tuinmuur als geluidswal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:38
Mijn achtertuin is in wezen een zijtuin; mijn achterkant is/wordt namelijk nu oprit.
Er staat nu een (hele) brakke schutting/poort (lang geleden was dat de oprit) die al meer dan eens is omgewaaid en met touwen overeind staat. Achter die schutting zit nog ca 7.5m voortuin.
Ergo, dat ding moet sowieso vervangen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXlXVVVPWIavYsXXQVcQfxaHOHw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/RAEEdxctHCAgYrzG3z1BPE7w.gif?f=fotoalbum_large

Er loopt een redelijk drukke weg daar, en met name in de spitstijden hoor je dat best wel als we in de tuin zitten. Links (achter) de drie schuttingdelen zit de oprit van de buren; de muur links is de garage van de buurman.

Nu was mijn idee om een muur te laten metselen, of steenkorven (mits die goed geluid weren) te plaatsen, en die al dan niet te laten begroeien (hangt een beetje af van hoe mooi de steen is) ter geluidwering van de straat.
Omdat we nu toch 'niks' doen met dat stuk van de tuin zit ik te denken om dat gehele stuk (overal waar nu schuttingen staan dus) op te offeren, zodat de muur van de hoek van de garage, tot haaks op mijn zijgevel (rechts) Ik kom dan ca 6m achter mijn voorgevel uit.

1. is dat een goed idee? :+
2. ben ik gebonden aan een max hoogte?
3. werkt een korf in theorie net zo goed als een muur? (dat scheelt weer fundering wellicht)

Het hoofddoel is dus geluid weren van de straat zodat we rustiger kunnen zitten op de plek vanwaar ik de foto heb genomen, en alles "achter mij"

edit:
De straat ligt ca 85 cm lager dan het (mijn) maaiveld

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een dichte haag zal meestal meer geluid absorberen dan een stenen muur.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
DukeBox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:11:
is dat zo :?
Dan zou ik nog eerder voor een kokoswall kiezen oid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:50
Je kan het navragen (puur ter informatie) bij verschillende clubjes die geluidschermen maken zoals Heijmans afd geluidschermen of Holland Scherm.
Is weer een behoorlijke tijd geleden dat ik er gewerkt heb dus de info is wellicht achterhaald.

Je hebt geluid absorptie en reflectie.
Harde "gladde" materialen zoals een gemetselde muren reflecteren het geluid en zullen weinig absorberen.
Waar open materialen zoals begroeing / schanskorven / kokoswall e.d. juist absorberen en weinig reflecteren.

Bij voorkeur absorbeer je het geluid zoveel mogelijk, zodat het niet via een andere weg (bv muren aan de andere kant van de weg) alsnog terug komt. Ook de rest van de omgeving is dus van invloed op wat de "beste" oplossing is.

Er kunnen berekeningen gemaakt worden wat het effect is van verschillende materialen en hoogtes.
Dit kunnen deze organisaties. Maar volgens mij ook bouwfysische adviesbureaus.

[ Voor 9% gewijzigd door Morelleth op 31-01-2022 14:33 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Check ook even de regels bij de gemeente.
Vrienden van mij waarvan de zijkant van de tuin aan de straatkant grenst, mogen maximaal maar een 1 meter hoge schutting of muur aan de straatkant plaatsen.
Echter volgens dezelfde regels was een 2,5m hoge coniferenhaag geen probleem, dus die staat er nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
barber schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:41:
Check ook even de regels bij de gemeente.
Vrienden van mij waarvan de zijkant van de tuin aan de straatkant grenst, mogen maximaal maar een 1 meter hoge schutting of muur aan de straatkant plaatsen.
Echter volgens dezelfde regels was een 2,5m hoge coniferenhaag geen probleem, dus die staat er nu ook.
Als je meer dan 1m achter de voorgevel zit is er geen probleem.
Overigens, staat de huidige schutting precies op de voorgevel rooilijn :+ (en al 25 jaar ofzo)
In deze gemeente zijn ze niet zo moeilijk schijnbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 11:42
Geluid moet je blokkeren bij de bron, de geluidswal dient zo dicht mogelijk bij de weg geplaats te worden je kan dan ook volstaan met een lagere muur, hoe verder weg hoe hoger de muur dient te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
thafusion schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:17:
Geluid moet je blokkeren bij de bron, de geluidswal dient zo dicht mogelijk bij de weg geplaats te worden je kan dan ook volstaan met een lagere muur, hoe verder weg hoe hoger de muur dient te zijn.
Dank, zat er idd eea over te lezen op een ander forum.
Ik kom alleen nergens iets van vuistregels of afstanden tegen om mee te rekenen.

Dit is mijn situatie nu vanaf de zijkant bekeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btJs0HhYaX2eV3tgLiCrufpX94E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tVyaeHFCxEN1TZirFHSFrAFh.png?f=fotoalbum_large
Ik kom nu in het beste geval een m of 10 bij de bron. En dan staat er eigenlijk een te hoog hek op de gevelrooilijn.

Mijn originele plan was dan ook om het nieuwe hek/muur ca 5-6 m naar rechts te verplaatsen - dieper de tuin in.

edit:
potverdorie, de gemeente ziet ook alles he! :+
#bigbrother

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp92iPOyheg22Ezsj_hzP5Mg664=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FlzQSc0ktJFM3qURVW9wvmaf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 31-01-2022 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Oh hier kan ik wellicht wat mee
Afbeeldingslocatie: https://www.decoclim.fr/img/cms/mur%20anti%20bruit%20climatiseur%20exterieur.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:13
Dit zijn de regels voor vergunningsvrij bouwen.
Daarnaast wat let je om een vergunning aan te vragen?

Afbeeldingslocatie: https://gadero.nl/uploads/pagetree/images/schuttinghoogte.jpg

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Quadradial schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:06:

Daarnaast wat let je om een vergunning aan te vragen?
Je bedoelt om hoger dan 2m te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:13
paQ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:07:
[...]

Je bedoelt om hoger dan 2m te gaan?
De schutting staat nu op je rooilijn en die mag zonder vergunning niet hoger zijn dan 1m
Weet niet of voor de huidige wel een vergunning is verleend, maar als je een vergunning hebt/krijgt mag je in ieder geval hoger dan 1 meter

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Quadradial schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:12:
[...]

De schutting staat nu op je rooilijn en die mag zonder vergunning niet hoger zijn dat 1m
Weet niet of voor de huidige wel een vergunning is verleend, maar als je een vergunning hebt/krijgt mag je in ieder geval hoger dan 1 meter
I know.
Ik heb hem er zelf niet neergezet. Het staat er echt al 25 jaar. En aan de andere zijkant eigenlijk hetzelfde verhaal. (die heb ik verwijderd tijdens de verbouwing)
Ze zijn hier nogal van: begin maar gewoon, als er buren gaan klagen, dan lossen we het dan wel op.

Maar goed, laat ik het nieuwe hek op dezelfde plek staan, dan vrees ik dat die zijdelen roet in het eten gooien. De schuttingdelen die aan de oprit van de buurman staan dus.

Als ik even snel schets, dan heb ik een hogere muur nodig, op de locatie van mijn originele plan.
Dat kost me wel 35 m2 tuin, maar van de andere kant doe ik daar nu geen reet mee.
Ik zal het nog even uitwerken op hokjespapier. Die 30 graden-hoek is wel een mooie leidraad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:18
DukeBox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:11:
Bomen en struiken houden helemaal niks aan geluid tegen. Niks.
Het moet massief zijn en absorberen of afketsen. Dat doen heggen niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

No Hands schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:00:
Bomen en struiken houden helemaal niks aan geluid tegen. Niks.
Het moet massief zijn en absorberen of afketsen. Dat doen heggen niet.
Dat is niet waar, planten en plant muren worden veelvuldig ingezet ook om geluid te absorberen. Een begroeide afscheiding werkt veel beter dan kale.
https://dgmr.nl/kennis/publicaties/groene-geluidschermen/

@paQ misschien is dit iets ?

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 31-01-2022 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
DukeBox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Dat is niet waar, planten en plant muren worden veelvuldig ingezet ook om geluid te absorberen. Een begroeide afscheiding werkt veel beter dan kale.

ja heel erg mooi!
Maar ook ENORM duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

paQ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:02:
ja heel erg mooi!
Maar ook ENORM duur
Ik had nog geen prijzen gezien maar vond het er er wel al duur uitzien. 10db is wel een flinke demping overigens. Een écht knappe schutting is overigens ook niet goedkoop.

Maar wat je zelf noemde, steenkorf verwacht ik ook wel dat het wat dempt/absorbeert maar mogelijk moet er wel een dicht tussenschot in.

Ok net de prijzen gevonden.. holy f*ck.. dat is €100 per db per m.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 31-01-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
DukeBox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:59:
[...]

https://dgmr.nl/kennis/publicaties/groene-geluidschermen/

Een geluidscherm bekleden met planten zal vast beter werken dan een kaal geluidscherm. Maar een gewone huis tuin en keukenheg doet niets met geluid. Een stukje struiken ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:10
paQ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:02:
[...]

ja heel erg mooi!
Maar ook ENORM duur
Dat lijkt een beetje op wat ook in de Goudse Tunnel in Utrecht tegen het dak zit. Er is geen echo in die tunnel. Als je er in loopt, is het bijzonder vreemd, althans dat vind ik.

Misschien kan je dit zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:10
Een jaar geleden ofzo heb een "item" gehoord op radio 1, maar geen idee welk programma. Mogelijk vroege vogels, waarin een laag geluidsscherm werd besproken, waarbij de zichtlijnen dus niet werden verpest, maar het geluid middels deflector achtige vormen werd weerkaatst en zo niet achter het scherm kwam. In Nederland staan blijkbaar veel van dit soort schermen langs snelwegen, maar vallen ze vaak niet eens op.

De tip om eens met wegenbouwers en aanverwante te mailen/Bellen is zo gek natuurlijk nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tcw82 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:42:
[...]

Dat lijkt een beetje op wat ook in de Goudse Tunnel in Utrecht tegen het dak zit. Er is geen echo in die tunnel. Als je er in loopt, is het bijzonder vreemd, althans dat vind ik.

Misschien kan je dit zelf maken.
Al naar zitten kijken, toen kwam ik zenfence ook tegen.
Noistop heeft een goedkopere versie.
Maar als je al kijkt wat een beetje fijnbezaagd fijnhout kost... sjees... 8)7

ALs het funderingsloos moet, dan blijven alleen kokowall en greenwall over.
Greenwall is volgens mij niet zo blij met kokowall, kokowall dempt wat minder, maar greenwall is ook nog pittig geprijsd.
Die geven aan (voor DHZ) 165 euro/m2

Beiden dienen wel te worden begroeid aan twee kanten.

Nu zijn hedera's ook weer niet zo duur, maar dat is ook nog 200-250 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-05 09:37
Al eerder aangehaald: Hoe dichter bij de bron hoe beter. Als het scherm verder van de bron komt te staan zal dit nauwelijks effect hebben met een standaard hoogte van een schutting (2m?). Een dichte haag zoals eerder aangehaald zal weinig reduceren.

Realiseer je dat je een effect van 3 dB net kan horen en reductie van 10 dB als een halvering zal lijken. 10 dB ga je waarschijnlijk niet kunnen reduceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
tcw82 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:46:
Een jaar geleden ofzo heb een "item" gehoord op radio 1, maar geen idee welk programma. Mogelijk vroege vogels, waarin een laag geluidsscherm werd besproken, waarbij de zichtlijnen dus niet werden verpest, maar het geluid middels deflector achtige vormen werd weerkaatst en zo niet achter het scherm kwam. In Nederland staan blijkbaar veel van dit soort schermen langs snelwegen, maar vallen ze vaak niet eens op.

De tip om eens met wegenbouwers en aanverwante te mailen/Bellen is zo gek natuurlijk nog niet.
Je bedoeld denk ik de whiswall..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:05
Met gewone bouwmarkt of tuincentrum materialen ga je geen geluidsreductie krijgen. Daarvoor is de weg veel te dichtbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14

Cheezus

Luiaard

Ik denk dat geen enkele tuinafscheiding je veel gaat helpen qua geluid: via de gevels van de woningen wordt het geluid alsnog je tuin in gereflecteerd. Een dichte haag of muur zal vast wat meer dempen dan een paar plankjes maar verwacht geen wonderen, je kan dan beter vooral wat kiezen wat je mooi vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

No Hands schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:27:
Maar een gewone huis tuin en keukenheg doet niets met geluid. Een stukje struiken ook niet.
Ik heb het nooit over een heg gehad, wel een haag.

Daarnaast absorberen planten wel degelijk geluid, of genoeg is om het verschil te maken durf ik niet te beweren maar helemaal niets is niet waar en mocht dat volgens jou wel zo zijn dan zie ik daar graag een bron van want dan moet ik op de zaak eens flink wat mensen aanspreken dat ze werk voor niets doen.
Zie: https://kantoorplanten.co...ende-planten/met-planten/ (laten onderzoeken door TU Delft)
en meer gerelateerd aan dit topic: https://kleinetuinen.nl/tuinvragen/geluid-verminderen-
en onafhankelijk: https://www.rtlnieuws.nl/...en-die-geluid-dempen-huis

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 31-01-2022 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
beetje oubollig ;) Maar bovendien zou ik hier toch geen 2m hoog mee durven stapelen.
en nog steeds 100 euro/m2 zonder fundering en inhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

paQ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:24:
[...]

beetje oubollig ;) Maar bovendien zou ik hier toch geen 2m hoog mee durven stapelen.
en nog steeds 100 euro/m2 zonder fundering en inhoud.
Is inderdaad oudbollig. Maar ik ken iemand die het heeft en het werkt. Op de afbeeldingen van onderste website zie je dat ze tot bijna 3 meter stapelen. Met de grond er in heb je een muur van duizenden kilos. Dat houdt wel wat geluid tegen.

Tegenwoordig zie je vaker dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.gabion-schanskorven.nl/media/wysiwyg/homepage/schanskorven.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
TheBorg schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Is inderdaad oudbollig. Maar ik ken iemand die het heeft en het werkt. Op de afbeeldingen van onderste website zie je dat ze tot bijna 3 meter stapelen. Met de grond er in heb je een muur van duizenden kilos. Dat houdt wel wat geluid tegen.

Tegenwoordig zie je vaker dit:
[Afbeelding]
ja het is erg 1976
De steenkorven laten teveel geluid door. Tenzij je de inhoud met mortel vermengd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
DukeBox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Ik heb het nooit over een heg gehad, wel een haag.
Excuus dan, ik heb nooit geweten dat daar een daadwerkelijk verschil in zit: Wikipedia: Heg
Nu ik dit gelezen heb begrijp ik dat we het over iets totaal verschillends hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:11
Al eens gedacht om een fontein of waterval te plaatsen? Het "lawaai" van vallend water zou in dezelfde frequentieband van rijdend verkeer vallen, en aangezien het waterelement dichterbij is, het geluid van het verkeer overstemmen. Men spreekt dan van white noise.
https://www.pinterest.com/pin/16044142399606654/

[ Voor 16% gewijzigd door Arator op 02-02-2022 01:28 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb een offerte binnen van kokosystems, voor 6x2.5m
2150 voor de lite versie (plastisol aan 1 zijde)
2700 voor de dubbele variant (beide kanten kokos)

Rw is resp 25 en 30 dB
absorptie resp 6 en 7 dB

Nu sprak ik gisteravond toevallig een hovenier die ervaring had met dit systeem, en zegt dat na verloop van tijd de kokos begint te zakken op de buizen waaromheen alles zit gedraaid.
Volgens hem verkrijg ik een net zo goed effect met een composiet (dubbellaags) tuinhek dat mes in groef in elkaar steekt.

Nu vind ik 2150 ook nog best serieus geld voor een ongeplaatst en onbegroeid hek.
Dat is inclusief beplanting toch nog 380 euro per m1 -O-
Als ik dan zeker ben dat ik er geen omkijken meer naar heb kun je daar OK tegen zeggen, maar dat is niet het geval (b)lijkt. (n=1)

Een composiethek (250 hoog) kost me ca 230m1
Kan alleen niks vinden over Rw of absorptie waardes

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 12-03-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
Rw waarde is de geluidisolatie van de wand zelf en zegt niet zoveel over de geluidreductie bij je woning. Wellicht dat ze daar een inschatting van kunnen maken. Bij akoestisch onderzoeken wordt voor een de advisering van scherm (dus zonder kieren en gaten) een gewicht van minimaal 10kg/m2 aangehouden. Dit Gewicht haal je best snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:06
paQ schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:21:
Ik heb een offerte binnen van kokosystems, voor 6x2.5m
2150 voor de lite versie (plastisol aan 1 zijde)
2700 voor de dubbele variant (beide kanten kokos)

Rw is resp 25 en 30 dB
absorptie resp 6 en 7 dB

Nu sprak ik gisteravond toevallig een hovenier die ervaring had met dit systeem, en zegt dat na verloop van tijd de kokos begint te zakken op de buizen waaromheen alles zit gedraaid.
Volgens hem verkrijg ik een net zo goed effect met een composiet (dubbellaags) tuinhek dat mes in groef in elkaar steekt.

Nu vind ik 2150 ook nog best serieus geld voor een ongeplaatst en onbegroeid hek.
Dat is inclusief beplanting toch nog 380 euro per m1 -O-
Als ik dan zeker ben dat ik er geen omkijken meer naar heb kun je daar OK tegen zeggen, maar dat is niet het geval (b)lijkt. (n=1)

Een composiethek (250 hoog) kost me ca 230m1
Kan alleen niks vinden over Rw of absorptie waardes
toon volledige bericht
Uit interesse, wat heb je uiteindelijk gekozen en bevalt het? Of heb je een alternatief gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Barryvdh schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Uit interesse, wat heb je uiteindelijk gekozen en bevalt het? Of heb je een alternatief gevonden?
Weer even vooruit geschoven, en nu komt er weer iets tussendoor wat prio heeft, zeker gezien de kosten.
Ben uiteindelijk wel een beetje richting de betonnen tuinmuren / schuttingen aan het trekken. Daar heb ik (van een Duitse leverancier) een paar mooie varianten van gevonden, en kunnen tot 2.80m hoog gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-05 12:57
.

[ Voor 106% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvo1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-07-2024
Ben wel even benieuwd naar deze duitse leverancier, heb je een web adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
paQ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:38:
[...]

Dank, zat er idd eea over te lezen op een ander forum.
Ik kom alleen nergens iets van vuistregels of afstanden tegen om mee te rekenen.

Dit is mijn situatie nu vanaf de zijkant bekeken:
[Afbeelding]
Ik kom nu in het beste geval een m of 10 bij de bron. En dan staat er eigenlijk een te hoog hek op de gevelrooilijn.

Mijn originele plan was dan ook om het nieuwe hek/muur ca 5-6 m naar rechts te verplaatsen - dieper de tuin in.

edit:
potverdorie, de gemeente ziet ook alles he! :+
#bigbrother

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Aangezien je dit voorjaar nog niet veel hebt gedaan; dit is hét seizoen om in elk geval in je voortuin alvast wat hoogstam bomen te plaatsen. Ik zou kiezen voor bladverliezende bomen met een kruin die beginnen vanaf ca. 2,5 meter. Die bomen zou je idealiter zo dicht mogelijk op de straat plaatsen om zo veel mogelijk geluid te absorberen en tegelijkertijd het binnen zo licht mogelijk houden (ook al is het de noordzijde).

Als erfafscheiding kan je vervolgens ook gewoon kiezen voor een redelijk goedkope schutting en daarvoor - dus aan de straatzeide - taxus, laurier of hulst o.i.d. plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
2 jaar verder, nog steeds niets gewijzigd :')

Nieuw plan: Cortenstaal panelen.

Het plan is (nu :+ ) om Cortenstaal platen te laten schuren (voor direct en egaal roesteffect) en te laten zetten op 1.21m breed, aan de kanten omgevouwen met 5cm rand met daarin boorgaten.
Hoogte 2.25m.

5 panelen in totaal; de uiteinden tussen de muren bevestigen.
De panelen onderling wil ik aan de achterzijde (straatkant) met tussenkomst van een T-balk bevestigen en in de grond zetten. zou 1.20m en onderaan in beton voldoende zijn?

Beetje dit idee
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KjKPsfGv/temp-Imagemuz-LCK.avif

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d3z2MC3R/temp-Image5n-Rwzr.avif

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 15-04-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:15

Amphiebietje

In de blubber

Gaan die dingen niet resoneren als er bijv. een vrachtwagen langskomt?

Persoonlijk zou ik gewoon een betonnen muur nemen met klimop er op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Amphiebietje schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:18:
Gaan die dingen niet resoneren als er bijv. een vrachtwagen langskomt?

Persoonlijk zou ik gewoon een betonnen muur nemen met klimop er op...
Er komt geen vrachtverkeer (meer) hier door de straat.
Alles wordt omgeleid. En dat gaat nagenoeg altijd goed. (Tenzij een levering oid)

Ik heb al meerdere prijzenopgevraagd voor het metselen van een muur. Zowel in baksteen als in platte betonblokken en stucen. Het is gewoon echt heel erg duur. :X En als je zelf tekeningen voor dergelijk staal zetwerk aanlevert, valt de prijs eigenlijk alles mee eerlijk gezegd (in 3mm dik). Het heeft nog een specifieke uitstraling ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ik heb vandaag de tekening aan de staalboer gegeven. Volgende week ergens komt ie de boel bezorgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cdGnM-fc6jp0C7y3jGwyqQYu-w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mOx2nqxdT4zzczZCMmw6R2XE.png?f=fotoalbum_large
5 panelen van 122x225, en 3 staanders (eveneens gezet) van 10x325.
Ik heb toestemming van de buurman om aan het linker paneel aan zijn muur te bevestigen. Ik breng daar twee stroken compriband tussen aan voor de aansluiting.

De platen wegen ca 72kilo per stuk (3mm dik) , dus de gewicht/massa factor zit wel goed.
Reflectie is ook wel voor elkaar lijkt me zo :+
Absorptie 0,0, alhoewel ik wel 3 of 4 klimmers aan de straatkant ertegen ga zetten.

De reflectie tussen de gevels blijft natuurlijk, maar ondanks alles verwacht ik toch wel echt verbetering.

[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 15-04-2024 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:58
De klimmers aan de straatzijde gaan weinig kunnen klimmen op een vlakke plaat.

Dus misschien een mooie toevoeging om er een betonijzer mat tegenaan te bevestigen.
Dit is ook roestig.

Een mooie klimmer is toscaanse jasmijn.
Hele jaar groen, woekert niet, en heerlijk ruikende kleine bloemen in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
FRANQ schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:52:
De klimmers aan de straatzijde gaan weinig kunnen klimmen op een vlakke plaat.

Dus misschien een mooie toevoeging om er een betonijzer mat tegenaan te bevestigen.
Dit is ook roestig.

Een mooie klimmer is toscaanse jasmijn.
Hele jaar groen, woekert niet, en heerlijk ruikende kleine bloemen in de zomer.
Paar staaldraadjes zijn zo gespannen he.
Maar misschien laat ik het ook wel zoals het is, en bedenk ik wat in de voortuin zelf.
We hebben immers ook een zijraam dat ineens vrij uitzicht (en inkijk) heeft, dus daar wil ik ook nog wat voor bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
paQ schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:54:
[...]

Paar staaldraadjes zijn zo gespannen he.
Dat snap ik, maar misschien had je er niet aan gedacht.
Maar misschien laat ik het ook wel zoals het is, en bedenk ik wat in de voortuin zelf.
We hebben immers ook een zijraam dat ineens vrij uitzicht (en inkijk) heeft, dus daar wil ik ook nog wat voor bedenken.
Je kan ook een niet woekerende bamboe neerzetten.
Staat ook wel goed bij cortenstaal, en een vrij strak/modern design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:36
Wordt dat niet erg warm zo'n stalen wand? Zeker in de hete zomers die gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 22:27
Dus in je voortuin een laag muurtje en dan bij de zijtuin een hogere, dat zal tezamen het meeste effect geven zo te zien. Scheelt je mogelijk binnen ook wat geluid.

Interessant topic!

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Milo85 schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:37:
Wordt dat niet erg warm zo'n stalen wand? Zeker in de hete zomers die gaan komen.
ongetwijfeld :)

Maar ik zit er niet naast oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
En warm/ heet staal zet uit.. heb je dan een kromme wand.. is wel uit te rekenen: lengte, uitzettingscoëfficiënt.. delta C°

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 15-04-2024 19:00 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
natural colour schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:56:
En warm/ heet staal zet uit.. heb je dan een kromme wand.. is wel uit te rekenen: lengte, uitzettingscoëfficiënt..
Zit er ook over te denken om veerringen tussen alle verbindingen te zetten, al dan niet extra strookje compriband (voor afdichting). Elk paneel 5mm smaller maken...?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 15-04-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
oh... dat is wellicht nieteens nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIsXG9VRYcrlqzTcN08vM0OLAow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/clEiNDO8J5Jalb3PbVPW4PSY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Totaal niet nodig, de afstand is veel te kort.

Wel zou ik proberen om de platen niet aan de muur te bevestigen, maar gewoon op zo'n mooie staander die je ontworpen hebt.

Een centimetertje los houden van de gevel, en daar eventueel compriband in proppen.

Dit ter voorkoming van geluid wat via de bevestiging binnen hoorbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
FRANQ schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:04:
Totaal niet nodig, de afstand is veel te kort.

Wel zou ik proberen om de platen niet aan de muur te bevestigen, maar gewoon op zo'n mooie staander die je ontworpen hebt.

Een centimetertje los houden van de gevel, en daar eventueel compriband in proppen.

Dit ter voorkoming van geluid wat via de bevestiging binnen hoorbaar wordt.
Dat gaat hem kwa funderingen links en rechts helaas niet worden. Ik kom daar no way niet diep genoeg.
Daarbij jaagt er soms behoorlijk wat wind recht op dat hek af, dus ik wil dat het echt heel goed vast zit.

De muur links is overigens de buitenste penant van de garage van de buurman. Niet direct van zijn woning.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 15-04-2024 22:33 ]

Pagina: 1