Toon posts:

Componenten hergbruik oude zelfbouw NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 1179574

Topicstarter
Hoi,

Een aantal jaar geleden heb ik een NAS gebouw met de volgende componenten:

Helaas is de case te klein aangezien ik minimaal 4 3,5 inch schijven erin wil bouwen. Een nieuwe Desktop / Server hoeft niet per se voor mij.

De vraag is of ik bovenstaande componenten kwijt kan in:
Link

Mijn moederbord is ITX-ac dus ik weet het niet zeker.

En of mijn voeding 4 schijven kan trekken?

Zo ja dan hoef ik alleen een nieuwe case te halen en alles om te bouwen.

Beste antwoord (via Anoniem: 1179574 op 07-02-2022 22:09)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Sluit de 4 pin CPU voeding eens aan.

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:06
De ac die je noemt in de vorm “itx-ac” is de code voor het draadloze netwerk die de fabrikant aan het naam van het moederbord heeft toegevoegd.

Moederbord: pricewatch: ASRock H97M-ITX/ac

Form Factor (formaat): Mini-ITX

Kast:
pricewatch: Fractal Design Define R6 Tempered Glass Black

Form Factor: ATX (Standard), EATX (Extended ATX), Micro-ATX (µATX), Mini-ITX

Dus ja, het kan.

Of je zo’n moederbord in zo’n knetter van een kast moet zetten (er kunnen ook ATX-moederborden in) lijkt me niet. Er zijn vele kasten veel kleiner. Ik weet niet hoe je op deze bent gekomen.

Maar ja, jouw keuze.

Het hele systeem had ook op een goede 200-ish voeding gekund, dus 450 werkt zeker. Maar je had het toch al draaiend?

[Voor 9% gewijzigd door White Feather op 06-02-2022 16:45]

• White Feather
.

[Voor 104% gewijzigd door White Feather op 06-02-2022 16:44]

Topicstarter
Thnx, voor wat de voeding betreft, ja nu draait het op twee schijven, maar kan ik er ook 4 tegelijk aansluiten? Sorry, was niet duidelijk vanuit mijn kant.

• White Feather
4 harddisks is echt geen enkel probleem voor een 450 watt voeding.

Ik weet echter niet hoe goed de voeding is verouderd, hij is immers al 8 jaar oud.

Dat zou je even kunnen vragen in het voedingentopic: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

En uiteraard worden hdd ook ouder en kunnen gaan uitvallen. Ik neem aan dat je een backup hebt van de belangrijke bestanden?

[Voor 82% gewijzigd door White Feather op 06-02-2022 16:56]

Topicstarter
White Feather schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:50:
4 harddisks is echt geen enkel probleem.
Super bedankt! Ik ga erover nadenken en bestellen denk ik.

• Uszka
  • Nu online
Waarom zo'n dure behuizing waar een ITX bordje in verzuipt? Voor de helft van het geld kan het ook met pricewatch: Cooler Master Silencio S400 en pricewatch: Cooler Master Silencio S400 Tempered glass welke ruimte bieden aan 4 HDD's. Meer kan ook niet aan je moederbord zonder met een insteekkaart te werken.

Voeding vervangen want die is na 8 jaar niet betrouwbaar meer. Destijds was het de eerste budget voeding met DC-DC. Prima voor budget systemen maar de kwaliteit was niet geweldig. Ik heb er heel wat dood langs zien komen die 4- 5 jaar oud waren. Geen enkele heeft overigens andere hardware gesloopt. Voedingsuggestie: pricewatch: Corsair TX550M (2021)

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:20:
Waarom zo'n dure behuizing waar een ITX bordje in verzuipt? Voor de helft van het geld kan het ook met pricewatch: Cooler Master Silencio S400 en pricewatch: Cooler Master Silencio S400 Tempered glass welke ruimte bieden aan 4 HDD's. Meer kan ook niet aan je moederbord zonder met een insteekkaart te werken.

Voeding vervangen want die is na 8 jaar niet betrouwbaar meer. Destijds was het de eerste budget voeding met DC-DC. Prima voor budget systemen maar de kwaliteit was niet geweldig. Ik heb er heel wat dood langs zien komen die 4- 5 jaar oud waren. Geen enkele heeft overigens andere hardware gesloopt. Voedingsuggestie: pricewatch: Corsair TX550M (2021)
Ok, welke (zuinige) voeding zou je mij dan adviseren?

• Uszka
  • Nu online
Anoniem: 1179574 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:38:
[...]

Ok, welke (zuinige) voeding zou je mij dan adviseren?
Die je net gequoot hebt. pricewatch: Cooler Master V550 Gold-V2 is ook een optie. Die is <100w 2 - 5 procentpunt efficiënter.

[Voor 31% gewijzigd door Uszka op 06-02-2022 17:49]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:22
Ik heb zelf een ITX server in een Lian Li q25b zitten omdat deze 5 Hot swap bays heeft. Nu is het een erg oude kast en zou ik dat ook niet meer kiezen. Zeker omdat deze een rare combi van voedingsaansluitingen gebruikt waar ik liever alles sata zou hebben gezien. Maar werkt verder wel.
Daarbij heb ik ook bewust de keuze gemaakt voor een moederbord met genoeg SATA aansluitingen. Omdat ik weet dat ik toch wel een nieuwe hdd er in zou steken. Naast vervangen van schijven met problemen.

Topicstarter
White Feather schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:50:
4 harddisks is echt geen enkel probleem voor een 450 watt voeding.

Ik weet echter niet hoe goed de voeding is verouderd, hij is immers al 8 jaar oud.

Dat zou je even kunnen vragen in het voedingentopic: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

En uiteraard worden hdd ook ouder en kunnen gaan uitvallen. Ik neem aan dat je een backup hebt van de belangrijke bestanden?
Jazeker! Zowel lokaal als in de cloud.

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:20:

Heb beiden besteld op jouw advies. Bedankt!

Topicstarter
Hola,

Heb de onderdelen binnen en heb alles zo goed mogelijk omgezet inclusief de nieuwe voeding.
Test run.... nada... de lampjes gaan 1 seconde aan, de fans draaien 1 seconde en dan valt alles uit.

Heb de oude voeding teruggeprikt en idem dito helaas. Heb alles zoveel mogelijk losgekoppeld maar dat wil niet helpen.

What could be wrong? Normaliter zou ik als ultimo oplossing even langs een pc winkel rijden maar in Eindhoven zijn ze schaars tegenwoordig.... :F

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:35
@Anoniem: 1179574 De juiste afstandsbussen geplaatst? Vooral ook niet te veel geplaatst?

Zit het I/O shield goed? Als een punt daarvan in een poort terecht komt kan dit sluiting maken.

Op de foto mis ik het RAM, maar neem aan dat je het ook met geprobeerd hebt. :+

[Voor 22% gewijzigd door Xander op 07-02-2022 21:49]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:49:
Check!!! Schele!! |:( dank je wel!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:22
De ham-vraag, doet het het nu wel? En geloof me, we hebben allemaal dat soort dingen gehad.

Hmm, waarom doet mijn pc het na warm worden niet meer? Nou, omdat ik de koeler omgedraaid had gemonteerd, ofwel, het hoge stukje boven het socket zat boven de cpu deels en andersom, dus, een deel van de CPU werd niet gekoeld en een het hogere deel van het socket werd verwarmd. :+

AGP achtig kaartje met usb omgekeerd monteren op het moederbord, want zelfde slot, maar dan omgekeerd en hebben we mooi USB sloten intern (had ik nodig), nope. Werkt niet en moederbord ook niet meer. 8)

Topicstarter
Haha ja pcies! Van de drie schijven doet er één het niet. Sata kabel lijkt defect en uiteraard geen nieuwe liggen. Zojuist besteld, morgen binnen. Dan testen en installeren die hap!

Topicstarter
Hi, ik heb even gekeken of er voor deze case ook extra HDD brackets zijn (3,5 inch) maar die krijg ik niet gevonden. Hoe zouden jullie hier nog 2 extra schijven inbouwen? Ik zie niet echt montage mogelijkheden maar misschien zie ik wat over het hoofd. De huidige SSD opstart schijf hangt aan de buitenkant van de kast om het zo maar even te noemen (wel in de kast zelf) en de 2 hdd's hangen onderin in de daarvoor bedoelde bracket.

• Uszka
  • Nu online

Topicstarter
Cool! Thanks! Al moet ik zeggen dat 3 x hdd onderin mij niet lukt voor zover ik me kan herinneren (geen foto gemaakt en kast staat weggestopt). Zal eens checken, bedankt! Meer mogelijkheden zijn er niet, wel? Ik heb namelijk nog best veel ruimte onder de 5,25 inch bay zeg maar, en dan recht omlaag.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee