Toon posts:

Jaren 30 woning nieuwe ondervloer, vloerverwarming en parket

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MilesSmiels
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-03-2022
Mijn vragen:
Hebben jullie op of aanmerkingen op de oplossing die we voor ogen hebben?

Heeft het zin om een hogere isolatie waarde voor de piepschuim blokken te nemen? Hogere isolatie waarde is verwaarloosbaar duurder alleen de kruipruimte wordt er lager van.

We hebben gekozen voor de droge variant omdat we anders de fundering door een constructeur moeten laten beoordelen wat prijzig is. Ook de droog tijd is lang. Zijn er grote voordelen aan de natte variant?

We willen de vloerverwarming als hoofdverwarming gebruiken. Gaat deze oplossing zorgen dat we het goed warm kunnen stoken?

Situatie:
Afgelopen december hebben wij de sleutel van onze jaren 30 rijtjes woning gebouw op staal (gemetselde fundering op zand) gekregen. In eerste instantie wilden wij alleen de keuken en vloer vervangen maar helaas bleek dat er een aantal van onze balken rot waren. Dit heeft ons doen besluiten om de gehele ondervloer te vervangen voor een metalen balkjes piepschuim blokken vloer in combinatie met vloerverwarming. Achteraf hadden we dit misschien altijd moeten doen.

De oplossing die we voor ogen hebben:
- SL combinatie vloer van Havebo. Droge oplossing (afgewerkt met underlayment platen).
- Vloerverwarming van Warp Systems. Speetile met egaline. 1.5 cm dik.
- Over de vloerverwarming wordt een mozaïek eiken ondervloer geplakt met daarop geplakt en genageld tapis parket.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,

Thomas

Alle reacties

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-12-2022
Planken weg, balken weg, afgraven tot 28 cm onder peil en dan "gewoon" 10 cm tempex, 10 cm beton, 6 cm zandcement en 2 cm voor tegels, parket of wat dan ook?

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Klinkt als een goede maar prijzige oplossing..

Wij hebben voor de droogbouw gebruik gemaakt van fermacell, daarin freecen en dan egaliseren. Als ik het goed zie, dan is het fermacell vergelijkbaar met jouw Speetile en ondervloer. Dit kon wel op de oude baken worden geplaatst.

De Fermacell vloer heeft een (beperkte) isolerende werking. Daarnaast hebben we vanuit de kruipruimte geïsoleerd.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• MilesSmiels
pietje63 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:46:
Klinkt als een goede maar prijzige oplossing..

Wij hebben voor de droogbouw gebruik gemaakt van fermacell, daarin freecen en dan egaliseren. Als ik het goed zie, dan is het fermacell vergelijkbaar met jouw Speetile en ondervloer. Dit kon wel op de oude baken worden geplaatst.

De Fermacell vloer heeft een (beperkte) isolerende werking. Daarnaast hebben we vanuit de kruipruimte geïsoleerd.
Beste pietje63,

Helaas zijn veel van de balken rot en zit er ook wat houtworm in de planken (lijkt wel oude worm). Het is inderdaad een prijzige oplossing maar vervangen rotte delen plus isolatie (tonzon) komt ook neer op 6000 euro. Dan kost zon broodjes vloer iets onder 10000 euro maar dan ben je gelijk klaar met hele goede isolatie. Ook geen zorgen meer over houtrot en beestjes.

Die verwarming van Warp systems is wel vrij duur. Rond de 5000 euro voor 37 m2. Inclusief pomp, verdeler en aansluiten. Zijn daar nog goedkopere goede oplossingen voor?

• MilesSmiels
De piepschuim elementen hebben trouwens standaard een isolatie waarde van 3.7. Voor een paar 100 euro meer heb je een isolatie waarde van 4 of 5. Enige nadeel dus is ondiepere kruipruimte.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:15

Asteroid9

General Failure

Ik zou altijd voor meer isolatie kiezen met zo'n broodjesvloer, je doet het tenslotte maar 1 keer en dit scheelt echt wel voor je woongenot.
Extra kosten zijn vrij minimaal en de hoogte van je kruipruimte, tja... Als het echt heel krap wordt kun je nog een stukje afgraven van tevoren. Rotklus, maar als je het zelf doet kost het je maar weinig.

Zeker met vloerverwarming: zo goed mogelijk de vloer isoleren.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:50
MilesSmiels schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:54:
Hogere isolatie waarde is verwaarloosbaar duurder alleen de kruipruimte wordt er lager van.
Ik ken dit soort systemen (we hebben het zelf ook wel in overweging voor de toekomst) maar scheelt een hogere isolatie zoveel in dikte dan? Op de Havebo website zie ik dat niet zo snel terug.
MilesSmiels schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:26:
[...]

Dan kost zon broodjes vloer iets onder 10000 euro maar dan ben je gelijk klaar met hele goede isolatie.
Mag ik vragen om hoeveel vierkante meters we het hebben? Verdeeld over een aantal ruimtes naar ik aanneem?

• MilesSmiels
D-e-n schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Ik ken dit soort systemen (we hebben het zelf ook wel in overweging voor de toekomst) maar scheelt een hogere isolatie zoveel in dikte dan? Op de Havebo website zie ik dat niet zo snel terug.

[...]

Mag ik vragen om hoeveel vierkante meters we het hebben? Verdeeld over een aantal ruimtes naar ik aanneem?
Het gaat om ongeveer 37 vierkante meter. Beneden verdieping van een typische jaren 30 indeling. Het moest bij ons allemaal op korte termijn geregeld worden dus het kan misschien wel goedkoper. Wel zag ik dat het materiaal van Havebo ook al tussen de 5-7k kost.

• MilesSmiels
Ik zal overigens nog wat foto's sturen van de verbouwing en de totale kosten als het klaar is. Dan kunnen andere er weer wat van leren.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27
Waarom niet direct op het zand inderdaad ? Dan krijg je ook niet al dat extra gewicht aan je muren te hangen, minder kosten en veel betere isolatie. Je hebt dan natuurlijk geen kruipruimte meer, maar ongeveer half Duitsland heeft dat op dezelfde manier.

Volblubberen met schuimbeton is mogelijk ook een mooie oplossing.

[Voor 20% gewijzigd door BCC op 04-02-2022 11:40]

• MilesSmiels
Asteroid9 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:28:
Ik zou altijd voor meer isolatie kiezen met zo'n broodjesvloer, je doet het tenslotte maar 1 keer en dit scheelt echt wel voor je woongenot.
Extra kosten zijn vrij minimaal en de hoogte van je kruipruimte, tja... Als het echt heel krap wordt kun je nog een stukje afgraven van tevoren. Rotklus, maar als je het zelf doet kost het je maar weinig.

Zeker met vloerverwarming: zo goed mogelijk de vloer isoleren.
Kan je zomaar een stuk afgraven of heeft dat nog gevolgen voor je fundering? Ik had gelezen over bedrijven die het wegzuigen. Geen idee wat dat kost. Vast duur :-(

20 cm zelf afgraven komt al neer op 7m3 zand. Zal een kijken hoeveel goede vrienden ik heb 8)7

• MilesSmiels
BCC schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:38:
Waarom niet direct op het zand inderdaad ? Dan krijg je ook niet al dat extra gewicht aan je muren te hangen, minder kosten en veel betere isolatie. Je hebt dan natuurlijk geen kruipruimte meer, maar ongeveer half Duitsland heeft dat op dezelfde manier.

Volblubberen met schuimbeton is mogelijk ook een mooie oplossing.
Het gewicht van het droogsysteem is niet significant meer. Dus zou geen probleem moeten zijn. Eigenlijk is het vrij identiek aan de originele houten balken vloer.

Schuimbeton overwogen maar vind dat toch een beetje spannend als je er ooit nog iets onder wilt doen. Ook spannend met vocht wat nergens meer heen kan. Van de constructeur begrepen dat het licht gewicht is maar toch best wat weegt en dat je gedoe met zetting kan krijgen. Andere constructeur was er weer enorm fan van. Enige wat ik tegen de Havebo vloer heb kunnen vinden is dat het duurder is. Schuimbeton zou me denk ik 2-3k schelen.

• BCC
Ik heb zelf wat @JohanSavelkoul al aangaf, en de buurman hier heeft Schuimbeton - ik heb de kruipruimte nog niet gemist :) Die stond ook 6 maanden per jaar onderwater, dus daar had ik ook niet veel aan.

Ik heb zelf zo'n Havebo systeem bij mijn zwager aangelegd en qua isolatie valt dat bij hem achteraf echt tegen.

Maar n=1

[Voor 22% gewijzigd door BCC op 04-02-2022 11:52]

• MilesSmiels
BCC schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:51:
Ik heb zelf wat @JohanSavelkoul al aangaf, en de buurman hier heeft Schuimbeton - ik heb de kruipruimte nog niet gemist :) Die stond ook 6 maanden per jaar onderwater, dus daar had ik ook niet veel aan.

Ik heb zelf zo'n Havebo systeem bij mijn zwager aangelegd en qua isolatie valt dat bij hem achteraf echt tegen.

Maar n=1
Tegenvallen in energie besparing of hoe warm zn vloer is?

• BCC
Beide - toch nog best hoge stookkosten.

• D-e-n
BCC schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:56:
Beide - toch nog best hoge stookkosten.
Dat snap ik niet. Je kunt qua Rc waarde erg hoog gaan met zo'n vloer, misschien nog wel beter dan schuimbeton.

• D-e-n
MilesSmiels schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:43:
[...]

Kan je zomaar een stuk afgraven of heeft dat nog gevolgen voor je fundering? Ik had gelezen over bedrijven die het wegzuigen. Geen idee wat dat kost. Vast duur :-(

20 cm zelf afgraven komt al neer op 7m3 zand. Zal een kijken hoeveel goede vrienden ik heb 8)7
Met afgraven moet je oppassen. De druk van de grond in je kruipruimte heeft namelijk wel degelijk invloed op de draagkracht van je fundering. Bij ons huis zit de fundering ook nog eens vrij ondiep dus hier bij ons huis zou ik het sowieso niet doen.

Als je grond vervangt door een vloer op zand geldt dit uiteraard niet. Dan voeg je namelijk weer belastingdruk toe.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:17
[...]

Kan je zomaar een stuk afgraven of heeft dat nog gevolgen voor je fundering?
Dat kan het vaak, maar niet zonder het te berekenen.

opzich snap ik het verlangen naar een kruipruimte wel en ik ben heel erg blij als ze er zijn, dat maakt de renovatie doorgaans een heel stuk makkelijker. echter renoveren de meeste mensen hun huis niet op die manier in de tijd dat ze er wonen. dus voor het huis en de volgende bewoner is het vaak handig dat er een kruipruimte is, voor de huidige bewoner maakt het doorgaans weinig uit.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

[...]

Hier bijna 30cm uitgegraven over 105m2, was geen lachertje iig:

Ik samen met een maat in 1 weekend.

Nu ligt er 12cm beton op het zand, daar komen 8cm pur platen op en dan de vloerverwarming.

De Nederbelg !

• MilesSmiels
Jellabie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Hier bijna 30cm uitgegraven over 105m2, was geen lachertje iig:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik samen met een maat in 1 weekend.

Nu ligt er 12cm beton op het zand, daar komen 8cm pur platen op en dan de vloerverwarming.
Dat ziet er inderdaad uit als een flinke klus. Dat gaat niet lukken met een schep en een emmertje :D

• Fzim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:52
[...]

