Net ingetrokken en buren klagen al over overlast

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 37.642 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-05 08:55
Hallo Allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn dit weekend ingetrokken in ons huis na een slepende verbouwing van maanden.
Om dat te vieren hadden we wat vrienden uitgenodigd voor een drankje.

Na een gezellig avondje met wat spelletjes en wat gelach is iedereen rond 02:00 naar huis gegaan.

Nu stonden gisteravond opeens de buren voor de deur, ze wilde praten..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Samenvattend nog nauwelijks 48 uur ingetrokken en zit nu al met een enorm klote gevoel.
Iemand tips, ervaringen, is dit normaal / mag je dit verwachten met een woning uit dit bouwjaar/dit type muur e.d...?

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:15
Gedeelde fundering/muren, meeste is contactgeluid. Buiten flesjes bier terug in het krat zetten hoor je idd wel als er een raampje open staat. Jaren 90 was de bouwkwaliteit van huizen niet denderend, dus tja... het hoort erbij.

Wij horen onze buren ook wel als ze bezoek hebben. Is het vervelend? Mwah, kan... is maar net hoe lang het aanhoudt en hoe erg. Als het hier tot 2:00 doorgaat vind ik dat niet fijn, is het om 23:00 afgelopen en merken onze kinderen er niks van, dan vind ik het prima.

Alles staat of valt met overleg en rekening houden met elkaar. Met rekening houden met elkaar bedoel ik niet dat jullie op je tenen door het huis moeten lopen omdat de buren misschien wat zouden horen. Behalve dat jij er rekening mee moet houden dat je niet vrijstaand buitenaf woont, had je buurman die keuze ook kunnen maken als ie absoluut niks wilde horen van de buren.

Wees blij dat je buurman gewoon even is komen aanwaaien, even erover praten, afspraken maken, dat soort dingen. Zolang er gesprek is is er veel mogelijk. Ze hadden ook om 1:00 je feestje kunnen verstoren door de wijkagent langs te sturen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Leven en laten leven zeggen wij altijd. Praat met elkaar, doe niet te moeilijk aan 2 kanten, dat maakt het zoveel leuker om naast elkaar te wonen! :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:25

Koekfabriek

King Billy on the wall

Wat je vriend paar huizen verderop hoort is natuurlijk moeilijk te vergelijken.
Wij woonden in een 100 jaar oud pand en hoorde de buren alleen wanneer zij met paar man voetbal keken. De nieuwe buren hoorde we bijna iedere dag. De een is wat rustiger en heeft een ander stemgeluid dan de ander zullen we maar zeggen.

Voor de rest netjes opgelost toch, (contact)geluid hoort erbij. Gewoon viltjes onder die stoelen en even rekening houden met spullen terugzetten in de tuin (bijv. de dag erna).
Voor de rest als je een feestje hebt tot uur of 2 zorgen dat de muziek niet te hard staat (en praktisch uit rond een uur of 10-11) dan praat je automatisch minder hard. Gewoon een beetje rekening met elkaar houden.

Onderschat trouwens niet hoeveel geluid er van een paar man na een paar biertjes kan komen :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:26
Tsja, wat is handig vanuit de buurman zijn perspectief. Het maar aan horen en na het zoveelste feestje compleet over de zeik toch maar iets gaan zeggen van het overlast, of na de eerste keer gelijk even melden dat het allemaal toch wat teveel van het goede was?

Je weet nu wat er aan schort, hebt gelijk viltjes onder de stoelen gedaan en zult waarschijnlijk de volgende keer de bierkratjes in huis zetten en niet in de tuin. Blijft over het geluid van pratende/lachende mensen, moet af en toe bij een feestje/verjaardag kunnen lijkt mij?

Haal nog wat lekkers of een klein bosje bloemen voor de buren voor het overlast. Meld het de volgende keer even persoonlijk en niet via Whatsapp als je een feestje hebt en dan loopt het doorgaans wel los lijkt mij. Je kunt ook nog overwegen om de buren de volgende keer ook uit te nodigen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wist de buurman van de house-warming / was hij uitgenodigd?

Weet van mezelf dat ik meer kan verdragen als ik weet dat er enige overlast aankomt.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Was dit trouwens het eerste contact met de buren?

Mag hopen van niet, als jij maanden hebt geklust...

Edit
De TS geeft aan in gesprek te zijn geweest tijdens de verbouwing. Dus deze post is beantwoord.

[ Voor 35% gewijzigd door Vorkie op 31-01-2022 19:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Geen demping onder je pvc-vloer is een keuze geweest; voor de rest lijken het me vooral dingetjes waar je gewoon rekening mee kunt houden toch? Zonder direct al te dramatisch over te hoeven doen... Zet het kratje even binnen tijdens de avond zodat de hele buurt niet hoeft mee te tellen hoeveel bier er gedronken wordt, til de stoel even op tijdens het schuiven, etc. Wel opvallend dat er wel last is van hard gepraat maar de muziek niet. Dat kan ik niet helemaal rijmen...

Ik vind het juist goed dat buurman direct even komt melden wat hem dwars zit, ipv zoiets te laten smeulen tot het ontploft. Ik neem idd wel aan dat jullie al contact gemaakt hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 31-01-2022 14:49 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:40
Ik kan me best voorstellen dat je buren aangeven dat een feestje tot 02:00 u. niet zo goed valt. Zeker als je elkaar nog niet of amper kent. Je irriteert je altijd meer aan een onbekende dan aan de mensen waar je op goede voet mee staat. Je had ze ook kunnen uitnodigen. (Of op z'n minst even inlichten van tevoren) Al doen ze maar 1 of 2 drankjes, je haalt gelijk de angel uit zo'n housewarming.

Stel je open en constructief op. Ik begrijp uit je verhaal nergens dat de buren onredelijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoepla33 op 31-01-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Coach4All schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:48:

Weet van mezelf dat ik meer kan verdragen als ik weet dat er enige overlast aankomt.
4 vrienden over de vloer lijkt me geen house-warming 8)7

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Stoelen heb je keurig meteen aangepakt en hou verder rekening met feestjes. Tot 2:00 is echt geen tijd wat iedereen maar hoeft te accepteren :)

Als je je verder normaal gedraagt in huis hoef je niet opeens op de tenen te lopen dat is wat ik eruit haal ook niet de bedoeling geweest van de buurman. Ik denk dat het late feestje verkeerd is gevallen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, lastig oordelen met info van één kant, maar je schrijft ook "slepende verbouwing van maanden".

Hebben de buren dan niet stiekem al maanden overlast, en komt dat er wellicht nu uit?

Praktische tips:
- toch iets van demping onder de vloer realiseren
- lege bierflesjes gewoon binnen op het aanrecht zetten, de morgen erna weer in de krat buiten
- buitendeuren niet teveel open laten staan (met dit weer ook geen pretje).

Ik heb een tijdje in een appartement gewoond zonder echt iets te horen van buren, tot er een nieuwe bovenbuurman kwam wonen. Die had gewoon een totaal andere perceptie van "iets drinken met vrienden".
Er moest altijd een raam open (want lekker paffen), er zat altijd muziek bij (en dan standje lekker hard), en ik weet niet wat ze allemaal uithaalden daarboven, maar het leek wel alsof ze stoelendans aan het spelen waren. Terwijl er daarvoor ook gewoon een jong stel woonde, en die hadden ook wel eens feestjes, maar daar had je eigenlijk nooit last van. Daar ging de muziek in ieder geval rond 12 op standje "chill/ambient muziek", en dan hoef je als bezoek ook niet naar elkaar te schreeuwen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mustang24
Hoepla33 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:49:
Ik kan me best voorstellen dat je buren aangeven dat een feestje tot 02:00 u. niet zo goed valt. Zeker als je elkaar nog niet of amper kent. Je irriteert je altijd meer aan een onbekende dan aan de mensen waar je op goede voet mee staat. Je had ze ook kunnen uitnodigen. (Of op z'n minst even inlichten van tevoren) Al doen ze maar 1 of 2 drankjes, je haalt gelijk de angel uit zo'n housewarming.

Stel je open en constructief op. Ik begrijp uit je verhaal nergens dat de buren onredelijk zijn.
Het was om heel eerlijk te zijn voor mijn begrippen geen feestje. Wij zijn wat jonger (24 jaar) en we hadden gewoon wat mensen over de vloer. Er was geen harde muziek of iets dergeljks... (althans dat zou ik een feestje noemen).

Verder gewoon prima contact gehad met de buurman, regelmatig al even gesproken tijdens de verbouwing...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 15:20
Coach4All schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:48:

Exact dit dus. Wij wonen in een rijtjes woning en als ik een keer een feestje geeft, meestal rond mijn verjaardag, dan verteld ik even de buren even van joh a.s. zaterdag hou ik een feestje met mijn vrienden. Als jullie last hebben, trek gerust even aan de bel. En dit doe ik meestal 1 week van ten voren. Nu is dat de laatste 2 jaar al niet meer voorgekomen, iets met COVID, maar dat is een andere ding haha.

Communicatie is het beste wat je kan doen. En om nu niet meteen de slechte buurman te zijn, zou ik gewoon mijn excuses aanbieden en even met een doosje merci voor de deur staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 10:57
Prima dat er gelijk door de buurman even verteld wordt dat je eea hoort. Je kan dat anders niet goed inschatten en dan bouwt er een hoop frustratie op.

Nu gewoon normaal leven en eens in de paar weken de buurman eens aan schieten om te vragen of ze nog veel horen. Gewoon even wennen, niets bijzonders toch?

Waarom geeft dit gelijk een 'enorm klote gevoel'?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Pak vooral de dingen aan die je aan kunt pakken en niet meteen teveel aangevallen voelen. Wees blij dat de buurman gewoon even kwam buurten om aan te geven dat het toch best wel luid was.

lege kratjes zet je binnen en laat je daar vullen.
Filtjes zitten al onder de stoelen.
Die heb je alvast gewonnen en helpen ook met de "goodwill" bij de buurman.

Als je 24 bent, besef je misschien niet zo erg dat 02.00u al echt wel aan de late kant is. Ik zou ook niet graag mijn buren tot zo laat willen horen, wetende dat ik 6.30 er toch al weer uit mag. Onafhankelijk van de dag van de week; iets met jonge kinderen :)

Dat neemt niet weg dat een feestje ook een keer moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Smobbo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:53:
Prima dat er gelijk door de buurman even verteld wordt dat je eea hoort. Je kan dat anders niet goed inschatten en dan bouwt er een hoop frustratie op.

Nu gewoon normaal leven en eens in de paar weken de buurman eens aan schieten om te vragen of ze nog veel horen. Gewoon even wennen, niets bijzonders toch?

Inderdaad, gewoon even in contact blijven met de buren en regelmatig even polsen of ze geen buitensporige geluidsoverlast ervaren. Wij hebben achterburen die een nogal losbandig leven leiden, en dat gun ik ze van harte. Resulteert wel in bijna wekelijks feestjes tot diep in de nacht in hun schuur, die ze overigens wel extra geisoleerd hebben voor dit doel. Toch, als er mensen weggaan met wat drank op kan het wel eens luidruchtig zijn. Zelf heb ik er niet zoveel last van, mijn vrouw meer. De communicatie erover is vrij open en we hebben wel eens een middagje met die buurvrouw zitten kletsen. Als je er gewoon over in gesprek blijft hoeft het allemaal niet zo'n probleem te zijn.

Om het even naar onze eigen situatie te trekken: ik zou na 23u geen bierflesjes meer terug in de krat zetten buiten. En gaan onze vrienden laat weg (2u gebeurt hier ook wel eens), dan fluisteren we zodra de voordeur open gaat. Vind niet dat de buurkinderen wakker hoeven te worden van ons, want andersom zou ik dat ook niet waarderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01
Waarschijnlijk was het krediet na de 'maandelijke verbouwing' even op. En dat is goed, want nu hoeven eventuele frustraties niet op te lopen maar kunnen ze direct opgepakt worden.

Filtjes: simpel
Flesjes wegzetten: simpel (dat je uberhaupt dat 's nachts doet :P)

Maar 'praten en lachen' is wel tricky. Stond er een raam onhandig open? Een huis van dat bouwjaar zou toch niet heel veel geluid in dat frequentiedomein moeten doorgeven. Als het geen raam is geweest, is er dan ergens een geluidslek? Maar ja, dat is ongeveer dezelfde frequentiebereik als muziek wat blijkbaar geen overlast geeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 31-01-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mustang24
Smobbo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:53:

Daar ben ik het zeker mee eens, heb ik ook aangegeven dat ik dat waardeer.
Ik vrees dat voor de buren het contrast ook erg groot is, hiervoor woonde er een meneer van 70 welke ze waarschijnlijk nooit gehoord hadden...

Het klote gevoel komt doordat je natuurlijk ook je buren niet tot last wilt zijn maar ik ook zelf het gevoel heb dat ik ook geen buitensporige dingen heb gedaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Het was om heel eerlijk te zijn voor mijn begrippen geen feestje. Wij zijn wat jonger (24 jaar) en we hadden gewoon wat mensen over de vloer. Er was geen harde muziek of iets dergeljks... (althans dat zou ik een feestje noemen).

Verder gewoon prima contact gehad met de buurman, regelmatig al even gesproken tijdens de verbouwing...
Gelukkig maar! Dan ben je on-speaking terms en heb je al laten zien dat je gelijk op verzoek iets even aangepast hebt. (stoelpoten)

Je hoeft niet een feestje of bezoek te laten hoor, verre van, als je maar in gesprek blijft en wat helemaal belangrijk is, alles moet redelijk zijn, dus laat je vooral niet gelijk gek maken, die buurman was misschien de oude 90 jarige bewoner gewend.

/edit, bijna goed, 70 ipv 90 :+

[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 31-01-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Rukapul schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:59:
Waarschijnlijk was het krediet na de 'maandelijke verbouwing' even op. En dat is goed, want nu hoeven eventuele frustraties niet op te lopen maar kunnen ze direct opgepakt worden.

Filtjes: simpel
Flesjes wegzetten: simpel (dat je uberhaupt dat 's nachts doet :P)

Maar 'praten en lachen' is wel tricky. Stond er een raam onhandig open? Een huis van dat bouwjaar zou toch niet heel veel geluid in dat frequentiedomein moeten doorgeven. Als het geen raam is geweest, is er dan ergens een geluidslek? Maar ja, dat is ongeveer dezelfde frequentiebereik als muziek wat blijkbaar geen overlast geeft.
Dat laatste zit ik dan ook vooral mee, dat was ook zeker mijn idee.. Deuren/ramen waren gewoon dicht (wellicht nog het ventilatie schuifje dicht doen?).

Onze woonkamer tafel staat ook schuin onder de plek waar de buren slapen en de buren slapen ook met hun hoofd tegen de muur aan. We zullen volgende keer dan maar niet aan tafel gaan zitten maar op de bank, wellicht helpt dat ook..

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:45
DennusB schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:44:
Leven en laten leven zeggen wij altijd. Praat met elkaar, doe niet te moeilijk aan 2 kanten, dat maakt het zoveel leuker om naast elkaar te wonen! :)
Nou nee, als mijn buren om 2 uur ‘s nachts nog feest lopen te vieren hoef ik dat niet te accepteren, onder het kopje laten leven. Er zijn mensen die de volgende ochtend vroeg moeten opstaan en moeten werken en daar heb je rekening mee te houden.

Juist goed dat deze buren meteen grenzen stellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
aljooge schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Nou nee, als mijn buren om 2 uur ‘s nachts nog feest lopen te vieren hoef ik dat niet te accepteren, onder het kopje laten leven. Er zijn mensen die de volgende ochtend vroeg moeten opstaan en moeten werken en daar heb je rekening mee te houden.

Ja, maar je hebt er weinig te eisen. Als jij moeilijk gaat doen om 1 feestje wat tot 2 uur duurt ga je alleen maar drama creëren. Aangeven is prima, eisen (bij koop) kan je niet. Dus houd het contact goed en leef (zelf) en laat leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mustang24
aljooge schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Wat ik hierboven had gezegd, het was ons onziens geen feestje. De house warming moet nog komen 8)7 8)7 ..
Natuurlijk maakt het niet uit maar de buren zijn al gepensioeneerd, dus die hoeven sowieso niet te werken de volgende dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Wat ik hierboven had gezegd, het was ons onziens geen feestje. De house warming moet nog komen 8)7 8)7 ..
Natuurlijk maakt het niet uit maar de buren zijn al gepensioeneerd, dus die hoeven sowieso niet te werken de volgende dag...
Geef dan bij je house warming in ieder geval even aan dat dat gaat gebeuren haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Het klote gevoel komt doordat je natuurlijk ook je buren niet tot last wilt zijn maar ik ook zelf het gevoel heb dat ik ook geen buitensporige dingen heb gedaan...
Heeft de buurman gezegd dat het buitensporig was? Of gewoon even aangegeven dat het mischien wel wat luider was dan jij dacht?
Anders ben je namelijk dingen aan het invullen voor de buurman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Dat laatste zit ik dan ook vooral mee, dat was ook zeker mijn idee.. Deuren/ramen waren gewoon dicht (wellicht nog het ventilatie schuifje dicht doen?).

Onze woonkamer tafel staat ook schuin onder de plek waar de buren slapen en de buren slapen ook met hun hoofd tegen de muur aan. We zullen volgende keer dan maar niet aan tafel gaan zitten maar op de bank, wellicht helpt dat ook..
Tenzij je mechanische ventilatie hebt, zou ik juist met bezoek géén ventilatieschuifjes dicht doen. Is niet zo gezond ivm CO2-level.

Al kan het natuurlijk ook de oplossing zijn van het probleem: iedereen duf van de hoge CO2-concentratie => minder druk praten => minder overlast voor de buren :+

Catch a smile out there!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 21:44
[...]

Maar hoeven ook niet wakker te zijn als ze dat niet willen.

Ik lees alleen maar goed nieuws, hoekhuis, 1 stel buren om rekening mee te houden en er communicatie ipv strijd door opgebouwde frustratie. Gewoon gezond blijven nadenken en verplaatsen in je medemens. Dat voorkomt heel wat ergernis. Je huis is nu vast nog wat leeg en zal mettertijd gevuld worden en meer geluid absorberen.

Straks de housewarming? Buren informeren, je gasten vragen na tijdstip x rekening te houden met je buren, en muziek niet op standje nachtclub zodat iedereen moet schreeuwen. Kratje bier in de keuken ipv buiten met een handdoek eronder voor contactgeluid met de pvc vloer zonder demping..

En vraag eens over een week of twee aan de buurman hoe het gaat en of ze nog ergens overlast van ervaren waar je wat aan kan doen. Dat creëert goodwill en wederzijdse acceptatie.

Hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. :-) En als jij je hierdoor rot voelt of onzeker over je woonplezier, dan kan je straks gewoon even aanbellen bij de buurman om te vragen of hij nog 'boos' is en dat jij er wat onzeker door bent geworden.

[ Voor 16% gewijzigd door mcsluis op 31-01-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Hann1BaL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Heeft de buurman gezegd dat het buitensporig was? Of gewoon even aangegeven dat het mischien wel wat luider was dan jij dacht?
Anders ben je namelijk dingen aan het invullen voor de buurman.
Ja ik denk het laatste.. Laat ik het zo zeggen ik kan me gewoon niet helemaal voorstellen dat ze afgezien (afgezien van de flesjes en de stoelen) zoveel overlast konden ervaren. Zeker gezien hij bij luide muziek niks/geen geluid hoorde..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 09:51
En heb je al gordijnen? Of andere grote en vooral zachte oppervlaktes? Deze kunnen best wat verschil maken in hoeverre geluid wordt gedempt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:44
DennusB schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Geef dan bij je house warming in ieder geval even aan dat dat gaat gebeuren haha
en nodig je buren uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Ja ik denk het laatste.. Laat ik het zo zeggen ik kan me gewoon niet helemaal voorstellen dat ze afgezien (afgezien van de flesjes en de stoelen) zoveel overlast konden ervaren. Zeker gezien hij bij luide muziek niks/geen geluid hoorde..
Bedenk ook even:
Als je met hard gekletter van flesjes in een krat (als je wilt slapen is dit geluid echt hard :)) en schuiven van stoelen mensen wakker maakt, dan horen ze daarna ook je gelach en gepraat.

Volgens mij moet je het niet erger maken dan het is. Vraag gewoon eens vaker of de buurman nog eens wat gehoord heeft zodat hij ook weet dat je best wel rekening met de buren wilt houden en dat betekent niet dat je alleen maar mag fluisteren.

Alleen mensen worden wel luidruchtiger als er wat drankjes in zitten en dat is al sneller het geval dan je denkt: Daar hoef je niet dronken of zwaar aangeschoten voor te zijn. Maar een gezelschap wordt gewoon luider dan je misschien zelf beseft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Raling schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:16:
En heb je al gordijnen? Of andere grote en vooral zachte oppervlaktes? Deze kunnen best wat verschil maken in hoeverre geluid wordt gedempt.
Er hangen al gordijnen en er staat al een bank, maar het is ook nog wel een klankkast.. zoveel staat er nog niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:54

Osxy

Holy crap on a cracker

Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Er hangen al gordijnen en er staat al een bank, maar het is ook nog wel een klankkast.. zoveel staat er nog niet..
Dat zal zeker niet meehelpen.
Betreft het ventilatierooster, onze vorige woning was nieuwbouw (2018 oplevering) en hier kwam 99% van het geluid via het ventilatierooster naar binnen/buiten.

Verder is het ook net wat ze gewend zijn, hebben ze jaren naast een stel van gelijke leeftijd geleefd die veel stiller leven hadden zullen ze dat gewend zijn. Ik zeg niet dat je er schijt aan moet hebben maar normale geluiden moeten kunnen.

Kijk het is wat anders als ze niet kunnen slapen of de TV op standje bejaardentehuis moeten zetten elke zaterdag omdat jullie vrienden over de vloer hebben.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Osxy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:22:
[...]
Betreft het ventilatierooster, onze vorige woning was nieuwbouw (2018 oplevering) en hier kwam 99% van het geluid via het ventilatierooster naar binnen/buiten. [...]
Als je overigens vermoed dat dit het is, dan kan je overwegen ventilatieroosters met geluidsdemping te plaatsen. Met een beetje geluk past het met de huidige ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Dat is natuurlijk jouw woord tegen het zijne, je buurman is hier niet aanwezig om zijn ervaringen te kunnen delen.

Neemt niet weg dat je gewoon de dialoog aan moet gaan, volgende keer even aangeven dat je wat mensen over vloer hebt tot laat (als je het van tevoren weet) en als je een housewarming gaat doen sowieso rekening houden met je buren kan ook geen kwaad :)

per aspera ad astra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:50
En zet alsjeblieft met meerdere mensen in je woonkamer wel een raampje of roostertje open ;-)
Iets met COVID, of ventileren in het algemeen.
Verder zijn de tips al wel gegeven. Vooral over twee weken even vragen of ze verder nog last hebben gehad van je, en nogmaals aangeven dat het niet je intentie is geweest om overlast te veroorzaken.

Vergeet niet: ze zijn al gepensioneerd en in een totaal andere levensfase dan jullie. Slapen misschien ook veel minder goed. En eerlijk gezegd: als er een jong stel naast mij zou wonen (ik ben 40, gezinnetje) zou ik ook even een keertje strak zijn.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Je hebt het over plakpvc. Dat zit direct op de betonvloer geplakt. Die staat weer direct in contact met de muur met de buren. Ze gaan hierdoor echt alles horen wat je doet helaas. KlikPVC met geintegreerde ondervloer had wsl al veel geholpen... Maar ja die kosten.. kloten man.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Ik denk dat het vooral vervelend werd omdat er ook buiten nog veel geluid was. Dat mensen tot 2 uur doorgaan is tot daar aan toe, maar vaak heb je nog het meeste last van het lawaai dat vervolgens bij vertrek wordt gemaakt. Ik slaap altijd met een raam open (eigen keuze natuurlijk), dus als je dan nog vrolijk 5 minuten buiten in een woonwijk nog even luidruchtig (want - laat, drank etc) gedag gaat zeggen zorgt dat al voor meer overlast dan alles daarvoor binnen. Als hij toen wakker is geworden snap ik wel wat sacherijn.

Buiten dat blijft het praten en in zoverre redelijk aanpakken, en dat lijkt gebeurt te zijn, dus prima lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:57
Gewoon bespreekbaar maken wat wel en niet kan, jouw buren zijn erg netjes en dit is normaal want een ander heeft geen idee hoe gehorig dit kan zijn.

Uit fatsoen zou je na een bepaald tijdstip in de avond een tikje zachter kunnen doen, want je buren willen ook slapen, tot 2u in de nacht een boel kabaal zou ik ook niet waarderen.

Vergis je niet hoe hard het terugzetten van bierflesjes kan klinken dat is alsof je er letterlijk naast staat vanwege de hoge klanken.

Gewoon bespreekbaar maken wat wel en niet kan tot een bepaalde tijdstip werkt voor beide partijen het beste.
Doorgaans blijft mijn visite ook niet langer dan 10 uur savonds als het een grote groep is.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2022 15:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:14:
Hallo Allemaal,
Samenvattend nog nauwelijks 48 uur ingetrokken en zit nu al met een enorm klote gevoel.
Iemand tips, ervaringen, is dit normaal / mag je dit verwachten met een woning uit dit bouwjaar/dit type muur e.d...?
Denk niet dat je veel aan de woning nog kan veranderen. Vergrijzing sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Harm_H schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Denk niet dat je veel aan de woning nog kan veranderen. Vergrijzing sucks.
Sorry, maar ik zou het ook minder cool vinden, maar dat heeft niets met vergrijzing te maken. Dit komt over alsof je de buurman een ouwe zeur vindt. Ik denk dat zelfs de TS dat niet per se vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 21:49

Metalfreak

Hoije woh!

Dit klinkt echt als overlast door contactgeluiden. Heb ik ook gehad met een elektronisch drumstel, daarvan hoorden ze meer dan zou moeten. Ik had juist voor een elektronisch drumstel gekozen om overlast te voorkomen. Na wat overleg bleek het dus te komen door contactgeluiden en is het opgelost door een paar hele dikke matten eronder te plaatsen.

Het klinkt dus wel een beetje alsof jouw gekozen vloer de boosdoener is. Kijk, zo'n bierflesjes in een krat vind ik eerlijk gezegd ook wel een beetje gezeur, zo hard klinkt dat ook weer niet.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 14:48
Volgens mij is de normale etiquette dat af en toe een feestje gewoon moet kunnen. Mits vantevoren gemeld en mits het niet te laat doorgaat. De buurman geeft je nu een paar concrete punten die je makkelijk kunt aanpakken (de viltjes en de flesjes). Gewoon met een paar mensen zitten te kletsen valt onder 'normaal' gebruik van de woning. Zolang je op tijd rustig bent is er niks aan de hand.

Ik zou het als positief ervaren als de buurman er zo direct op terugkomt, zo voorkom je dat het smeult en uiteindelijk ontploft. Het volgende feestje op tijd aankondigen, het liefst in persoon, en dan meteen melden tot hoe laat het gaat duren. Er is niks storenders dan je ergeren aan burenlawaai en niet weten tot hoe laat het doorgaat.

En geef je 06-nummer aan de buurman. Dan kan hij je meteen een bericht sturen als hij zich ergert. Ik hou zelf van films kijken. Mijn huidige buren doen er niet zo moeilijk over, ze weten dat ik altijd 1 film kijk en dat het dus niet de hele nacht doorgaat. Maar voorheen had ik buren die zich aan alles ergerden en dan stuurden ze meteen een berichtje. Ik vond dat ze zich te snel stoorden, maar doordat ze het meteen uitspraken is er nooit ruzie van gekomen. We konden het eigenlijk wel goed vinden. En dan is er ook wat meer begrip. Ze hadden bijvoorbeeld een klein kind dat moeilijk in slaap kwam, dus het was zeer frustrerend dat ze net hun kind in slaap hadden en ik daarna begon met een film.

Volgens mij is er verder geen reden om je klote te voelen. Je contact is goed, houden zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Tijd voor een mooi carpet en nog wat andere accesoires die niet gemaakt zijn van harde objecten :)

Ik snap je 'schrik' helemaal en ook het gevoel dat je op je tenen moet lopen. Toch leert de ervaring dat overlast tussen de oren gebeurt: hoe positiever je buren jou zien, des te minder moeite hebben ze met geluid. Geen idee wat er hiervoor was, maar dat heeft hen wellicht flink laten schrikken dat ze in ene geluid hoorden of bang zijn dat het weer net zo wordt als het was.

PVC vloer zonder demping is overigens niet ideaal, viltjes helpt en dus evt een kleed ook tegen galm. Als je ooit iets anders wilt kun je prima vloeren krijgen met een dempende laag. Hoop dat je eruit komt en je een goede relatie met de buren houdt.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:59
Als iedereen in Nederland zo met de buren in contact zou blijven waren buurtbemiddeling en wijkagenten werkeloos.
Buurman geeft aan dat hij overlast ervaart, TS gaat samen met buurman overlastgeluiden reproduceren en grotendeels verhelpen. Niets om je 'klote' over te voelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 18:05
@Mustang24 , het beste wat je nu kunt doen is hier al meermaals gezegd.

Koop vanmiddag nog een bosje bloemen. Breng deze vanavond langs en zeg dat jij je al de hele dag slecht voelt omdat het nooit je intentie is geweest om je buren tot overlast te zijn.

Zeker weten wordt je binnen uitgenodigd voor een bakkie.

Daarmee is aan beide kanten de kous af. Dat weet ik zeker.

En het grootste gevaar wat ik jou hierboven zie doen ==> NIVEA!!! Niet Invullen Voor Een Ander. Wat jij denkt dat overlast is, is totaal niet relevant. Je buren hebben overlast ervaren dus er IS overlast. Zo simpel.

En nu....hop ga bloemen kopen, slik je keutel in en ga lekker koffie drinken!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:59
Ik denk dat meer meubels wel heel veel kunnen helpen. Ik ben onlangs verhuisd en leeg galmde dat huis enorm. Maar nu het vol staat met meubels, planten, gordijnen en een vloerkleed heb ik nergens meer last van. Het is wel te hopen dat je gebrek aan vloerisolatie je niet gaat opbreken.

Dan denk ik dat je voor jezelf moet nagaan hoe vaak je zulke avondjes wil organiseren. Als het wekelijks is en de geluiden zo goed hoorbaar blijven dan denk ik dat je buren het heel snel heel zat zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Je hebt wat vrienden op bezoek tot 02:00 uur en had een lege krat buiten staan voor de flesjes. En dat is dan geen feestje? En de house warming moet nog komen? Als je dan verwacht nog naar een overtreffende trap te gaan, dan zou ik even met de buren "rond je woning" overleggen, om te voorkomen dat de politie je house warming komt verstoren. :)

Zeker met wat drank in de man wordt "praten" al snel "tegen elkaar op brallen" en dan gaat het snel hard, zeker als er 2 gesprekken door elkaar heen gevoerd worden. Mensen gaan automatisch harder praten als ze elkaar niet heel goed kunnen verstaan en dat gebeurt dan dus aan 2 kanten.

Die 25 cm dikke betonnen tussenmuur is maar relatief. Daar zitten bijvoorbeeld electra leidingen in gefreesd (aan 2 kanten) en gaten in geboord voor inbouwstopcontacten. Onze vorige woning was gespiegeld met de buren, dus de stopcontacten zaten op dezelfde plek. Je kon het letterlijk horen als iemand een stekker in het stopcontact deed aan de andere kant van de muur. En als het 's nachts stil is, dan komt stemgeluid er ook wel doorheen. Normaal heb je daar niet superveel last van, omdat de buren meestal hun hoofdkussen niet op 40 centimeter van de eettafel hebben. Dat is hoogst onhandig, slapen pal naast iemand zijn woonkamer. :)

Dat ze niet hoeven te werken de volgende dag.... boeit niet. Het is vrij normaal dat mensen (proberen) om 's nachts te slapen. Ook als ze niet hoeven te werken doen ze dat. De mensen die overdag slapen hebben meestal nachtdienst en zijn de uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Mustang24 naast het advies van iedereen

Sta niet verbaast als ze gaan praten over je leefgewoonte(s) of het wassen van je auto (onbenullige dingen) .. weet ook de grenzen van je aanpassen met.

trouwens die viltjes eronder doen, of je gasten even op attenderen ze woord voor woord verstaan worden is goed .. maar op je tenen door het huis lopen is wel andere uiterste ..
BTW gooi je de bierflesjes in de krat ? heb geen kratten in huis maar kan me niet voorstellen dat dat nu zoveel lawaai maakt

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Metalfreak schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:19:
Dit klinkt echt als overlast door contactgeluiden. Heb ik ook gehad met een elektronisch drumstel, daarvan hoorden ze meer dan zou moeten. Ik had juist voor een elektronisch drumstel gekozen om overlast te voorkomen. Na wat overleg bleek het dus te komen door contactgeluiden en is het opgelost door een paar hele dikke matten eronder te plaatsen.

Het klinkt dus wel een beetje alsof jouw gekozen vloer de boosdoener is. Kijk, zo'n bierflesjes in een krat vind ik eerlijk gezegd ook wel een beetje gezeur, zo hard klinkt dat ook weer niet.
Midden in de nacht lege flesjes in een bierkrat zetten kan juist een enorme herrie maken, als je dat op 2 meter van de slaapkamer van je buren doet. Zeker als je het wat "lomp" doet.

Ik ben 's ochtends meestal heel vroeg op. Maar dan ga ik bijvoorbeeld niet even het afval in de bakken in de achtertuin gooien. Doodstil overal en dan ineens zo'n idioot (ik in dat geval) die per ongeluk het deksel van zo'n bak iets te hard dicht doet of zelfs dicht laat vallen. "BAM!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je een feestje geeft, meldt dat bij de buren. Dat scheelt al hoop irritatie. verder moet je vloer tenminste 10dBA dempend zijn, en moet je zorgen dat buren geen hinder ondervinden van jouw woongedrag. Verder moeten buren genoegen nemen met de normale woongeluiden. Tja, daar zit dus de crux, wat is normaal en wat is hinder.... Als je zelf kijkt naar programma's als de rijdende rechter, kom je er snel achter wat het is, en wat je er zelf aan kunt doen om de evt. hinder zo min mogelijk te maken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Zeker buitengeluid valt heel erg op als het achtergrond geluid laat is (rustige omgeving) dan is het terugkletteren van bierflesjes in ee kat een behoorlijk piekgeluid.
Verder feestjes aankondigen, nodig ze uit voor een barrel. En rekening houden met elkaar. Zeker buitengeluiden zijn bijzonder storend als het verder stil is buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Hackus schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:04:
Als je een feestje geeft, meldt dat bij de buren. Dat scheelt al hoop irritatie. verder moet je vloer tenminste 10dBA dempend zijn, en moet je zorgen dat buren geen hinder ondervinden van jouw woongedrag. Verder moeten buren genoegen nemen met de normale woongeluiden. Tja, daar zit dus de crux, wat is normaal en wat is hinder.... Als je zelf kijkt naar programma's als de rijdende rechter, kom je er snel achter wat het is, en wat je er zelf aan kunt doen om de evt. hinder zo min mogelijk te maken.
Die 10 dBA demping is alleen een eis door de VVE bij appartementen, dus als er huizen boven elkaar zijn gebouwd. Bij rijtjeshuizen is dit zeker geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:04:
Met harde vloeren heb je natuurlijk geen demping, denk aan tegelvloeren oid.

En voor zover ik weet is dat gewoon toegestaan in een rijtjeshuis. Bij een appartement kunnen er wel regels gelden voor vloerbedekking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mustang24
Anoniem: 39993 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Je hebt wat vrienden op bezoek tot 02:00 uur en had een lege krat buiten staan voor de flesjes. En dat is dan geen feestje? En de house warming moet nog komen? Als je dan verwacht nog naar een overtreffende trap te gaan, dan zou ik even met de buren "rond je woning" overleggen, om te voorkomen dat de politie je house warming komt verstoren. :)
Wat je aangeeft is natuurlijk het verschil in beleving tussen wat voor iemand van mijn leeftijd een feestje is en wat voor iemand van 50 een feestje is.. :+ .

Maar sowieso ga ik het in het vervolg aangeven, vrienden die buiten roken zijn altijd muisstil en het is roken en weer naar binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:31:
[...]
Wat je aangeeft is natuurlijk het verschil in beleving tussen wat voor iemand van mijn leeftijd een feestje is en wat voor iemand van 50 een feestje is.. :+ .

Maar sowieso ga ik het in het vervolg aangeven, vrienden die buiten roken zijn altijd muisstil en het is roken en weer naar binnen...
Paar dingen die me te binnen schieten bij dit topic:
Goed contact met buren vind ik heel waardevol. Wat heel normaal is voor de een, kan overlast zijn voor de ander. Daarover communiceren is belangrijk. Soms kan je er rekening mee houden, en soms is het niet anders.

Een feestje is gezellig als je erbij bent, maar kan als buitenstaander heel storend zijn.
Roken is wellicht fijn als roker, maar kan vervelend zijn als je dat zelf niet doet en die lucht zo je slaapkamer inwaait. Verbouwen is ok als je zelf de vruchten daarvan kan plukken, maar zijn als buur vaak niet prettig.

Mijn tip zou zijn om in gesprek te blijven en waar mogelijk kan je vaak met wat kleine ingrepen de hinder wat beperken. Soms is overlast niet te voorkomen en dan kan het helpen als je het even aankondigt. Laat ze desnoods een keertje aanschuiven op een feestje, of mee-eten als je 12 uur lang de bbq hebt laten roken met een Brisket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• productionrw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-11-2022
Ach niet te druk om maken, je koopt een huis ook om er gezamenlijk te leven. Na het lezen van het verhaal heb je niet direct de poort dichtgegooid als het ware, leven en laten leven en als je in gezonde harmonie kunt blijven en een appje genoeg zou zijn bij mogelijke klachten dan is het toch prima?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]

Na 22.00 hoort het gewoon stil te zijn. Dat is eenvoudig. Dat gezegd, ik denk dat je wat geschrokken bent van verschil in perspectief, zoals je zelf al aangegeven hebt (het invullen voor de buurman) vanuit het waarschijnlijk gewoon nog niet stil staan bij bepaalde zaken 8)

Ik betwijfel of je buren probleem zullen hebben met een feestje, maar dat soort dingen is wel zo handig om ruim van te voren te overleggen - en nodig ze dan ook uit 8)

Verschil in beleving is eigenlijk net zo min issue als verschil in leeftijd, zolang er communicatie is. Daar hoort communicatie bij als buren, maar ook over wat gewoon wel / niet kan / mag.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
[...]

Gasten die willen roken zou ik dan aan de kant naar buiten sturen waar het slaapkamerraam van de buren niet zit, scheelt weer een irritatiepuntje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:39
Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Dat kan jij zo ervaren maar bekijk het even van de andere kant:

1 Je hebt maanden ge DIYed: buren gezien gehoord?
2 je geeft op zondag een feestje tot 02:00

Ik gok dat je credits op waren en dat men grenzen heeft aangegeven.

Hoe fix je dat?
Toekomstige overlast vooraf aanmelden:
- Briefje in de bus met je nummer erop bijv.
- appje sturen.

Doe dat ook niet op de dag zelf maar gewoon als je weet volgende week is er iets meld het gewoon.

Ikzelf woon in een appartementen complex en hier is de stelregel dat je tot 23:00 vooral moet doen wat je wil doen en daarna is er zonder aankondiging gewoon geen herrie toegestaan punt.

Melden kan in de centrale hal of via de Groepapp.

Er waren een stel studenten die dachten dat regels niet voor hun gelden: na 3 x de wijkagent dacht ook deze er anders over en heeft zijn bonnenboekje leeggeschreven aan diens gasten.

Niemand doet hier moeilijk mits je aangeeft waar iemand moet zijn als je last van iets hebt.

Echter als ik weet dat je herrie maakt kan ik ook daar rekening mee houden, misschien zelf weg gaan of gewoon melden dat ik er echt naar mijn idee teveel van hoor.

Nu ben ik ongeveer 10 jaar ouder en ik ben niet anders gewend dan dat ik waar ik ook gewoond heb mijn buren deed inlichten van verbouwingswerken met veel herrie of feestjes. Dat vind ik normaal. Waarom? Ik wil niemand tot last zijn maar ik heb zeker geen zin om een stilleven te hebben. Mijn ervaring is dat je zondag niet moet zien als verleende weekend dag … had je dit op bijv vrijdag/zaterdag gedaan met een aankondiging vooraf dan had ik (en gok je buren ook) de moeite niet gedaan om aan te bellen. Ik had je wel een dag wel aangebeld of een briefje in je bus gegooid met vilt..

Het zijn je buren hé, die zie je ongeveer net zo lang als je huidige hypotheek.. dus zou vooral inzetten op een fijne omgeving voor beiden. Dat begint met praten of je iets wel of niet bevalt. Vraag aan ze wat ze wel prima vinden… of nodig ze desnoods even uit als ze overlast melden - misschien doe je wel iets dat zij heel goed horen ofzo we don’t know maar als je erover communiceert dan zal iedere woongenot prima te respecteren moeten zijn.

Veel plezier van je huis in en elk geval en nodig die mensen uit voor koffie dan zal je er vast wel beter vanaf komen dan ons hier op Tweakers om tips vragen. Kans dat wij naast je wonen acht ik klein ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Klopt. En in de beleving van je buren had jij zaterdag dus een feestje tot 2 uur en konden ze daardoor niet slapen. Ik zou overigens niet tegen ze zeggen, dat jij dit geen feestje vond maar "gewoon normaal". Dat valt vast niet goed bij ze. :)

Je bent waarschijnlijk gewoon in een nette, rustige buurt terechtgekomen. Onze vorige buurt was precies zo. Twee blokken rijtjeswoningen met de achtertuinen tegen elkaar. De rest van de buurt waren wat grotere huizen (geschakeld, twee-onder-1-kap en wat vrijstaand). Vooral gezinnen met (jonge) kinderen en "bijna gepensioneerden" die er decennia zijn blijven plakken. Dan is een nachtelijk feestje altijd iets wat eruit springt en wat bij veel mensen niet zo goed valt. Mijn verhaaltje van de afvalbakken in de achtertuin komt daar dus vandaan. :) In eerste instantie heb je dat zelf niet door, totdat iemand vraagt wat je 's ochtends vroeg soms in de achtertuin doet.

Maar als ik het goed begrijp:
- je had je "al dan niet feestje" op zaterdag
- je buren kwamen langs op zondag

Want met zondag haal je je waarschijnlijk nog meer "commentaar" op je nek.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-01-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-04 21:57
"We hebben een plak pvc vloer dus hier zit ook nul demping onder natuurlijk"

Triest dat de mensen die zo'n vloer verkopen geen beter advies geven:

https://kro-ncrv.nl/voetjes-van-de-vloer
https://www.npostart.nl/d...ter/23-03-2021/KN_1725725

Contactgeluid kun je bijna alleen maar goed bij de bron aanpakken:

https://www.akoestiekwinkel.nl/
https://nsg.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[/quote]
Ziewel schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:13:

Ziewel schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:13:

Je kunt pvc ook op ondervloer leggen, dat hoeft niet op beton.
https://www.unifloor.nl/producten/jumpax-classic.html
Als je geluidshinder wilt beperken, is dit wel aan te bevelen. Ook indeling van meubels, vloerkleed, wandbekleding etc helpt mee. Vooral als de woonruimte hol klinkt nu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
logix147 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:49:
[...]

Dat kan jij zo ervaren maar bekijk het even van de andere kant:

1 Je hebt maanden ge DIYed: buren gezien gehoord?
2 je geeft op zondag een feestje tot 02:00

Ik gok dat je credits op waren en dat men grenzen heeft aangegeven.

Hoe fix je dat?
Toekomstige overlast vooraf aanmelden:
- Briefje in de bus met je nummer erop bijv.
- appje sturen.

Doe dat ook niet op de dag zelf maar gewoon als je weet volgende week is er iets meld het gewoon.

Ikzelf woon in een appartementen complex en hier is de stelregel dat je tot 23:00 vooral moet doen wat je wil doen en daarna is er zonder aankondiging gewoon geen herrie toegestaan punt.

Melden kan in de centrale hal of via de Groepapp.

Er waren een stel studenten die dachten dat regels niet voor hun gelden: na 3 x de wijkagent dacht ook deze er anders over en heeft zijn bonnenboekje leeggeschreven aan diens gasten.

Niemand doet hier moeilijk mits je aangeeft waar iemand moet zijn als je last van iets hebt.

Echter als ik weet dat je herrie maakt kan ik ook daar rekening mee houden, misschien zelf weg gaan of gewoon melden dat ik er echt naar mijn idee teveel van hoor.

Nu ben ik ongeveer 10 jaar ouder en ik ben niet anders gewend dan dat ik waar ik ook gewoond heb mijn buren deed inlichten van verbouwingswerken met veel herrie of feestjes. Dat vind ik normaal. Waarom? Ik wil niemand tot last zijn maar ik heb zeker geen zin om een stilleven te hebben. Mijn ervaring is dat je zondag niet moet zien als verleende weekend dag … had je dit op bijv vrijdag/zaterdag gedaan met een aankondiging vooraf dan had ik (en gok je buren ook) de moeite niet gedaan om aan te bellen. Ik had je wel een dag wel aangebeld of een briefje in je bus gegooid met vilt..

Het zijn je buren hé, die zie je ongeveer net zo lang als je huidige hypotheek.. dus zou vooral inzetten op een fijne omgeving voor beiden. Dat begint met praten of je iets wel of niet bevalt. Vraag aan ze wat ze wel prima vinden… of nodig ze desnoods even uit als ze overlast melden - misschien doe je wel iets dat zij heel goed horen ofzo we don’t know maar als je erover communiceert dan zal iedere woongenot prima te respecteren moeten zijn.

Veel plezier van je huis in en elk geval en nodig die mensen uit voor koffie dan zal je er vast wel beter vanaf komen dan ons hier op Tweakers om tips vragen. Kans dat wij naast je wonen acht ik klein ;-)
toon volledige bericht
Dank voor je reactie. De vermeende overlast was in de avond / nacht van zaterdag op zondag. De buren kwamen dus een dag later langs 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Hackus schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:15:
[/quote]
[...]

[...]

Als je geluidshinder wilt beperken, is dit wel aan te bevelen. Ook indeling van meubels, vloerkleed, wandbekleding etc helpt mee. Vooral als de woonruimte hol klinkt nu.
De vloer ligt er in en gaat er de komende tijd waarschijnlijk ook niet uit...

Het schuiven van de stoelen resoneert door in de vloer en dat hoor je gewoon erg goed blijkt. Met viltjes eronder is dit bijna helemaal opgelost en met stoelen met slede poten zou het opgelost moeten zijn.

Het is niet dat er klachten komen dat ze mensen horen lopen ofzo, dat wil ik wel even de wereld uit helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
Hackus schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:15:
[/quote]
Precies!
Kopers weten vaak niet beter. De verkoper had hier op kunnen wijzen en een ondervloer kunnen aanbevelen.
Misschien geeft de verkoper geen ongevraagd advies uit angst de klant te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:23:
[...]

De vloer ligt er in en gaat er de komende tijd waarschijnlijk ook niet uit...

Het schuiven van de stoelen resoneert door in de vloer en dat hoor je gewoon erg goed blijkt. Met viltjes eronder is dit bijna helemaal opgelost en met stoelen met slede poten zou het opgelost moeten zijn.

Het is niet dat er klachten komen dat ze mensen horen lopen ofzo, dat wil ik wel even de wereld uit helpen...
Mooi dat je ‘voldoende’ resultaten haalt met kleine aanpassingen.
Buren moeten ook leefgeluiden van elkaar accepteren, daar gaat het vaak mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ziewel schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Precies!
Kopers weten vaak niet beter. De verkoper had hier op kunnen wijzen en een ondervloer kunnen aanbevelen.
Misschien geeft de verkoper geen ongevraagd advies uit angst de klant te verliezen?
Zie dat meer als ondeskundigheid. Wettelijk behoort een verkoper gedegen advies te geven, anders kan een overeenkomst mogelijk ontbonden worden op grond van dwaling.(maar nu gaan we erg diep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderzetter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik kan me voorstellen dat je een behoorlijk rotgevoel hebt overgehouden aan deze eerste avond. Niet de manier waarop je wil beginnen met de buren.

Verder zal het wel loslopen als je niet ieder weekend een Project-X party geeft. Buren hebben (enige)geluidshinder van elkaar te dulden. Onrechtmatige geluidshinder is lastig vast te stellen en bewijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ziewel
Hackus schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:30:
Zie dat meer als ondeskundigheid. Wettelijk behoort een verkoper gedegen advies te geven, anders kan een overeenkomst mogelijk ontbonden worden op grond van dwaling.(maar nu gaan we erg diep)
Dat zo voor de topistarter nog een uitkomst bieden, als later zou blijken dat zijn vloer niet aan de geluidsnormen van de VvE voldoet, en hij deze alsnog zal moeten aanpassen zoals in de video van de Rijdende Rechter gebeurde. Hopelijk blijft die ellende de betrokkenen bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Ziewel schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Dat zo voor de topistarter nog een uitkomst bieden, als later zou blijken dat zijn vloer niet aan de geluidsnormen van de VvE voldoet, en hij deze alsnog zal moeten aanpassen zoals in de video van de Rijdende Rechter gebeurde. Hopelijk blijft die ellende de betrokkenen bespaard.
Wij hebben een koopwoning, rijtjeshuis, hoekhuis. Dus geen last van een VvE...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Ziewel schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Denk niet dat er een VVE is voor een hoekhuis eerlijk gezegd.... In appartementen complexen geldt dit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:24:
Volgens mij is de normale etiquette dat af en toe een feestje gewoon moet kunnen. Mits vantevoren gemeld en mits het niet te laat doorgaat.
Maar precies dat laatste. En als ik tot twee uur 's nachts wakker in mijn bed lig door feestje van de buren (en daarna moet iedereen nog weg), dan ben ik toch behoorlijk geirriteerd. En in principe is het goed dat TS iig het laaghangende fruit aanpakt (ik snap ook wel dat hele vloer nu vervangen niet iets is wat je zomaar doet), maar zulke feestjes moeten toch echt wel de uitzondering zijn. Waarbij een housewarming iig eenmalig iets is, maar je begint nu natuurlijk wel met een achterstand bij de buren.

En behalve aankondigen bij de buren, ga ik misschien nu een oude lul zijn hoor, maar ook gewoon vroeger beginnen zodat je vroeger kan eindigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die vloer loopt waarschijnlijk wel los. Zolang de buren je niet horen lopen en geen last meer hebben van de stoelen als er goede viltjes onder zitten (die wil je er toch onder hebben en zo nu en dan eens vervangen om je vloer zo min mogelijk "lokaal" te beschadigen, dan hoeft die er echt niet uit.

In een appartement mag je zo'n vloer gewoon niet leggen zonder ondervloer vanwege het huishoudelijk reglement van de VvE. Ook geen punt, leg je diezelfde vloer op een ondervloer. Die zijn zelfs zelfklevend te krijgen, dus dan hoeft er niet gelijmd te worden. Hoeft de vloer niet geegaliseerd en geschuurd te worden, dus is niet eens zo heel veel duurder. Zo'n reglement bestaat in het geval van de TS niet, dus dan val je terug op de normale "overlast" en dan zal in een uiterst geval De Rijdende Rechter even met 4 deskundigen langs moeten komen om te kijken hoe "onrechtmatig" e.e.a. is.

En anders boek je een hotelovernachting voor je buren, in het weekend van house warming. Kun je helemaal los.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik zou ook niet zo'n goede indruk van nieuwe buren gehad hebben, als ze na maanden verbouwen: eindelijk intrekken en dan ook nog een feestje tot 2 uur nachts gehouden hadden. Je mag blij zijn dat de buren het aankomen geven, want niet iedereen doet dat.

Zelf heb ik 1x nieuwe onderburen gehad die ook nachts leefde en dan ook luidruchtig waren: ben toen 1x aan de deur geweest en bij de 2e keer, heb ik gewoon de politie voor geluidsoverlast gebeld. Gelukkig zijn wij uiteindelijk verhuisd, want de onderburen rookte Shisha, wiet, de vredespijp en dat was ook echt geen pretje hoor...

Probeer gewoon een beetje rekening te houden met je buren: na 22 uur moet je gewoon zo stil mogelijk zijn, natuurlijk mag je wel tv kijken of gamen. Zolang je maar geen geluidsoverlast veroorzaakt. En op zondag ook graag een beetje rustig, want sommige mensen slapen dan uit :+

Enige toegestane geluidsoverlast is een huilende baby, daar mogen buren niets van zeggen is de ongeschreven regel >:) Dat geldt alleen niet meer bij pubers of twintigers ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Woon nu erg stil, maar hier voor in een straat gewoont waar ook veel gefeest werd, vooral in de zomer.

Wat mij erg hielp (als "slachtoffer" van de overlast) is van te voren weten wat er precies gebeurt, waar, en hoe laat het afgelopen is.

Als ik zeker weet dat ik om 23:00 in een stil bed lig en morgen op tijd aan het werk kan, irriteer ik mij veel minder dan wanneer ik geen idee hebt of het om 23:00, 0:00 of misschien pas op 04:00 is afgelopen.

Een appje, of desnoods een briefje in de brievenbus, doet wonderen. (Uiteraard niet pas op het laatste moment.)

Overigens is 02:00 wel wat laat. Niet dat je dat helemaal nooit kan doen, maar ik kan me voorstellen dat buren daar van schrikken als ze op deze manier met je kennismaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:39
Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:19:
[...]

Dank voor je reactie. De vermeende overlast was in de avond / nacht van zaterdag op zondag. De buren kwamen dus een dag later langs 😉
Als je naar de schrijfwijze kijkt haal ik daar niet de za-zonnacht uit. ;)

Er is een reden dat je bijv in glasbakken na 22:00 niets meer gooit midden in je woonwijk.

Verder zal je ervaren dat “wonen” naast samenleven met de personen ín je huis ook deels met om je huis is. Een goede buur betekend niet dat die de deur bij je platloopt maar wel ff aanbelt als je auto nog aan staat of je sleutel aan de deur hangt. Ipv bedenkt hoe snel die moet verhuizen omdat “jeugd” teveel herrie maakt.

Geloof mij: ouderen met long problemen en die om 5 uur s ochtends hun longinhoud naar buiten hoesten geeft ook de nodige “overlast”…. Tja roken en leven.. maar hey:

Punt is, wat velen met mij zeggen: gewoon praten, verwachting van een ander managen deels en dan zie ik niet in waarom je geen feestjes kan geven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Toch even een tegengeluid hoor, want ik vind een avondje met vrienden op zaterdagavond behoorlijk normaal en 02.00 allesbehalve uit den boze. Dat zou hier in de buurt ook zomaar kunnen gebeuren en de meesten hier zijn tussen 40-60. Om 22 uur stil zijn en dan maar eerder beginnen; we hadden de avondklok afgeschaft toch?

Buren zijn erg weinig gewend en hebben nu een nog redelijk leeg huis naast zich. TS heeft meteen maatregelen genomen, gecheckt bij de buren wat overlast geeft etc. Prima toch? Ik denk dat hij inderdaad vooral rekening moet houden met de niet dempende vloer, door er een tapijt neer te leggen (zeker als er mensen over de vloer komen) en de piek van geluid niet aan de kant van de slapende buren te leggen. Volgens mij komt het dan allemaal goed.
Nodig de nieuwe buren uit voor een kopje koffie op een doordeweekse avond, laat zien hoe je je huis hebt ingericht en wat er nog bijkomt. Basis voor goede buren. Dat willen zij ook zijn, want daarom komen ze het aangeven. En zij weten natuurlijk niet hoe jullie zijn. Misschien hebben ze het beeld van 24-jarigen die altijd aan het feesten zijn en denken ze dat dit elk weekend gaat gebeuren. Dan is het juist goed dat ze het aankaarten en hun zorg kenbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
logix147 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:42:
[...]
Als je naar de schrijfwijze kijkt haal ik daar niet de za-zonnacht uit. ;)
Topic gepost op maandag. In TS staat dit:
Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:14:
Na een gezellig avondje met wat spelletjes en wat gelach is iedereen rond 02:00 naar huis gegaan.

Nu stonden gisteravond opeens de buren voor de deur, ze wilde praten..
Dus op zondagavond staan de buren voor de deur, dat gebeurt niet om 2 uur 's nachts. Dat gebeurt naar aanleiding van wat er op zaterdagavond is gebeurd.

@Mustang24 Ja, die vloer had anders gemoeten, net als de viltjes onder de meubels. Dat je daar nog niet aan gedacht hebt of aan toegekomen bent is te begrijpen. Dit kun je ook meteen aan je buren uitleggen en vertellen dat je dat als eerste gaat oplossen. "Uiteraard spijt het je vreselijk dat je zaterdagavond zoveel overlast hebt veroorzaakt." Volgende keer gaan de lege flesjes ergens in de hoek van het aanrecht zodat ze niet buiten hoeven. Lachen en praten kun je weinig aan doen, met een biertje op wordt dat meestal niet zachter...

Verder: lekker leven zoals je wilt leven in je woning. Uiteraard zijn er grenzen aan last en overlast. Hier hoor ik de buren ook wel eens, wat wil je ook met kindertjes die hun energie kwijt moeten. Voor de kinderen heb ik meer tolerantie in de "overlast" dan de buurpersoon die om half 11 's avonds gaat stofzuigen wat goed te horen is omdat het gepaard gaat met schuivende meubels... zonder viltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joenevd
  • Laatst online: 08-05 23:51
Wat je zelf aangaf, er woonde eerst een oude man die stil was. Ze moeten gewoon wennen aan levendigere buren. Daarnaast hebben jullie maanden verbouwd, dus al dat geluid hebben ze ook gehoord.

Daarnaast is muziek vaak wat stabieler qua volume en zijn mensen dat niet

Ik snap je buren wel, maar geef hun tijd om aan jullie te wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

sypie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:06:
[...]

@Mustang24 Ja, die vloer had anders gemoeten....

[...]
Ben ik het niet mee eens. In normale woningen (dus geen appartementen) is het heel normaal om op de begane grond een harde vloer te leggen zonder ondervloer. Dat is doorgaans echt geen issue. Met plavuizen heb je een nog harder oppervlak en dat soort vloeren worden ook nog steeds gelegd. Zeker met vloerverwarming (en al helemaal op lage temperatuur) wil je zoveel mogelijk warmte doorlaten en dus liever geen extra lagen tussen de vloerverwarming en de binnenruimte.

Vooral in wat oudere appartementen is dat wel een issue, omdat die een veel groter deel van de constructie met elkaar delen. Tegenwoordig is dat overigens al veel minder een issue, omdat ze steeds beter "ontkoppeld" gebouwd worden. Dan heb je er op de begane grond ook niet echt last van.

Als het echt een probleem zou zijn, dan merk je dat zelf snel genoeg. Dan zou je er op je bovenverdieping namelijk net zoveel last van hebben als de buren. Wij hebben beneden ook PVC direct op een geegaliseerde vloer laten plakken. Geen enkel probleem. Als je boven bent hoor je helemaal niets van wat er beneden gebeurt. Ja, als er iemand per ongeluk iets laat vallen, dan hoor je wel wat natuurlijk. Maar je hoort echt geen voetstappen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Mustang24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Wij hebben een koopwoning, rijtjeshuis, hoekhuis. Dus geen last van een VvE...
Wel van de buren. :P

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Weissbier
Toke_gt schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:45:
Om 22 uur stil zijn en dan maar eerder beginnen; we hadden de avondklok afgeschaft toch?
Dat is een ongeschreven regel: in Nederland kun je van 7 uur tot 22 uur zoveel lawaai maken als je wilt, zonder dat de buren ervoor mogen klagen. Zolang je maar niet de tokkie uithangt en iedere dag keihard de muziek aanzet.... je woont immers niet alleen in Nederland :+

Na 22 uur hoort het stil te zijn, als je dan geluidsoverlast veroorzaakt kan de politie ingeschakeld worden en die nemen eventueel ook nog je geluidsinstallatie in beslag. Hoe oud ben je eigenlijk als ik vragen mag?

Als volwassenen hoor je rekening met elkaar te houden, het is niet de peuterspeelzaal waar je een aai over je bol krijgt wanneer je iets doet wat eigenlijk niet mag. En waar slaat die opmerking van de avondklok over?

Om 2 uur moet je gewoon rustig zijn, anders ga je maar naar de discotheek waar anderen er geen last van je hebben. Een briefje in de brievenbus gooien lijkt mij ook geen goede uitreden: je dient gewoon netjes aan te bellen en te zeggen, hey buurman ik heb een feestje volgende week dinsdag. Het kan een beetje luidruchtig worden, vind je dat erg?

Dan zeg de buurman, niet zolang het na 23 uur stil is en daarmee geeft ie je nog een uurtje extra. Maar om 2 uur nog luidruchtig zijn, is gewoon uit ten boze. In tokkie buurten wordt daar wellicht niets van gezegd, in eerste geval eerder vanwege de angst voor de tokkies en hun foute criminele vriendjes.

Maar in een nette buurt zou je gewoon netjes met je buren moeten kunnen communiceren, zonder dat je voor je leven moet vrezen. In Nederland komt de politie namelijk pas als je hoofd al afgehakt is, ookal heb je de politie ingelicht van de bedreigingen die je ex-vriend geuit heeft.... true story.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 15:16

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Met als kanttekening: na 22:00 stil is wat overdreven, na 22:00 geen overlast meer veroorzaken is een betere omschrijving, je kunt nog gewoon muziek luisteren, kletsen, spelletjes doen zolang je dat doet met een gepast geluidsniveau. Woon je vrijstaand of heeft je huis extreem goede geluidsisolatie dan kun je dus nog steeds een rave houden.
Heb je het netjes afgestemt met de buurt dan is het ook geen overlast meer overigens, als je een feestje verwacht en er is bijvoorbeeld al aangegeven dat om 12 uur de muziek zacht gaat dan is die 2 uur extra geluid makkelijker te accepteren. Het gaat er om hoe de buren het ervaren namelijk, niet hoe je er zelf over denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:20
Weissbier schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:19:
[...]

Dat is een ongeschreven regel: in Nederland kun je van 7 uur tot 22 uur zoveel lawaai maken als je wilt, zonder dat de buren ervoor mogen klagen. :+
gelul van een dronken aardbei overlast is overlast dat heeft niks met een tijdsbestek te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 18:20
Het had wellicht gescheeld als je had aangegeven dat er een feestje is en tot hoe laat.

Vaak is het, het niet weten wanneer het afgelopen is met herrie wat de frustraties veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 18:20
[...]

Dat is een ongeschreven regel: in Nederland kun je van 7 uur tot 22 uur zoveel lawaai maken als je wilt, zonder dat de buren ervoor mogen klagen. Zolang je maar niet de tokkie uithangt en iedere dag keihard de muziek aanzet.... je woont immers niet alleen in Nederland :+
Zou je denken maar ik kreeg toch echt te horen dat ik maar op een hutje op de hei moest gaan wonen. :X

Vind het een verschil tussen verbouwen waar je gewoon niet zachtjes kunt boren maar opzettelijk de muziek keihard zetten vind ik wat anders

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:28

LankHoar

Langharig tuig

Grappig hoe het verschil in perspectief hardnekkig door blijft komen. Velen hebben het constant over een feestje, maar in de ogen van TS (en ook andere, waaronder mijzelf) is dit geen feestje. Gewoon een normale zaterdagavond met vrienden. Dat ga je toch niet bijna elke week melden dan?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LankHoar schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:56:
Grappig hoe het verschil in perspectief hardnekkig door blijft komen. Velen hebben het constant over een feestje, maar in de ogen van TS (en ook andere, waaronder mijzelf) is dit geen feestje. Gewoon een normale zaterdagavond met vrienden. Dat ga je toch niet bijna elke week melden dan?
Nop zou ik niet elke week melden. Want het zou nog geen eens bij mij opkomen om elke week tot 2 uur 's nachts mijn buren wakker te houden terwijl ze willen slapen. Dat wil je toch niet als normaal persoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onderzetter
  • Laatst online: 02-10-2023
bie100 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:48:
[...]

gelul van een dronken aardbei overlast is overlast dat heeft niks met een tijdsbestek te maken
Op zich klopt dat. Echter wanneer iets tot overlast gerekend kan worden verschilt wel degelijk van tijdstip tot tijdstip.

Stofzuigen overdag moet je van elkaar dulden. Stofzuigen om 0200 kan overlast zijn afhankelijk van de frequentie en de duur.

[ Voor 5% gewijzigd door Onderzetter op 01-02-2022 09:08 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
LankHoar schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:56:
Het is totaal niet relevant of het een feestje is of niet. Als jij om 2u 's nachts nog herrie maakt is dat niet tof. Of het een feestje of een avondje vrienden is, zorg dat je na 22-23h geen overlast veroorzaakt en er is niets aan de hand. Dan hoef je ook niets te melden. Dus idd die viltjes onder de stoelen, bier gewoon binnen wegmikken en later in de tuin gooien en zorgen dat het stemvolume na 23h omlaag gaat. Zo simpel kan het zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is allemaal ook perceptie als ik mijn bovenbuurvrouw niet hoor lopen lange tijd stuur ik een app of ze op vakantie is, anderzijds als ik eens mijn muziek overdag echt hard zet krijg ik een waarderend appje goeie muziek. Maar ja leven in de binnenstad in een pand uit 1900 met houten vloeren is gewoon anders.
Probeer rekening met elkaar te houden maar bovenal wees eerlijk en blijf met elkaar communiceren daar wordt uiteindelijk iedereen blijer van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
[...]

Dat is een ongeschreven regel: in Nederland kun je van 7 uur tot 22 uur zoveel lawaai maken als je wilt,

Na 22 uur hoort het stil te zijn, als je dan geluidsoverlast veroorzaakt kan de politie ingeschakeld worden en die nemen eventueel ook nog je geluidsinstallatie in beslag. Hoe oud ben je eigenlijk als ik vragen mag?

Om 2 uur moet je gewoon rustig zijn,
Ik ben 58, maakt dat ook maar iets uit?
Verder snap je mijn punt niet. Een feestje met lawaai voor de hele buurt, is toch iets heel anders dan een paar vrienden over de vloer hebben? Spelletjes, voetbalwedstrijd kijken, biertje erbij. Waar alleen de naaste buren last van bleken te hebben die pal naast/boven de ruimte waren waar het ook nog eens vrij leeg is? Veel reageerders hier doen alsof er een flinke party gaande was, maar dat was juist niet zo, als ik TS begrijp.

Je hoeft ook niet stil te zijn na 22u, je mag geen geluidsoverlast veroorzaken. Daar zit nog heel wat tussen. Overigens mag je overdag ook echt niet zoveel lawaai maken als je maar wilt. Maar daar gaat het hier niet over.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:01:
[...]

Nop zou ik niet elke week melden. Want het zou nog geen eens bij mij opkomen om elke week tot 2 uur 's nachts mijn buren wakker te houden terwijl ze willen slapen. Dat wil je toch niet als normaal persoon?
Mijn god, wat kan je overdrijven zeg. Alsof 2 uur op een Zaterdag zo raar is... volgens mij niet als je 20/30 bent hoor. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
[...]

Na 22 uur hoort het stil te zijn, als je dan geluidsoverlast veroorzaakt kan de politie ingeschakeld worden en die nemen eventueel ook nog je geluidsinstallatie in beslag
Lijkt me sterk dat ze je stembanden in beslag gaan nemen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Sissors schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:01:
[...]

Dat wilde TS ook helemaal niet. De buren bleken er veel meer last van te hebben dan hij had ingeschat. Dat kan gebeuren toch? Hij pakt het ook gewoon goed op met maatregelen die het geluid moeten tegengaan. Lijkt me een prima reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:20
Onderzetter schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:06:
[...]

Op zich klopt dat. Echter wanneer iets tot overlast gerekend kan worden verschilt wel degelijk van tijdstip tot tijdstip.

Stofzuigen overdag moet je van elkaar dulden. Stofzuigen om 0200 kan overlast zijn afhankelijk van de frequentie en de duur.
ja dat begrijp ik leefgeluiden . maar als iemand die naarst je woon zijn muziek tussen 7 uur en 22 uur elke dag keihard zet dan mag dat want dat staat ergens beschreven?. vraag me eigen af waar dat beschreven staat maar goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:55
DennusB schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:24:
[...]

Mijn god, wat kan je overdrijven zeg. Alsof 2 uur op een Zaterdag zo raar is... volgens mij niet als je 20/30 bent hoor. |:(
Hoeft ook helemaal niet raar te zijn maar het hoeft ook niet elke zaterdag voor overlast te zorgen toch lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Toke_gt schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:16:
[...]

Ik ben 58, maakt dat ook maar iets uit?
Verder snap je mijn punt niet. Een feestje met lawaai voor de hele buurt, is toch iets heel anders dan een paar vrienden over de vloer hebben?
Dat is ook zo: de politie zou het druk hebben, als ze bij iedere goal die Nederland op het WK/EK scoort in een tijdzone wat in Nederlandse tijd na 22 uur is: telkens langs moeten voor geluidsoverlast, want de gehele buurt juich dan voor die miljonairs :X

Maar het zijn vaak jongeren die wat drukker zijn en nog van de zuipfeesten zijn: wilt nog weleens botsen, als jongeren in wijk komen wonen met relatief veel oudere mensen. Je hoeft natuurlijk niet muisstil te zijn na 22 uur, zo bedoelde ik dat ook weer niet.

Al vind ik het ook wel akward als ik de buren sex kan horen hebben, wanneer wij op de slaapkamer zijn. Gelukkig is dat slechts een enkele keer voorgekomen en eigenlijk is het dan wel grappig, als het een ene keer is.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.