Bewust kinderloos

Pagina: 1
Acties:
  • 5.377 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten1
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02-2022
Goedemorgen!

Geen idee of dit op Tweakers thuis hoort, maar ik dacht ik geef het eens een poging!

Mijn vriendin en ik, beide hoog opgeleid, begin 30, hebben geen kinderwens.
Om ons heen hebben, op de singles na, alle bevriende stellen minimaal 2 kinderen.

We hebben geen hekel aan kinderen, maar vinden het soms wel lastig hoe hier met vrienden mee om te gaan, zeker wanneer er meerdere vrienden samen komen. Nu Corona een beetje op z'n eind loopt begint dit juist weer wat meer naar voren te komen.

Zijn er Tweakers in een vergelijkbare situatie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:22
Een heel topic: Geen kinderwens

Je moet wel huiskamer toegang hebben. Al gaat dat meer om het geen kinderwens hebben.

Jouw vraag is: hoe moet ik omgaan met de overlast van de kinderen van vrienden die ik ervaar, als we met de vriendengroep hebben afgesproken?

Het meest simpele antwoord: een nieuwe vriendengroep zoeken waar niemand kinderen heeft of waar wordt afgesproken zonder kinderen.

Uiteraard kan je ook benoemen waar je precies last van hebt? Is dat het geluid dat ze maken? Of zoeken de kinderen aandacht bij je? Of zijn het vragen of hints richting jullie?

[ Voor 72% gewijzigd door President op 06-02-2022 10:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:08

-tom-562

Oliesjeik

Huh? Waar heeft hij het over overlast?

Wat vind je precies lastig @Maarten1?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En waarom moet dat “hoog opgeleid” er bij? Wat moeten wij met deze informatie?

Ik zou andere vrienden zoeken, zonder kinderen, althans, vrienden geven ook overlast, ik zou samen blijven en de rest als “mooi meegenomen” benaderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:35
Wat is het probleem nou precies?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:46
Als je het kindervrij noemt, hoef je in de omgeving vaak ineens een stuk minder vragen te beantwoorden.
-loos geeft mensen toch nog vaak een opening om je hun eigen mening aan te wrijven. Als dat het issue is.

Aan de andere kant als het om gezamelijke activiteiten gaat en de kinderen zijn erbij, dan zullen die op dat moment toch redelijk in het centrum van aandacht of gesprek staan.

Maar uiteindelijk gaat het erom om hoe je met elkaar omgaat, en relaties onderling veranderen ook constant naarmate je ouder wordt.

Wellicht zal je wat minder met elkaar de kroeg in gaan, maar ga je andere activiteiten ontwikkelen, even uit eten, of theater etc. met één van het stel (meestal zijn het vrienden). Soms weekendje weg.

Merk wel dat we nu weer wat vaker dingen doen dan toen kinderen her en der nog erg jong waren, maar de meeste worden al aardige zelfstandig, en dan is het voor pa en ma ook weer wat makkelijker dingen ondernemen.

[ Voor 12% gewijzigd door The_Vice op 06-02-2022 13:19 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Vorkie schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:08:
En waarom moet dat “hoog opgeleid” er bij? Wat moeten wij met deze informatie?

Ik zou andere vrienden zoeken, zonder kinderen, althans, vrienden geven ook overlast, ik zou samen blijven en de rest als “mooi meegenomen” benaderen.
Zodat je in ieder geval weet dat ze genoeg hersencellen hebben om dit besluit bewust te nemen :+ Groetjes, een laag opgeleide met een kind.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Jelle Brolnir schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Zodat je in ieder geval weet dat ze genoeg hersencellen hebben om dit besluit bewust te nemen :+ Groetjes, een laag opgeleide met een kind.
Deze midden opgeleide (slechts HBO) heeft bewust twee kinderen hoor. Wel spijt als haren op mijn hoofd als ik moet oppassen op ze als de vrouw weg is, maar dat gevoel verdwijnt ooit wel als ze 18 jaar zijn ofzo :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:27
Ben ik de enige die het een beetje vreemd vindt dat iemand op een tech-forum terecht komt (vandaag aangemeld) voor dit soort vragen? Oke, "we" zijn hier natuurlijk van alle markten thuis, maar ik denk dat je hier beter terecht kan: https://forum.viva.nl/index.php

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The_Vice
  • Laatst online: 12:46
Jolly_Jumper schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:08:
Ben ik de enige die het een beetje vreemd vindt dat iemand op een tech-forum terecht komt (vandaag aangemeld) voor dit soort vragen? Oke, "we" zijn hier natuurlijk van alle markten thuis, maar ik denk dat je hier beter terecht kan: https://forum.viva.nl/index.php
Ja,
daar we hier ook funda afstruinen, moestuinen bediscusieren en AH bestekzegels uitruilen. En wie weet, stellen er wel mensen vragen over hun aanstaande telefoon op VivaF, dat kan toch ook zomaar niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Jolly_Jumper schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:08:
Nee niet vreemd: de andere forums zijn al gesloten of uitgestorven en op GoT wordt juist veel gediscussieerd, wat helemaal niets met technologie te maken heeft ;)

GoT is een van de weinige nog actieve forums, die niet verdrongen zijn door Facebook en co. Al bedoel ik eigenlijk Tik Tok en co :+

Maar ik ben laag/middelbaar opgeleid en heb een kind: ze horen erbij, dus als mijn denkbare vrienden daar een probleem mee hebben. Dan hebben ze pech: kinderen komen altijd op de 1e plaats _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is niet de bedoeling om naar HK topics te linken. What happens there, stays there.

En voor de TS: waarom zouden anderen rekening moeten houden met jullie kinderloosheid?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Het is niet de bedoeling om naar HK topics te linken. What happens there, stays there.

En voor de TS: waarom zouden anderen rekening moeten houden met jullie kinderloosheid?
Het is geen huiskamer topic, maar een TL topic :) President zei het verkeerd.

Ik vraag me vooral af wat de TS lastig vindt aan de situatie. Kwestie van duidelijk zijn over je verwachtingen tegenover elkaar toch?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-05 21:12
Wij kunnen ze helaas niet krijgen (middelbaar opgeleid)

[ Voor 98% gewijzigd door milotic op 06-02-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:05
Het punt is dat TS nog niet sterk genoeg is om in het openbaar achter zijn eigen keuze te staan. Zodra iemand zelfverzekerd genoeg is, dan is het geen enkel punt om tegen een vriend of wie dan ook te zeggen dat je geen kinderwens hebt. Het is geen ongeldige stelling, daar heeft iedereen maar respect voor te hebben. En het mooiste is om er daarna luchtig mee om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 11:29
Ik begrijp het niet. Wat vind je nou lastig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Fraaie allereerste post van TS 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:15
milotic schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:24:
Wij kunnen ze helaas niet krijgen (middelbaar opgeleid)
Hoi, de rest van deze opmerking, hoe begrijpelijk ook gezien de eerste helft van wat je zegt, is niet zo respectvol en zou ik weghalen. Ja, ik snap dat je niet serieus bent, maar dan nog kan dat IMO niet op een forum met mensen die je niet persoonlijk kent.

En overigens, veel sterkte met het hebben van de wens maar niet de mogelijkheid. Dat kan gewoon heel erg pijnlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:15
Voor TS, ik ken verschillende mensen die al jaren samen zijn en ook bewust geen kinderen willen. Of die ook hier op Tweakers zitten, is een andere vraag. Maar zo ja, waar ben je jaar op zoek? Ervaringen? Of ze er ook vaak (op het irritante af) vragen over krijgen? Zoek je contacten die wel tijd hebben om dingen samen te doen (zoals wat bijvoorbeeld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Wilke schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Hoi, de rest van deze opmerking, hoe begrijpelijk ook gezien de eerste helft van wat je zegt, is niet zo respectvol en zou ik weghalen. Ja, ik snap dat je niet serieus bent, maar dan nog kan dat IMO niet op een forum met mensen die je niet persoonlijk kent.

En overigens, veel sterkte met het hebben van de wens maar niet de mogelijkheid. Dat kan gewoon heel erg pijnlijk zijn.
wat meer een frustratie argument

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten1
Ik ben bezig met een langere reactie op alle reacties.

Even kort: laat ik vooropstellen dat het "hoog opgeleid" niet handig was en afleid van de discussie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Wij hadden ook geen kinderwens, na veel sociale druk toch ook maar een kindje genomen want ja dat hoord er bij. Na een half jaar waren we het helemaal zat. Gelukkig konden we iemand in onze omgeving welke geen kinderen konden krijgen en hebben we hun blij gemaakt met ons kind.

Dus als je er zelf niet achter sta, doe het niet en laat je niet beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
BBB-Nick schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:44:
Wij hadden ook geen kinderwens, na veel sociale druk toch ook maar een kindje genomen want ja dat hoord er bij. Na een half jaar waren we het helemaal zat. Gelukkig konden we iemand in onze omgeving welke geen kinderen konden krijgen en hebben we hun blij gemaakt met ons kind.

haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Geen idee of dit serieus is of een grapje, maar als het serieus is: top dat jullie het kind hebben afgestaan! Beter je kind ergens anders een goede jeugd geven dan bij jou thuis een slechte jeugd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
President schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:00:
[...]

Geen idee of dit serieus is of een grapje, maar als het serieus is: top dat jullie het kind hebben afgestaan! Beter je kind ergens anders een goede jeugd geven dan bij jou thuis een slechte jeugd :-)
grap doh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

[...]

...

Ik denk dat hier juist een deel van het probleem zit. Als je kinderen hebt moet de ander daar maar rekening mee houden, maar andersom geldt het niet?

Maatschappelijk lijkt de default erg te zijn dat je kinderen moet hebben als stel, anders ben je apart. Vooral vrouw zijn in dit soort omstandigheden is niet leuk. De vragen zijn meestal gericht op 'Waarom wil je géén kinderen?' en opmerkingen zoals 'Nu denk je nog dat je dit wil, maar het komt nog wel!'. Die opmerkingen worden als vrij normaal beschouwd en als je er tegenin gaat, dan ben je de gefrustreerde persoon. Ookal reageer je kalm en ben je best overtuigd van je zaak.

Persoonlijk ook wel ervaring mee dus en ik laat me er niet zo door uit het veld slaan. Het contact met die vrienden wordt nu wat minder, wie weet straks weer meer. Zo niet, dan niet. Ik vind de kinderen van anderen, (ook neefjes en nichtjes) leuk, maar ben ook blij dat ik ze weer achter kan laten. Dan weet ik wel dat het niet aan mij besteed is.

[ Voor 3% gewijzigd door Ex Nunc op 06-02-2022 15:31 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:27
Je vindt het lastig dat vrienden van je kinderen hebben? Dan ga met wat oudere mensen om, die nemen hun kinderen vaak niet meer mee, omdat ze ook ouder zijn.

Ik weet nog wel dat ik met mijn hele familie op vakantie ging, mijn ouders hadden mij en nog een kind en de andere twee broers en zussen nog niet. Zij deden hun ding en wij het onze. Later hebben zij pas kinderen gekregen en gingen zijn hun gang. Het is een andere 'fase', maar als je er niet prettig bij voelt spreek je dat toch uit naar hun dat je ook wel is zonder hun kinderen iets wil doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Hé! Waarom heeft nog niemand mij getagd? :+

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten1
Heb een aardige discussie op gang gebracht.
Ik ben bewust met wat weinig woorden begonnen aan mijn post omdat ik het Tweakers forum wat langer dan vandaag ken. Dat ik dit niet met mijn meer gebruikte username post heeft vooral de rede dat ik deze discussie los wil zien van wat ik normaal post of waar ik op reageer.

Laat ik vooropstellen dat onbewust kinderloos iets zeer heftigs is wat ik helaas ook van dichtbij meemaak. Mijn excuses bij deze dan ook naar degene die dit topic ongepast vinden.

Ik schiet soms tussen "ik" en "we" in mijn reacties. Uiteindelijk hebben we beide hetzelfde, maar soms zijn dingen wat meer persoonlijk, andere zaken maken wij als stel mee.

Laat mij op een aantal van deze zaken reageren:
-tom-562 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:02:
Huh? Waar heeft hij het over overlast?

Wat vind je precies lastig @Maarten1?
Wat ik lastig vindt is dat ik merk dat mensen onbewust vaak geen begrip lijken te hebben voor het feit dat wij geen kinderen willen. Voorbeeld: we worden uitgenodigd voor een verjaardag waarbij ik bewust vraag hoe laat andere vrienden (met hun kinderen) komen waarbij we horen dat andere vrienden met hun 3 kinderen (van 1, 2 en 4) er alleen in de middag zijn. Komen we daar eind van middag aan, blijken die vrienden toch te blijven eten en zitten we met 5 kinderen van leeftijd 0,5-4 aan het avond eten. Hoe ga je met z'n situatie om? Het zijn te goede vrienden om er afscheid van te nemen, maar sociaal gezien vind ik het heel complex hier mee om te gaan. We willen ook niet dat onze vrienden zich niet meer welkom voelen of dat er binnen de vriendengroep complexe situaties ontstaan.
The_Vice schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:15:
Maar uiteindelijk gaat het erom om hoe je met elkaar omgaat, en relaties onderling veranderen ook constant naarmate je ouder wordt.
Hier wringt wel een schoen: we merken soms dat er niet altijd (bewust) begrip is voor ons. Wij hebben geen kinderen, dus is het makkelijk dat wij ons aan onze vrienden aanpassen die wel kinderen hebben, andersom gebeurt zeer beperkt. Hoe makkelijk wordt er een kind in onze handen geduwd als pap of mam even iets willen pakken of moeten regelen. Maar wanneer zeg je daar iets van? Als je geen kind vast wilt houden of er mee wilt spelen voelt het soms alsof je indirect die vrienden niet leuk vindt. Voor elk stel ligt dat toch weer een beetje de focus op, maar dat dan dus bij elk stel met vrienden dat we hebben.. Natuurlijk is het ook deels een projectie van je eigen gedachten, maar des al niet te min een complexe situatie.
Weissbier schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Nee niet vreemd: de andere forums zijn al gesloten of uitgestorven en op GoT wordt juist veel gediscussieerd, wat helemaal niets met technologie te maken heeft ;)

GoT is een van de weinige nog actieve forums, die niet verdrongen zijn door Facebook en co. Al bedoel ik eigenlijk Tik Tok en co :+
Dit. Al is de negativiteit hier soms wel lastig (al is dat misschien internet in het algemeen tegenwoordig), er zitten ook serieuze reacties tussen waar ik wat aan heb.
[...]

Heb het hierboven al even kort beschreven. Duidelijk is wel dat vriendschap voor mij geen voort wat hoort wat is, dus andere rekening houden met mij vind ik in die zin niet heel belangrijk, belangrijker vind ik hoe bewust ze omgaan met het feit dat wij geen kinderen hebben. Vergelijk het met iemand die een hond heeft; die kan je naar iedereen mee willen nemen, maar sommige zitten daar niet op te wachten om welke reden dan ook. Waar er bij een hond vaak bewust naar wordt gevraagd is kinderen een ongeschreven regel.
Playa del C. schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:26:
Het punt is dat TS nog niet sterk genoeg is om in het openbaar achter zijn eigen keuze te staan. Zodra iemand zelfverzekerd genoeg is, dan is het geen enkel punt om tegen een vriend of wie dan ook te zeggen dat je geen kinderwens hebt. Het is geen ongeldige stelling, daar heeft iedereen maar respect voor te hebben. En het mooiste is om er daarna luchtig mee om te gaan.
Met de relatief weinig hoeveelheid informatie die ik in mijn openingspost heb gegeven snap ik je reactie. De rede dat ik in mijn openingspost dat niet te duidelijk naar voren wilden laten komen is dat ik geen stellige mening heb over kinderen in het algemeen. Als ik heel duidelijk verwoord dat ik geen kinderen wil sluit dat ook een deel van de discussie. We zijn zeer zelfverzekerd in ons standpunt en onze vrienden weten het ook hoe we erin staan. Maar alsnog krijg je er heel vaak vragen over waarbij de sociale druk, hoe goed bedoelt ook van iedereen (“je krijgt er zoveel voor terug”) heel erg hoog is, juist ook omdat het alleen maar over kinderen gaat.

[/quote]
Wilke schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:40:
Voor TS, ik ken verschillende mensen die al jaren samen zijn en ook bewust geen kinderen willen. Of die ook hier op Tweakers zitten, is een andere vraag. Maar zo ja, waar ben je jaar op zoek? Ervaringen? Of ze er ook vaak (op het irritante af) vragen over krijgen? Zoek je contacten die wel tijd hebben om dingen samen te doen (zoals wat bijvoorbeeld?)
Ik denk wel dat we op dit moment opzoek zijn naar gelijkgestemde. Niet om een avond alleen maar negatief te praten over kinderen, maar juist eens te praten over hoe zij met bepaalde situaties omgaan en waar bij hun de keuze vandaan komt. De rede dat ik geen kinderen wil snap ik zelf ook niet, ik mis het gevoel. Ik ben niet jaloers aangelegd en vind jaloezie ook geen mooie emotie bij de mensen (je gunt jezelf dan iets meer dan de ander), maar ik zag laatst mijn zwager met mn neefje spelen. De interactie tussen vader en zoon, dat ga ik niet krijgen, dat gaf iets wat jaloezie.
We vinden het lastig gelijkgestemde te vinden, zeker ook omdat we niet antikind zijn, we schreeuwen het niet van de daken. Zo denk ik dat er vele met ons zijn, maar wij kennen ze helaas niet.

Heftig verhaal zo in het kort en goed dat er een weg is gevonden. Die druk hebben wij ook wel gevoeld, vooral vanuit mijn moeder (ondanks dat ze al oma is). Daar heb ik een paar jaar geleden een intens gesprek mee gehad dat ze moest stoppen met ons overtuigen. Ze lijkt er nu vrede mee te hebben, maar ik weet niet of ze het snapt. Iedereen maakt wel eens rare keuzes in het leven, maar als er 1 is waarvan we zeker weten dat we alleen maar "ik wist het wel" reacties zouden krijgen is als we zouden laten weten dat we zwanger waren.
Ex Nunc schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Ik denk dat hier juist een deel van het probleem zit. Als je kinderen hebt moet de ander daar maar rekening mee houden, maar andersom geldt het niet?

Maatschappelijk lijkt de default erg te zijn dat je kinderen moet hebben als stel, anders ben je apart. Vooral vrouw zijn in dit soort omstandigheden is niet leuk. De vragen zijn meestal gericht op 'Waarom wil je géén kinderen?' en opmerkingen zoals 'Nu denk je nog dat je dit wil, maar het komt nog wel!'. Die opmerkingen worden als vrij normaal beschouwd en als je er tegenin gaat, dan ben je de gefrustreerde persoon. Ookal reageer je kalm en ben je best overtuigd van je zaak.

Persoonlijk ook wel ervaring mee dus en ik laat me er niet zo door uit het veld slaan. Het contact met die vrienden wordt nu wat minder, wie weet straks weer meer. Zo niet, dan niet. Ik vind de kinderen van anderen, ook neefjes en nichtjes leuk, maar ben ook blij dat ik ze weer achter kan laten. Dan weet ik wel dat het niet aan mij besteed is.
Deze post vat het wel een beetje samen waar ik mee zit. Ik ben dan nog de man uit de relatie. De druk die mijn vriendin voelt is nog een stuk hoger dan dat ik die ervaar. Zij zou ook wel eens met gelijkgestemde in contact willen komen, maar krijgt er snel een feministisch gevoel van, los van het feit dat we bewust kinderloze stellen niet tegenkomen.

Dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ex Nunc schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Persoonlijk ook wel ervaring mee dus en ik laat me er niet zo door uit het veld slaan. Het contact met die vrienden wordt nu wat minder, wie weet straks weer meer. Zo niet, dan niet. Ik vind de kinderen van anderen, (ook neefjes en nichtjes) leuk, maar ben ook blij dat ik ze weer achter kan laten. Dan weet ik wel dat het niet aan mij besteed is.
Hoe moet je rekening houden met kinderlozen dan? Leg mij dat eens uit. Dan heb ik het niet (zoals de TS aandraagt) het over zomaar kinderen 'in de handen duwen', dat zou ik zelf als ouder ook niet doen, of over de discussie wel of geen kinderen willen.
Als je goede vrienden bent dan weet je dat soort dingen van elkaar (neem ik aan).

@Maarten1 Dat voorbeeld van die verjaardag, dat is toch ook een beetje gek? Een verjaardag is een sociale aangelegenheid. Dan kan je toch niet verwachten dat mensen om tijd X weg zijn, omdat er mensen komen die niks hebben met kinderen? Je hoeft toch niet met ze te spelen o.i.d.?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Maarten1 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:37:

Wat ik lastig vindt is dat ik merk dat mensen onbewust vaak geen begrip lijken te hebben voor het feit dat wij geen kinderen willen. Voorbeeld: we worden uitgenodigd voor een verjaardag waarbij ik bewust vraag hoe laat andere vrienden (met hun kinderen) komen waarbij we horen dat andere vrienden met hun 3 kinderen (van 1, 2 en 4) er alleen in de middag zijn. Komen we daar eind van middag aan, blijken die vrienden toch te blijven eten en zitten we met 5 kinderen van leeftijd 0,5-4 aan het avond eten. Hoe ga je met z'n situatie om? Het zijn te goede vrienden om er afscheid van te nemen, maar sociaal gezien vind ik het heel complex hier mee om te gaan. We willen ook niet dat onze vrienden zich niet meer welkom voelen of dat er binnen de vriendengroep complexe situaties ontstaan.

...

Dank voor alle reacties!
Als het in dit soort situaties steekt, dan moet je dat aangeven. Als ze daar niets mee doen, wat is de vriendschap je dan waard? Kennelijk willen ze geen rekening met jou houden. Vrienden van mij zouden dan aan mij en mijn vriendin wel een vetorecht geven als mensen langer willen blijven in dat soort omstandigheden. Jij hebt het immers van tevoren kenbaar gemaakt waar je niet op zat te wachten. Je kan je ook even iets meer terugtrekken van die vrienden. Is niet zo zwart-wit als je bent geen vrienden of wel vrienden. Ik hoop dat je wat relaxter in die situaties kan staan en soms gaat het zoals het gaat. Ik kan niet aanvoelen hoe het precies gaat bij jou(/jullie), maar zoek naar dingen die je nog wel kan doen.
De realiteit is wel dat de focus nou eenmaal sterk op de kinderen komt te liggen bij ouders. Dat is dan ook het hoofdonderwerp in hun leven. Daar acceptatie in vinden voor jezelf is misschien lastig, maar wel de realiteit.

Gelukkig hier in de omgeving wel gelijkgestemden kunnen vinden. Niet bewust gezocht overigens, gewoon tegengekomen. Ik zit zelf trouwens ook niet te wachten op avonden om eens lekker te bitchen op ouders en kinderen. Ik leef mijn leven voor mijzelf.
-tom-562 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Hoe moet je rekening houden met kinderlozen dan? Leg mij dat eens uit. Dan heb ik het niet (zoals de TS aandraagt) het over zomaar kinderen 'in de handen duwen', dat zou ik zelf als ouder ook niet doen, of over de discussie wel of geen kinderen willen.
Als je goede vrienden bent dan weet je dat soort dingen van elkaar (neem ik aan).

@Maarten1 Dat voorbeeld van die verjaardag, dat is toch ook een beetje gek? Een verjaardag is een sociale aangelegenheid. Dan kan je toch niet verwachten dat mensen om tijd X weg zijn, omdat er mensen komen die niks hebben met kinderen? Je hoeft toch niet met ze te spelen o.i.d.?
Om te beginnen, dat je het niet zelf kan verzinnen geeft al aan hoe vaak je er over na hebt willen/hoeven denken. Weer die maatschappelijke standaard met aannames.
Om te beginnen zoals bij het feestje, je weet dat die mensen niet op kinderen zitten te wachten. Als je dat respecteert, dan knikker je doe anderen eruit, hoezo moeten die mensen maar kunnen blijven hangen als uitgangspunt? Zij wijzigen de plannen. Moet dat kunnen, zeker, maar niet als hoofdregel en soms is het antwoord gewoon 'nee, dat kan niet'. Verder ophouden met dingen van je kinderen op welke manier ook maar opdringen. Het is een onderdeel van je leven en ik wil er best wat over horen, maar niet vanaf het begin van ons bezoek tot aan het einde. Niet er klakkeloos vanuit gaan dat het stel zonder kinderen zich altijd wel schikt in het schema van jou, omdat ze toch tijd zat hebben zonder kinderen. Zo kan ik wel doorgaan, maar bedenk zelf ook eens wat, zou ik zeggen :)
En wat betreft dat eten, met vrienden eten of met vrienden en een hele hoop kinderen aan tafel, wereld van verschil in dynamiek aan tafel. Als je niet snapt dat zoiets nogal verschilt en wat je mensen daarmee opdringt, dan is daar ook nog winst te behalen. Zie mijn voorbeeld hierboven.

[ Voor 31% gewijzigd door Ex Nunc op 06-02-2022 16:15 . Reden: Typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32
-tom-562 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:49:
[...]
De dynamiek tijdens een verjaardag of samenzijn waar kinderen bij zijn is totaal anders.
Veel gesprekken en aandacht gaat naar die kinderen en je kan geen fatsoenlijk gesprek voeren zonder dat er een kind om aandacht vraagt. Daarnaast is het een stuk lawaaierigere omgeving.

Ik weet wel als ik thuis kom van een verjaardag waar kinderen bij zijn ik echt kapot ben van de prikkels en maar minimaal een fatsoenlijk gesprek heb kunnen voeren met anderen. Waar je anders diepgaande gesprekken voert(zoals je dat in een rustige kroeg kan) is er een aandachtsspannen van 2 minuten en een hoop lawaai erbij. Het gaat vrijwel alleen maar over kinderen en daar heb ik weinig toe te voegen dan elke-keer-weer-opnieuw te moeten zeggen dat er geen behoefte aan heb.

Hoe je rekening houdt met kinderlozen?
Bijvoorbeeld door ze op een ander tijdstip uit te nodigen en hun wens te respecteren en niet altijd op te dringen dat je de kinderen mee neemt, terwijl je weet dat diegene er niet op zit te wachten.

Of bijvoorbeeld niet 3x per dag foto's naar de kinderlozen te sturen met hoe lief en leuk en super snel ontwikkeld hun kind is als die vrij sterk aangeven er geen interesse in te hebben. Ik val jou toch ook niet lastig met 3x per daags kattenfoto's?

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 06-02-2022 16:12 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 13:37
Hier ook een stel zonder kinderen. (Geen kinderwens)

Als een verjaardag het enige probleem is, daar kun je toch wel doorheen bijten? Is dat echt zo'n groot probleem?

Even voor de goede orde, ik heb zelf ook een schurft aan zulk soort verjaardagen waar 10tallen kinderen door het huis heen lopen te rennen en je er eigenlijk voor spek en bonen zit. Maar dat overleef je wel toch?

Wordt er buiten die verjaardagen om niet afgesproken met die vrienden zonder de kids erbij?

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ex Nunc schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:53:
[...]

[...]

Om te beginnen, dat je het niet zelf kan verzinnen geeft al aan hoe vaak je er over na hebt willen/hoeven denken. Weer die maatschappelijke standaard met aannames.
Om te beginnen zoals bij het feestje, je weet dat die mensen niet op kinderen zitten te wachten. Als je dat respecteert, dan knikker je doe anderen eruit, hoezo moeten die mensen maar kunnen blijven hangen als uitgangspunt? Zij wijzigen de plannen. Moet dat kunnen, zeker, maar niet als hoofdregel en soms is het antwoord gewoon 'nee, dat kan niet'. Verder ophouden met dingen van je kinderen op welke manier ook maar opdringen. Het is een onderdeel van je leven en ik wil er best wat over horen, maar niet vanaf het begin van ons bezoek tot aan het einde. Niet er klakkeloos vanuit gaan dat het stel zonder kinderen zich altijd wel schikt in het schema van jou, omdat ze toch tijd zat hebben zonder kinderen. Zo kan ik wel doorgaan, maar bedenk zelf ook eens wat, zou ik zeggen :)
En wat betreft dat eten, met vrienden eten of met vrienden en een hele hoop kinderen aan tafel, wereld van verschil in dynamiek aan tafel. Als je niet snapt dat zoiets nogal verschilt en wat je mensen daarmee opdringt, dan is daar ook nog winst te behalen. Zie mijn voorbeeld hierboven.
Misschien verschillen wij/onze vrienden dan wel veel van elkaar... Het zou bij mij nooit opkomen om een verjaardag op te delen in blokken. Het is een komen en gaan van mensen. Kan je dat niet handelen, dan kom je niet denk ik dan.
LED-Maniak schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:02:
[...]

De dynamiek tijdens een verjaardag of samenzijn waar kinderen bij zijn is totaal anders.
Veel gesprekken en aandacht gaat naar die kinderen en je kan geen fatsoenlijk gesprek voeren zonder dat er een kind om aandacht vraagt. Daarnaast is het een stuk lawaaierigere omgeving.

Ik weet wel als ik thuis kom van een verjaardag waar kinderen bij zijn ik echt kapot ben van de prikkels en maar minimaal een fatsoenlijk gesprek heb kunnen voeren met anderen. Waar je anders diepgaande gesprekken voert(zoals je dat in een rustige kroeg kan) is er een aandachtsspannen van 2 minuten en een hoop lawaai erbij.

Hoe je rekening houdt met kinderlozen?
Bijvoorbeeld door ze op een ander tijdstip uit te nodigen en hun wens te respecteren en niet altijd op te dringen dat je de kinderen mee neemt, terwijl je weet dat diegene er niet op zit te wachten.

Of bijvoorbeeld niet 3x per dag foto's naar de kinderlozen te sturen met hoe lief en leuk en super snel ontwikkeld hun kind is als die vrij sterk aangeven er geen interesse in te hebben. Ik val jou toch ook niet lastig met 3x per daags kattenfoto's?
Alsof iedere ouder dat doet 8)7 In mijn vriendengroep ben zijn wij de enige met een kind, de rest krijgt (toevallig) deze zomer allemaal hun eerste kind. Ik heb de afgelopen 2,5 jaar nog nooit zomaar een kinderfoto gestuurd. Ik heb mijn zoontje nog nooit 'opgedrongen' aan andere mensen (waarom zou je dat überhaupt doen).
Qua verjaardag is het bij ons een komen en gaan van mensen, wellicht dat dat sowieso al verschilt, het zou nooit in mij opkomen om een verjaardag in blokken te delen. Nouja, hooguit dat ik aangeef dat het voor mijn opa en oma (85+) handiger is als ze vroeg op de dag komen ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32
-tom-562 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Alsof iedere ouder dat doet 8)7 In mijn vriendengroep ben zijn wij de enige met een kind, de rest krijgt (toevallig) deze zomer allemaal hun eerste kind. Ik heb de afgelopen 2,5 jaar nog nooit zomaar een kinderfoto gestuurd. Ik heb mijn zoontje nog nooit 'opgedrongen' aan andere mensen (waarom zou je dat überhaupt doen).
Qua verjaardag is het bij ons een komen en gaan van mensen, wellicht dat dat sowieso al verschilt, het zou nooit in mij opkomen om een verjaardag in blokken te delen. Nouja, hooguit dat ik aangeef dat het voor mijn opa en oma (85+) handiger is als ze vroeg op de dag komen ;)
Dan ben je gezegend dat je dat niet doet. Veel ouders zullen het vast onbewust doen en het niet merken omdat ze zo trots zijn op hun prinsje of prinsesje en hun leven uit werken en kinderen bestaat.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

LED-Maniak schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Dan ben je gezegend dat je dat niet doet. Veel ouders zullen het vast onbewust doen en het niet merken omdat ze zo trots zijn op hun prinsje of prinsesje en hun leven uit werken en kinderen bestaat.
Sterker nog, ik stuur regelmatig foto's van onze katten naar vrienden :+
De enige personen waar we regelmatig wat foto's naar sturen zijn de opa's/oma's, oom's en (bewust kindereloze!) tante (die dan weer wel gek is op haar neefje).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Lukt je aardig, zo’n kam en scheren, jammer dat jij zo’n enorm troebel beeld hebt gekregen en met de verkeerde “ouders” bent om gegaan.

Daarnaast, wat dacht je van katten en hondenbezitters die even duidelijk moeten maken dat Liesje niet thuis kwam en Pepita nu een kunstje kan.

Iets met leef en laat leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-05 17:57
Even over de opmerkingen m.b.t. feestjes, rekening houden met, etc.

Stel je hebt een goed vriend / vriendin, en deze krijgt een partner. Dan veranderd de relatie (/ groepsdynamiek als we het over een vriendengroep hebben) ook. Dan is het niet meer dat je vriend/vriendin X uitnodigd voor een etentje / uitje, maar dan is het ook X + partner.

Wat ik hiermee bedoel is dat vriendschappen onderhevig zijn aan externe factoren (kinderen/relaties/opvattingen) als je niet bereid bent om deze veranderingen te accepteren dan kun je beter deze vriendschappen in goed overleg beëindigen.... Anders eindigt het voor iedereen in tranen.

Mensen die jullie keuze niet begrijpen kan ik heel makkelijk over zijn, deze zijn gewoon dom. Hetzelfde als geen begrip ervoor hebben dat mensen bijvoorbeeld geen huisdier pakken want; je gaat toch altijd zo goed met de hond van de buren om....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Er zijn minder hoog opgeleiden met betere topics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:59
[...]

Ik kom uit een clubje van 9 maten (vanaf de basisschool dus vrij hecht :) ) 6 hebben 2 kinderen of meer. Maar hooguit 1x per maand wordt er een kinderfoto gedeeld. Tevens houd iedereen de verjaardag in de avond. Dan zijn er dus sowieso geen kids bij. Voor de opa's en oma's is de verjaardag overdag :)

Hoeveel maten heb je? En hoe vaak moet je dan naar een verjaardag waarbij kinderen aanwezig zijn? En je wil dus dat mensen hun eigen kinderen voor jullie eigenlijk de deur uit moeten doen? Indien hun overdag de verjaardag vieren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

-tom-562 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Misschien verschillen wij/onze vrienden dan wel veel van elkaar... Het zou bij mij nooit opkomen om een verjaardag op te delen in blokken. Het is een komen en gaan van mensen. Kan je dat niet handelen, dan kom je niet denk ik dan.

[...]
Vind ik een best wel negatieve houding. Wil je dat die ene vriend (met of zonder partner) wel of niet komt? Zo lijkt het, je komt dan maar of blijf maar thuis. Ik hoop niet dat je dat ook echt bedoeld. Alleen als ik van tevoren pols wanneer ik kinderen wil vermijden (om wat voor reden dan ook), dan vind ik het raar dat als ik op de afgesproken tijd kom, er ineens een andere situatie is. Had me dan van tevoren gezegd dat zo'n risico erin zat, dan had ik wel gevraagd of een dagje eerder of later ook mogelijk was. Zal misschien aan mij liggen dan. Ik vind het van weinig respect getuigen iig (maar hier zitten veel nuances in van omstandigheden en hoe het gebracht is). Mocht het zijn dat je het echt zo bot bedoeld, dan ben ik blij dat ik je niet in mijn omgeving heb.

Nu niet ineens allemaal gaan springen op één opmerking van LED-Maniak, maar laten we het op de hoofdlijn houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 20:24
Maarten1 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:37:
Wat ik lastig vindt is dat ik merk dat mensen onbewust vaak geen begrip lijken te hebben voor het feit dat wij geen kinderen willen. Voorbeeld: we worden uitgenodigd voor een verjaardag waarbij ik bewust vraag hoe laat andere vrienden (met hun kinderen) komen waarbij we horen dat andere vrienden met hun 3 kinderen (van 1, 2 en 4) er alleen in de middag zijn. Komen we daar eind van middag aan, blijken die vrienden toch te blijven eten en zitten we met 5 kinderen van leeftijd 0,5-4 aan het avond eten. Hoe ga je met z'n situatie om?
Maar hoe dwingt deze situatie jou tot het nemen van kinderen dan? Misschien mis ik iets, maar je krijgt ze toch niet mee naar huis?

Wat je eigenlijk bedoelt is dat je zelf geen kinderen wilt en dat je ook niet wilt omgaan met de kinderen van je vrienden. Dan wordt het een lastig verhaal denk ik. Het is natuurlijk jouw goed recht om de kinderen van je vrienden te negeren, voor hen zijn ze een wezenlijk onderdeel van hun leven en het contact tussen jullie zal vanzelf minder worden als je hun kinderen niet accepteert.

Je hebt dus zelf de keuze: kinderen accepteren en vrienden blijven of nieuwe kinderloze vrienden zoeken. Neemt niet weg dat je natuurlijk altijd kunt voorstellen om een keer 's avonds, zonder kinderen, af te spreken om eens bij te praten. Verjaardagen zijn daar doorgaans niet de juiste gelegenheden voor, tenminste in mijn ervaring.

Persoonlijk heb ik twee vriendenkringen met veel kinderen - zelf ook gezegend met drie dochters - en daarmee spreken we bewust een keer of twee per jaar af zonder kinderen. Juist omdat ik het ook niet altijd over school, zwemles en luiers wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 19:35

Honesty

kattenneus!

Ben zelf laag opgeleid(mijn scholen hadden alleen begane grond) met kinderen.
Onze vriendengroep heeft zowel met als zonder kinderen en je kan ook avonds laat afspreken zonder kinderen of overdags met.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Interessant topic. De titel doet eerst vermoeden dat het om geen eigen kinderwens gaat, maar eigenlijk is de strekking dus dat je zonder enig contact met kinderen je leven wil leven. Ook horen hoe het met de kinderen van vrienden gaat is je tot last.

Het lastige hieraan (ik ga niet over jullie gevoel oordelen) is dat voor het gros van de ouders hun leven bestaat uit zeg 60 procent werk, 25 procent kinderen en ergens moet er dan geschipperd worden voor wat eigen tijd, zeker in de eerste jaren van ouderschap. Ik heb met mijn vrouw zeg een uur of twee per dag voor ons samen of mezelf, de rest wordt ingevuld.

Dan is het natuurlijk logisch dat je vrienden hun belevingswereld met elkaar delen, lees vooral werk en de kinderen. Als je daar niet mee om kunt of wilt gaan is wat al eerder geopperd is gelijkgezinde vriendschappen sluiten of aanwakkeren the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je hebt met een ander account al toegang tot TL. Dit topic gaat dan ook op slot.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.