Zolang je niet onder de funderingsvoet komt, kan het niet veel kwaad. Je moet uitgaan van ongeveer 9-9,5 m³ af te voeren grond. Grond die ontgraven is, neemt toe in volume omdat het niet meer verdicht is. Waarschijnlijk minder dan een dag werk incl. afvoeren van de grond met een zuigwagen. Dagprijs voor een zuigwagen is volgens mij €2000 excl. BTW tegenwoordig.

• MilesSmiels
Fzim schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:09:
[...]

Zolang je niet onder de funderingsvoet komt, kan het niet veel kwaad. Je moet uitgaan van ongeveer 9-9,5 m³ af te voeren grond. Grond die ontgraven is, neemt toe in volume omdat het niet meer verdicht is. Waarschijnlijk minder dan een dag werk incl. afvoeren van de grond met een zuigwagen. Dagprijs voor een zuigwagen is volgens mij €2000 excl. BTW tegenwoordig.
Bedankt voor de info. Ik ga er naar kijken

• MilesSmiels
Ik heb hier en daar gehoord dat condens op je piep schuimblokken kan zorgen voor mindere isolatie over lange tijd. Zag dat mensen dit opgelost hadden door een waterdichte folie op de bodem van de kruipruimte te leggen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:42
Ik heb net een offerte getekend voor 69m2 schuimbeton met vloerverwarming.
Isolatie warde van 4.16 bij een kruipruimte van 45 cm.
11,5K incl. BTW

https://www.fabercomfortvloer.nl (geen aandelen)
Die hebben een perfecte rekenmodule op de site staan (offerte aanvragen)

• D-e-n
[...]

Zolang je niet onder de funderingsvoet komt, kan het niet veel kwaad.
Dat is dus absoluut niet waar. Soms kan het geen kwaad maar soms kan het dus wel kwaad. Onder de voet is sowieso not done. Dat klopt wel.

• D-e-n
macfocus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:09:
Ik heb net een offerte getekend voor 69m2 schuimbeton met vloerverwarming.
Isolatie warde van 4.16 bij een kruipruimte van 45 cm.
11,5K incl. BTW

https://www.fabercomfortvloer.nl (geen aandelen)
Die hebben een perfecte rekenmodule op de site staan (offerte aanvragen)
Dan moet je de balken er wel nog zelf uithalen neem ik aan?

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:42
D-e-n schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:16:
[...]

Dan moet je de balken er wel nog zelf uithalen neem ik aan?
Correct, reciprozaag en gaan ;)

• Fzim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:52
D-e-n schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:14:
[...]

Dat is dus absoluut niet waar. Soms kan het geen kwaad maar soms kan het dus wel kwaad. Onder de voet is sowieso not done. Dat klopt wel.
Het betreft hier de bovenste 20 cm onder de vloer van een rijtjeshuis. Het onbalans in de gronddruk tegen de fundering na het weggraven van de 20 cm is beperkt.

Het is inderdaad wel een andere situatie wanneer de fundering veel grond keert zonder dat er aan de binnenzijde veel grond aanwezig is voor de tegendruk. Maar dat is voorzover bekend niet het geval hier.

• D-e-n
Fzim schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:26:
[...]

Het betreft hier de bovenste 20 cm onder de vloer van een rijtjeshuis. Het onbalans in de gronddruk tegen de fundering na het weggraven van de 20 cm is beperkt.

Het is inderdaad wel een andere situatie wanneer de fundering veel grond keert zonder dat er aan de binnenzijde veel grond aanwezig is voor de tegendruk. Maar dat is voorzover bekend niet het geval hier.
Het gaat niet zozeer om de onbalans. Het gaat er om dat het soms voorkomt dat er in de berekening van de fundering gerekend wordt met een bepaald grondniveau om de draagkracht te verhogen. Dat noemen we dan de gronddekking. Die is dan bijvoorbeeld minimaal 40cm + onderkant funderingsstrook. De draagkracht van de fundering wordt in zo'n geval lager als je dat uitgraaft.

Dat zal hier wellicht niet maar het is gewoon gevaarlijk om te suggereren dat je zomaar kunt uitgraven (tenzij je schuimbeton terugbrengt maar dat is een andere situatie). Pas op met het geven van dit soort adviezen aan leken die misschien niet altijd weten wat de gevolgen kunnen zijn van een actief.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02 14:08

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

Nee, hoe diep je kunt ontgraven ligt aan:
- type fundering
- stabiliteit zand/klei die tegen je woning drukt

Ooit in een ver verleden een complete fundering weggedrukt gezien.

Done that, been there
Voor inspiratie Ollie's BG verbouwing 2012
Van label C (op 0,03 na label D), naar label A++

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
Is er behalve ikzelf niemand die wat vind van die eiken vloer over vloerverwarming heen? Dat gaat toch niet werken? Dat warp systems is heel dun, je zal dus meer slang per m2 moeten leggen dan bij 'normale' dikke vloerverwarmingsslangen voor een goede warmteafgifte en dan ga je er iets als hout overheen leggen. Hout staat niet bekend om zijn goed warmte transporterende werking.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02 14:08

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

No Hands schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:36:
Is er behalve ikzelf niemand die wat vind van die eiken vloer over vloerverwarming heen? Dat gaat toch niet werken? Dat warp systems is heel dun, je zal dus meer slang per m2 moeten leggen dan bij 'normale' dikke vloerverwarmingsslangen voor een goede warmteafgifte en dan ga je er iets als hout overheen leggen. Hout staat niet bekend om zijn goed warmte transporterende werking.
Ik vind er wel wat van, maar het is niet onmogelijk.
Vloerverwarming goed gelegd, ingeregeld en constante temperatuur en opbouw van temperatuur na stilstand van de vloerverwarming moet dit kunnen.
De truc in dit geheel constante en goed gelegd. Grote schommelingen in temp en vochtigheid zal wel tot klachten leiden (onterecht als je weet waar je aan begint)

Als je het op comfort en energietechnisch gaat bekijken is het weer een ander verhaal. Maar daar is niet de focus op.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:15

Asteroid9

General Failure

De combinatie met dat warp systems durf ik niks over te zeggen, maar eiken parket in combinatie met vloerverwarming op zich kan probleemloos.
Dat ligt hier nu ook bovenop schuimbeton met anhydriet dekvloer. Gewoon lamelparket wat volledig verlijmd wordt, heel gebruikelijk en kan prima tegen vloerverwarming.

De problemen die vroeger genoemd werden gaat altijd over massief parket, wat je nauwelijks meer ziet, niet alleen omdat het onbetaalbaar is maar vooral omdat de uitzetting van massief hout te groot is inderdaad.
Eigenlijk elke moderne parketvloer kan gewoon met vloerverwarming volgens mij.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• MilesSmiels
De vloer die we nemen zijn massieve plankjes van 6mm dik op een massief mozaïek eiken onder vloer. Beide worden verlijmd met special lijm voor vloerverwarming. Volgens de parketboer geen probleem.

Kan ik beter voor een ander systeem dan Warp gaan met dikkere slangen? Is dat mogelijk op een droge Havebo SL rennovatie vloer?

• D-e-n
MilesSmiels schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:05:
De vloer die we nemen zijn massieve plankjes van 6mm dik op een massief mozaïek eiken onder vloer. Beide worden verlijmd met special lijm voor vloerverwarming. Volgens de parketboer geen probleem.

Kan ik beter voor een ander systeem dan Warp gaan met dikkere slangen? Is dat mogelijk op een droge Havebo SL rennovatie vloer?
Wat je er op kan leggen zou je met de leveranciers moeten overleggen, dus zowel de leverancier van de vloerverwarming als die van het parket.

Je hebt het echter over egaline bij de afwerking van de vloerverwarming en dat lijkt me niet zo geschikt op zo'n Havebo vloer. Volgens mij zit daar veel teveel werking is.

• Floor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01 00:01
Hou er rekening mee dat je met dunnere slangen korte groepen maakt. Dus geen 90 mtr maar max 60mtr.
Opwarmen moet altijd heel rustig gebeuren, vraag bij de leverancier van de vloer naar het opstookprotocol. Kunnen ze dat niet geven, of willen ze dat niet, hou dan, na de droogtijd van de vloer, maximaal een halve graad per dag aan.

• D-e-n
Floor schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:46:
Hou er rekening mee dat je met dunnere slangen korte groepen maakt. Dus geen 90 mtr maar max 60mtr.
Opwarmen moet altijd heel rustig gebeuren, vraag bij de leverancier van de vloer naar het opstookprotocol. Kunnen ze dat niet geven, of willen ze dat niet, hou dan, na de droogtijd van de vloer, maximaal een halve graad per dag aan.
Is dat bij droogbouw ook zo? Want droogbouw vloerverwarming heeft, voor zover ik weet, een kortere reactietijd.

• MilesSmiels
D-e-n schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Wat je er op kan leggen zou je met de leveranciers moeten overleggen, dus zowel de leverancier van de vloerverwarming als die van het parket.

Je hebt het echter over egaline bij de afwerking van de vloerverwarming en dat lijkt me niet zo geschikt op zo'n Havebo vloer. Volgens mij zit daar veel teveel werking is.
Bij Warp hebben ze het over een nat systeem met egalisatielaag. Nam aan dat dat egaline is. Bedoel je dat de vloer van Havebo niet stijf genoeg is en de egaline laag breekt? Is het eigenlijk een probleem als er scheuren in de egaline laag komen?

[Voor 5% gewijzigd door MilesSmiels op 06-02-2022 21:42]

• MilesSmiels
Havebo heeft dus ook die natte oplossing met een druklaag van 4cm en wapeningsnet erin. Alleen dan moet ik mijn fundering laten bereken. Ze staan niet in voor de gevolgen. Heb twee constructeurs gebeld erover. De eerste zei geen probleem. De tweede zei dat moet je zeker laten bereken en kost veel geld en tijd.

Verder op in de straat hebben ze de natte variant van Havebo door een aannemer laten doen. Volgens mij zonder berekening.

• D-e-n
@MilesSmiels
Ik vermoed inderdaad kans op scheuren bij zo'n droge vloer in combinatie met egaline, net als bij een houten balklaag. Dat risico zou je bij Havebo moeten navragen.

Betonnen liggertjes moet je inderdaad even laten checken want dat is een toename van belasting.

Andere oplossing: echte droogbouw vloerverwarming zonder natte druklaag.

• MilesSmiels
D-e-n schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:55:
@MilesSmiels
Ik vermoed inderdaad kans op scheuren bij zo'n droge vloer in combinatie met egaline, net als bij een houten balklaag. Dat risico zou je bij Havebo moeten navragen.

Betonnen liggertjes moet je inderdaad even laten checken want dat is een toename van belasting.

Andere oplossing: echte droogbouw vloerverwarming zonder natte druklaag.
De natte oplossing van Havebo is ook met metalen balkjes. Gewicht is 136kg m2. Droog is 21kg m2. Wel groot verschil. Ik ga morgen met Havebo en Warp bellen.

Warp ga aan dat als de vloer verlijmt moet worden dat het dan het natte systeem moet zijn. Op hun site lijkt te staan dat het kan: https://www.warp-systems....arming-houten-ondervloer/

Neem aan dat de Havebo vloer redelijk stijf is.

[Voor 9% gewijzigd door MilesSmiels op 06-02-2022 22:13]

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:58
bedenk wel dat vaak onder de vloer ook nog riool leiding loopt, die eventueel vervangen moet worden (oude gresbuizen) door liefst naadloze pijp
eventueel nog extra mantelbuizen van voor naar achter,
extra stopcontact locaties vanuit onderzijde op plint en of internet kabel met RJ45 contactdoos ipv voor tv of repeater
Bedenk ook dat het ook mogelijk is de kruipruimte volledig uit te graven tot een kelder verdieping.
bij fundatie op staal moet dan de grond onder de fundatie gestabiliseerd worden door deskundige partijen- met waterglas of PU injectie van de grond- dan kan je door een koekoek nog best veel daglicht krijgen en soms zelfs een keldertoegang aan buitenzijde maken.
dat kost best wat maar maakt extra woon m2 dus geeft meer gebruiksmogelijkheden en waarde aan je woning.
grondwaterstand is wel een dingetje natuurlijk

• D-e-n
@sukkel 24
Bij de meeste normale huizen zit de fundering echt niet diep genoeg voor een kelder.

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:58
dat de fundering niet diep genoeg zit wordt gecompenseerd doordat de grond onder de fundering door de injectie met het waterglas of PU een soort beton wordt met voldoende draagkracht voor je huis en vertikaal kan worden afgegraven
de keldermuur komt dus iets naar binnen tov de huidige muren

• D-e-n
sukkel 24 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:43:
dat de fundering niet diep genoeg zit wordt gecompenseerd doordat de grond onder de fundering door de injectie met het waterglas of PU een soort beton wordt met voldoende draagkracht voor je huis en vertikaal kan worden afgegraven
de keldermuur komt dus iets naar binnen tov de huidige muren
Maar dan heb je het echt over een tonnen kostende ingreep met misschien nog damwanden etc. Ik vraag me af of dat in elke woonwijk mag ook.

• D-e-n
Vier ton lees ik. Het is ook nog niet gelukt ;)

Ik denk niet dat dit binnen het budget van TS valt :)

• MilesSmiels
Haha nee dat valt niet binnen het budget

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:17
D-e-n schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:49:
[...]

Maar dan heb je het echt over een tonnen kostende ingreep met misschien nog damwanden etc. Ik vraag me af of dat in elke woonwijk mag ook.
vroeger toen alles beter en goedkoper was . was er een man in rotterdam die funderingsherstel deed en voor een zeer schappelijk bedrag er meteen een kelder van maakte. 10 jaar geleden heeft hij voor het laatst iets voor "ons" gedaan en toen was hij al 70+ maar die man was een legende en had de bijnaam de mol van rotterdam. het hoeft niet extreem duur te zijn, dat maken al die bedrijven ervan, we hebben gewoon meer mollen nodig :+

• MilesSmiels
@D-e-n Ik heb met Warp systems gesproken en die zeggen geen probleem met die egaline. Ze leggen het vaak op bestaande houten vloeren blijkbaar.

We gaan nu misschien kijken naar een PU gietvloer inplaats van tapis parket.

• MilesSmiels
Ondertussen met Havebo en Warp overlegd en de stijfheid is geen probleem. De vloer zal in zijn geheel altijd een beetje veren. Als het maar niet tussen de balken plaatselijk veert.

Parket zou ook geen probleem moeten zijn volgens parketboer en Warp. De buizen van warp zijn inderdaad maar 1 cm dik alleen is de legafstand 7.5 cm. Schijnt voldoende te zijn.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

MilesSmiels schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:44:
Ondertussen met Havebo en Warp overlegd en de stijfheid is geen probleem. De vloer zal in zijn geheel altijd een beetje veren. Als het maar niet tussen de balken plaatselijk veert.

Parket zou ook geen probleem moeten zijn volgens parketboer en Warp. De buizen van warp zijn inderdaad maar 1 cm dik alleen is de legafstand 7.5 cm. Schijnt voldoende te zijn.
Bijna een jaar verder, hoe is het uiteindelijk geworden? Bevalt het?

Check mijn review van de Nest Hub Max of de Bose Sleepbuds II.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee