Duurzaam verwarmen in lastig te isoleren jaren 50 huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackoHKZ
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-04 13:17
Beste tweakers,

Situatieschets
We wonen met veel plezier in een jaren 50 huis, de spouw willen we niet isoleren vanwege de geverfde gevel. Langs de binnen- of buitenkant isoleren is om uiteenlopende redenen niet haalbaar.
De vloer op beg. grond willen we proberen te isoleren, maar het is onduidelijk in hoeverre dit mogelijk is ivm geen toegang tot kruipruimte. Radiatoren zijn van het oude type.

Het dak gaan we isoleren, daarnaast zijn alle ramen voorzien van HR++ glas.
CV ketel is uit 2005.

Mijn vraag:
Ik lees veel informatie over verwarmen met airco(lucht lucht warmtepomp), hoe meer ik lees hoe enthousiaster ik word. Idee is om op iedere slaapkamer en woonkamer een airco te hangen, dit met wifi module, zodat op iedere kamer temp. afzonderlijk is in te stellen. Badkamer evt met infrarood plaat.
De energie die dit kost willen we opwekken door zonnepanelen, hier is ons dak zeer geschikt voor.
Mogelijk CV vervangen door recenter exemplaar.
Hoe kijken jullie tegen bovenstaande constructie aan?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!

Gr. Jacko

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mijn mening: Het begint allemaal met isoleren, anders is verwarmen nooit efficiënt.

En wat betreft je zonnepanelen, dat kan prima zolang je kan salderen. Daarna komt het grote betalen in de winter omdat je dan niet veel opwekt. Dan kom je weer op isoleren om het verbruik te beperken.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23
Wij hebben zelf gewone radiatoren beneden en airco’s op de boven etage. Ik zou zelf nooit airco’s voor verwarmen in de woonkamer doen, ik vind de warmte veel minder comfortabel dan die van radiatoren of vloerverwarming. Dat is natuurlijk erg subjectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
JackoHKZ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:46:
Beste tweakers,

Situatieschets
We wonen met veel plezier in een jaren 50 huis, de spouw willen we niet isoleren vanwege de geverfde gevel. Langs de binnen- of buitenkant isoleren is om uiteenlopende redenen niet haalbaar.
De vloer op beg. grond willen we proberen te isoleren, maar het is onduidelijk in hoeverre dit mogelijk is ivm geen toegang tot kruipruimte. Radiatoren zijn van het oude type.

CV ketel is uit 2005.

Mijn vraag:
Ik lees veel informatie over verwarmen met airco(lucht lucht warmtepomp), hoe meer ik lees hoe enthousiaster ik word. Idee is om op iedere slaapkamer en woonkamer een airco te hangen, dit met wifi module, zodat op iedere kamer temp. afzonderlijk is in te stellen. Badkamer evt met infrarood plaat.
De energie die dit kost willen we opwekken door zonnepanelen, hier is ons dak zeer geschikt voor.

Gr. Jacko
toon volledige bericht
Wat heeft een geverfde gevel te maken met spouwisolatie? Ze moeten hooguit een paar gaten boren om de isolatie in te blazen. Lokaal verven en klaar.

En waarom kan je niet isoleren met een voorzetwand? Als je je muur net opgeknapt heb is dat erg vervelend maar voor richting de toekomst toch wel handig om te doen. Tussenoplossing zou hele dikke gordijnen zijn die je voor je muur hangt.

En voor de vloer, als je geen kruipruimte hebt, is eigenlijk de enige echte goede methode heel je vloer eruit halen en uitgraven. Dan isolatie aanbrengen, betonvloer. Direct vloerverwarming erin je kan zelfs een warmtepomp gebruiken.

Zonder echte ingrepen is verwarmen met airco enkel handig als je nog kan salderen.
Maar een airco is sowieso wel handig met de steeds warmere zomers. En in combinatie met zonnepanelen een prima investering, want als het warm is schijnt de zon, dus je verbruikt direct wat je opwekt.

Dus stap 1 is heel je dak vol leggen met zonnepanelen en daarna een airco ophangen.
Stap 2 is toch echt kijken of isoleren mogelijk is, want zonder isolatie is het verhaal redelijk kansloos voor een echte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Wat je wél kan isoleren doe dat dan zo goed als mogelijk, het gaat er om dat de warmte binnen blijft.
Dus WTW ventilatie (dus geen ventilatie roosters boven duur isolatie glas) hr+++ glas waar (altijd) gestookt wordt, afsluitbare toegang tot de zolder; alle mogelijke tochtgaten isoleren, ik denk hierbij aan de meterkast: soms één groot gat met een stukje zeil erop.

[ Voor 14% gewijzigd door frisianstar op 06-02-2022 08:42 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:15
Is het doel: duurzaam voor het milieu of duurzaam voor de portemonnee? Inderdaad maximaal isoleren. Daarna is met airconditioning verwarmen een prima optie dat financieel rendabel is maar wel geluid maakt in de woning. Of dit storend is bepaal je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
chrisborst schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:31:
[...]

Wat heeft een geverfde gevel te maken met spouwisolatie? Ze moeten hooguit een paar gaten boren om de isolatie in te blazen. Lokaal verven en klaar.
damp dichte verf hij is bang dat zijn stucwerk of minimaal de verf eraf komt zetten
En waarom kan je niet isoleren met een voorzetwand? Als je je muur net opgeknapt heb is dat erg vervelend maar voor richting de toekomst toch wel handig om te doen. Tussenoplossing zou hele dikke gordijnen zijn die je voor je muur hangt.
klinkt idd meer als ik wil niet isoleren dan het is onmogelijk.
Zonder echte ingrepen is verwarmen met airco enkel handig als je nog kan salderen.
onjuist, er zijn genoeg momenten in het jaar waar de airco zuiniger is dan de cv ketel, sterker nog daar is dat hele hybride concept op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:28
chrisborst schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:31:
[...]

En voor de vloer, als je geen kruipruimte hebt, is eigenlijk de enige echte goede methode heel je vloer eruit halen en uitgraven. Dan isolatie aanbrengen, betonvloer. Direct vloerverwarming erin je kan zelfs een warmtepomp gebruiken.

Maar een airco is sowieso wel handig met de steeds warmere zomers. En in combinatie met zonnepanelen een prima investering, want als het warm is schijnt de zon, dus je verbruikt direct wat je opwekt.

Dus stap 1 is heel je dak vol leggen met zonnepanelen en daarna een airco ophangen.
Stap 2 is toch echt kijken of isoleren mogelijk is, want zonder isolatie is het verhaal redelijk kansloos voor een echte oplossing.
toon volledige bericht
Een geverfde muur heeft er alles mee te maken. Als het vocht niet uit de steen kan kunnen ze scheuren bij vorst enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37
twain4me schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:05:
onjuist, er zijn genoeg momenten in het jaar waar de airco zuiniger is dan de cv ketel, sterker nog daar is dat hele hybride concept op gebaseerd.
Ja, namelijk om precies te zijn zo'n 365 dagen per jaar, in schrikkeljaren nog eentje meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:25
Airco verwarming vind ik persoonlijk erg oncomfortabel. De warmte is meteen weg als de airo uit gaat plus de luchtstroom is onprettig. Ik zou dat hooguit voor een slaapkamer of andere ruimte die maar sporadisch verwarmd hoeft te worden overwegen. Wat betreft voorstellen als WTW en triple glas: tenzij je graag aan kapitaalvernietiging doet volstrekt onzinnig. Wtw kost je zo 10k en triple glas betekent nieuwe kozijnen en 35/40k kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Wilke schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Ja, namelijk om precies te zijn zo'n 365 dagen per jaar, in schrikkeljaren nog eentje meer.
nou... bij echt koud weer is het het soms wel waard om het even na te rekenen. een cv ketel heeft geen last van een slechtere cop e.e.a hangt ook wel af van de verhopuding tussen je energieprijzen. op dit moment:

gas1,75 euro electra 45 cent

1,75 /8,5= 20 cent/kWh

ofwel als je cop hoger is dan 45/20 => 2,25 is het op dit moment voordeliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackoHKZ
Bedankt voor alle reacties!

Reden tot geen muurisolatie:
De reden dat ik de spouw niet wil isoleren is dat de gevel is geschilderd met een niet vochtregulerende verf, er is dan kans op vochtproblemen met alle gevolgen van dien. Dit risico wil ik niet lopen. Vanaf de buitenzijde is niet mogelijk, dit omdat de het huis(grotendeels vrijstaand) op gemeente grens ligt, muv de achtertuin. Vanaf de binnenzijde doen we liever niet, ivm karakteristieke balkenplafonds op beg. grond en recentelijk zijn op de beg. grond en 1e verdieping de muren afgewerkt.

Ons huis heeft zeer veel grote ramen, hierop is ingespeeld door over HR++ glas te plaatsen.

Vloer beg. grond
Hier proberen we bij te komen door een luik te laten plaatsen, er liggen nu diverse vloeren over elkaar. Zodat we de kruipruimte kunnen isoleren.

Reden tot verduurzaming:
Eerlijkheidshalve vooral onze portemonnee, we betalen nu meer dan 350,- aan energiekosten.

Waar valt nog winst te behalen:
-Zoals gezegd gaan we het dak isoleren, mogelijk ook de plafonds op de 1e verdieping.
-Dan zit de winst in mijn ogen vooral in het goedkoop opwekken van energie, bijv. airco en zonnepanelen.
-Wellicht met houtkachel/pelletkachel
-Cv ketel vervangen door duurzamer exemplaar, het liefst niet in de combinatie met hybride warmtepomp(om kosten te drukken, aanschaf en onderhoud), of het verschil moet significant zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door JackoHKZ op 06-02-2022 09:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

JackoHKZ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:32:

De reden is dat ik de spouw niet wil isoleren is inderdaad dat de gevel is geschilderd met een niet vochtregulerende verf, er is dan kans op vochtproblemen met alle gevolgen van dien. Dit risico wil ik niet lopen. Vanaf de buitenzijde is niet mogelijk, dit omdat de het huis(grotendeels vrijstaand) op gemeente grens ligt, muv de achtertuin. Vanaf de binnenzijde doen we liever niet, ivm karakteristieke balkenplafonds op beg. grond en recentelijk zijn op de beg. grond en 1e verdieping de muren afgewerkt.

Ons huis heeft zeer veel grote ramen, hierop is ingespeeld door over HR++ glas te plaatsen.

Vloer beg. grond
Hier proberen we bij te komen door een luik te laten plaatsen, er liggen nu diverse vloeren over elkaar. Zodat we de kruipruimte kunnen isoleren.

Reden tot verduurzaming:
Eerlijkheidshalve vooral onze portemonnee, we betalen nu meer dan 350,- aan energiekosten.

-Zoals gezegd gaan we het dak isoleren, mogelijk ook de plafonds op de 1e verdieping.
-Dan zit de winst in mijn ogen vooral in het goedkoop opwekken van energie, bijv. airco en zonnepanelen.
toon volledige bericht
Verduurzamen => reden portomonee => oplossing hout kachel.. wat heeft die fijnstoffabriek met verduurzamen te maken?
Isoleren kan je vooruit blijven schuiven door het in je hoofd recht te lullen maar uiteindelijk is het de enige echte oplossing. Makkelijkste is denk ik gevel laten stralen en een dampopen afwerking erop (bv spuitkurk) dan kan je gewoon isoleren en is je basis in 1 klap een stuk beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 14:21

Yucon

*broem*

Dat schilderwerk moet vroeg of laat ook wel weer eens opnieuw. Is dat niet het moment om dit anders aan te pakken? Uiteindelijk is het prijskaartje van een gevelrenovatie niet eens vreselijk hoog met wat je in totaal aan verduurzaming boven het hoofd hangt.

Om het lomp te zeggen: je kunt nu nog wel even je kop in het zand steken en jezelf wijsmaken dat je het isoleren wel achterwege kunt laten, maar op termijn lukt dat toch niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackoHKZ
Ik snap jullie punt Yucon en twain4me, buitenom dat het te zandstralen deel aanzienlijk is, zoals gezegd vrijwel een vrijstaand huis is mij door meerdere aannemers verteld dat wanneer je meerdere malen een vocht open verf aanbrengt, deze op den duur ook niet meer ademt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-05 20:57
momenteel is 350 euro voor een vrijstaand huis dat slecht geisoleerd is niet eens echt veel…check eens even wat voor tarieven je hebt en wat de actuele tarieven bij jouw energieleverancier zijn.
Dan kun je wat makkelijker aan jezelf verkopen dat je voor dat geld toch de binnenmuren gaat isoleren omdat je anders elk jaar 4000 euro extra naar je energieleverancier brengt…
Salderen loopt 2030 af, dus de terugverdientijd van je airco en zonnepanelen moet binnen nog 7 stookseizoenen, terwijl isoleren daarna ook blijft terugbetalen

dus
1) isoleren, ga je al doen, denk echt even na of je toch niet die binnenmuren meepakt
2) je wilt er financieel op vooruitgaan. zie isoleren
3) je wilt financieel het meest voordelig uit zijn. Dat betekend dat je wilt verwarmen met de meeste warmte per euro. Dan is een warmtepomp dus het beste.
Dan kun je inderdaad voor airco’s gaan,
of voor hybride naast je cv,
of voor een echte warmepomp, of een mix van dat alles
Die hybride is waarschijnlijk de kleinste investering. airco”s als
je ze op dezelfde manier inzet, dus bijverwamen tot het echt koud wordt en dan de cv aan, kan kostentechnisch ook interessant zijn.
Echte warmtepomp voor hoofdverwarming heeft eigenlijk ook lage temparatuur afgifte nodig, kun je vloerverwarming leggen beneden als je toch met die vloer bezig gaat? Droogbouw vloerverwarming op fermacell platen?

alleen met of alles op luchtverwarming of alles op warmtepomp kun je het gas helemaal opzeggen wat je ook nog ca 300 euro per jaar scheelt en wat in ieder geval tot 2030 je de stroom kunt salderen

wat is je budget? de hele rambam warmtepomp/zonnepanelen kost je 25k zonder de vloerverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

JackoHKZ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:47:
Ik snap jullie punt Yucon en twain4me, buitenom dat het te zandstralen deel aanzienlijk is, zoals gezegd vrijwel een vrijstaand huis is mij door meerdere aannemers verteld dat wanneer je meerdere malen een vocht open verf aanbrengt, deze op den duur ook niet meer ademt.
al zeggen 400 aannemers het, ze lullen alle 400 uit hun nek, monumenten worden al vele jaren onderhouden met een dampopen product.. je moet alleen wel het juiste nemen.

Schilderen op steenachtige materialen
1. Belangrijk bij schilderwerk op steenachtige materialen is dat u een minerale dampopen muurverf
gebruikt. Hierdoor kan eventueel vocht in het metselwerk uittreden. Dit proces noemen we
dampdiffusie.
2. Tegenwoordig gebruiken schilders veel siliconen emulsieverf. Deze verf is redelijk dampopen,
maar wanneer de schilder meerdere lagen over elkaar aanbrengt dan verdwijnt de
dampopenheid. Kies daarom voor een minerale muurverf die zeer dampopen blijft, ook wanneer
u meerdere lagen over elkaar aanbrengt.
3. Gebruik nooit afsluitende muurverven op basis van latex of chloorrubber. Deze zijn vrijwel
dampdicht, waardoor het vocht niet uit het metselwerk kan. Het risico is dat het vocht met vorst
uitzet waardoor metsel- en pleisterwerk kapotvriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:07

de Peer

under peer review

Johan Bogle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:30:
Airco verwarming vind ik persoonlijk erg oncomfortabel. De warmte is meteen weg als de airo uit gaat
Niet als je 24/7 verwarmt. Want alleen dan warm je de massa van je huis voldoende op. Anders alleen de lucht inderdaad. Kan soms ook handig zijn bij kort verblijf.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 22:46
Ik heb zelf een jaren 70 woning, ik heb in de eerste instantie voor het pad gekozen welke jij ook wilt volgen.
Nu heb ik op de begane grond een houtkachel + airco en op iedere verdieping een airco.
De airco's boven staan vrijwel niet aan, soms als het echt koud is na het douchen of als de kinderen aan het spelen zijn.
Het voordeel van de airco's vind ik dat er snel een warme lucht is, het nadeel is dat je altijd herrie en een sterke luchtstroom hebt.
Omdat ik merkte dat de airco's het niet (comfortabel, zonder continu hard blazen) bij konden houden (tot de 10/12 graden buitentemp. ging het nog wel) heb ik de spouwmuur laten isoleren en de bijkeuken compleet geïsoleerd, op dit moment lijkt het erop dat ik tot de 5/7 graden buitentemp. (er zijn nog geen echte koude dagen geweest) de boel warm kan houden met de airco.
Mijn volgende stap is het glas vervangen van jaren 70 dubbelglas naar HR++ glas, omdat ik merk dat het sluiten van de rolluiken een (flink) positief effect hebben op de binnentemp. .

Op dit moment staat de airco voornamelijk overdag aan en in de avond de houtkachel omdat deze een veel fijnere warmte geeft. Met de houtkachel ben ik ook wel stiekem verwend want ik begin het pas bij 23 graden warm te krijgen :), en dat vind ik dan ook meteen het nadeel van alle energie zuinige systemen er is niks zo fijn als een houtkachel. Zo heb ik vrijwel altijd koud als ik bij iemand kom die een modern huis heeft (terwijl het binnen 20/21 graden is).

Dus het is ook nog eens erg persoonlijk en daarnaast krijg je het isolatie niveau van een oud huis vrijwel nooit (of erg moeilijk) op het niveau van een modern huis waardoor je altijd wel ergens iets van trek voelt..

Ps. Ik heb ook mijn dak vol met zonnepanelen liggen, totaal 34 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:18
JackoHKZ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:32:

De reden dat ik de spouw niet wil isoleren is dat de gevel is geschilderd met een niet vochtregulerende verf, er is dan kans op vochtproblemen met alle gevolgen van dien. Dit risico wil ik niet lopen. Vanaf de buitenzijde is niet mogelijk, dit omdat de het huis(grotendeels vrijstaand) op gemeente grens ligt, muv de achtertuin. Vanaf de binnenzijde doen we liever niet, ivm karakteristieke balkenplafonds op beg. grond en recentelijk zijn op de beg. grond en 1e verdieping de muren afgewerkt.

Vloer beg. grond

Reden tot verduurzaming:

-Cv ketel vervangen door duurzamer exemplaar, het liefst niet in de combinatie met hybride warmtepomp(om kosten te drukken, aanschaf en onderhoud), of het verschil moet significant zijn.
toon volledige bericht
Ik begrijp al je redenen maar op de lange termijn gezien zijn het allemaal redenen die geen stand houden.
Je kunt ervoor kiezen om allerlei maatregelen niet uit te voeren omdat je het lastig vind, niet wil omdat er net wat anders gedaan is en dat dan weer ongedaan maakt etc, maar op de lange termijn blijven die stookkosten toch gewoon elk jaar weer terugkomen.

Spouw kan prima geïsoleerd worden en toch een witte gevel hebben alleen zul je dan de hele gevel opnieuw moeten doen.
HR++ glas met roosters is wellicht een verkeerde keuze geweest achteraf gezien, misschien had het triple zonder roosters moeten zijn maar dat is dan maar even zo.
Alle muren net opgeknapt aan de binnenkant is ook zonde, maar toch voorzetwanden zetten met isolatie levert je een directe daling in je stookkosten op en ook voor aansluitingen met balkenplafonds zijn oplossingen.
Vloer, een luik zagen is in een zaterdagochtend klaar. Je kunt kant en klare luiken kopen om erin terug te plaatsen. Dan kan er heel snel geïsoleerd worden.

Hoe eerder je door die zure appels heenbijt hoe eerder je energierekening omlaag gaat.

Houtkachels moeten echt uit het hele duurzame stuk van dit forum geweerd worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zelf heb ik op mijn studeer- en slaapkamer een airco unit hangen. Erg prettig in de warme zomerdagen mbt koeling. De airco unit kan ook verwarmen maar dat valt tegen. Ten eerste gaat warmte omhoog en de airco unit hangt vaak hoog dus ben je de bovenkant van je kamer aan het verwarmen. Je kan ook de fan naar beneden richten maar dat is niet zo comfortabel. De warmte is ook gelijk weg als de airco uitstaat.

Kortom mijn advies - gebruik geen airco unit (die vaak hoog hangt) als vervanger van radiatoren om je kamer te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-05 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wij verwarmen nu het tweede jaar alleen met de airco, (voorheen vloerverwarming) en wij ervaren (onverwacht) meer comfort met de luchtverwarming.

Het comfort van l/l verwarming met airco is van veel factoren afhankelijk, b merken geven minder comfort, een constante temperatuur, een correct plaatsing en een goede dimensionering (niet teveel vermogen) is erg belangrijk.

Post jouw situatie eens in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen hier zitten veel tweakers die volledig of hybride met een airco verwarmen

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 06-02-2022 13:58 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:07

de Peer

under peer review

sdekker schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:43:
Zelf heb ik op mijn studeer- en slaapkamer een airco unit hangen. Erg prettig in de warme zomerdagen mbt koeling. De airco unit kan ook verwarmen maar dat valt tegen. Ten eerste gaat warmte omhoog en de airco unit hangt vaak hoog dus ben je de bovenkant van je kamer aan het verwarmen. Je kan ook de fan naar beneden richten maar dat is niet zo comfortabel. De warmte is ook gelijk weg als de airco uitstaat.

Kortom mijn advies - gebruik geen airco unit (die vaak hoog hangt) als vervanger van radiatoren om je kamer te verwarmen.
Kwestie van goed afstellen en langdurig verwarmen.
Warmte gaat omhoog ja maar als het goed is circuleert de lucht door je kamer.
Airco werkt hier perfect voor verwarmen al een aantal jaar. Gelijk van het gas af gegaan toen.

Dat de warmte gelijk weg gaat bij uitzetten airco is juist een voordeel. Als jij de airco uitzet heb je blijkbaar de warmte niet meer nodig (Waarom zet je hem anders uit).
Bij een L/W warmtepomp of CV ketel heb je nog veel restwarmte in je het circulerende water. Dat zou je als verlies/inefficiënt kunnen rekenen als jij vervolgens het huis uit gaat de rest van de dag.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 15:37
Johan Bogle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:30:
Airco verwarming vind ik persoonlijk erg oncomfortabel. De warmte is meteen weg als de airo uit gaat plus de luchtstroom is onprettig. Ik zou dat hooguit voor een slaapkamer of andere ruimte die maar sporadisch verwarmd hoeft te worden overwegen.
Luchtstroom en geluid zijn zeker nadelen, of tenminste zaken om bij stil te staan. Ik vind het eerlijk gezegd erg meevallen, maar het kan inderdaad wel storend zijn, fair is fair.

Over oncomfortabel: de truc is om 24/7 door te stoken, en warm genoeg dat als je de luchtstroom voelt, deze niet koud aanvoelt. Dus ja, iets warmer dan je anders wellicht deed. Dat verhoogt juist het comfort, en inderdaad: dat "kost" je iets van het voordeel, maar voor het idee: wij stookten 0,25 m3 gas/graaddag, nu tussen 0.4 en 0.6 kWh/graaddag afhankelijk van de buitentemp. De COP is gemiddeld dus zeker ruim 4, omdat we het nu dus zeker warmer stoken dan eerder.

Met onze huidige gas/elektraprijzen overigens, had de zojuist afgelopen januari ons met bovengenoemd verbruik per graaddag €175 gekost, en met electra was het nu €75 (met 0,54 kWh/graaddag).

En de woonkamer is nog nooit 24/7 zo comfortabel geweest.

Die airco unit is denk ik al zo'n 2 maanden niet uit geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Oogje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:10:
Mijn mening: Het begint allemaal met isoleren, anders is verwarmen nooit efficiënt.

En wat betreft je zonnepanelen, dat kan prima zolang je kan salderen. Daarna komt het grote betalen in de winter omdat je dan niet veel opwekt. Dan kom je weer op isoleren om het verbruik te beperken.
efficent verwarmen heeft niks te maken met je verbruik.

dit is iets wat veel mensen vergeten.

wat is efficenter, 1 vrachtwagen of 30 busjes? of 10 vrachtwagens versus 300 busjes?

juist hoge verbruikers hebben meer baat bij efficentere warmteproductie omdat dje er gewoon zoveel van nodig hebt. als jij 3000 euro per jaar verstookt aan gas en je kan daar 1500 euro aan stroom van maken zonder aan je isolatie te zitten win je nog steeds 1500 euro elk jaar. op een warmtepomp van 3000~4000 euro is dat dus letterlijk in 3 jaar terugverdiend. zelfs zonder subsidie...

door eventueel radiatoren op te waarderen en fans te plaatsen of natuurlijk vloerverwarming kan je de efficentie enorm verhogen en dus meer winst halen. ook al verbruik je meer door een gebrek aan isolatie.
JackoHKZ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:46:
Beste tweakers,

Situatieschets

CV ketel is uit 2005.

Mijn vraag:

Gr. Jacko
toon volledige bericht
ik zou lucht/water doen als basis en aircootjes erbij doen voor nood of voor leuk erbij. maar airco voor hoofdverwarming is niet iets waar je blij van word.

kan zijn dat je link en rechts wat moet doen qua radiatoren opwaarderen maar ik betwijfel dat je tegen grote problemen aanloopt. eerste wat je kan doen om wat te testen is de CV instellen op 40 graden watertemperatuur en de CV pomp op maximaal zetten en de thermostaat op 1 vaste temperatuur laten staan. dus niet met nachtverlaging klooien. en kijk ook even naar het CV tuning topic over waterzijding inregelen van je radiatoren.

ab-so-luut geen hybride onzin. dat is gewoon zonde van je geld.

[ Voor 64% gewijzigd door flippy op 06-02-2022 15:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1