Mijn moeder heeft net een huis gekocht en ik zou graag de zoldervloer isoleren. Het dak zelf is namelijk helemaal niet geïsoleerd en de zolder gaat toch niet gebruikt worden.
De zoldervloer is bestaat uit een houten raamwerk, waar makkelijk glaswol tussen kan gestoken worden.
In de zoldermuren zijn openingen voor ventilatie aangebracht, dus ik ga zeker een dampopen membraan aan de bovenkant (koude kant) aanbrengen, om de vermijden dat de koude wind door de isolatie blaast.
Nu is mijn vraag: wat aan de onderkant (warme kant)? De logica lijkt mij om daar een dampscherm aan te brengen, maar hoe doe ik dat best?
De zoldervloer is bestaat uit een houten raamwerk, waar makkelijk glaswol tussen kan gestoken worden.
In de zoldermuren zijn openingen voor ventilatie aangebracht, dus ik ga zeker een dampopen membraan aan de bovenkant (koude kant) aanbrengen, om de vermijden dat de koude wind door de isolatie blaast.
Nu is mijn vraag: wat aan de onderkant (warme kant)? De logica lijkt mij om daar een dampscherm aan te brengen, maar hoe doe ik dat best?
- Het dampscherm over de houten structuur leggen om zo een luchtdicht geheel te krijgen, of riskeer ik dan problemen te krijgen omdat de houten structuur niet meer kan ademen?
- Het dampscherm tussen de houten structuur aanbrengen (zoals de isolatie) en dan langs de kanten luchtdicht maken met tape / lijm?
- Toch geen dampscherm aanbrengen, vermits de isolatie en het membraan erboven dampopen zijn en het vocht dus weg kan?
[ Voor 4% gewijzigd door mathias82 op 07-02-2022 21:53 ]