@ TS realiseer je aub dat geluidshinder c.q overlast veroorzaken echt verstrekkende gevolgen kan hebben en dat het fijn is dat je in gesprek bent en er wat aan wilt doen. Want in mijn geval is dat helemaal niet zo
Ik woon in een 2-onder-1 kap sinds eind 2019, ben zelf 35 jaar oud en mijn buren 43 jaar oud. Huizen hier in de straat zijn rond de 8 ton waard, allemaal uit 2008 (daar wil ik niet iets mee zeggen, maar om wat achtergrond aan te geven dat dit zich niet alleen in 'goedkopere' buurten afspeelt).
Het begon met oudjaar 2019/2020; buren gaven aan een feest te geven en dat we van harte uitgenodigd waren. En dat we vooral langs moesten komen als er iets was. Prima, al een hele verbetering met mijn vorige buren! Ze veel plezier gewenst en dat was het.
Geluid stond om 18.00 al flink aan. Maar ach; het is pas 18.00 uur en het is nieuwjaarsavond. Om 20.00 ging de subwoofer aan en de vitrinekast ging meetrillen. Maar wederom; ik wil niet meteen de lul zijn dus ach.
Om 23.00 ging alles nog wat harder. Toen ben ik maar langsgegaan, ook omdat mijn vrouw de volgende ochtend om 06.30 weer moest werken.
Hoi buur, lekker feestje zo te horen! Zou de sub wellicht wat minder mogen (en het algemene volume); het hele huis staat mee te trillen
'geen probleem! We gaan het meteen aanpassen!'
Nou dat gebeurde dus niet.
Lang verhaal kort; feest duurde tot 05.00 en we hebben geen oog dicht gedaan; helemaal naar de klote. Meerdere keren langs geweest die avond, waardoor ze eindelijk om 5 uur stopte met 'je verpest wel ons feest op deze manier; normaal gaan we veel langer door'.
En dat was pas het begin. Slaan met deuren, kinderen de godsganse dag op de trampoline buiten laten gillen en schreeuwen, midden in de nacht ineens volume op standje gehoorbeschadiging zetten omdat ze weer eens dronken thuis komen, een hond die gaat huilen en blaffen als ze er 's nachts niet zijn etc.
Verder, mijn buren hebben minstens 2 keer per maand een feest op de zaterdag/zondag. Even hoe dat gaat:
1. Als ik mazzel heb krijg ik een paar uur van te voren een appje met 'we hebben een klein feestje'. Eerder niet dan wel overigens
2. Gaat meestal van start om 17.00. Muziek staat dan al op een standje dat ik de TV harder moet zetten om te overstemmen maar op zich is er mee te leven. Ze hadden eerste een down firing sub op de vloer staan (tegelvloer) maar die was dermate debiel dat de stuc van de muren is gekomen. Toen ik dat aangaf, hebben ze dat ding iig losgekoppeld, maar ik geloof dat hij recentelijk weer aanstaat.
3. Naarmate de avond vordert, gaat het volume langzaam steeds omhoog. Tot het punt dat je de vibraties van de muziek in de bank voelt en de radiatoren mee resoneren. Het is dermate hard, dat het harder is dan als ik muziek in mijn eigen huis aanzet als ik naar muziek wil luisteren.
4. Als ik mazzel heb, stoppen ze om 02.00. Maar afgelopen weekend was het bijv. 03.30
5. Veel schreeuwen, meezingen, whoop-en en dan ook nog de eventuele kinderen buiten op de trampoline laten schreeuwen tot een uur of 01.00
Ik ben in overleg met ze geweest, heb gezegd akoestisch dempende middelen te willen kopen voor de speakers en sub, heb ze laten luisteren etc.
Het enige respons wat ik kreeg was 'ja, we horen jullie ook wel eens overdag; deal with it.'
Het is dat ze gaan verhuizen over 3 maanden(hebben ze ruim 6-8 maanden geleden al aangegeven), anders was ik inmiddels verhuisd naar iets anders. Het hele gezin (3 kinderen, 2 volwassenen) lijdt er mentaal en fysiek onder.
Ik gun ieder zijn plezier, maar je moet elkaar niet meer horen na 00.00 uur. Ook niet sporadisch. Je kan niet omwille je eigen plezier, de gezondheid of het leven verpesten van je medemens.
Nu zeg ik niet dat jij dit doet, maar dingen als 'dit was niet eens een feest!' of 'ja ze zijn oud en ik niet dus daar zal het wel aan liggen!' zijn gewoon echt niet OK.
[
Voor 8% gewijzigd door
Notna op 01-02-2022 13:58
]