• Teunvd1
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-02-2022
Hallo allemaal,

In 2018 ben ik een eigen bedrijfje gestart om sojabonen te gaan telen en te verkopen. Helaas is het ondertussen gebleken dat de teelt van sojabonen in Nederland niet mee valt vanwege de late oogstdatum. De boekhouding heb ik altijd zelf bijgehouden in een voorgeprogrammeerd Excel bestand, ik was overigens ook géén ondernemer voor de inkomstenbelasting waardoor ik geen officieel boekhoudrapport heb laten opstellen. Nu wil ik eigenlijk mijn bedrijf uitschrijven bij de KvK. Het uitschrijven zelf heb ik alle vertrouwen in maar als laatste moet je dus een eindaangifte doen bij de belastingdienst doen. Is dit zelf te doen of is het aan te raden om hier een boekhouder voor te betrekken? Het gaat overigens niet over grote bedragen (2k eigen vermogen).

Groeten Teun

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:47
als je even zoekt bij de belastingdienst, dan vind je genoeg info om het zelf te doen (met enige boekhoudkundige kennis)

https://www.belastingdien...g/u_staakt_uw_onderneming

• Teunvd1
Bedankt voor je reactie! Die link had ik idd al gezien, ik zou echter graag een soort voorbeeld aangifte willen bekijken voordat ik de beslissing maak. Heeft iemand daar iets van?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat voor bedrijfsvorm heb je? Eenmanszaak schat ik in? Daar is wel een en ander over de vinden: https://ondernemersplein.kvk.nl/stoppen-met-uw-eenmanszaak/.

Met name het berekenen van de stakingswinst kan wat complexiteit geven in de IB.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:49

Lordy79

Fundamentalist

* Lordy79 dacht bij topic titel dat het om een of ander gewelddadige actie van een werkgever jegens werknemer was tijdens een stakingsactie...

Edit: dat was dus voor de titelfix...

[Voor 12% gewijzigd door Lordy79 op 06-02-2022 22:55]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:54
Teunvd1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:38:
ik was overigens ook géén ondernemer voor de inkomstenbelasting waardoor ik geen officieel boekhoudrapport heb laten opstellen
Als je geen ondernemer was of bent voor de inkomstenbelasting, dan hoef je ook geen eindaangifte te doen. Die eindaangifte is namelijk voor de inkomstenbelasting. Overigens hoeven ZZPers ook geen jaarrekening op te stellen en te deponeren die verder gaat dan die in de aangifte. En onder de 12 miljoen euro omzet, 6 miljoen euro aan activa en minder dan 50 werknemers mag een BV de jaarrekening ook gewoon zelf opstellen; een boekhouder of accountant is niet nodig.

Als je dit soort vragen stelt is het misschien wel verstandig om iemand die meer van jouw situatie weet om advies te vragen. Ik vermoed dat je wel ondernemer voor de inkomstenbelasting was.

De aangifte is niet erg ingewikkeld als je je cijfers compleet hebt. Je kan alle velden bekijken door een (voorlopige) aangifte te openen op de site van de Belastingdienst. Die hoeft je niet te versturen. Daar kan je aanvinken dat je ondernemer bent, en dan zie je al de velden. Het zijn een stuk of 15 velden met cijfers waarvan je er veel niet in hoeft te vullen, en een heleboel vragen die je waarschijnlijk met nee kan beantwoorden. Een eindaangifte heeft nog een paar extra velden, maar niet veel.

Anoniem: 37334

Lordy79 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:05:
* Lordy79 dacht bij topic titel dat het om een of ander gewelddadige actie van een werkgever jegens werknemer was tijdens een stakingsactie...
* Anoniem: 37334 Ik las: "Aangifte doen na staLking bedrijf" :D Ik dacht dat Energiemaatschappijstalking een beetje voorbij was... :)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:39

Perkouw

Moderator General Chat
Titel fixed -> Belastingaangifte doen na stopzetten eigen bedrijf

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hallo allemaal,

In 2018 ben ik een eigen bedrijfje gestart om sojabonen te gaan telen en te verkopen. Helaas is het ondertussen gebleken dat de teelt van sojabonen in Nederland niet mee valt vanwege de late oogstdatum. De boekhouding heb ik altijd zelf bijgehouden in een voorgeprogrammeerd Excel bestand, ik was overigens ook géén ondernemer voor de inkomstenbelasting waardoor ik geen officieel boekhoudrapport heb laten opstellen. Nu wil ik eigenlijk mijn bedrijf uitschrijven bij de KvK. Het uitschrijven zelf heb ik alle vertrouwen in maar als laatste moet je dus een eindaangifte doen bij de belastingdienst doen. Is dit zelf te doen of is het aan te raden om hier een boekhouder voor te betrekken? Het gaat overigens niet over grote bedragen (2k eigen vermogen).

Groeten Teun
Als je voor de belasting geen ondernemer bent, hoef je ook geen eindaangifte te doen. Kan gewoon bij particuliere aangifte.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• humptydumpty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-01 09:43
Hallo allemaal,

Groeten Teun
Als je geen ondernemer bent voor de IB dan is het inkomsten uit overige arbeid (in jou geval verlies uit overige arbeid). Stakings balans is dan niet nodig. (wel handig). 2000 EV ok maar wat is je verlies? Begin eens met het uitschrijven bij de kvk. Maak een net overzicht zoals je die al hebt in exel. Sluit de BTW netjes af. (Dat is eigenlijk het belangrijkste) Bel met de belastingdienst als je vragen hebt. Goed gevoel er bij dan zelf insturen. Als je gewoon eerlijk bent zijn ze echt wel vriendelijk bij de belastingdienst.
Gaat helemaal goed komen.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:06

Herman

FP ProMod
Hallo allemaal,

In 2018 ben ik een eigen bedrijfje gestart om sojabonen te gaan telen en te verkopen. Helaas is het ondertussen gebleken dat de teelt van sojabonen in Nederland niet mee valt vanwege de late oogstdatum. De boekhouding heb ik altijd zelf bijgehouden in een voorgeprogrammeerd Excel bestand, ik was overigens ook géén ondernemer voor de inkomstenbelasting waardoor ik geen officieel boekhoudrapport heb laten opstellen.
Op basis van wat zeg je dat je geen ondernemer van de inkomstenbelasting bent? Ik vermoed op basis van je (beknopte) OP dat je dit vermoedelijk wel bent! (Zie ook deze check van de Belastingdienst)

Overigens zul je naar verwachting ook ondernemer zijn (geweest) voor de BTW.
Nu wil ik eigenlijk mijn bedrijf uitschrijven bij de KvK. Het uitschrijven zelf heb ik alle vertrouwen in maar als laatste moet je dus een eindaangifte doen bij de belastingdienst doen. Is dit zelf te doen of is het aan te raden om hier een boekhouder voor te betrekken? Het gaat overigens niet over grote bedragen (2k eigen vermogen).
Hoe kom je aan de term 'eindaangifte'? Bedoel je hiermee de aangifte Inkomstenbelasting waarin de stakingswinst wordt aangegeven? Dat is inderdaad een best complexe aangifte. Je geeft aan dat er ongeveer 2k ondernemersvermogen in de onderneming zit. Veel relevanter is of er ook bedrijfsmiddelen zijn, en of hier een boekwinst gerealiseerd wordt. In dat geval zou ik sowieso de aangifte uitbesteden om ervoor te zorgen dat dit netjes afgehandeld wordt. Een staking van de onderneming is voor de fiscus toch regelmatig een 'trigger' om een controle in te stellen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Teunvd1
Bedankt voor de reacties. Via de check bleek dat ik géén ondernemer ben/was voor de inkomstenbelasting en dus het resultaat via 'overige werkzaamheden' moest worden aangegeven. Ik was inderdaad wel ondernemer voor de BTW. Ik heb ook geen bedrijfsmiddelen omdat ik voor alle werkzaamheden een loonbedrijf ingeschakeld heb, zodoende ook een 'simpele' balans.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee