Panasonic Warmtepomp J generatie Energie Verbruik 20% hoger!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
Panasoninc WH-MDC05J3E5 (J-generatie) geeft 20 % minder verbruikt vermogen aan dan dat er werkelijk verbruikt wordt.

Mijn Panasonic WH-MDC05J3E5 staat aangesloten op een buffervat van 50L en wordt op basis van Delta-T aangestuurd. Bij warmtevraag (Honeywell Home) wordt een pomp aangestuurd die aangesloten zit op de secundaire kant van het buffervat.

Op het bedieningspaneel kan je het "Verbruik" vinden in kWh (per dag / week / etc)
Omdat ik het werkelijke verbruik wilde meten heb ik er een "Tuya" stekker tussen geplaatst met kWh meter.
Na een paar dagen werd duidelijk dat de Warmtepomp altijd zo'n 20 minder verbruik aangaf dan de in de stekker ingebouwde kWh meter.
Omdat ik zeker wilde weten dat het niet aan de stekker lag heb ik een andere getest (ander merk, maar zelfde soort systeem, Nedis / Tuya), zelfde resultaat.
Vervolgens een "gewone" kWh meter (dinrail voor in de meterkast) er tussen geplaatst, en ook daar dezelfde afwijkingen geconstateerd.

Warmtepomp geeft aan: 12,3 kWh
Tuya stekker: 15,1
kWh meter: 15,2

Dat laatste verschil kan zitten in het feit dat de Tuya stekker geplaatst is NA de Din Rail kWh meter waardoor het verbruik van de Tuya stekker zelf natuurlijk meegenomen wordt.

Vragen:
- heeft iemand anders gecontroleerd wat het verbruik was (niet zozeer de COP, maar het feitelijke verbruik)?
- wijkt dat verbruik ook zo enorm af van wat externe kWh meters aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Is een bekend fenomeen, althans bij de H serie. Vermoedelijk bij de J serie hetzelfde verhaal.
De interne verbruikmeting in kWh is waardeloos.

Hier heb ik er ook een MID gekeurde kWh meter aan hangen.
Afwijking tussen de gekeurde meter en wat Panasonic aangeeft zit tussen de 20% en 40%.

Afgelopen maand: Volgens Panasonic 311 kWh, volgens de kWh meter 405 kWh.

Oorzaken die ik tot nu toe gevonden heb:
- Panasonic negeert het sluipverbruik als de pomp uitstaat (tussen de 8W en 30W continue, afhankelijk van je instellingen).

- Panasonic rondt het verbruik af naar een ' leuk' getal (altijd precies 400W, 600W, of 800W).
Als je op zo'n moment naar het werkelijke verbruik kijkt ligt dat altijd 50 - 70W hoger.
Intern rekent de Panasonic vrolijk met deze afgeronde waardes het totale verbruik uit. 8)7

- Defrosts (Die toch gedurende 10min 3kW trekken) worden helemaal niet meegenomen.

edit: net even gekeken hier thuis:
Op dit moment geeft Panasonic 400W aan. De kWh meter zegt: 487W :'(

[ Voor 10% gewijzigd door kaasmakert op 02-02-2022 08:49 ]

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:21
Wanneer hier de 5H op 17hz draaid geeft die wel eens bij verbruik 0 aan.

Is dan 185 watt dan loopt het verschil wel snel op.

Als de pana aangeeft 200 watt en je kijkt bij grafiek per uur is 12 uurs schaal dan zal die 400 moeten aangeven. Maar hier zegt die dan vrolijk 200 watt per 2 uur dat klopt niet.

2.4kwh per dag moet dan 4.8kwh zijn. 8)7

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
4me2 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:01:

Vragen:
- heeft iemand anders gecontroleerd wat het verbruik was (niet zozeer de COP, maar het feitelijke verbruik)?
- wijkt dat verbruik ook zo enorm af van wat externe kWh meters aangeven?
De metingen wijken af, dit is bekend. zowel het verbruik als de geleverde warmte (in beide richtingen)
Er is veel ervaring met extrene kWh meters en warmte meters Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Het is al jaren het zwakke punt van de pana's.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 02-02-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
kaasmakert schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:36:
Is een bekend fenomeen, althans bij de H serie. Vermoedelijk bij de J serie hetzelfde verhaal.
De interne verbruikmeting in kWh is waardeloos.

Hier heb ik er ook een MID gekeurde kWh meter aan hangen.
Afwijking tussen de gekeurde meter en wat Panasonic aangeeft zit tussen de 20% en 40%.

Afgelopen maand: Volgens Panasonic 311 kWh, volgens de kWh meter 405 kWh.

Oorzaken die ik tot nu toe gevonden heb:
- Panasonic negeert het sluipverbruik als de pomp uitstaat (tussen de 8W en 30W continue, afhankelijk van je instellingen).

- Panasonic rondt het verbruik af naar een ' leuk' getal (altijd precies 400W, 600W, of 800W).
Als je op zo'n moment naar het werkelijke verbruik kijkt ligt dat altijd 50 - 70W hoger.
Intern rekent de Panasonic vrolijk met deze afgeronde waardes het totale verbruik uit. 8)7

- Defrosts (Die toch gedurende 10min 3kW trekken) worden helemaal niet meegenomen.

edit: net even gekeken hier thuis:
Op dit moment geeft Panasonic 400W aan. De kWh meter zegt: 487W :'(
Tijd om Panasonic aan te pakken... Dit gaat in de richting van "sjoemel software" zoals we die bij Volkswagen zagen. Ook al staat er "ongeveer" bij de waardes, dan mogen ze niet 20% of meer afwijken.
In deze tijd is dat ook echt niet meer nodig. Mede op basis van de COP en SCOP (die ook uitgerekend worden met deze foutieve informatie) maak je berekeningen over de kosten ten opzichte van Gas.

een 1 - 2 % afwijking is eventueel te accepteren, maar dit (20% - 35% of zelfs meer) loopt de spuitgaten uit en is voer voor een (schade) advocaat.
Ik denk dat ik maar eens een Post ga maken of we gezamenlijk een schadevergoeding kunnen gaan claimen bij Panasonic

Dit is natuurlijk echt belachelijk.... ik dacht serieus dat mijn kWh meters "gek" geworden waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
4me2 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:30:
[...]

Dit is natuurlijk echt belachelijk.... ik dacht serieus dat mijn kWh meters "gek" geworden waren
Of het misleiding is weet ik niet. Het is inderdaad een vrij extreme afwijking. Maar nog steeds stuk beter dan stoken op gas ;)

Hieronder een grafiekje van afgelopen nacht. Je ziet dat op het moment dat de compressor niet draait (tussen 01.15 en 03.30) dat Panasonic vrolijk 0W aangeeft, maar de kWh meter zit op 75W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0_-1W5u8JbjpHKhI11DAebMKl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/09doEcbKpxTxsFal1zEBGVrW.png?f=fotoalbum_large

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Cop gaat om de verhouding tussen geleveerde warmte en gebruikte stroom.. als beide afwijken kan de verhouding nog steeds kloppen. maar ik zie alleen maar metingen van de gebruikte stroom.
Ik zie ook geen misleiding, zolang de cop in de brochure maar volgens de regels is getest, dat is waar je het ding op koopt. Niet op het gebruik wat je achteraf meet. En al helemaal niet als je de geleverde warmte ook nog eens negeert. je kan wellicht wel je koop ontbinden omdat het niet aan je eisen/verwachtingen voldoed, maar schade claimen, dan zal je eerst schade moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52
Ik snap niet zo goed wat je wil bereiken met een schadevergoeding. Het is niet alsof je WP niet goed functioneert. Ik heb zelf de H versie en eigen meters ertussen gezet. Het enige nut daarvan is dat ik het leuk vind om bij te houden, niet dat ik nu een betere of slechtere WP heb.

Er zijn op dit forum heel veel gebruikers van de WP en natuurlijk heeft iedereen dit al opgemerkt, maar nooit echt een probleem van gemaakt. Mijn tip: laat het hierbij en geniet van je verder heel fijne en betrouwbare warmtepomp.
Pagina: 1