Toon posts:

Isoleren boven moeilijk toegankelijk plafond

Pagina: 1
Acties:

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dankzij storm Corrie kwam ik er vanmorgen achter dat onze erker niet geïsoleerd is boven het plafond. We hebben drie spotjes in de erker en daar waaide het uit... :X Ik heb er nu even een kokertje omheen gezet om de ergste tocht te stoppen, maar wil het graag beter aanpakken. Vraag is: hoe?

Het gaat dus om een loze ruimte tussen het plafond (12mm plaat plus stucwerk) en het (plat-)dakbeschot met daar bovenop dakleer. De ruimte is ca 4m breed bij 80cm diep, en ongeveer 18cm hoog. Het grote probleem: het is alleen toegankelijk via de gaten van de spotjes, dus steenwol of isolatieplaat gaat niet werken. Hoe zou ik die ruimte zelf kunnen isoleren? Ik dacht zelf aan inblazen van piepschuim bolletjes maar ik weet niet of dat voldoende effect gaat hebben. Met de bries die er op dit moment doorheen speelt, vrees ik dat die bolletjes gewoon lekker de Snollebollekes gaan doen... Iemand de gouden tip, afgezien van een spouwmuurbedrijf laten komen?

Nomen nescio

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Bra-Jo had hetzelfde issue hier. Heb hier de tocht gestopt door waterdichte armaturen voor badkamerverlichting te gebruiken, daar zat een siliconenring ter afdichting tussen waarmee er geen tocht meer via het gat van de spots stroomt.
Niet zo goed als volledig isoleren, maar het scheelt echt enorm.

Zoiets: https://www.ledshop-groen...aterdicht-IP65,-Mat-Wit-2

[Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-01-2022 10:41]

• Bra-Jo
  • Niet online
@CyBeRSPiN Ah goede tip, dank je. :) Dan is in ieder geval de tocht eraf inderdaad. Ik heb er alleen nu Hue-spots in zitten, zal dus ff moeten kijken of er ook waterdichte (luchtdichte) behuizingen zijn daarvoor.

[Voor 43% gewijzigd door Bra-Jo op 31-01-2022 13:15]

Nomen nescio

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pur lijkt me eerlijk gezegd de enige optie als je er iets in wilt hebben. Maar vraag is natuurlijk waar de wind vandaan komt. Wellicht is dat van buitenaf terug te vinden? Al dan niet met rook?

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:41
En uiteraard oppassen dat je nieuwe isolatie niet in contact komt met je spotjes lijkt me. Piepschuim lijkt me daarom al af te vallen. Het brandrisico is wel heel groot zo. Maar die wind moet ergens vandaan komen, je constructie zal niet goed winddicht zijn. Een rookproef kan daar duidelijkheid over even.

• Bra-Jo
  • Niet online
@MikeyMan Pur is een goeie, tnx. Even kijken of ik een soort afscherming kan maken zodat het niet het ene gat in gaat en het andere gat weer uitkomt. Desnoods alleen een soort "iglo" spuiten rond de openingen voor de spots, dan is de wind er ook af.
@H-W Ja precies, brandgevaar ga ik sowieso eerst even goed naar kijken. Als ik de elektra niet goed weggewerkt krijg, dan wordt het een no-go, ga er geen risoco mee nemen.

Een rookproef is wel een goeie, eens kijken of ik dat voor elkaar ga krijgen wanneer de wind een beetje is gaan liggen. Ik vermoed dat het ergens achter de boeiboord vandaan komt. Het nadeel daarvan is het het één stuk gebogen aluminium is van ca. 8 meter, een beetje overdreven goed vastgemaakt, dus het is niet even verwijderd en dichtgestopt ben ik bang.

Nomen nescio

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bra-Jo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:37:
Het gaat dus om een loze ruimte tussen het plafond (12mm plaat plus stucwerk) en het (plat-)dakbeschot met daar bovenop dakleer.
Je mag maar 2 dingen doen met een dergelijk dak:
  1. Van buitenaf isoleren (beste oplossing)
  2. Van binnenuit isoleren, maar dan moet je daarna klimaatfolie ertegen aan zetten.
Het plafond moet er sowieso uit als je binnen iets wilt doen, alle andere oplossingen kunnen een rottend dak betekenen, zeker als er zoveel lucht uit gaat krijg je heel snel condens problemen.

De hoeveelheid tocht zegt ook iets over de kierdichtheid, dat zou met wat pur langs de randen (aansluiting dak/muur) kunnen verbeteren, maar daar kun je waarschijnlijk ook niet bij....

• Bra-Jo
  • Niet online
@TheGhostInc Tnx voor je input. :) Ik hoop dat er al folie zit onder het dakbeschot, heb zojuist een goedkope endoscoop besteld om het te kunnen bekijken. Misschien kan ik dan ook iets van kieren zien.
Het plafond eruit zou ik het liefst doen, goed aanpakken, maar is echt geen optie. Het is twee jaar terug gestuct samen met de rest van de woonkamer, als ik dat nu voorstel hoef ik niet meer te isoleren, dan dondert ze me buiten... :X

Als blijkt dat de folie er al zit, dan probeer ik een laag pur erin te spuiten, zover als ik kan komen met de rietjes die erbij zitten. Even kijken of als ik het minimaal spuit, er misschien/hopelijk een relatief dunne laag op het plafond komt, dan blijft er alsnog 10cm ofzo over voor ventilatie tussen pur en dakbeschot. Werkt dat niet, dan pur ik rondom de spotjes dicht en laat ik het erbij, het is niet anders. Ben ik in ieder geval van de tocht af.

Edit:
@gebruiker Ik weet :) Gelukkig niet de 1e keer dat ik met pur werk. Sowieso eerst ff proefspuiten in een oude plank met een gat erin, kijken wat het doet.

[Voor 10% gewijzigd door Bra-Jo op 31-01-2022 14:27]

Nomen nescio

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Pas op met pur; voor je het weet zet dat te ver uit en komt het er via allerlei gaten uit.

• Bra-Jo
  • Niet online
Nog even een korte update.
Steenwol erin tassen heeft niet geholpen, een bus pur erin leegspuiten heeft ook niet geholpen. Uiteindelijk waren de waterdichte armaturen de gouden tip, daarmee 99% van de tocht weg. Dus tnx nogmaals @CyBeRSPiN!

Nomen nescio

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:11
denk dat de beste oplossing was geweest om de ruimte te vullen met Cellulose. Dat kan je dmv machine/slang erin blazen.

• Bra-Jo
  • Niet online
Sethro schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:10:
denk dat de beste oplossing was geweest om de ruimte te vullen met Cellulose. Dat kan je dmv machine/slang erin blazen.
Dat kan eventueel alsnog. :) Alleen zie maar eens iemand te vinden die het kan doen op dit moment... Drie bedrijven gevraagd, van eentje één regel terug (We hebben het te druk) en van de andere twee helemaal niks. Dus voorlopig laat ik het zo, misschien dat ik er van de zomer nog een keer moeite voor doe.

Nomen nescio

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:11
Als je 1 rechterhand hebt kun je dit zelf. Het stelt weinig voor.

Machine bij Boels huren en cellulose ernaast bij de Bouwmaat meenemen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee