Toon posts:

Zolder - vide en kamers aftimmeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Doetlekkerzelf
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02-2022
Beste forumleden,

Ik ben ben als amateurklusser al een tijd regelmatig bezoeker van dit forum. Maar nu wil ik een iets grotere klus aanpakken waarbij ik een aantal vragen heb waar ik zelf niet goed uit kom. Ik hoop dat ik hier antwoord kan vinden of misschien heldere ideeën waar ik zelf niet op zou komen!

Ik ben van plan om in het nieuwbouwhuis uit 2020 waar ik woon de zolder aan te pakken. Vanuit de bouw is er een ms-wand geplaatst tussen de 'voorzolder' en de 'grote zolder'. Ik wil graag twee kamers maken voor m'n kinderen met daarboven een soort vide. De zolder is in de nok 4.80m hoog, dus daar is een hoop ruimte. Het gaat me niet zozeer om bergruimte, ik hou van weinig spullen, maar ik zou op de vide willen kunnen lopen of misschien een logeerbed neer kunnen zetten.

Ik heb er een timmerman bij gehad die langs de sporen van het dak een dwarsbalk zou willen maken en met raveelhouders in de langsrichting van het huis een balkenlaag zou willen maken. Maar na o.a. topics op dit forum ben ik erachter gekomen dat het absoluut niet de bedoeling is om iets aan de kap te bevestigen. Ik heb er niet zoveel vertrouwen meer in, dus van die timmerman ga ik maar afscheid nemen. Ben nu van plan om het zelf te doen, en dan met een balkenlaag in de dwarsrichting, tussen de buitenmuren.

Zie tekening. Groen is bij benadering hoe groot het moet worden, rood is waar ik stevigheid vandaan kan halen voor de balkenlaag.