meteen doet in plaats van achteraf.

Je geeft aan dat de zolder niet gebruikt gaat worden, maakt het dan uit als de (sta)hoogte iets kleiner wordt?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Tja PIR platen en dan de naden aftapen. Dat zou misschien alleen kunnen werken als je de tape aan de onderzijde van de isolatie plakt. Sowieso moet je wel een hele goede tape kopen wil het effect hebben. Aan de bovenzijde aftapen heeft echt geen enkele zin.
Dan liever het dampscherm helemaal doorleggen over de balken, misschien her en der een nietje erin om het op zijn plaats te houden. Die dan wel even aftapen.

[ Voor 23% gewijzigd door H-W op 08-02-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mathias82 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:43:
(...)om de vermijden dat de koude wind door de isolatie blaast.
Je zegt dit zo even, maar geen enkele isolatie gaat goed werken als er luchtverplaatsing, of zelfs wind, kan plaatsvinden. Zorg eerst dat je alle kiertjes etc. goed dichtmaakt en werk ook je isolatie zelf luchtdicht af met bijv. alu-tape. Zelf ben ik de zolder aan het isoleren met PIF isolatiefolie, werkt erg prettig en geeft goede isolatie met niet teveel dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 17:10

Trebbors

Failure is no option!

H-W schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:56:
Tja PIR platen en dan de naden aftapen. Dat zou misschien alleen kunnen werken als je de tape aan de onderzijde van de isolatie plakt. Sowieso moet je wel een hele goede tape kopen wil het effect hebben. Aan de bovenzijde aftapen heeft echt geen enkele zin.
Dan liever het dampscherm helemaal doorleggen over de balken, misschien her en der een nietje erin om het op zijn plaats te houden. Die dan wel even aftapen.
Deze begrijp ik niet, als beide kanten voorzien zijn van een alu laag dan is aftapen aan de bovenkant toch mogelijk en effectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Dat aftapen werkt echt alleen met een goede kwaliteit tape. Bovendien zit bij de constructie in dit topic de dampremmende laag dan aan de verkeerde kant, die zou namelijk onder de isolatie moeten liggen en niet erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Aikon schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:17:
[...]

Je zegt dit zo even, maar geen enkele isolatie gaat goed werken als er luchtverplaatsing, of zelfs wind, kan plaatsvinden. Zorg eerst dat je alle kiertjes etc. goed dichtmaakt en werk ook je isolatie zelf luchtdicht af met bijv. alu-tape.
Ja dat klopt inderdaad, daarom dat ik de bovenkant ga afwerken met dit: https://www.knaufinsulati...sulation/homeseal-lds-004 Deze folie is winddicht en dampopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Even goed vastleggen zodat je bewijs hebt voor een toekomstig energielabel. Zie Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel voor toelichting.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Mijn situatie is een beetje vergelijkbaar, nu zolder, planken vloer, balken constructie en div. electra buizen en een gipskartonplaten plafond in de slaapkamers, daar wil ik niet aankomen!

Ik ben begonnen om de planken weg te halen (gespijkerd pfff. een klus, krijg spijkers er niet goed uit, planken breken!!) maar goed, wil dan tussen de balken rockwool aanbrengen, ik krijg daar nooit fatsoenlijk, aan één stuk een folie aangebacht. Na aanbrengen isolatie leg ik de planken los terug, past allemaal ook niet meer precies meer (oude planken) dus er blijven veel kieren tussen de planken. Het is alleen maar een opslag zolder. Kan dit, zie ik wat over het hoofd, geen dampscherm? Ik lees ook een optie van dampdichte verf aanbrengen op plafonds. graag wat adviezen, alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:46
Laus schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:36:
Mijn situatie is een beetje vergelijkbaar, nu zolder, planken vloer, balken constructie en div. electra buizen en een gipskartonplaten plafond in de slaapkamers, daar wil ik niet aankomen!

Ik ben begonnen om de planken weg te halen (gespijkerd pfff. een klus, krijg spijkers er niet goed uit, planken breken!!) maar goed, wil dan tussen de balken rockwool aanbrengen, ik krijg daar nooit fatsoenlijk, aan één stuk een folie aangebacht. Na aanbrengen isolatie leg ik de planken los terug, past allemaal ook niet meer precies meer (oude planken) dus er blijven veel kieren tussen de planken. Het is alleen maar een opslag zolder. Kan dit, zie ik wat over het hoofd, geen dampscherm? Ik lees ook een optie van dampdichte verf aanbrengen op plafonds. graag wat adviezen, alvast bedankt.
als je een dampscherm wil gebruiken kun je dat toch gewoon over de balken heen leggen? en dan los genoeg zodat je isolatie ook nog tussen de balken past. als je klaar bent een paar underlayment platen erop en dan kunnen die kapotte planken weg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:55

Boss

+1 Overgewaardeerd

Het folie is om ervoor te zorgen dat er geen condensvocht tussen de isolatie en de koude kant blijft hangen. Als de zolder een pannendak bevat dan kan dat nog prima een beetje doorwaaien en kan het vocht weg.

Ik ben zelf nu bezig met een plat dak isoleren van binnenuit. Daar komt de isolatie onder het houten (waterdichte) dak en kan vocht niet weg. Daar moet een klimaatfolie tussenkomen zodat er geen vocht in blijft zitten.

Er is een hoop op te vinden op YouTube. Het verschil zit voornamelijk in plat of schuin dak en of er boven de isolatie nog geventileerd kan worden.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1