Toon posts:

Hoe beginnen met wielrennen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-12-2022
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik oriënterende om te gaan beginnen met wielrennen en dan vooral hobbymatig, maar op den duur ook ter vervanging van bijvoorbeeld vervoer naar het werk toe efficiënt, gezond en leuk.

Inmiddels heb ik me bij verschillende fietsenmakers/speciaal zaken laten informeren en in de huidige economie heb ik wel echt het advies gehad een 'nieuwe' fiets te komen. I.v.m. dat onderdelen bijna niet leverbaar zijn.

Nu heb ik verschillende fietsen op het oog, echt als beginners fiets waarbij de eerste afstanden 20/25 KM zal worden en ik verwacht ook het eerste jaar. Vanzelfsprekend op Nederlands grondgebied en dus veelal vlak en op asfalt.

Bijvoorbeeld fietsen die ik op het oog heb zijn:
https://www.12gobiking.nl/cube-attain-2022
https://www.12gobiking.nl/trek-domane-al-2-disc
https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-tiagra-2021

Nu blijft eigenlijk grotendeels mijn vraagstuk, zijn alle merken vergelijkbaar in de goedkopere segmenten of zeggen jullie blijf bij bepaalde merken echt uit de buurt i.v.m. leuke specs/uitstraling, maar kwaliteit die ook voor deze prijsklasse niet voldoende is.

Als advies heb ik vanuit twee verschillende bedrijven Trek, Giant of Cannondale als advies doorgekregen en bijvoorbeeld Cube links te laten liggen.

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd wat jullie mening hierin is en waar bijvoorbeeld jullie zelf op rijden. Al met al hoop ik dit jaar lekker kilometers te kunnen gaan maken.

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Alle reacties

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:22
De Sensa heeft een iets betere groepset (tiagra vs claris) dan de andere 2 fietsen.

Verder is de juiste maat en afstelling belangrijk. Per merk kan verschillen hoe een fiets "valt". Met wat goed advies en een bikefitting box van ergon ( https://www.ergonbike.com...anr=48100010&s=fittingbox ) ben je een heel eind.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:53
De Sensa heeft een betere groepset, waarbij je ook een breder schakelbereik hebt (2x10 vs 2x8). Dat is een merkbaar verschil.

Ik begrijp ook dat je lang bent, de fietsen die je hier aanhaalt zijn er alleen in maat 61 of groter. Het is vooral van belang dat je goed zit. Anders heb je een 1000 euro kostende pijnbank op wielen. Zeker voor een beginnende wielrenner is dat erg belangrijk, gezien je niet gewend bent aan een agressievere fietspositie en ook nog niet weet of je een zeer agressieve positie uberhaubt kunt volhouden. Wat dat betreft zijn je voorbeelden wel ergonomisch genoeg.

Qua fietsmerken ontloopt het elkaar tegenwoordig steeds minder. Waar ik zelf op let is het feit dat ik een fietsenmaker in de buurt heb die het merk verkoopt. Dat is handig voor onderhoud en de supply chain. Maar ook dit is persoonlijk, sommigen zweren weer bij een online-only als Canyon. Als beginner zou ik je vooral aanraden een fiets te kopen waar je (i) lekker op zit, (ii) minimaal twee jaar gewoon lekker op kunt fietsen zonder extra geld uit te moeten geven en (iii) een adresje dichtbij hebt. fietsenmaker of vriend, die het merk kent en het onderhoud kan doen.

Er is ook een specifiek wielrenervaring-topic. Daar is de vraag "welke fiets moet ik kopen" ook al vaker langsgekomen. Daar zou je ook eens een kijkje kunnen nemen.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom geen jong gebruikte fiets? Zat mensen kopen maar blijken na 2 jaar toch nooit te fietsen, die koop je voor half geld op marktplaats, kan je mooi jouw voorkeur een eerste ervaring en valpartijen opdoen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:25
Ik zou eigenlijk eerder opteren voor een Gravelbike. Mijn fietsenmaker heeft eigenlijk bijna alleen gravelbikes in het segment onder de 2k.

Als je een setje wegwielen + wegbanden monteert, scheelt het nauwelijks wat. Blijkt het toch niks te zijn, monteer je weer de gravelwielen, een paar spatborden en een bagagerekje. Dan heb je de ideale snelle commutor.

Overigens tweedehands is ook zeker een optie. Nadeel is dat er ook veel fietsen op de tweedehands markt te koop zijn met flink wat achterstallig onderhoud. Als leek is dat lastig te checken. Overigens fiets ik al wel 12k+ op een dergelijke fiets. Je komt er gewoon mee vooruit. Een goede fiets kun je nog altijd kopen.

Overigens is een bikefitting bij een nieuwe fiets wel interessant. Dan wordt gekeken wat voor jou de beste maat fiets is.

[Voor 43% gewijzigd door hoi1234 op 03-02-2022 11:31]

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-01 22:22
Mochten de voorgaande posts nog niet duidelijk zijn, koop de juiste maat fiets! Geloof me, je beleeft meer plezier aan een goed passende fiets, dan dat mooiere, en luxere model met een geweldige aanbiedingsprijs maar alleen in een maat kleiner.

Ik zag al de tip van een lokale fietsenmaker. Je kan ook nog kijken naar een lokale fietsclub. Leuk, gezellig, en je leert veel.

En geef niet teveel geld uit. Voor een beginner voldoet elke fiets (vind ik). Het is belangrijker dat je went om fietsen in jouw "systeem" te krijgen. Dus de deur uit, ook als het regent of waait. En je zal ook nog geld kwijt zijn aan nieuwe dagelijkse kleding. Die gaat vast minder goed passen :-)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je - uiteindelijk - ook voor woon-werk verkeer de fiets wilt gebruiken, zou ik ook even op het werk vragen hoe en wat qua reiskostenvergoeding en (on)mogelijkheden. Wellicht dat je via hen bijvoorbeeld een fiets kan leasen of dat je per km een bepaald bedrag krijgt. Kan ook afhankelijk zijn van de CAO en andere voorwaarden, zoals de afstand.

Ook kan je denk ik veel info halen uit Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21.

[Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 03-02-2022 12:28]

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:49
*knip*
Reageer dan niet, dit voegt niets toe.

[Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 03-02-2022 12:58]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:29

Roozzz

Plus ultra

Een 2x8 groep voor dat geld? 8)7
Nu weet ik dat de fietsenmarkt behoorlijk ontploft is, maar dit is wel een beetje bizar... Voor hetzelfde geld kocht ik 5 jaar terug gewoon een fiets met een 2x11 105 groep :X

Anyway, doe jezelf een plezier en koop een 2x10 of 11. 8 speed is inmiddels écht oud, wat upgraden lastiger maakt, en die extra tandwielen zijn de moeite waard.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
bombadil schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:05:
Waarom geen jong gebruikte fiets? Zat mensen kopen maar blijken na 2 jaar toch nooit te fietsen, die koop je voor half geld op marktplaats, kan je mooi jouw voorkeur een eerste ervaring en valpartijen opdoen.
Dat is al heel lang niet meer zo. Fietsen zijn niet te krijgen en dus ook 2e hands duur. Niet anders dan met GPU's bijvoorbeeld.

Ik zou sowieso iets met hydraulische schijfremmen nemen, Sensa is nederlands en heeft leuk aanbod. Dan heb je voor 1000-1200 een nieuwe fiets waar je lekker op kan fietsen

http://www.vosfietsen.nl/...article&id=165&Itemid=194

kijk daar bijvoorbeeld

(Vergeet alsjeblieft geen helm te kopen)

[Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 03-02-2022 12:34]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee