Toon posts:

Zolder - vide en kamers aftimmeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Doetlekkerzelf
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02-2022
Beste forumleden,

Ik ben ben als amateurklusser al een tijd regelmatig bezoeker van dit forum. Maar nu wil ik een iets grotere klus aanpakken waarbij ik een aantal vragen heb waar ik zelf niet goed uit kom. Ik hoop dat ik hier antwoord kan vinden of misschien heldere ideeën waar ik zelf niet op zou komen!

Ik ben van plan om in het nieuwbouwhuis uit 2020 waar ik woon de zolder aan te pakken. Vanuit de bouw is er een ms-wand geplaatst tussen de 'voorzolder' en de 'grote zolder'. Ik wil graag twee kamers maken voor m'n kinderen met daarboven een soort vide. De zolder is in de nok 4.80m hoog, dus daar is een hoop ruimte. Het gaat me niet zozeer om bergruimte, ik hou van weinig spullen, maar ik zou op de vide willen kunnen lopen of misschien een logeerbed neer kunnen zetten.

Ik heb er een timmerman bij gehad die langs de sporen van het dak een dwarsbalk zou willen maken en met raveelhouders in de langsrichting van het huis een balkenlaag zou willen maken. Maar na o.a. topics op dit forum ben ik erachter gekomen dat het absoluut niet de bedoeling is om iets aan de kap te bevestigen. Ik heb er niet zoveel vertrouwen meer in, dus van die timmerman ga ik maar afscheid nemen. Ben nu van plan om het zelf te doen, en dan met een balkenlaag in de dwarsrichting, tussen de buitenmuren.

Zie tekening. Groen is bij benadering hoe groot het moet worden, rood is waar ik stevigheid vandaan kan halen voor de balkenlaag.

De afstand tussen die beide muren is 5.70m, dus ik zou de scheidingswand tussen de slaapkamers dragend kunnen maken. Ik wil wel dat die muur zo goed mogelijk geluidsisolerend is, en dan zijn houten balken met daar gipsplaat tegenaan weer niet ideaal i.v.m. geluidsoverdracht. Heeft iemand daar een idee over? Of zou ik daar een gasbetonmuurtje neer moeten zetten van 10cm dik en daar de balken bovenop leggen? Is dat beter isolerend dan balken, gips en isolatiemateriaal? Heb uitgerekend dat dat ongeveer tussen de 600 en 700 kg gaat wegen, zou een kanaalplaatvloer dat aankunnen?

Verder zou ik de wand waarin de beide kozijnen komen ook stevig kunnen maken en misschien kan ik nog iets met de wand die nu om de trap staat. Dat is nu een ms-wand, maar ik zou er misschien steviger balken in kunnen zetten.

Ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken of hoe jullie dit zelf zouden doen! Ik sta open voor alle tips en ideeën!

Alle reacties

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:43
Gewoon de balken tussen de buitenmuren maken, ik zou geen extra belasting op de vloer gaan zetten zonder constructeur. Behalve de wand zelf komt ook het gewicht van de vliering met inhoud daar op te rusten en niet op het beste punt. De plaat bij het trapgat hangt al aan zijn twee buren.

Met balken C18 70x270 hoh 305 kan je de afstand overbruggen en heb je verder geen problemen met geluid of constructie.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:25
Waarom zou je geen dwarsbalk onderlangs je sporen kunnen maken waar een balk laag op ligt?

Op deze wijze verkort je de overspanningslengte van de sporen waardoor deze dus ook weer sterker worden en tevens kan je ook het wandje er onder als dragend uitvoeren waardoor het gewicht wat je aan je kap hangt verwaarloosbaar is.

Ik heb een aantal nieuwbouw woningen geplaatst (Uitvoerder). Hierbij kon ook een extra tussenvloer gekozen worden op zolder. Deze worden op deze manier gemaakt zonder extra maatregelen in de kapconstructie. De opbouw van de kap was het zelfde als de woningen waar geen tussenvloer is kwam.

Wat dit timmerman zei is dus zo gek nog niet.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:22

MLLL

Palm Treo 650

BBB-Nick schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:43:
Waarom zou je geen dwarsbalk onderlangs je sporen kunnen maken waar een balk laag op ligt?

Op deze wijze verkort je de overspanningslengte van de sporen waardoor deze dus ook weer sterker worden en tevens kan je ook het wandje er onder als dragend uitvoeren waardoor het gewicht wat je aan je kap hangt verwaarloosbaar is.

Ik heb een aantal nieuwbouw woningen geplaatst (Uitvoerder). Hierbij kon ook een extra tussenvloer gekozen worden op zolder. Deze worden op deze manier gemaakt zonder extra maatregelen in de kapconstructie. De opbouw van de kap was het zelfde als de woningen waar geen tussenvloer is kwam.

Precies dit, vaak wordt er juist bij langere overspanningen van het dak juist een zolder gemaakt.
Die desbetreffende timmerman is een blijvertje , bel hem maar weer rap op. :)

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:25
MLLL schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Precies dit, vaak wordt er juist bij langere overspanningen van het dak juist een zolder gemaakt.
Die desbetreffende timmerman is een blijvertje , bel hem maar weer rap op. :)
Juist ja, dan worden deze balken in de balklaag "Hanebalken" genoemd.

• Doetlekkerzelf
BBB-Nick schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:43:

Ik durf dat niet aan, omdat een bevriende architect me daarvoor waarschuwde. De kap van het huis is daar niet op berekend. Hij zegt dat het een scharnierkap is, die eigenlijk alleen is berekend op de dakpannen en een pak sneeuw. Verder moet je er niks aan hangen. Ook de bouwkundige die meeliep met de oplevering van het huis zei dat. Ik had als idee om bovenin de nok een schommel te hangen, maar hij zei dus hetzelfde. Het dak is daarop echt niet berekend. Het dak bestaat uit dakplaten, het is dus niet opgebouwd met losse balken.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Oke dak kan je niet gebruiken als "dragend",

- je wilt een berg zolder ? als slaap/gasten ruimte is dat wellicht niet super ideaal ook inverband met ventilatie CO2 (koolmonoxide vergiftiging oid ..) tenzij je ventilatie (liefst badkamer ventilator oid) 1 kant in / andere kant uit maar dan nog liever geen gasten ../ of speelzolder voor kids

- metalstud en cellenbeton zou ik niet als stevige constructie beschouwen.

- Geluidsisolatie heeft niks met massa te maken alles met vibratie, als je tussen de huidige buitenwanden/vloer en je hout je kan bij sommige bouwmarkten isolatieband van 30m x 50mm vinden (gips/metalstud) deze stop je normaal tussen je metalstud(gips)wand maar wie zegt dat je dat niet bij hout kan gebruiken ?

Betreft gipsplaten(~1cm dik) en OSB (~2cm) en wanden, je kan 30cm tussen de balken/metalstud doen of 40, of 60.. 30 doe je bv 1 kant met OSB andere kant met gips heb je de stevigheid van houd maar niet 100% de kosten.

zoek in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 op balkenschuif en/of overspanning daar is dit vele malen besproken .. en genoeg foto's en voorbeelden hier heb je genoeg mensen die zolder(s)/vide(s) bouwen en dus voorbeelden met plaatjes in overvloed btw rechtsboven de pagina staat "toon posts" daar kan je alleen de posts met plaatjes filteren ..

Als je DIY gaat, doe je er zeer verstandig aan om je bouwplannen uit te schrijven/tekenen .. met name houd rekening met (tussen) afstanden of Hart op Hart (hoh) maat. want gips = 60cm breed, OSB 59cm en als je glaswol of steenwol als "vulling" gebruikt voor warmte isolatie

Vooral YT NL/BE klusvideos (help! mijn vrouw klust ook als voorbeeld) kan niet alleen veel inspiratie opdoen maar handige tips en truuks tonen.

[Voor 13% gewijzigd door vso op 06-02-2022 21:20]

leest meer dan reageert

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Voor je geluidswandje: bouw die op als 2 losse wanden, die geen contact hebben. Dus ene kant is gipsplaat, OSB plaat, met aan de achterkant houten balken. Andere kant is gipsplaat, OSB plaat, en andere houten balken. Dit idee (maar dan OSB onder gipsplaat, niet dubbele gipsplaat): https://d4c5gb8slvq7w.clo...vb2YtNzAweDU0OS5qcGcifQ==
Om ondersteuning te krijgen: gebruik je 2 buitenmuren, en het tussenmuurtje om de overbrugging te halveren.

En zolderkamers worden warm in de zomer, dus dak goed isoleren en de kamers zo hoog mogelijk maken (nok is bij mij 6 meter hoog; kamers lopen tot 1.5m van de nok; dus veel ruimte waar warmte kan hangen voor je er last van hebt). Bij mij is het een gewone wand met metalstud, beide kanten OSB en gips; dat is al erg stevig en veel minder gehorig dan de zolderkamer die ik vroeger had (houten raamwerk met enkel laagje dunne gisplaat aan beide kanten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Doetlekkerzelf
vso schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:12:
Oke dak kan je niet gebruiken als "dragend",

- je wilt een berg zolder ? als slaap/gasten ruimte is dat wellicht niet super ideaal ook inverband met ventilatie CO2 (koolmonoxide vergiftiging oid ..) tenzij je ventilatie (liefst badkamer ventilator oid) 1 kant in / andere kant uit maar dan nog liever geen gasten ../ of speelzolder voor kids

- metalstud en cellenbeton zou ik niet als stevige constructie beschouwen.

- Geluidsisolatie heeft niks met massa te maken alles met vibratie, als je tussen de huidige buitenwanden/vloer en je hout je kan bij sommige bouwmarkten isolatieband van 30m x 50mm vinden (gips/metalstud) deze stop je normaal tussen je metalstud(gips)wand maar wie zegt dat je dat niet bij hout kan gebruiken ?

Betreft gipsplaten(~1cm dik) en OSB (~2cm) en wanden, je kan 30cm tussen de balken/metalstud doen of 40, of 60.. 30 doe je bv 1 kant met OSB andere kant met gips heb je de stevigheid van houd maar niet 100% de kosten.

zoek in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 op balkenschuif en/of overspanning daar is dit vele malen besproken .. en genoeg foto's en voorbeelden hier heb je genoeg mensen die zolder(s)/vide(s) bouwen en dus voorbeelden met plaatjes in overvloed btw rechtsboven de pagina staat "toon posts" daar kan je alleen de posts met plaatjes filteren ..

Als je DIY gaat, doe je er zeer verstandig aan om je bouwplannen uit te schrijven/tekenen .. met name houd rekening met (tussen) afstanden of Hart op Hart (hoh) maat. want gips = 60cm breed, OSB 59cm en als je glaswol of steenwol als "vulling" gebruikt voor warmte isolatie

Vooral YT NL/BE klusvideos (help! mijn vrouw klust ook als voorbeeld) kan niet alleen veel inspiratie opdoen maar handige tips en truuks tonen.
Bedankt voor jullie reacties! Ben ik blij mee! Bedankt ook voor de tips over het gebruik van het forum, met plaatjes zoeken etc. Zo ver was ik zelf nog niet ;-) Maar da's een handige functie.

Het wordt een vide, dus aan één kant open. Het is ook niet de bedoeling dat er vaak geslapen gaat worden, maar meer dat het een mogelijkheid is. Bovendien maken we hoger in het dak nog twee dakramen, voor licht en ventilatie.

Ik las dat je cellenbeton van 10 cm dik wel als dragend zou kunnen gebruiken, maar ik weet nog niet hoe ik dat dan zou moeten doen. Beide balken voor 5 cm op het muurtje laten rusten? Of misschien toch met balkdragers aan weerszijden, dat weet ik nog niet.

Verder vind ik lange balken wel een goed idee, dat is in ieder geval constructief het meest makkelijk, behalve het naar boven krijgen... Via de trap lukt niet, dus het zou dan buitenom moeten... En het is een aardig hoog huis...

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Doetlekkerzelf schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Bedankt voor jullie reacties! Ben ik blij mee! Bedankt ook voor de tips over het gebruik van het forum, met plaatjes zoeken etc. Zo ver was ik zelf nog niet ;-) Maar da's een handige functie.

Het wordt een vide, dus aan één kant open. Het is ook niet de bedoeling dat er vaak geslapen gaat worden, maar meer dat het een mogelijkheid is. Bovendien maken we hoger in het dak nog twee dakramen, voor licht en ventilatie.

Ik las dat je cellenbeton van 10 cm dik wel als dragend zou kunnen gebruiken, maar ik weet nog niet hoe ik dat dan zou moeten doen. Beide balken voor 5 cm op het muurtje laten rusten? Of misschien toch met balkdragers aan weerszijden, dat weet ik nog niet.

Verder vind ik lange balken wel een goed idee, dat is in ieder geval constructief het meest makkelijk, behalve het naar boven krijgen... Via de trap lukt niet, dus het zou dan buitenom moeten... En het is een aardig hoog huis...
Vrienden hebben ook een vide gemaakt, persoonlijk vind ik dat gewoon dom maar het is een keuze die ieder voor zich moet maken ... plafond van 230/250 is makkelijker een lampje vervangen dan op 5m hoogte en als je daar slaapt heb je eerder je ogen dicht dan naar een hoog plafond te kijken . maar goed jou keuze.

Als je een vide maakt is de overspanning 2 a 3m dan kan je af met standaard bouw materiaal en dan hoef je niet door je raam een kraan constructie te hebben
Dan kan je ook met een box van bv 3x3m af met dikke palen die je aan de muur met slagpluggen bevestigd en de andere als onderdeel van een muur maakt ..

beetje dit idee

als je een schommel,boksbal of 18+ speeltuig wilt doen kan je vanaf de balk die aan de kamerkant staat naar de andere muur gaan en daar ook weer een balk naar beneden doen met slagpluggen

Overgens zou ik dan geen vlizo trap nemen maar een DIY trap die 90% rechtop staat oid .. als je bv een matras naar de vide wilt doen is een vlizo namelijk relatief smal ;)

leest meer dan reageert

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee