Toon posts:

lucht-lucht-warmtepomp voor rijtjeshuis

Pagina: 1
Acties:

• henk_vanhetgas
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
Zoals mijn forumnaam al zegt willen we van het gas af. Wonen in een eengezinswoning uit 1991 die we vorig jaar volledig geïsoleerd hebben met HR++ glas TonZon vloerisolatie en dakisolatie. Als extra hebben we voor de slaapkamers rolluiken geplaatst. Huis is totaal 120m2_300m3

In huis hebben we op zolder waar de cv (2011) hangt weinig ruimte om grotere installaties te plaatsen vanwege zolderkamer die er gebouwd is. Aan de achterkant van het huis hebben we een serre (45m3) die in de winter met een qlima laserkachel verwarmd wordt alleen als we er gebruik van maken. De serre geeft een extra isolatie buffer aan de achterkant (noorden)

Het idee: Woonkamer 32m2_90m3 Slaapkamer 1 20m2_50m3 Slaapkamer 2 9m2_23m3 willen we middels een multi-split met 3 binnenunits gaan verwarmen en in de zomer koelen. In de woonkamer een vloerunit en in de slaapkamers een wandunit. De badkamer middels een infrarood badkamerpaneel en de zolder die nauwelijks gebruikt wordt af en toe met een elektrische radiator als het nodig is.

Warm water om te douchen middels een warmtepompboiler en in de keuken een Cooker voor warm water.

Ik ben benieuwd of dit een logische keuze is. Een hybride pomp lijkt me geen goede keuze omdat je toch een keer van het gas af moet en een lucht waterpomp vereist veel meer ruimte en aanpassing met vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren.

Volgende week heb ik een afspraak met een leverancier voor advies en offerte. Iemand die tips heeft waar ik op moet letten of naar vragen?

• henk_vanhetgas
Inmiddels 2 maanden verder en hier helaas geen reacties op ontvangen. Dan zelf het wiel maar uitvinden. :'(

Na veel zoeken op internet en contact met een ervaringsdeskundige die ik via een artikel in de krant heb ontmoet afgestapt van de multi-split unit. In plaats daarvan gekozen voor een 3,5 kw daikin perfera voor de begane grond en een 3,5 kw voor de 1ste etage. De Zolder is goed geïsoleerd staat leeg en behoeft nauwelijks warmte. Op zolder komt in plaats van de CV een Ferroli egea 90ltr warmtepompboiler.

Vorig jaar hebben we al fors ingezet op isolatie en rolluiken wat deze winter tot een halvering van het gasverbruik heeft geleidt. Omdat de zonnepanelen nog steeds een overschot leveren denk ik dat ik met deze configuratie een fors lagere energie rekening ga krijgen nu de gasprijs door het dak gaat.

Optioneel kunnen we nog wat extra isolatie maatregelen nemen in de vorm van extra isolatie van de buitenmuur van binnenuit en een rolluik voor de begane grond.

De 3,5 kw voor de 1ste etage komt op de overloop te hangen, de verwachting is dat we deze verdieping daarmee redelijk kunnen koelen en verwarmen. Door de isolatie is de temperatuur zonder verwarming deze milde winter niet onder de 17 graden geweest.

Zoals gezegd: zelf het wiel uitvinden, geen ervaring mee en we zien wel of het werkt. Gezien de overwaarde kunnen we altijd nog verkassen als het niet werkt. :)

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Wat is de reden dat je van de split unit bent afgestapt? Energieverbruik?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:53
2 losse units zijn soms even duur als een split unit.
Houd er bij unit op de overloop wel rekening mee dat dat niet ideaal verwarmd als je de slaapkamer deuren dicht hebt.

Wat is de gezinssamenstelling? 90 liter warm water kan krap zijn.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 23:16
TS spreekt over 'we' dus minimaal 2 personen. Dan is 90 liter (zeker op WP vriendelijke temperaturen) niet krap, maar sowieso te klein.

[Voor 17% gewijzigd door hesselbeertje op 06-04-2022 07:36]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:20

Yucon

*broem*

3,5kw is wel erg krap voor de begane grond. Hoe ben je op dat getal uitgekomen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Yucon schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:44:
3,5kW is alleen krap als je rekent met zeer ouderwetse getallen. De verwarmingsindustrie in dit land rekent nog altijd met -10, maar dat is statistisch zo vreselijk zeldzaam dat je veel beter gewoon een extra elektrisch kacheltje kan neerzetten voor die koude periodes, of accepteert dat niet je hele huis gedurende die tijd op temperatuur is/blijft.

Het alternatief is dat je 99,9% van de tijd een verwarmingssysteem hebt dat te zwaar bemeten is, en daardoor minder efficient draait.

Ik heb voor mijn begane grond ook een 3,5kW, grofweg zo'n 160m3. Die unit staat 90% van de tijd uit zijn neus te vreten. Deze 'winter' is de CV in het geheel niet nodig geweest. Vorig jaar toen het even -10 was heb ik de CV even gebruikt als bijverwarming. Als ik die niet meer had gehad had ik een elektrisch kacheltje gepakt.

[Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 06-04-2022 08:07]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-01 14:50
Glashelder schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:03:
[...]

3,5kW is alleen krap als je rekent met zeer ouderwetse getallen. De verwarmingsindustrie in dit land rekent nog altijd met -10, maar dat is statistisch zo vreselijk zeldzaam dat je veel beter gewoon een extra elektrisch kacheltje kan neerzetten voor die koude periodes, of accepteert dat niet je hele huis gedurende die tijd op temperatuur is/blijft.

Het alternatief is dat je 99,9% van de tijd een verwarmingssysteem hebt dat te zwaar bemeten is, en daardoor minder efficient draait.
Klopt, alleen wat ik veel lees in ervaringen (op dit forum) mbt 3,5 en zeg 5 is dat een 3,5 minder stil kan blijven bij lagere temperaturen dan een 5. Hoe kleiner de ruimte hoe minder dit het geval zal zijn natuurlijk maar het lijkt mij logisch dat een 3,5 meer lawaai maakt op temperatuur x dan een 5.

• henk_vanhetgas
D-dark schreef op woensdag 6 april 2022 @ 00:10:
2 losse units zijn soms even duur als een split unit.
Houd er bij unit op de overloop wel rekening mee dat dat niet ideaal verwarmd als je de slaapkamer deuren dicht hebt.

Wat is de gezinssamenstelling? 90 liter warm water kan krap zijn.
De aangeboden multisplit voor woonkamer(3,5kw) en 2 slaapkamers (elk 2kw) kwam op 8000 euro, 2 losse Daikins 3,5 binnen en buitendeel kwam op 5200 euro. Alles compleet geïnstalleerd.

Gekozen voor de overloop omdat de 1ste etage een gesloten ruimte is Warme en koele lucht blijven op deze etage. De kleine slaapkamer is niet in gebruik. We wonen samen en de kinderen zijn allang de deur uit dus de deuren kunnen open blijven. Het hoeft op de eerste etage ook geen 21-22 graden te zijn. Via internet zijn hier meerdere ervaringen over te vinden.

De warmtepompboiler van 90 liter is alleen voor douchen, in de keuken komt een Quooker
Yucon schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:44:
2 bedrijven en een kennis die 45 jaar in de aircobranche gewerkt heeft hebben dit onafhankelijk van elkaar geadviseerd. De woonkamer is trouwens 80m3 Met weinig glas en zeer goed geïsoleerd. Met alle isolatie maatregelen (en de zachte winter) is ons gasverbruik bijna gehalveerd. Met de CV 's nachts op 15 is de temperatuur niet meer onder de 17 graden geweest.

Hoe het uit gaat pakken weet ik natuurlijk niet maar ik zal mijn ervaringen hier zeker delen.

• henk_vanhetgas
Het dak van ons huis ligt super gunstig voor zonnepanelen, sinds 2015 hebben we 8 stuks van 250wp liggen die op jaarbasis ruim 2000kw opwekken. Dat dekt ons verbruik ruimschoots.

Volgend voorjaar kunnen we het elektriciteitsverbruik vergelijken als we een jaar van het gas af zijn. Dat zal beslist wel toenemen maar daar staat tegenover dat de vastrechtkosten voor gas vervallen.

Extra of nieuwe zonnepanelen zijn wellicht een optie maar omdat ik een soort tochtgat tussen 2 woonblokken heb is een kleine windmolen ook een optie. (niet met wieken maar zo'n ronddraaiend ding) In de buurt staat er zo een en dat ding draait bijna altijd.

• henk_vanhetgas
Glashelder schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:03:
[...]
Ik heb voor mijn begane grond ook een 3,5kW, grofweg zo'n 160m3. Die unit staat 90% van de tijd uit zijn neus te vreten. Deze 'winter' is de CV in het geheel niet nodig geweest.
Onze woonkamer met open keuken is 80m3 8x4 m2 en 2,5m hoog. Is die 3,5 kw Daikin Perfera niet te groot?
Deze winter nog gestookt met gas maar wel bijna 50% minder na alle isolatie maatregelen (en ook een beetje door de zeer zachte winter. CV gaat 's nachts op 15 graden en het koelt niet af beneden de 17 graden.

Dan lijkt het me dat bij vriezend weer de beneden verdieping met deze unit comfortabel warm te houden is.

Spannend hoor zo'n overschakeling naar volledig elektrisch. Al veel over gelezen en gevonden maar uiteindelijk zullen we zelf moeten ervaren of het een goede keus is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• henk_vanhetgas
hesselbeertje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:35:
TS spreekt over 'we' dus minimaal 2 personen. Dan is 90 liter (zeker op WP vriendelijke temperaturen) niet krap, maar sowieso te klein.
De Ferroli Egea 90 is geïnstalleerd en gisteren uitgeprobeerd. Allebei ruim gedoucht en daarna de afwas (met het borsteltje) gedaan.

Eerste ervaring: het lijkt erop dat de WPB meer water per minuut geeft dan de oude CV iig gaf de stortdouche een extra ruime straal water van zo'n 40 graden. Druk en temperatuur liepen niet terug tijdens het douchen.

Daarna de afwas gedaan, alles met warm water voor gespoeld en het "teiltje" gevuld.

Standaard staat de temperatuur op 60 graden maar was gedaald tot 36 graden hoewel er nog steeds water van 60 graden uit de kraan kwam. De WPB staat in de eco mode en dan duurt het een uur of 6 dat deze weer op temperatuur is. Gisteren na gebruik ingesteld op elektrisch verwarmen en was binnen 3 uur de temperatuur van 60 graden bereikt.

De eerste ervaringen zijn dus positief.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• henk_vanhetgas
Even een update: De hele ombouw van gas heeft naar elektra is nu afgerond. Stedin heeft kortgeleden de gasmeter gratis opgehaald :) en vorige week tegen vergoeding de aansluiting van 1x 35a naar 3x 25a aangepast. Alle isolatiemaatregelen zijn ook uitgevoerd en de 2 airco's en wpb draaien als een zonnetje. De vervanging van 8 oude zonnepanelen door 9 nieuwe geeft bijna een verdubbeling van de opbrengst. En nu maar afwachten of de keuze ons huis van de winter comfortabel kan verwarmen.

Met koelen hebben we afgelopen dagen prima ervaringen opgedaan. Woonkamer is zelfs in de nachtstand heerlijk koel te houden. Voor de etage bleek dat het ophangen van de binnenunit in eerste instantie niet het beoogde effect had. De koude lucht nam direct de trap naar beneden met het gevolg dat het halletje beneden een soort vrieskast werd. :( en de etage marginaal terug koelde. Omgekeerd zou warme lucht dus de trap naar boven nemen om vervolgens de niet in gebruik zijnde zolder te verwarmen.

Vorige week de trappen naar beneden en boven voorzien van "schuifdeuren" Storemax rail R20 en 2 panelen van 98x200 cm. Met een extra wieltje in het midden lopen deze als een zonnetje en sluiten het trappengat geheel af.

Nu werkt het prima, slaapkamer deuren open vanaf 22:00 uur airco op standje max voor 20 minuten en daarna in de nachtmodus. Temperatuur van 27 graden naar 22 graden, luchtvochtigheid fors omlaag en heerlijk slapen. Eerste nacht rond 24:00 uur uitgezet en slaapkamer deur dicht maar dan loopt de temperatuur toch langzaam weer op. 2de nacht slaapkamer deur open en de airco de hele nacht op laagste stand. Slaapkamer lekker koel en geen luchtstroom of geluid door de binnenunit op de overloop.

Blij met de eerste ervaringen en kan niet wachten tot het -15 wordt om de verwarming te testen. ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:06

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mooi om te horen dat je plan met succes is afgerond d:)b Ik woon zelf ook in een rijtjeswoning, wat mij tegen houdt aan een (lucht-lucht) warmtepomp is de mogelijke overlast voor de buren. De plek die ik voor ogen heb is naast de schutting, het terras van de buren zit dan nog geen 30cm verder.

Waar heb jij de buitenunit(s) geplaatst?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• henk_vanhetgas
Ons huis staat in een hoekverdraaing waarbij het volgende blok onder een hoek van 45 graden staat. tussen deze 2 blokken hebben we de bergingen. de unit op de begane grond staat tegen het huis in de voortuin met een kast er om heen. Buren hebben er geen last van. De unit voor de eerste etage hangt boven de serre aan de achterkant op de muur en het geluid gaat richting tuin. Hangt in het midden van het huis met een afstand van ongeveer 2,5 meter tov de buren.

De Daikins maken naar mijn idee erg weinig geluid, de binnenunits op de nachtstand hoor je niet eens.

Zal eens kijken of ik hier wat foto's van de situatie kan plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
ThinkPad schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:16:
Mooi om te horen dat je plan met succes is afgerond d:)b Ik woon zelf ook in een rijtjeswoning, wat mij tegen houdt aan een (lucht-lucht) warmtepomp is de mogelijke overlast voor de buren. De plek die ik voor ogen heb is naast de schutting, het terras van de buren zit dan nog geen 30cm verder.

Waar heb jij de buitenunit(s) geplaatst?
Ik ben niet degene aan wie de vraag is gesteld, sorry :)
Maar wij wonen in een rijtjeshuis, huis ongeveer 6m breed. Inmiddels volledig op airco. Wij hebben de buitenunit bijna tegen de schutting geplaatst in een geluidsisolerende omkasting.
Erg duur, vreselijk lelijk, maar ook erg efficient. We horen de buitenunit niet, hoe we ook ons best doen. Zelfs niet bij defrosts etc.
Dus wel erg blij met deze keuze. Maakte het voor ons mogelijk van het gas af te gaan.

• henk_vanhetgas
Ik woon zelf ook in een rijtjeswoning, wat mij tegen houdt aan een (lucht-lucht) warmtepomp is de mogelijke overlast voor de buren.
Was ook wel mijn zorg maar de eerste ervaringen zijn goed. De buren geven aan dat ze de units niet horen als deze draaien maar dat kan misschien wel anders worden als ze er in de winter harder aan moeten trekken.

We hebben de keus voor lucht/lucht gemaakt omdat we geen vloerverwarming hadden en ook geen lage temperatuur radiatoren. En boven op zolder nauwelijks ruimte voor een giga vat van 230 of 300 liter. Ook de lagere investering heeft ons over de streep getrokken. Of het uiteindelijk allemaal comfortabel is zullen we moeten ervaren maar de eerste ervaringen zijn positief.

[Voor 0% gewijzigd door henk_vanhetgas op 26-07-2022 09:35. Reden: typefout]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• henk_vanhetgas
[

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59

AMDFreak

Intel is zo..

Sjamo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Ik ben niet degene aan wie de vraag is gesteld, sorry :)
Maar wij wonen in een rijtjeshuis, huis ongeveer 6m breed. Inmiddels volledig op airco. Wij hebben de buitenunit bijna tegen de schutting geplaatst in een geluidsisolerende omkasting.
Erg duur, vreselijk lelijk, maar ook erg efficient. We horen de buitenunit niet, hoe we ook ons best doen. Zelfs niet bij defrosts etc.
Dus wel erg blij met deze keuze. Maakte het voor ons mogelijk van het gas af te gaan.
Heb je toevallig een foto hiervan? Ik moet het namelijk kunnen verkopen aan mijn vrouw.. :+

15x Jinko 265Wp = 3975Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
AMDFreak schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:06:
[...]

Heb je toevallig een foto hiervan? Ik moet het namelijk kunnen verkopen aan mijn vrouw.. :+
Wij gebruiken deze, van merford. Ik geef een link van de consumentenbond waar wat meer informatie staat (getest). Ze vergelijken hem ook met een andere kleinere, welke dan ook minder goed het geluid reduceert.

In de omkasting zit ook een schot om te voorkomen dat je uitgeblazen lucht hergebruikt, dat zou de cop verlagen. En de unit is natuurlijk beschermd tegen weersinvloeden (sneeuw, regen, wind).

Wij willen nog kijken of we op de kap een dunne laag met rotsplantjes kunnen maken, zoals soms ook op platte daken gebeurd, maar ik weet nog niet hoe :)

Voor mij is het geluid het belangrijkste. Bij ons staat de kast naast de schutting, naast de plek waar de buren veel zitten in de zomer. Maar ook (slaapkamer-) ramen zijn natuurlijk vlakbij. Ik zou het heel vervelend vinden als ik in de winter bij echte kou de airco voluit wil gebruiken, maar dat niet durf uit angst te buren overlast te geven. Dat schiet niet op. Vooral daarom hier deze keuze.

https://www.consumentenbo...pomp/omkasting-warmtepomp

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59

AMDFreak

Intel is zo..

Thnx, als ik heel eerlijk ben, vindt ik het geen mooie omkasting, maar het idee van die vetplantjes is wel een goeie ;)

15x Jinko 265Wp = 3975Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• henk_vanhetgas
Nu de hittegolf op zijn eind loopt wil ik toch de eerste ervaringen delen. Hoewel we de airco's primair aangeschaft hebben voor verwarming om van het gas af te gaan hebben we ze afgelopen weken ook gebruikt om te koelen.

In een woord "heerlijk" Geen spijt van de aanschaf. Zowel de begane grond als de slaapetage zijn lekker koel waarbij het verbruik reuze meevalt. De beide Perfera's staan na een korte start in de max mode (ongeveer 20 minuten) op de nachtstand en verbruiken dan minder dan 300 watt per uur.

Staan ook niet 24 uur aan. op de woonetage van begin middag tot zo'n 22:00 uur en op de slaapetage van 21:00 tot 06:30. Beiden dus ongeveer 10 uur per dag tijdens de hittegolf met een verbruik van zo'n 6 kwh per etmaal. Komende weken zal het verbruik zeker lager worden zodra de temperatuur weer "normaal" wordt.

Ongetwijfeld niet milieuvriendelijk dat aircogebruik maar als ik 's avonds naar buiten kijk zie ik het fel geel/oranje licht van de rozenkassen. Wat zij in een nacht verbruiken kan ik waarschijnlijk 10 jaar mee vooruit. Daarnaast ben ik voor mijn werk veel in de avond op pad. Werk op dan verlaten bedrijfsterreinen waar geen hond is maar alles in een zee van licht baadt.

Dit weekend logees gehad op zolder waar het met alle dakramen open bloedheet was. Hoewel die weinig gebruikt zal worden denk ik er nu over om toch een kleine unit neer te hangen (2kwh Perfera) Dan kunnen we alle etages zelfstandig koelen en verwarmen naar gelang het gebruik. De nieuwe zonnepanelen gaan op jaarbasis zo'n 3800 kwh opleveren. Volgend jaar juni zullen we weten of dit genoeg is of hoeveel kwh het gebruik in totaal gekost heeft.

De eerste ervaringen zijn positief.

• henk_vanhetgas
Nu 2,5 maand verder hebben we nog weinig ervaring met verwarmen. In oktober 2 dagen overdag de airco op 21 graden en nachtstand gehad vanwege de kleinkinderen omdat het die dagen een beetje kil in huis was. Die 2 dagen was het verbruik over de hele dag 1,7 kwh per dag.

Dat de isolatie op orde is blijkt wel uit het feit dat de gemiddelde temperatuur in de woonkamer en etage nauwelijks beneden de 19,5 graden komt, op dit moment zonder verwarming 20,4 graden.

Vanaf 8 juni is er tot nu toe 1285 kwh meer opgewekt dan verbruikt. Ben benieuwd hoe lang we met dit overschot in de winter toe kunnen. Op jaarbasis kunnen de nieuwe panelen zo'n 3600-3800 kwh opwekken. Ons jaarlijks gebruik in de gas periode was zo'n 1800 kwh en de oude panelen leverden zo'n 2100 kwh op

Iemand hier die met 2 personen, 2 airco's van 3,5 kwh en een WPB van 90 liter al een stookseizoen achter de rug heeft en daar een verbruik aan kan hangen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee